ASO asunnon hankkiminen, saako lainaa vaikka vasta saanut työpaikan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja famk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

famk

Vieras
Eli mies ja minä + 2 lasta, minä opiskelen ja mies vasta sai vakituisen työpaikan.

Voidaanko tehdä niin, että mies ottaa yksinään lainaa (mulla ei luottotietoja) ja ostettais aso asunto. Vai tarviiko siinä olla molempien osallisena? Voiko sen lainan saada? Jostain kuulin että sen saisi vaikka ei olisi edes vakkaripaikkaa, koska sen rahan saa pankki aina takaisin jos asosta luopuu, onko totta?

Suomeksi tuon neekerin puheet: Saako opiskelija ja työssäkäyvä mies pankkilainaa aso-asuntoon?

No vastaus on se, että noin tuoatanias niinko vain... eli jos miehesi on sydänkirurgi, suomen kovin BI-softan myyjä tai vaikka omistaa timattitehtaan Etiopiassa, niin JOOOOOOOOOOOOOOO... saat lainaa asoon. Mutta jos miehesi kuskaa kasan paskaa autollaan, laittaa kittiä seinään tai vaikka hieroo selkää, niin SOOON palkasta kiinnekkä. Joku ehkä saa, joku ehkä ei. Vaikka uisi työkseen paskassa, mutta jos siitä saa 10 te kuussa, niin aso-laina siihen sun rutkuus on jo allekirjoitettu.

Hei, riippuu vähän pankista mitä mieltä ovat työsuhteen kestosta. Esim. Mulla ei ollut koeaikaa ollenkaan. Miehesi saisi lainan yksinkin koska kyse on vain aso asunnosta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä et ymmärrä;30629453:
Suomeksi tuon neekerin puheet: Saako opiskelija ja työssäkäyvä mies pankkilainaa aso-asuntoon?

No vastaus on se, että noin tuoatanias niinko vain... eli jos miehesi on sydänkirurgi, suomen kovin BI-softan myyjä tai vaikka omistaa timattitehtaan Etiopiassa, niin JOOOOOOOOOOOOOOO... saat lainaa asoon. Mutta jos miehesi kuskaa kasan paskaa autollaan, laittaa kittiä seinään tai vaikka hieroo selkää, niin SOOON palkasta kiinnekkä. Joku ehkä saa, joku ehkä ei. Vaikka uisi työkseen paskassa, mutta jos siitä saa 10 te kuussa, niin aso-laina siihen sun rutkuus on jo allekirjoitettu.

:laugh: Ihana vastaus

Meillä vain mies on töissä, itse olen työtön. Otimme yhdessä lainan aso-kämppään. Paljon teillä olisi se aso-maksu? Onko yhtään omia säästöjä?

Mutta yleensä nuo aso-maksut ei niin isoja ole etteikö sellaiseen lainaa heruisi kun kerran työpaikka on toisella.

Meillä vain mies on töissä, itse olen työtön. Otimme yhdessä lainan aso-kämppään. Paljon teillä olisi se aso-maksu? Onko yhtään omia säästöjä?

Mutta yleensä nuo aso-maksut ei niin isoja ole etteikö sellaiseen lainaa heruisi kun kerran työpaikka on toisella.

26 000- 29 000 euroa. Säästössä jokunen tonni. Autorahoitusta miehellä 7000 euroa, se varmaan kannattaa maksaa ensin ennenkuin hakee lainaa. Muita lainoja ei ole

[QUOTE="a.p";30629483]26 000- 29 000 euroa. Säästössä jokunen tonni. Autorahoitusta miehellä 7000 euroa, se varmaan kannattaa maksaa ensin ennenkuin hakee lainaa. Muita lainoja ei ole[/QUOTE]

Uskoisin kyllä että saatte lainan :) Meillä oli pieni autolaina ku mentiin hakemaan asuntolainaa aso-asuntoa varten. Autolaina maksettiin pois ja nyt maksetaan vaan asuntolainaa.

Saatte jos teillä on 5-10% lainasummasta säästössä ja pankki katsoo että teidän talouden budjetti on kunnossa.

Ja ammattikin vaikuttaa... mulla niinkin parjattu ammatti kuin lähihoitaja. Mutta pankissa se on ollut valttikortti vaikka vakipaikkaa ei ole - pankin näkökulmasta hoitajalla töitä riittää ja näinhän se pitkälti on.

Mutta mitä pankki häviää siinä, vaikka tuota lainaa ei maksaisi? Aso kuitenkin vakuutena, eikä siinä ole sitäkään että pitäisi saada myytyä kun siitä pääsee samantien eroon kun irtisanoo vain ja näin pankki saa rahansa, ikinä ei aso-maksu voi pienentyä edes

[QUOTE="petra";30630518]Minulla autolainaa 10th, saman verran säästöjä ja sain yksin 250th asuntolainan :)[/QUOTE]

Sulla täytyy olla helvetin isot tulot :O Saako kysyä paljon jää käteen kuussa?

Eli mies ja minä + 2 lasta, minä opiskelen ja mies vasta sai vakituisen työpaikan.

Voidaanko tehdä niin, että mies ottaa yksinään lainaa (mulla ei luottotietoja) ja ostettais aso asunto. Vai tarviiko siinä olla molempien osallisena? Voiko sen lainan saada? Jostain kuulin että sen saisi vaikka ei olisi edes vakkaripaikkaa, koska sen rahan saa pankki aina takaisin jos asosta luopuu, onko totta?

Useat pankit vaatii aso/osaomistuslainoille 50% omarahoitusta.

Mutta mitä pankki häviää siinä, vaikka tuota lainaa ei maksaisi? Aso kuitenkin vakuutena, eikä siinä ole sitäkään että pitäisi saada myytyä kun siitä pääsee samantien eroon kun irtisanoo vain ja näin pankki saa rahansa, ikinä ei aso-maksu voi pienentyä edes

No eikai pankki hyväntekeväisyyttään mitään kellekkään lainaa. Haluaa se pankki korkoa sille lainaamalleen summalle.

Ja asomaksu voi myös pienentyä, vaikka käytännössä näin käy todella harvoin.

Meillä ei ole aso, mutta osaomistus, joka toimii aika paljon samoilla periaatteilla. Meillä esim rakennuttajalla ei ollut pankin luovutussopimusta MUN pankin kanssa (vaan toisen pankin kanssa), joten mun pankki ei saanut mitään panttia, eikä heillä ole mitään lainan takuuna, jos en maksa lainaa. Riippuu siis rakennuttajasta, suostuuko he antamaan osakekirjat pantiksi lainan takuudeksi. Kuitenkin se rakennuttaja omistaa asunnosta sen enemmistön (85%), joten useimiten he eivät suostu siitä luopumaan. Siksi monet pankit vaatii sen 50% omaa rahaa.