Aspeger-tourette lapsi ja rajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..äiti..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

..äiti..

Vieras
Kumpi on parempi/tärkeämpi aspeger-tourette lapselle, tiukat rajat ja säännöt vai rajat, joita vanhemmat löysäilevät tilanteen mukaan, ettei lapsi saa kohtausta, eli ala raivoamaan?

Hyvä kysymys. Mielestäni vanhemmalla pitää olla asperger lapsen kanssa neuvotteleva kasvatustyyli, koska siitä ei kukaan hyödy, että on joustamaton. Raivokohtauksia pitää ennaltaehkäistä.

Mistä tiedät Happygirl?

Onko sinulla kokemusta ko. lapsista? Lapsen kasvatuksesta ylipäätään kovin monelta vuodelta?

Olemme samalla alalla, mutta itse en uskaltaisi olla ollenkaan niin tietävä ja pätevä monissakin asioissa kuin sinä. Vaikka olenkin 15 vuotta vanhempi, ja kokemusta löytynee aika paljon enemmän. Muistathan, että lastensuojelutyössä tarvitaan nöyryyttä, ja kuuntelutaitoja.

Tiukkuutta ja rajoja pitää olla, mutta ennakoiva ja neuvotteleva kasvatus antaa parhaat tulokset. Esim: punaiset vai siniset sukat, mennäänkö kävellen vai kipittäen. Jne

Mistä tiedät Happygirl?

Onko sinulla kokemusta ko. lapsista? Lapsen kasvatuksesta ylipäätään kovin monelta vuodelta?

Olemme samalla alalla, mutta itse en uskaltaisi olla ollenkaan niin tietävä ja pätevä monissakin asioissa kuin sinä. Vaikka olenkin 15 vuotta vanhempi, ja kokemusta löytynee aika paljon enemmän. Muistathan, että lastensuojelutyössä tarvitaan nöyryyttä, ja kuuntelutaitoja.

Kas, minä vastasin täsmälleen samalla tavalla ja olen alalla myöskin, kokemuksen kera. :)

Mistä tiedät Happygirl?

mitä ihmettä? missä vaiheessa sen mielipiteensä saa oikein sitten kysyttäessä kertoa? Jos ei liian nuorena, muttei sitten 15 vuotta pidempään asiaa ihmeteltyäänkään? Vasta sittenkö, kun tieto on varma? sitä hetkeä ei harmillisesti näissä asioissa koskaan tule, ei varsinkaan silloin, jos hypotetisointi kielletään :D

kun lauseensa aloitti kuitenkin "mielestäni..." ja vielä perusteli kantansa. mene muualle katkerine nollausyrityksisi.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="minä vaan";29508164]Jätkä: Se on ehkäpä se tyyli, millä asiansa esittää..
Tiukka ja jyrkkä ja ehdoton töksäytys vs. _neuvotteleva_ ja esimerkkien kera ;)[/QUOTE]

Tätä hain, mutta pahoittelen, meni asian vierestä. Ja kuten joku sanoikin, kyllähän mielipiteen saa esittää, etenkin sitä kysytään. Pahoittelut viestistäni.

Ehkä se mitä yritin sanoa (eikä kuulunut asiaan edes), että Happygirl, muistathan olla nöyrä ja kuunteleva työssäsi, koska olen usein kirjoittanut samoissa ketjuissa kanssasi, ja minulle on tullut sinusta mustavalkoinen kuva. Tosin voihan netissä toimiakin vähän toisin, kuin töissä. Se toisten kunnioitus on vain minusta lastensuojelutyön ydintä, vaikka rohkeitakin päätöksiäkin pitää osata ja uskaltaa toisinaan tehdä.

Asiasta olin sitä paitsi ihan samaa mieltä Happygirlin ja Jätkän kanssa.

Tätä hain, mutta pahoittelen, meni asian vierestä. Ja kuten joku sanoikin, kyllähän mielipiteen saa esittää, etenkin sitä kysytään. Pahoittelut viestistäni.

Ehkä se mitä yritin sanoa (eikä kuulunut asiaan edes), että Happygirl, muistathan olla nöyrä ja kuunteleva työssäsi, koska olen usein kirjoittanut samoissa ketjuissa kanssasi, ja minulle on tullut sinusta mustavalkoinen kuva. Tosin voihan netissä toimiakin vähän toisin, kuin töissä. Se toisten kunnioitus on vain minusta lastensuojelutyön ydintä, vaikka rohkeitakin päätöksiäkin pitää osata ja uskaltaa toisinaan tehdä.

Asiasta olin sitä paitsi ihan samaa mieltä Happygirlin ja Jätkän kanssa.

Aivan, työntekijänä kun ei koskaan ole valmis. Sinä varmasti rautaisena alan ammattilaisena ymmärrät, että jokainen meistä on oma persoonansa niin työssä kuin vapaalla. Meidän tehtävä ei ole tuomita vaan nähdä ne pienetkin hyvät hetket tärkeinä ja korostaa niitä eikä moittia asiakkaita menneistä. Toivon, että sinä myös voisit olla eteenpäinkatsova etkä "jumittua" edellisiin keskusteluihin aivan kuten asiakastyössä.

Yhteistyössä