Astmaatikot/ ventolinen diskuksen käyttäjät...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tärinätäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tärinätäti

Vieras
Tuleeko teille ko. lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia? Mulla ollut lääke käytössä reilun puoli vuotta ja jos joutuu ottamaan kaksi annosta niin alkaa kädet täristä, sydän hakata ja tulee muutenkin outo olo...

Tottuuko elimistö lääkkeeseen ja oireet häviää vai joutuukohan tästä aina kärsimään? Normaalisti siis pärjään päiviäkin ilman lääkettä, nyt oireet on pahemmat ja joudun ottamaan parikin annosta peräkkäin.

En osaa vastata ap:n kysymykseen, mutta kysyn samassa ketjussa jos tätä lukisi astmaatikot: onko teille sanottu mitään siitä että astmalääkitys saattaisi heikentää hedelmällisyyttä ja erityisesti sperman laatua? Miehelle oli astmalääkäri näin sanonut ja olen aivan kauhuissani, kun meille pikkukakkosta toivotaan!

Omaa kokemusta astmalääkkeistä ei ole, mutta lapsien kohdalta kyllä. Esikoisella Ventoline aiheutti aluksi tärinää ja "ylipirteyttä". Hänelle tosin annettiin silloin suuria annoksia (2 suihketta kerralla) muutaman tunnin välein. Oireet häipyivät, kun annosta vähennettiin. Nykyään en ole huomannut mitään oireita lääkkeestä, tosin Ventolinea ei ole paljon enää tarvittukaan. Lapsella auttavat muut astmalääkkeet.

Kyllä se pistää tärisyttämään, mutta mieluummin se, kuin tukehduttava tunne rinnassa.
Osittain siihen kyllä tottuukin, eikä pitemmässä käytössä tule niin voimakkaita oireita.
Ja lääkäri sanoi, että lapset sietää ventolinea paremmin, kuin aikuiset.
Aikuinen voi tuntea, että on lähes kuolemaisillaan, jos ottaa paljon, ja lapsi ei ole moksiskaan.

Jep, tärinää ja sydänmentykytystä tulee yhdestäkin annoksesta. Onko muilla ongelmana että diskuksesta kuluu viimeinen käyttöpäivä pois? Minulla pyörii laukussa ja taskuissa sellaisia diskuksia, joista ei pysty sanomaan ovatko jo vanhentuneita.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Jep, tärinää ja sydänmentykytystä tulee yhdestäkin annoksesta. Onko muilla ongelmana että diskuksesta kuluu viimeinen käyttöpäivä pois? Minulla pyörii laukussa ja taskuissa sellaisia diskuksia, joista ei pysty sanomaan ovatko jo vanhentuneita.

Ei kai niissä päivämäärä paljon vaikuta. Jos ne tehoaa edelleen, niin käytä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Kyllä salbutamoli tärisyttää. Mua ei tärisytä normiannokset mutta sitten kun sitä vedetään tunnin välein ni kyllä tärrää ja sydän pomppii kurkussa.

Just noin, kun ei ala milloin laueta ja joutuu ottamaan monta kertaa pertäkkäin tulee tärinä ja sydän hakkaa eli liika-annostus

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko ja allergikko:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Kyllä salbutamoli tärisyttää. Mua ei tärisytä normiannokset mutta sitten kun sitä vedetään tunnin välein ni kyllä tärrää ja sydän pomppii kurkussa.

Just noin, kun ei ala milloin laueta ja joutuu ottamaan monta kertaa pertäkkäin tulee tärinä ja sydän hakkaa eli liika-annostus

Ohjeessa kuitenkin sanotaan että tunnin välein 12 tunnin ajan... Ei kait se silloin ole yliannostus?

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko/allergikko:
Miksi täytyy ottaa noin usein? Ei ihme jos tärisyttää ja sydän hakkaa.

No jotta että henki kulkis. Siis mulla ohjeena että jos ahdistaa niin lääkettä saa/pitää ottaa sen 12 tuntia tunnin välein ja sit jos ei helppaa niin silloin viimeistään päivystykseen.

astmalääkkeethän on pääosin kortisonia. Elikkä ne ei oo haitallisia mielestäni millään tavalla hedelmällisyydelle tai sperman laadulle.

ja siittä ventolinesta, ukko on koko ikänsä sitä kiskonu, nestemäisenä vahvempana versiona ja sitte jauheena ja ite oon käyttäny pian vuoden tarvittaessa. Ja aina vaan tärisyttää, eli tuskimpa kroppa siihen tottuu. mutta näidenkin kanssa kaikki on yksilöllistä.

Yhteistyössä