aspergerista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tirpsu05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tirpsu05

Jäsen
12.08.2006
171
0
16
Haluasin vain kysyä lisätietoa aspergerin oireyhtymästä. Kuuluuko siihen seksuaalinen estottomuus? kun minun lapsella kaverina asperger tyttö ja tämä lähentelee, koskettelee, uhkailee, hinkkaa haaruksiaan,laittaa tavaroita pikkuhousuihinsa ja pyytää muita kaivamaan ne pois.....jne

Mun tyttäret ja niiden kaverit on alkaneet pelkäämään tätä tyttöä ja haluaisin nyt tietää ett onko yleistä tässä aspergerissä tuollainen käytös vai onko jokin muu häiriö tytöllä??

Mistä hakea apua? Tosin tytön äiti haluaa hoitaa asiat kotipiirissä eikä hyväksy apua mistään. Joten olen nyt toistaseksi käskenyt pysymään poissa meiltä.Mietin vain että teenkö nyt oikein taas tuota tyttöä kohtaan jos ei voi käytökselleen mitään ja äiti ei välitä, mutt sitten taas omat tytöt pelkää.... on tää niin hankalaa.

Netistä saa kyllä tietoa, mutta yleistasolla, olisi kiva kuulla ihmisiltä joilla kokemusta ja tietoa mitä tehdä tilanteessa....

Käsittääkseni saattaa kuulua oireisiin. Assi-ihminenhän ei osaa tulkita sosiaalisia viestejä eikä ymmärrä, mikä on sallittua tai ei. *karkeasti yleistäen, siis*

Assi voi sanoa suoraan että ;"Sä oot läski ja haiset", eikä ymmärrä loukkaavansa. Kiertely ja kohteliaisuus tuntuu useasta assista valehtelemiselta.

Tässä eräs linkki, josta saattaa olla apua

http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=159

Pitäsikö jonnekin ilmoitta tuosta käytöksestä? Tietääkseni tämä tyttö ei saa minkäänlaista kuntoitusta, nyt menee kylläkin johonkin mielintila tutkimuksiin, kai ne siellä sitten sen huomaa...

Onko siitä sitten mitään hyötyä jos johtuu tuosta assista? Entäs kun lapset ei uskalla olla tekemisessä enää kun ahdistelee? äh! tää on niin kamalaa jotenkin, en haluisi ett tyttö tekee itselleen mitään sen takia että mun tytöt ei halua olla sen kanssa....

Minä kuiskaisin sosiaalitoimeen tai vaikka neuvolaan/kouluterveydenhoitajalle ja muistuttaisin, että ennaltaehkäisevä toiminta tulee halvemmaksi ja auttaa kaikkia, siis niin lasta, kuin vanhempaa ja yhteiskuntaa. *aika halju olen*

Ensin kannattaa vielä yrittää puhua vanhemmalle ja kertoa, ettei ole pakko ola yksin asian kanssa ja lapsen etu on tärkein. Ei vanhempia stigmatisoida lapsen erilaisuuden vuoksi, jos asioista puhutaan avoimesti.

Minä juttelisin tytön vanhempien kanssa tunteista, joita käyttäytyminen herättää muissa lapsissa, koska eihän tuo tosiaan ole hyvä juttu, ei tytön, eikä toisten lasten kannalta. Vinkkejä toimintamelleiksi tytön vanhemmat voisivat saada esim. autistien palvelukeskuksesta (löytyy googlettamalla).

http://www.sataerityishuolto.fi/aune/apua_arkeen/aspergerin.pdf Löysin tämän linkin "Aspergerin oireyhtymä ja seksuaalisuus aikuisiällä", valottanee asiaa.