äskettäin plussanneet ja sikainfluenssarokote

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
tein äskettäin positiivisen raskaustestin ja nyt mietityttää pitääkö ottaa jo yhteys neuvolaan ja kysyä rokotteesta.raskaushan on vasta ihan alussa.
miten olette muut toimineet?
haluaisin rokotteen näillä näkymin ottaa,mutta antaavatko edes näin aikaisessa vaiheessa oleville?

takia juuri pyritty suosittelemaan, että ei rokotettaisi alkuraskaudessa, koska äidit helposti syyttävät rokotetta keskenmenosta, joka olisi voinut tulla muutenkin, niitähän tulee ensimmäisellä kolmanneksella jonkin verran...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
takia juuri pyritty suosittelemaan, että ei rokotettaisi alkuraskaudessa, koska äidit helposti syyttävät rokotetta keskenmenosta, joka olisi voinut tulla muutenkin, niitähän tulee ensimmäisellä kolmanneksella jonkin verran...

Mutta suomessa suositus on että rokotteen VOI TURVALLISESTI ottaa missä tahansa raskauden vaiheessa. Rokotus ei aiheuta keskenmenoja, mutta vaarana tosiaan on, että äidit syyttävät rokotusta, jos niin käy kohdalle. Joka 10 raskaus päättyy kesken ennen 12 viikkoa. Voithan odottaa sinne asti jos haluat mutta itse ottaisin rokotuksen ja kävisin tuon ajatuskuvion läpi mielessäni etukäteen niin, että en hysterisoituisi, jos raskaus menisi kesken. Silloin se oli mennäkseen. Toivon sulle kaikkea hyvää ja että raskaus sujuu ongelmitta.

no mulla menny kaks edellistäkin kesken.et en haluis tätä riskeerata mitenkään.ei mitään helppoja kokokemuksia ole,mut sekin mietityttää että jos saan sen taudin ja sit keskenmenon syyllistän sitten siitä itteeni.
pelottaa nuiden lasten puolestakin 5 ja 2v :t kun se pikkutyttökin on nyt kuollut torniossa.eikä mitään tietoa milloin sais ees tenaville rokotteet

se rokote ei tosiaankaan taida olla hyväks alkuraskaudessa,kun ei se muutenkaan oo varmaa että siitä ei tulis haittavaikutuksia. sikiö vasta muodostuu ekat 12vk ja se rokote voi tehdä hallaa.luulempa että se sikainfulenssa ei sikiöön vaikuta kummemmin ellei nyt satu superpaha olemaan.eihän se tavallinen flunssakaan siköön vaikuta mitenkään alkuraskauden aikana tai muutenkaan.

mutta kuka uskaltaa olla ottamatta rokotetta? Vasta on paha jos alkuraskaudesta on kova virustauti, koska sit on vaarana sikiölle
a)kuume
b) ite virukset jotka aiheuttaa sikiövaurioita
c)jälkitaudit ja niihin liittyvät lääkkeet
d) tamiflu jota pitää ottaa ja jota ei raskaana saa oikeasti käyttää

pienempi paha on rokotteen viruksen kuoret kuin itse elävät virukset jotka taudin aiheuttaa,alkuraskaudessa äidin kovat sairaudet on suuri riski sikiön kehitykselle. tuossa rokotteessa ei sen sijaan ole mitään myrkyllistä paitsi elohopeaa jota saa ravinnostakin

Alkuperäinen kirjoittaja .:
se rokote ei tosiaankaan taida olla hyväks alkuraskaudessa,kun ei se muutenkaan oo varmaa että siitä ei tulis haittavaikutuksia. sikiö vasta muodostuu ekat 12vk ja se rokote voi tehdä hallaa.luulempa että se sikainfulenssa ei sikiöön vaikuta kummemmin ellei nyt satu superpaha olemaan.eihän se tavallinen flunssakaan siköön vaikuta mitenkään alkuraskauden aikana tai muutenkaan.

No olen kyllä itse kuullut, että sikainfluenssa nimenomaan alkuraskaudessa lisää keskenmenon riskiä, ja pelkästään kova kuumekin on riski sikiövauriolle. Keskiraskaudessa H1N1 infektio voi olla turvallisempi mutta loppuraskaudessa taas tämä infektio on vaarallinen äidille. Mutta ymmärrän toki huolesi, itse satun olemaan juuri 11.viikolla kun sain rokotteen. Mutta olisin ottanut itse sen aiemminkin jos olisin saanut. Päätös on tietysti yksinomaan sinun. Voit myös miettiä, että pystytkö olemaan eristyksissä 12 viikkoon asti, ja ottaa rokote vasta sitten...

Yhteistyössä