Astmaatikkolasten vanhemmat, kausi-influenssarokotuksesta...

• Viestiketjun aloittaja Pähkäilyjä
  • Ensimmäinen viesti
Pähkäilyjä
Sohaisen nyt vuorostani tätä rokotuksiin liittyvää ampiaispesää, mutta kiinnostaisi kuulla astmaa/infektioastmaa sairastavien lasten vanhemmilta, ottavatko he lapsilleen kausi-influenssarokotteen tänä syksynä. Omalla lapsellani on todettu infektioastma, mutta rokotteen ottaminen pelottaa. Lapsi on nyt 3-vuotias ja sai viime syksynä kausi-influenssarokotuksen, sitä edellisenä ei.

Mutta mutta... Jätin vesirokkorokotuksen lapselle ottamatta, koska kaikki mainostavat että se on pienillä lapsilla lievä. Lapseni sai keväällä vesirokon ja se tuli aika rajuna. Koska hänellä on atooppinen iho, ihon parantuminen kesti todella pitkään ja se oli raskasta aikaa. Pelkään, että jos jätän influenssarokotuksen väliin, siitäkin seuraa jotain ikävää lapselle. Mutta toisaalta rokotuskin voi olla vaaraksi. Ja kun itse olen pärjännyt ilman influenssarokotetta ja olen sairastanut elämäni aikana vain yhden influenssan, rokote ei tunnu niin välttämättömältä.

Miten te muut olette toimineet/aiotte toimia?

4äiti
no mun lapsella ei viel todettu astmaa mutta oireet ovat ja myöskin atooppi ihoinen..itse en ole ottanut kuin normi perus rokotukset enkä aio ottaa.harvemmin ollaan influenssas oltu,enempi ollu tavis nuhaa vaan..

Astmaatikko
Astmaatikko kuuluu riskiryhmään, sehän on selvä. Rokotteella voi olla haittavaikutuksia, mutta samat vaikutukset ovat influenssalla. Guillan-Barre, narkolepsia jne voivat tulla influenssan seurauksena ja muistaakseni todennäköisyys oli suurempi taudin kuin rokotteen seurauksena.

Meidän samanikäinen infektioastma + atoopikkolapsi tulee saamaan rokotteen kunhan tuosta tervehtyy. Sen verran ikävä on olla päivystyksessä spiralla aina infektion aikaan että teen kyllä mitä on mahdollista estääkseni sen.

"keiju"
ollaan otettu itsellemme ja lapsille rokotus, yhtenä vuonna lapset otti ja aikuiset eivät (ei riskiryhmäläisiä) niin me aikuiset sit oltiin tosikovassa taudissa.Onneksi lapset säästyivät. Nyt kun rokotukset otettu tautia ei ole tullut.

Meillä on astmaatikolle otettu vesirokkorokotus ja edellisvuonna influenssarokotuskin. Silloin influenssa iski muhun ja 1 vuotiaaseen ja oli kyllä työläs tauti. Rokotuksen saanut 3v lapsi selvisi tartunnatta. Tänä vuonna en ajatellut rokotusta ottaa; lapsikin alkaa jo olla isompi. Tosin iso päiväkoti varmaan taas kierrättää joka taudin, joten varmasti taas joku tulee :/

"vieras"
mennään itseasiassa huomenna ottamaan ekaluokkalaiselle tuo influenssapiikki. lapsella on astma ja taipumusta keuhkoputkentulehduksiin jotka johtavat pitkäkestoiseen ahdistamiseen ja astman pahenemiseen. viime vuonna otettiin molemmat influenssarokotteet samaisen lapsen kanssa ja lapsi säästyi sialta, itse sen esikoiselta sain muutamaa päivää myöhemmin ja oli kamala tauti. jos olisi kestänyt päivänkin kauemmin niin olisi tullut varmasti sairaalakeikka. lopussa ei jaksanut enää yskiä edes kunnolla. itse olen todennut rokotteesta olevan hyötyä. jos tauti pääsee iskemään niin ei tule ihan niin pahana.

mein pojalla on infektioastman oireet ja lääkitys mutta sitä ei oo varsinaisesti todettu ja sai kausi-influenssa rokotteen. Toinen lapsemme sai sen myös ja itse menen ottaa. Tää oli pojalle nyt eka influenssa rokotus, mutta toinen lapsi sai jo viime talvena sekä sika- että kausi-influenssapiikit. meil ei oo tullu mitää ongelmia.

"Liisa"
Meillä pojalla 5v on infektioastma. otan vain rokotusohjelman mukaiset rokotukset. Mitään ylimääräisiä en ota. (paitsi sitten jos matkustetaan kaukomaihin ja tarvitaan hepattiiti ym. rokotukset )

"vieras"
Ai niin ja vesirokko oli meillä tosi lievä atoopikolla, koska otimme viruslääkityksen heti oireiden alettua. Ehkä viis näppyä tuli koko aikana. En tiedä miksi ap:n tapauksessa ei oo lääkitystä aloitettu.

No mä olen ottanu tytölleni jolla alkuun vauvaiän astma ja nyt sitten infektioastma ja lievä atooppinen iho niin neljänä vuonna peräkanaan ja se on kyllä mielestäni ollut hyvä juttu. On sairastanut yhden lievän flunssan vaan aina tänä infektio aikana.

Tämän syksyn rokotuskin on jo laitettu toissaviikolla. neiti täyttää nyt 6v

Non compos mentis
En ota. Lapsella ollut astma jo liki vuosikymmenen, ei olla otettu kertaakaan. Vesirokko oli pahana tällä astmalapsella, pahempi kuin toisella lapsistani, mutta ei johtunut astmasta, vaan atopiasta.

Yhteistyössä