Jos luottotiedot on menneet, ei taida oikein mikään onnistua, ehkä just just kaupungin vuokra-asuntoon.. kannttaa siis hakea puolison nimellä.
Itse asuin vähän aikaa aso-asunnosa. Hain jonotusnumeron kaupungilta, hain 3 h + k -asuntoa eikä valintakriteereitä oikein ollut paitsi alue. Tarjouksia tuli tosi paljon ja hylkäsin kalleimmat.
Aso-asunto on tavallaan omistusasunnon ja vuokra-asunnon välimuoto. Se summa, mikä asunnosta maksetaan, on vähemmän kuin vastaava omistusasunto, siihen saa pankkilainaa jos muuten täyttää lainaehdot.
Vuokra on enemmän kuin osakkeen vastike mutta vähemmän kuin vastaava vuokra-asunto ja siihen saa asumistukea, aivan kuten vuokra-asuntoon - omistusasuntoonhan ei saa asumistukea ihan tosta noin vaan, tulojen perusteella siis !!
Aso-asunto on samalla tavalla perintökelponen kuin omistusasuntokin on.
Minua rassasi omassa aso-kämpässäni NAAPURIT.
Pahempia kuin jossain sosiaalitoimen asuttamassa vuokraläävässä.
Yläkerta aloitti elämän klo 20, 2 pientä lasta. Valvoivat puolille öin ja se kyllä kuului.
Naapurisa ulvoi yksin jätetty koira tai sitten asukkaat riiteli tai harrasti sitä *köhöm* ja se kuului seinän läpi, herästin siihen kesken unieni yöllä. Pystyin siirtymään olohuoneeseen, makuuhuoneen ovi vaan kiinni, jos yläkerta oli jo asettunut nukkumaan...
Puurakenteinen luhtitalo oli rakennettu kaikin puolin huonosti, nurkasta veti, vaikkei edes ulkonurkka ollut. Putket pivät kovaa ääntä, ilmeisesti jonkin sortin äänieristys vessan viemäri- ja vesiputkista oli rakennusvaiheessa jäänyt laittamatta-
Huoltomiehiä sai odotella. Patterien termostaatit "töhötti" täysillä eikä pienentyneet vaikka miten väänsi, ja sai todella "taistella" että isännöitsijä ja huoltomies hoitovat asian kuntoon.
Yms.
Ja sitten vaihtui isännöitsijä. Ja sitten tuli kesä, siihen mennessä oli sen yläkerran oven takana pari kertaa käyty. Lapset sotki pihan marja-aronian marjoilla ja hääräsivät minun omaisuuden ympärillä että myös hiukkasen tuhosivat sitä.
Valitin isännöitsijälle, jokalaittoi asukkaille viestiä, josta minun henkilöllisyyteni "paljastui"
Sen sijaan että vanhemmat olisivat valistaneet lapsiaan ja komentaneet että mitä saa tehdä ja mitä, he sanoivat, että varo tuota tätiä, kierrä kaukaa ja lapsethan teki kuten käskettiin.
Sitä ennen olin asunut vuokralla, ei ollenkaan samanlaisia ongelmia!
Omistusasunnossakin on tässä asuttu, sielä sun täällä, ja ongelmia on. Naapuri keksi tehdä minikaatopaikan yhteiselle piha-alueelle heidän oman leikkimökin taakse.. vanha tv ja jotain muutakin roinaa oikein todella paljon. Hienoa. Vuokra-asunnossa sentään jonkinlainen kontrolli pelaa.