Asioita, joita minä päiväkodin työntekijänä ihmettelen

  • Viestiketjun aloittaja ämmästelijä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa-a";28978801]Ihan samalla tavalla teidän useimpien kirjoituksesta saa sen kuvan, että tahraset vaatteen jotenkin tarkoittavat, että lapsesta ei pidetä huolta. Kaikille ei ne lastenvaatteet vaan näyttele sen suurempaa roolia. Eikö teillä ole siellä muuta tekemistä kuin arvostella lapsia/vanhempia vaatteiden perusteella.[/QUOTE]

No jos lapsella on viikonkin samat likaiset vaatteet päällä niin kyllä se kieltämättä vähän ihmetyttää vaikken päiväkotihenkilökuntaa olekaan. Siis mikä idea on pukea lapsia aina vaan uudestaan niihin samoihin, jo valmiiksi likaisiin vaatteisiin?

Siis eikö vaatekaapista löydy mitään muuta päälle pantavaa, luulisi että pk-ikäisellä lapsella kuitenkin olisi edes muutama vaatekerta olemassa. Jos on lempivaatteista kysymys niin kai niitä voisi silti laittaa pesuun välissä, hankkia useamman samanlaisen jos ei muuta päälleen huoli jne.
 
vvvv
[QUOTE="jaa-a";28978801]Ihan samalla tavalla teidän useimpien kirjoituksesta saa sen kuvan, että tahraset vaatteen jotenkin tarkoittavat, että lapsesta ei pidetä huolta. Kaikille ei ne lastenvaatteet vaan näyttele sen suurempaa roolia. Eikö teillä ole siellä muuta tekemistä kuin arvostella lapsia/vanhempia vaatteiden perusteella.[/QUOTE]

Eli koska sinulle "lastenvaatteet eivät näyttele suurempaa roolia", voit pitää lapsesi likaisissa vaatteissa.

Samalla logiikalla koti voi olla likainen, koska "huonekalut eivät näyttele minulle suurempaa roolia".
 
hahahhaa
[QUOTE="vieras";28978820]Se paita on likainen, vaikkei näkyvää tahraa olisikaan. Neljä päivää sama paita, huh huh.[/QUOTE]

Ahaa siis millä tavalla kun hajua, tahroja tms ei ole tullut? Miten se t-paita nyt niin kovin likaiseksi muuttuu? Housut menee helpommin meillä kun pihalla polvillaan on, mutta miten se väljä paita niin kauheasti likaantuu? :D Yöksi tietenkin toinen paita.
VOi nykyaika on kyllä niiiiin naurettavan hysteeristä. :D KYLLÄ SIINÄ ON LIKAA, ET VAIN NÄE ETKÄ HAISTA SITÄ!!!! :LOL: Ookkkei. :D
 
"vvv"
Ahaa siis millä tavalla kun hajua, tahroja tms ei ole tullut? Miten se t-paita nyt niin kovin likaiseksi muuttuu? Housut menee helpommin meillä kun pihalla polvillaan on, mutta miten se väljä paita niin kauheasti likaantuu? :D Yöksi tietenkin toinen paita.
VOi nykyaika on kyllä niiiiin naurettavan hysteeristä. :D KYLLÄ SIINÄ ON LIKAA, ET VAIN NÄE ETKÄ HAISTA SITÄ!!!! :LOL: Ookkkei. :D
Siinä on likaa, eritteitä ja pölyä, vaikket uskoisikaan :).
 
"..."
Olitkos sinä pph nuuhkimassa tyttömme pöksyjä? Eivät ne haisseet. Luota kykyyni valita lapsellemme vaatteet, please. Oletko itse puhdas ja aina herttaisesti tuoksuva? Toivottavasti...
Onneks en!! Ja ei niitä tarvi nuuhkiä ku haistan sen jo pukemis/riisumis/wc tilanteissa ketkä pestään päivittäin ja keltä vaihdetaan sukkikset ja ketkä on useamman päivän samoissa. Yök!!
 
hahahaha
[QUOTE="vvv";28978844]Siinä on likaa, eritteitä ja pölyä, vaikket uskoisikaan :).[/QUOTE]

Okei, no milläs tavalla tämä erite sitten haittaa, jos sitä ei haista, näe eikä aisti muutenkaan?! :D Näkymätön vaarallinen hajuton hiki, iiiik! Aikuisella on eri asia, kun kainalot erittää haisevaa hikea ja deodoranttikin tarttuu vaatteisiin, mutta hyvin menee 2-3 päivää aikuisellakin väljä vaate jos ei hikijumppaa ole tehnyt tai helteessä pyörinyt. Riippuen kankaasta.
 
"..."
[QUOTE="...";28978847]Onneks en!! Ja ei niitä tarvi nuuhkiä ku haistan sen jo pukemis/riisumis/wc tilanteissa ketkä pestään päivittäin ja keltä vaihdetaan sukkikset ja ketkä on useamman päivän samoissa. Yök!![/QUOTE]

Nii, Ja en minä aina varmaan ruusuiselta haise mut minä käyn silti joka päivä pesulla ja vaihdan vaatteet. En todellakaan kulje neljää päivää samoissa sukkahousuissa!!
 
steriili
Okei, no milläs tavalla tämä erite sitten haittaa, jos sitä ei haista, näe eikä aisti muutenkaan?! :D Näkymätön vaarallinen hajuton hiki, iiiik! Aikuisella on eri asia, kun kainalot erittää haisevaa hikea ja deodoranttikin tarttuu vaatteisiin, mutta hyvin menee 2-3 päivää aikuisellakin väljä vaate jos ei hikijumppaa ole tehnyt tai helteessä pyörinyt. Riippuen kankaasta.
Kyllä farkut ja paidat pitää päivittäin pestä!!!
 
iiiiik
[QUOTE="...";28978857]Nii, Ja en minä aina varmaan ruusuiselta haise mut minä käyn silti joka päivä pesulla ja vaihdan vaatteet. En todellakaan kulje neljää päivää samoissa sukkahousuissa!![/QUOTE]

Joka päivä pesulla?! Oikeesti ei vittu onneksi mulla on silti maalaisjärki tallella. Laitatko farkkusi päivittäin pesuun myös? Niissähän voi olla vaikka LIKAA(jota et näe)!!!!
 
"vieras"
Okei, no milläs tavalla tämä erite sitten haittaa, jos sitä ei haista, näe eikä aisti muutenkaan?! :D Näkymätön vaarallinen hajuton hiki, iiiik! Aikuisella on eri asia, kun kainalot erittää haisevaa hikea ja deodoranttikin tarttuu vaatteisiin, mutta hyvin menee 2-3 päivää aikuisellakin väljä vaate jos ei hikijumppaa ole tehnyt tai helteessä pyörinyt. Riippuen kankaasta.
Katsos hajuaistimme ovat erilaisia; toiset haistaa, toiset ei.
 
Pin
Mä aina päivän päätteeksi kerään kaikkien vaatteet kasaan, kaadan bensiiniä päälle ja tuikkaan tuleen. Hyi helvetti ettekö tiedä ettei kaikki bakteerit kuole pesussakaan, pölyäkin voi jäädä. Kuka käyttää housuja päivää pidempään? Köyhät? Mun hajuaisti kertoo kyllä jos farkut on ollu päällä päivää pidempään, kato joillain on vähän tarkemmat aistit.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28978065]Ei tulisi mieleenkään laittaa samoja vaatteita 2 päivää peräkkäin. Usko vaan, ne on likaiset yhden päivän jälkeen!![/QUOTE]

Pojilla varsinkiin tippuu housuille pissaa kun käyvät pytyllä omatoimisesti.
Kyllä ne pitää laittaa joka ilta pyykkiin.

Ulkoilupuku menee aina viikonloppuna pesuun.
 
lto.
Joillakin on pk vaatteet erikseen mitkä vaan riisutaan kun tullaan kotiin ja pannaan aamulla taas päälle,tässä vaiheessa monella vanhemmalla jää katsomatta sitten ne tahrat ym.Ei minua ainakaan muutama tahra haittaa,kyllä siitä lapsesta näkee mutenkin, että pidetäänkö siellä kotona siitä hygieniasta huolta vai ei.Enemmän minua ja työtäni häiritsee ne vanhemmat,jotka laittavat lapselle pk:hon ne älyttömän kalliit merkkivaatteet,joita saa sitten muun työn ohella suojella likaantumiselta.Eli näin pienenä neuvona laittakaa niille lapsille sellaiset vaatteet sinne pk:hon että niillä voi huoletta maalailla ja askarrella ja leikkiä,koskee myäs ulkovaatteita,merkillä ei väliä ;)
 
"vieras"
Mä aina päivän päätteeksi kerään kaikkien vaatteet kasaan, kaadan bensiiniä päälle ja tuikkaan tuleen. Hyi helvetti ettekö tiedä ettei kaikki bakteerit kuole pesussakaan, pölyäkin voi jäädä. Kuka käyttää housuja päivää pidempään? Köyhät? Mun hajuaisti kertoo kyllä jos farkut on ollu päällä päivää pidempään, kato joillain on vähän tarkemmat aistit.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
 
niiin
Ahaa siis millä tavalla kun hajua, tahroja tms ei ole tullut? Miten se t-paita nyt niin kovin likaiseksi muuttuu? Housut menee helpommin meillä kun pihalla polvillaan on, mutta miten se väljä paita niin kauheasti likaantuu? :D Yöksi tietenkin toinen paita.
VOi nykyaika on kyllä niiiiin naurettavan hysteeristä. :D KYLLÄ SIINÄ ON LIKAA, ET VAIN NÄE ETKÄ HAISTA SITÄ!!!! :LOL: Ookkkei. :D
...lapsetkin hikoilee jos et satu olemaan tätä tajunnut.
 
Joillakin on pk vaatteet erikseen mitkä vaan riisutaan kun tullaan kotiin ja pannaan aamulla taas päälle,tässä vaiheessa monella vanhemmalla jää katsomatta sitten ne tahrat ym.Ei minua ainakaan muutama tahra haittaa,kyllä siitä lapsesta näkee mutenkin, että pidetäänkö siellä kotona siitä hygieniasta huolta vai ei.Enemmän minua ja työtäni häiritsee ne vanhemmat,jotka laittavat lapselle pk:hon ne älyttömän kalliit merkkivaatteet,joita saa sitten muun työn ohella suojella likaantumiselta.Eli näin pienenä neuvona laittakaa niille lapsille sellaiset vaatteet sinne pk:hon että niillä voi huoletta maalailla ja askarrella ja leikkiä,koskee myäs ulkovaatteita,merkillä ei väliä ;)

Sanooko jotkut vanhemmat oikeasti että niitä merkkivaatteita pitää suojella likaantumiselta?
 
heee
En ainakaan itse kykene käyttämään samoja sukkia/sukkahousuja tahi (alus)paitaa kahta päivää peräkäin. Niin ei lapsenikaan.

Päällivaatteet jotenkin ymmärrän ettei joka päivä pestä. Mutta kyllä se lihakeittotahra siinä alkaa muhia jo päivässä - eli taatusti silloin menee pesuun.
 
"just"
Naurattaa pikkuisen kyllä jotkut kommentit. Olen ollut sairaalassa töissä tartuntatautien osastolla ja siellä todellakin pestään kuurataan ja ollaan hysteerisen hygieenisiä, mutta syystäkin. Kun aletaan puhua liasta ja pöpöistä joita ei näe eikä haista voidaan päiväkodeissa ja monessa muussakin paikassa olla kyllä ihan rauhassa. Miksi päiväkoti päivän jälkeen pitäisi toimia kuin olisi ollut päivän sairaalan lattioilla leikkimässä? Toki sinne päiväkotiinkin joskus voi joku ihan oikeasti vaaralinen epidemia osua, mutta pääsääntöisesti ne pöpöt ovat ihan normaaleja ihmiselle hyödylisiä pöpöjä ja pikku tauteja.
Ylihygienisointi on syynä siihen että sairaaloiden osastot on täynnä yhä vaikeampia tapauksia. Järki käteen rakkaat siskot!
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
toinen lto
Sanooko jotkut vanhemmat oikeasti että niitä merkkivaatteita pitää suojella likaantumiselta?
Anteeksi, en ole se jolla asetit kysymyksen. Mutta pk:ssa töissä minäkin. JA vastaus on kyllä.

Äiti: "Voisitteko katso ettei meidän Minttu tänään sotke (Beneton)paitaansa ? Kun en haluaisi sen tärveltyvän -ottakaa vaikka pois jos tänään askartelette"

Minä: Selvä, koitamme muistaa ottaa

Äiti: Niin kun viimeksi se Gap huppari meni piloille kun emme saaneet sormiväritahraa pois. On harmillista kun kallis vaate tärveltyy käyttökelvottomaksi.

Minä: Ymmärän (ja sisällä kiehuu, niin kuin meillä ei olisi muuta tekemistä kuin suojella arvokaita vaatteita - totta hitossa me suojataan lapset maalauksne ajaksi, mutta täytyisi olla Houdin että ehtisi kaikkien perään katsoa ja että suojat pysyy päällä kunnolla)
 
Pin
En ainakaan itse kykene käyttämään samoja sukkia/sukkahousuja tahi (alus)paitaa kahta päivää peräkäin. Niin ei lapsenikaan.

Päällivaatteet jotenkin ymmärrän ettei joka päivä pestä. Mutta kyllä se lihakeittotahra siinä alkaa muhia jo päivässä - eli taatusti silloin menee pesuun.
Joo alkkareita en pitäisi ikinä kahta päivää, en sukkia enkä mitään ihonmyötäistä aluspaitaa joka ei hengitä. Sellasia kesäliehupaitoja voisin käyttääkin pari päivää ja kyllä sen haistaa heti jos on vähänkään likainen, sellainen hmmm tunkkainen tai miten sen sanoisi. Jos lapsella on puhtaan tuoksuinen löysä paita niin yleensä on pidempään päällä, riippuu tosi paljon materiaalista ja juuri siitä, onko esim hupparina ollut toisen paidan päällä vai suoraan iholla.
Tahraset vaatteet lentää aina pyykkiin heti.
Onko teillä jotain aikarajoja noille, että kuinka monta päivää voi olla mikä tahansa vaate ilman konepesua? :O Mä kyllä tarkan nenäni kanssa haistan (ja näenkin) heti jos paita joutaa pesuun, en edes muista miettiä kuinka monta päivää mikäkin on kenenkin päällä ollut. Hyvin pystyy näkemään/haistamaankin kaipaako pesua vai ei. Ette kai te farkkuja pese päivittäin(jos ei ole tahroja), ettehän? Pilalle menevät aika nopeasti tiesittehän sen?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vvv"
[QUOTE="just";28978952]Naurattaa pikkuisen kyllä jotkut kommentit. Olen ollut sairaalassa töissä tartuntatautien osastolla ja siellä todellakin pestään kuurataan ja ollaan hysteerisen hygieenisiä, mutta syystäkin. Kun aletaan puhua liasta ja pöpöistä joita ei näe eikä haista voidaan päiväkodeissa ja monessa muussakin paikassa olla kyllä ihan rauhassa. Miksi päiväkoti päivän jälkeen pitäisi toimia kuin olisi ollut päivän sairaalan lattioilla leikkimässä? Toki sinne päiväkotiinkin joskus voi joku ihan oikeasti vaaralinen epidemia osua, mutta pääsääntöisesti ne pöpöt ovat ihan normaaleja ihmiselle hyödylisiä pöpöjä ja pikku tauteja.
Ylihygienisointi on syynä siihen että sairaaloiden osastot on täynnä yhä vaikeampia tapauksia. Järki käteen rakkaat siskot![/QUOTE]

Ne pöpöt kyllä leviävät siellä päiväkodissa muutenkin. Tässä ei pöpöistä puhuttukaan vaan likaisista vaatteista.
 
Anteeksi, en ole se jolla asetit kysymyksen. Mutta pk:ssa töissä minäkin. JA vastaus on kyllä.

Äiti: "Voisitteko katso ettei meidän Minttu tänään sotke (Beneton)paitaansa ? Kun en haluaisi sen tärveltyvän -ottakaa vaikka pois jos tänään askartelette"

Minä: Selvä, koitamme muistaa ottaa

Äiti: Niin kun viimeksi se Gap huppari meni piloille kun emme saaneet sormiväritahraa pois. On harmillista kun kallis vaate tärveltyy käyttökelvottomaksi.

Minä: Ymmärän (ja sisällä kiehuu, niin kuin meillä ei olisi muuta tekemistä kuin suojella arvokaita vaatteita - totta hitossa me suojataan lapset maalauksne ajaksi, mutta täytyisi olla Houdin että ehtisi kaikkien perään katsoa ja että suojat pysyy päällä kunnolla)
No huh...

Eikö noissa tilanteissa voi sanoa että täällä leikitään, maalataan, askarrellaan, syödään jne ja vaatteet voivat likaantua. Että kannattaa sen mukaan valita ne vaatteet mitä hoitoon laittaa.

Tai siis meillä kyllä päiväkodilla (samoin kuin erityislasten kouluilla ja tilapäishoidossa) on heti alkuun tehty tuo selväksi. Jos laitan lapselleni kalliin merkkivaatteen hoitoon niin luonnollisesti otan riskin että siihen voi jäädä pysyviäkin tahroja tai se voi jopa mennä rikki. Sellaista se vaan on.




Muoks. Tai no, on kyllä joitain juttuja joita itsekin olen sanonut. Esim että ei pitäisi pojalla ruskovillan valkoista villahaalaria (tarkoitettu lämmikkeeksi ulkovaatteiden alle) päällä sisällä kun siitä on vaikea saada tahroja pois. Samoin että tuolla samaisella lapsella vedettäisiin ainakin ulkoiluhaalareista ja takeista vetoketju ylösasti kiinni kun muuten pureskelee sen rikki. Kyse erityislapsesta jolla kokoajan oma avustaja käytössään.
 
Viimeksi muokattu:
"just"
[QUOTE="vvv";28978968]Ne pöpöt kyllä leviävät siellä päiväkodissa muutenkin. Tässä ei pöpöistä puhuttukaan vaan likaisista vaatteista.[/QUOTE]

juu, mutta minä kommentoin niitä kommentteja joissa puhutaan liasta joka ei näy eikä haise ja kuinka täytyy ihan periaatteesta laittaa vaatteet joka päivä pesuun tämän näkymättömän pahan vuoksi. ;)
 

Yhteistyössä