astman paheneminen ja synnytys

siinähän tuo melkein jo tulikin...eli mulla ollut jo toista viikkoa karmea kohtaus ja joka päivä saaanut käydä tk:ssa hakemassa extralääkitystä,omat vakilääkkeet ei tunnu enää paljoa auttavan...tänään sitten neuvolassa oli puhetta et laittavat mut tuonne äiti- tai keuhkopolille...nyt mä sitten viimeyöt painajaisia nähnyt tulevasta synnytyksestä,kuinka ei henki kulje ja vaikka mitä...oisinkin nyt kysellyt että onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta,eli itsellä laskettuun aikaan viikko ja tässä nyt viikon kitunut näillä tukkiutuneilla keuhkoilla...
 
astmaäiti
Mulla paheni molempien raskauksien aikana astma ja maksimilääkkeillä mentiin. Päivystyksessä sain välillä kortisonia suoraan suoneenkin.. Ennen synnytystä tilanne saatiin kuitenkin siihen kuntoon, ettei haitannut itse synnytystä. Mitä nyt ehkä formoterol-lääke vähän sitä pitkitti, mutta eipä se haitannut.
Keuhko+ äitiyspolin lääkärit kuitenkin vakuuttelivat ettei hätää vaikka astma olisikin "pahana" synnytyksessä. Sairaalasta löytyy lääkkeet ja hätätapauksessa sektiolla sitten.
Sinuna luottaisin nyt lääkäreihin ja ottaisin nyt kaiken avun/lääkityksen mitä saat ja luotat, että he osaavat myös synnytystilanteessa tehdä oikeat arviot. Onhan synnytyssairaalasi/lääkärit tietoinen tilanteestasi?
Itse kävin yksityisellä keuhkolääkärillä ja hän oli yhteydessä synnytysosastoon/lääkäriin ja antoi vielä ohjeistusta synnytystilannetta varten (mikäli olisin siis ollut huonona).
Voimia sinne!
 
tuolla synnytyspuolella eivät vielä ole tietoisia tästä,kun mulla nämä kohtaukset tulevat todella harvoin,voi mennä vuosikin ettei mitään ja sitten kun tulee niin kestää ja kestää viikkotolkulla :snotty: itse käynyt hönkimässä atrodualia iltaisin vaihtelevalla menestyksellä,esim.lääkkeestä huolimatta en saanut toissayönä nukuttua juuri lainkaan :headwall:
 
astmaäiti
Mä sain sairaalasta kotiin lainaks atrodual-laitteen, sitä sit pari-kolme krt pv.ssä kotona käytin. Mulla astma ei ole koskaan ennen ollut niin huonona kuin raskauksien aikana, toisilla voi niinkin sitten käydä.
Sinuna "toivoisin" nyt sairaalaan pääsyä (ei välttämättä siis osastolle jääntiä), jos tilanne on paha. Siellä keuhko+synnytyslääkärit voivat arvioida tilanteesi kunnolla, lääkityksen tarpeen ja etukäteen myös tulevaa synnytystäkin. Mä kävin ylimääräisissä kontrolleissa äitiyspolilla astmani takiaihan, ennen oli kuulema astmaatikoille pakollisiakin.


 
mua noi ei osastolle huolineet,kun kotoa tohon lekurille niin lyhyt matka,mut eipä tuonne oo voinut ilman kyytiä mennä :snotty: ja eipä tuo terv.hoitaja ainakaan vielä oo edes soittanut,ettei tässä ole hajuakaan jatkosta vielä...
 

Yhteistyössä