Astmalääkkeen säilyvyys?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viivi

Vieras
Kauan tuollainen astamalääke (ventoline, inhalaattori) säilyy yleensä? Olin ajatellut muutamaa vuotta (?) mutta kun katsoin niin se onkin mennyt vanhaksi jo 5/08....

Tarvittaessa vaan otan lääkkeen, viime kerrasta aikaa siis varmaan justiin tuo vuosi, joskus viime vuoden alussa lääkkeen meinaan ostin.

Nyt meinaan otin jo ja vasta sitten katoin päiväystä, mutta tuskin siitä haitaa on.

Pitää alkaa soittamaan terkkaan uutta reseptiä :/

Se on n. vuoden, pahimmillaan itelle käyny niin että kun on avaavan (200annosta) käyny ostamassa ni se on menny 3vk päästä vanhaks, apteekki ei suostunu vaihtamaan sitä kun oli ehditty 3annosta käyttää. olisi pitänyt tarkistaa päiväys ennen paketin avaamista.
no hitostako minä oisin moisen tajunnu kattoo, kuitenki se 200 annosta kestää aika kauan vaikka ottas 3 suihketta päivässä..

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Se on n. vuoden, pahimmillaan itelle käyny niin että kun on avaavan (200annosta) käyny ostamassa ni se on menny 3vk päästä vanhaks, apteekki ei suostunu vaihtamaan sitä kun oli ehditty 3annosta käyttää. olisi pitänyt tarkistaa päiväys ennen paketin avaamista.
no hitostako minä oisin moisen tajunnu kattoo, kuitenki se 200 annosta kestää aika kauan vaikka ottas 3 suihketta päivässä..

No ilmeisesti pitää kanssa aina tarkistaa ennen avaamista päiväys. Kuka sitä noin pienellä päiväyksellä kerkiää käyttämään.
Meillä ollu päiväykset vuoden päähän...mitä olen niitä välillä katsonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Mä aina otan niitä vanhoja tarvittaessa kun ne tosiaan vanhenee yleensä ennen kuin ehtii käyttää, en usko että niistä mitään haittaa on. Teho voi vähän kärsiä.

no joo, arvaa harmittaako ku vielä 55 annosta jäljellä.... mulla nyt kurkkukipua ja nuhaa, siksi olisin tarvinnut varuiksi taas pariksi päiväksi. Terkkaan ei taaskaan pääse läpi :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mä aina otan niitä vanhoja tarvittaessa kun ne tosiaan vanhenee yleensä ennen kuin ehtii käyttää, en usko että niistä mitään haittaa on. Teho voi vähän kärsiä.

no joo, arvaa harmittaako ku vielä 55 annosta jäljellä.... mulla nyt kurkkukipua ja nuhaa, siksi olisin tarvinnut varuiksi taas pariksi päiväksi. Terkkaan ei taaskaan pääse läpi :(

Mä ottaisin kyllä sinuna tuota vanhentunutta. Mulla on yksi Ventoline, missä päiväys on 03/06 ja kyllä sekin ainakin vähän auttaa. Mitään haittaa tosiaan noista ei vanhoinakaan ole, teho vaan laskee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Mä ottaisin kyllä sinuna tuota vanhentunutta. Mulla on yksi Ventoline, missä päiväys on 03/06 ja kyllä sekin ainakin vähän auttaa. Mitään haittaa tosiaan noista ei vanhoinakaan ole, teho vaan laskee.

no niin, ehkä taidan tehdä niin. Pääsen hepommalla, varsinkin kun tarve ei ole edes varma.

tietysti se olis hyvä uusia se resepti nyt heti vastaisuuden varalle, mutta nyt on kyllä niin huono ajankohta, että ehkä sitten vaikka ensi viikolla lääkäriin kun kiire hieman helpottaa.

voiko se vanhentunut lääke pahentaa oireita?? kun lääkäri aina määrää mulle brikanyliä kun on vaikka keuhko putken tulehdus ja nyt rutiini tarkistuksessa ite en huomannut keuhkoissa mitään vikaa mutta lääkäri kehotti kuitenkin alkaa taas ottaa sitä avaavaa ja jo muutaman käyttö kerran jälkeen meinaan tukehtua kun on alkanut niin rohisemaan enkä saa yskittyä pois sitkeetä limaa, niin nyt katsoinkin että lääke on vuoden vanhaa? johtuukohan siitä, vai mistä? on kyllä ennenkin oireet vain pahentunut kun ottanut astma lääkettä, mun mielestä mulla ei edes ole mitään astmaa mutta moni lekuri väittää toisin....

Yhteistyössä