Astmalääkkeet ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piprane ema

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
9 124
1
36
Miten se menikään noiden lääkkeiden kanssa ku on raskaana?

Mulla astma aika hyvällä tolalla ja oon käyttäny flixotidea kuuriluontoisesti flunssien yhteydessä ja vähemmän enää säännöllisesti.
Lisäksi Käyttänyt ventoline suihketta.

onko parempi nyt ku kipeeks tulossa ja keuhkoissa jo vähän ikävää tunnetta et alotan ton flixotiden taas vai et käytän vain tosipaikan tulleen tota ventolinea??

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Just jostain olin lukevinani että raskauden aikana etenkin nämä hengitettävät lääkkeet olis turvallisia käyttää, eksä vois soittaa omahoitajalle?

ei meillä ole mitään omahoitajasysteemiä.. tk:een ei puhelimitse pääse ku tosi harvoin, mutta voin toki neuvolaan soittaa ja kysyä. En ole vielä neuvolassa käynyt ku vasta 5+5 viikkoja..

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Just jostain olin lukevinani että raskauden aikana etenkin nämä hengitettävät lääkkeet olis turvallisia käyttää, eksä vois soittaa omahoitajalle?

ei meillä ole mitään omahoitajasysteemiä.. tk:een ei puhelimitse pääse ku tosi harvoin, mutta voin toki neuvolaan soittaa ja kysyä. En ole vielä neuvolassa käynyt ku vasta 5+5 viikkoja..

Mikset soita sinne keskussairaalaan missä käytte? Sinne kun soittaa oikealle osastolle (mä soitan infektioastmaatikon asioista lastenpolille, mikä on vastaava aikuisten?) ja kysy sieltä neuvoa, kyllä ne osaa siitä vastata.

minulla on astma ja jouduin ottamaan lääkkeitä raskausaikana. minulla on käytössä seretide-diskus ja ventoline diskus. Lääkäri sanoi minulle silloin että saan ottaa niitä ihan normaalisti,että niistä ei ole haittaa. mutta minulla helpotti astma raskausaikana niin ei tarvinnut joka päivä ottaa vaan juuri kohtauksen tullen. ihan normaalisti pystyt ottamaan :)

täytynee kokeilla puhelinrumbaa kohtapuolin jos joku kertois varman vastauksen.
Muistaakseni ekaakin odottaessani sain ihan normaalisti käyttää, mutta sit oireet hävis kokonaan ja sen jälkeen en ole säännöllistä tarvinut..
tupakoinnin lopettamisen jälkeen oireilee vain flunssan aikana enemmän..

Soita teratologiseen, se löytyy myrkytystietokeskuksen yhteydestä - siis numero löytyy. Sieltä oon saanut tosi hyvää palvelua ja viime käden tietoa lääkkeistä yms. raskauden aikana.

Ap, minulla ihan sama juttu. Käytän Flixotideä vain kuureina, kun tuntuu siltä että henki ei kulje niin hyvin kuin normaalisti. Raskausaikana olen käyttänyt sitä ihan niin kuin tavallisesti.

Monet käyttävät kortisonia raskausaikana jopa suun kautta, esim. tulehduksellisiin suun sairauksiin. Hengitettävä "täsmälääke" on pientä siihen verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ap, minulla ihan sama juttu. Käytän Flixotideä vain kuureina, kun tuntuu siltä että henki ei kulje niin hyvin kuin normaalisti. Raskausaikana olen käyttänyt sitä ihan niin kuin tavallisesti.

Monet käyttävät kortisonia raskausaikana jopa suun kautta, esim. tulehduksellisiin suun sairauksiin. Hengitettävä "täsmälääke" on pientä siihen verrattuna.

ok, kiitti tästä.

Yhteistyössä