Asioita, joita minä päiväkodin työntekijänä ihmettelen

  • Viestiketjun aloittaja ämmästelijä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="just";28978980]juu, mutta minä kommentoin niitä kommentteja joissa puhutaan liasta joka ei näy eikä haise ja kuinka täytyy ihan periaatteesta laittaa vaatteet joka päivä pesuun tämän näkymättömän pahan vuoksi. ;)[/QUOTE]

Voi hyvänen aika. Kokeilisit itse leikkiä koko päivän päiväkodissa, voin vannoa että paita on sen jälkeen likainen.
 
"niin"
Olen kummastellut missä mättää. Arvostettu okt alue pvkoti ja usein lapsilla mitä lienee päällä. Siis mua on kehuttu monesti että pojallamme on kelin sopiva,t mukavat vaatteet ja hyvin vaihtovaatteita ja hyvin nimikoituna.Tuli outo olo kun sai ihan itselle perusasiasta kiitosta.....siis että eikö muka kaikilla muillakin ole.
Suihkussa käymme joka ilta. Aina kalsarit sukat paita collarit vähintään menee pojalta pesuun (reilu 4v on). Pojan päiväkodissa tulee vaatteisiin likainen haju. Yleensä lapsikin vaihtaa kotona toiset vaateet ruuan jälkeen.
 
"just"
[QUOTE="vieras";28978988]Voi hyvänen aika. Kokeilisit itse leikkiä koko päivän päiväkodissa, voin vannoa että paita on sen jälkeen likainen.[/QUOTE]

No voi jee. Niin usein onkin. On ruokaa, maalia, muovailuvahaa, pissaa.. jne. Ja se lika haisee ja näkyykin yleensä. Tietenkin silloin vaatteet vaihdetaan.

Mutta jos lika ei näy eikä haise voin näin tartuntatauteihin syventyneenä sanoa, että mitään terveydellistä syytä pesemiseen ei ole. Sanoisin, että pikemminkin päin vastoin.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin ja Millenia
Pin
[QUOTE="just";28979008]No voi jee. Niin usein onkin. On ruokaa, maalia, muovailuvahaa, pissaa.. jne. Ja se lika haisee ja näkyykin yleensä. Tietenkin silloin vaatteet vaihdetaan.

Mutta jos lika ei näy eikä haise voin näin tartuntatauteihin syventyneenä sanoa, että mitään terveydellistä syytä pesemiseen ei ole. Sanoisin, että pikemminkin päin vastoin.[/QUOTE]

Niinpä, järkeäkin saa käyttää. Harmi vaan jos sitä ei osata käyttää...
 
niin lisäys
Atoopikon iholle tekee hyvää kun käy suihkussa joka pv ja pukee puhdasta päälle ..luonnonkuitua.

Mies ja vaatteet aiheesta. Ei mies katso sopiiko joku väri yhteen esim.Laitan aina illalla seuraavan pvn vaatteet ja kuistille ulkovaatteet tai kahdet koska nytkin aamuisin tarvitsee enemmän päälle kuin iltapäivällä.
 
En kyllä tajua, mitä ihmiset marisevat, ettei ole varaa vaatteisiin. Lapsilisä on 104,19 euroa kuussa. Mitähän sillä saisi?

Viidet housut eri värissä
Product Detail | H&M FI

Kuusi t-paitaa
Product Detail | H&M FI

Neljä pitkähihaista paitaa
Product Detail | H&M FI

Ja collegetakki
Product Detail | H&M FI

Yhteensä vajaat 104 euroa. Jos viikonloppuna pesee pyykkiä, niin minun laskujeni mukaan joka päivä olisi mahdollista pistää puhdasta päälle.
 
"Lis"
Hyi, hyi ja viela kerran hyi.

Ulkomaalainen mieheni aina kauhisteli kun kerroin etta 80-luvulla minulla saattoi olla sama paita kolmekin paivaa paalla. Luulin etta Suomessa ollaan jo niista ajoista edistytty. Nahtavasti osa on vielakin "metsalaisia".
 
Pin
[QUOTE="Lis";28979070]Hyi, hyi ja viela kerran hyi.

Ulkomaalainen mieheni aina kauhisteli kun kerroin etta 80-luvulla minulla saattoi olla sama paita kolmekin paivaa paalla. Luulin etta Suomessa ollaan jo niista ajoista edistytty. Nahtavasti osa on vielakin "metsalaisia".[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta, pesetkö farkkusi päivittäin? Olen vain tosi ihmeissäni osasta kommenteista. Mulle todellakin on tärkeää, että lapsilla on ehjät ja puhtaat vaatteet aina päällä kuten itsellänikin, mutta sellainen fanaattinen näkymättömän ja hajuttoman lian pelkääminen ja yököttely menee vähän yli ymmärrykseni. Mulla on liiankin tarkka hajuaisti ja sillä mennään, ei tarvitse kehitellä mitään listoja päässäni mikä paita on mitenkin paljon päällä, kyllä sen aistiikin.
 
"Lis"
Ihan mielenkiinnosta, pesetkö farkkusi päivittäin? Olen vain tosi ihmeissäni osasta kommenteista. Mulle todellakin on tärkeää, että lapsilla on ehjät ja puhtaat vaatteet aina päällä kuten itsellänikin, mutta sellainen fanaattinen näkymättömän ja hajuttoman lian pelkääminen ja yököttely menee vähän yli ymmärrykseni. Mulla on liiankin tarkka hajuaisti ja sillä mennään, ei tarvitse kehitellä mitään listoja päässäni mikä paita on mitenkin paljon päällä, kyllä sen aistiikin.
Lapsen farkut pesen paivittain, omiani kaytan kerran-kaksi.
 
"..."
Joka päivä pesulla?! Oikeesti ei vittu onneksi mulla on silti maalaisjärki tallella. Laitatko farkkusi päivittäin pesuun myös? Niissähän voi olla vaikka LIKAA(jota et näe)!!!!
Onko oikeasti aikuisia jotka ei peseydy päivittäin??? Jos en joka päivä suihkussa käy nii ainakin alapää pestään, kainalot kasvot jne...
Farkkuja en pese päivittäin mut harvoin minä tuolla lattian rajassa hiissaan päivät, enkä myöskään pyörittele leluja ja ruokia arkuissani ja pistä niitä sitten suuhun jne...
 
"kolmen äiti"
Mä aina päivän päätteeksi kerään kaikkien vaatteet kasaan, kaadan bensiiniä päälle ja tuikkaan tuleen. Hyi helvetti ettekö tiedä ettei kaikki bakteerit kuole pesussakaan, pölyäkin voi jäädä. Kuka käyttää housuja päivää pidempään? Köyhät? Mun hajuaisti kertoo kyllä jos farkut on ollu päällä päivää pidempään, kato joillain on vähän tarkemmat aistit.
Mä teen näin myös lakanoille ja pyyhkeille, sängyt luuttuan vahvimmalla kloritella mitä löytyy. Joka aamu.
 
Pin
[QUOTE="Lis";28979112]Ai sina pistat lapsen hiekkalaatikolla nuohoamat farkut kaappiin ja uudestaan paalle? Ei luoja, ei muuta kysyttavaa.[/QUOTE]

Eniten nauratti sun omien farkkujen peseminen. :D
En laittaisi likaantuneita vaatteita lapsen, enkä itseni päälle. ;) Mistään näkymättömästä ja hajuttomasta en saisi kuitenkaan kohtausta.

Tiesitkös muuten mikä on ihan yleinen ohje farkkujen pesemisestä?
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Pin
[QUOTE="kolmen äiti";28979120]Mä teen näin myös lakanoille ja pyyhkeille, sängyt luuttuan vahvimmalla kloritella mitä löytyy. Joka aamu.[/QUOTE]

Hyvä! Näin kuuluukin tehdä! Miten nää ei tajua. Pesun jälkeen uudestaan päälle, yööök siis hyiii, oks oks oks. :x
 
"Mariska"
Meillä lapsella saattaa joskus olla samat housut kaksi päivää päällä, mutta yleensä menee koko vaatekerta vaihtoon päivittäin. Ainakin näin lämpimänä aikana, kun samoilla sisävaatteilla leikitään myös ulkona usein. Ja paidalla on usein jotain ruokaa, joten pesuun menee.

Kurjalta kuulostaa, jos tuo on joku yleinen ongelma... Kuitenkin nykyään saa niin edullisesti lapsille vaatetta ihan uutenakin! Toki merkkivaatteet maksaa enempi, mutta lämpimän haalarin saa uutenakin muutamalla kympillä, jos ei tarvi olla mitään tecciä. Kuitenkin päivähoidossa yleensä ne kurikset vetäistään päälle, jos on märkä keli.

Me hankitaan kirpparilta jotain, aika vähän, mutta ostin just käytettynä esim. kakkoshaalarin jonka voi hyvin sitten sotkea ja "pilata" lumettoman maan aikaan. Kovemmille pakkasille hommataan uusi haalari.
 
pöpö varoitus
[QUOTE="...";28979105]Onko oikeasti aikuisia jotka ei peseydy päivittäin??? Jos en joka päivä suihkussa käy nii ainakin alapää pestään, kainalot kasvot jne...
Farkkuja en pese päivittäin mut harvoin minä tuolla lattian rajassa hiissaan päivät, enkä myöskään pyörittele leluja ja ruokia arkuissani ja pistä niitä sitten suuhun jne...[/QUOTE]

juu ei,voi lipsahtaa parikin päivää ettei ole suihkussa käyty.
 
Kyllä meilläkin päiväkoti-ikäisenä jo vaihdettiin joka päivä kaikki tytön vaatteet vaikkei tahroja näkynyt.
Mutta koska kyseessä leikkivä lapsi niin ihan varmadti nuohonnut pitkin poikin lattioita niin puhtaat vaatteet
uuteen päivään. Nyt kouluikäisenä saatan antaa laittaa kahtena päivänä peräkkäin samat housut...

Ja kylllä, minäkin olen sen verran itsekin ollut pkssa, että olen nähnyt niitä koko viikon samoissa vaatteissa olleita lapsia, vaatteissa joissa näkyy koko viikon ruokalista.
 
pkssa töissä tääkin
ja silti omalle lapselle saatan laittaa päiväkotiin päälle samat vaatteet jotka oli edellisenä tai jopa sitä edellisenä päivänä, jos niissä ei ole ruoka- tai muita tahroja. Kesällä oli monta päivää (jollei jopa koko viikkoa) samat verkkarit ulkohousuina ilman että pesin niitä välillä, sillä seuraavana päivänä ne olisi ollut ihan samanlaisessa hiekka ym. liassa vaikka olisin ne pessyt välissä. Sisähousut/ vaatteet pyydetään ihan tarpeeseen, eli voidaan vaihtaa ne päälle ko tullaan sisälle.Ja me ei olla niin hysteerikkoja että vaihdettaisiin päiväkotipäivän jälkeen sisävaatteet jos lapsen päällä olevat ( ja tarhassa päällä olleet) vaatteet eivät ole näkyvästi tahraisia, ja harvemmin ovat ko kyllä ne päiväkodin tädit yleensä vaihtaa ne likaantuneet paidat tai housut ja laittaa sinne likapyykkipussiin.
Ja kyllä siellä päiväkodissa pestään ne laittiat vähintään 1x päivässä, joten tuskin kovin likaiset lattiat edes ovat, vaikka siellä lapsi nuohoaisikin.
Samalla lailla toimitaan kotona, ulkovaatteet on nimensä mukaisesti ulkoilua varten, sisällä sisävaatteet. Ja ei niitä ulkovaatteita minnekään kaappiin sullota, vaan pidetään naulakossa eteisessä. Tarpeen mukaan nekin pestään, muttei tosiaan joka päivä tai välttämättä edes joka viikko.
Kyläilemään lähtiessä laitetaan vähän siistimpää päällle ja vaihdetaan puhtaat ylle.

Käsiä pestään paljon; ulkoa sisälle tai päiväkodista kotiin tullessa, ennen ruokaa ja vessakäyntien jälkeen. Suihkussa/kylvyssä lapsi käy kerran viikossa, helteillä käytiin pari kertaa viikossa tai sitten ko oli selvästi hikoillut/hiekassa tms. liassa. Hiukset pestään shampoolla 1x viikiossa tai harvemmin, kylvyn/suihkun yhteydessä huuhdotaan hiukset kyllä. Lapsi on atoopikko, jonka iho ei todellakaan kestä jokapäiväistä kylpyä/suihkúa, eikä tarvitse. Lapset hikoilee kyllä, mutta ei samanlaista "hormonihikeä" kuin murrosikäiset tai aikuiset.

Vaatteet ovat lähes kaikki "kierrätyskamaa", eli kirpputoreilta tai kavereilta saatuja, eivät ihan priimaa mutta ei tarvii kasvavalla lapsella ollakaan. Kunhan on ehjiä :) Juhlavaatteet on sitten erikseen. Ja ulkovaatteetkaan eivät suoraan kaupasta, vaan hyväkuntoisia käytettyjä. (osa tietenkin myös kaupasta, mutta jos oikean kokoisia käytettyjä, niin ne sitten mieluummin päiväkodille, eipähän haittaa jos rellestäessä menee rikki tai tahriintuu pysyvästi, kunhan lapsi saa touhuta ilman että tarvii vaatteita varoa).

Itselle joo ostan helpommin uutena vaatteita (ulkoiluvaatteet, vaikka kirpputoreiltakin saattaa löytää hyvälatuista tavaraa) ja vaihdan alkkarit ja sukat joka päivä ja herran isä sentään, käyn suihkussakin (lähes) joka päivä ja pesen intiimit paikat ja kainalot päivittäin, sillä aikuiselle se on ihan tarpeellista... Mutta ylihygieenisyys ei ole tarpeellista saati terveellistä kotioloissa kellekään.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
ämmästelijä
En valitettavasti ehtinyt aiemmin osallistumaan keskusteluun, mutta luin sen nyt ja tällaisia ajatuksia heräsi:

-Vaatteiden en oleta olevan uusia tai edes eri, kuin edellis päivänä. Vain puhtaita. Edes pinttynert tahrat ei häiritse millään tavalla, koska siitäkin huolimatta, vaate voi olla puhdas.

-Haluaisin keskittyä vain lapseen. Lapset ovat päivän aikana monessa tilanteessa hyvin lähellä, joten väistämättä huomaan haisevatko he. Jos lapset päivästä toiseen kulkee samoissa pesemättömissä vaatteissa, herää huoli. En haluaisi joutua miettimään, miksi lapsen täytyy olla likainen. En haluaisi myöskään, että kukaan lapsi inhottaa minua, mutta niin vain on.

-Toiset lapset huomauttelevat, etenki isommat, jos kaveri haisee. Haisevia lapsia myös vältellään, vaikka olisi miten kiva kaveri.

-Samalla tavalla, kuin et aisti oman kotisi tuoksua, et todennäköisesti huomaa myöskään sitä, että oma lapsesi haisee.

-Ihan sama, käytättekö tai ette käytä shampoota, kunhan vain lapset pestäisiin edes vedellä.

-Tällaisia perheitä on vähintään 1/pväkoti, usein enemmänkin. Suuri osa lapsista on puhtaita kyllä. :)

Ja mitä tulee päiväkodin henkilökuntaan pukijoina, niin meitähän on moneen junaan. Samalla tavalla riittää hämmästeltävää puolin ja toisin ! :D Joskus tulee itsekin kollegoita hämmästeltyä.. ;)
 
"Vieras"
Päiväkodissa tukitaan ihan älyttömästi vaatetta lasten päälle. Ei tarvi olla ku muutama aste pakkasta, ku tungetaan villavaatteet talvihaalarin alle. Päähänki tungetaan liian paksusti. Eikö koulutuksessa opeteta oikeanlaista pukemista?
 
"vieras"
meillä mies hoitaa päiväkotiin viemisen kun menen aikaisemmin töihin ja tulen myös myöhemminkin pois. kotona huomaan että samat vaatteet päällä on tämäkin päivä menty. Yritin laittaa vaatteet valmiiksikin mutta ei auta. Lapset pestään 2kertaa vkossa (sauna) jolloin saadaan kaikki pois. muuten tarpeen mukaan alapesut,nassut ja tassut.

tiedän että meidän perhe kuuluu tuohon "kastiin" eikä se ole edes tarkoituskaan!!! meillä on lukuisia puhtaita vaatteita kaapit täynnä,mutta yritän luottaa miehelle edes jotain lapsiin liittyvää ja pettymys se on jokakerta. En töiden takia pysty itse viemään ellen osa-aikaista itseäni ja taloudellisesti se olisi vielä turmiollisempaa (loppuu rahat) ps. mies saa duunaripalkan kuten minäkin eli emme ole niitä menestyneimpiä ulkoisesti.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ämmästelijä;28977931:
2. Likaiset lapset ja vaatteet
- Kuitenki ihmettelen, miksi jotkut lapset tulee viikon samoissa vaatteissa. Vaikka ei näkyviä tahroja olekaan .
meillä lapsi valitsee itse vaatteensa, joka selittää miksi on samat vaatteet JOKA päivä: hän vain valitsee lempivaatteet
 

Yhteistyössä