Kai kannattaa miettiä että meinaatko editoida kuvattua jälkikäteen. MiniDV vielä hyvä siitä että laatu on niin hyvä kun voi olla ennen teräväpiirtotekniikkaa. Olen ymmärtänyt että dvd-kamera pakkaa kuvan, mikä on vaikeampi editoida ja tulee herkemmin laatutappioita. Itse ostaisin seuraavaksi Hd-kameran, vaikka editointipuoli onkin vielä lapsen kengissä.
Dvd-kamera on sillä tavalla kätevämpi jos ei halua koostaa kuvauksia tai muokata muuten, voi vaan heittää levyn soittimeen.
Toi kovalevy on varmasti kätevä ja nopea, mutta toi tuotos että 40h 30 gigan levylle... Hmmm. Siis täysilaatuinen, pakkaamaton dv-video vie tilaa n 12 gigaa per tunti kovalevyllä ennen editointia ja pakkausta esim dvd:ksi, niin siitä dvd-laadusta saatetaan hieman jäädä. Nauhat on ärsyttäviä ja mahtuu vaan tunti tai puolitoista, mutta aika varma valinta vielä.
Kameratekniikka muuten kannattaa miettiä että kaipaatko hämäräkuvaus ominaisuuksia vai täyteläisiä värejä. Kolmen kennon (3CCD) kamerat ei ole niin herkkiä valolle, mutta värit suorastaan herkullisia.
Jos pitää olla pieni ja aina mukana niin osta nokian n93 puhelin joka kuvaa jo todella tarkkaa videota...
Mutta joo, tää siis mun näkemys ja mutu-tietoa, mutta alan harrastajien foorumi www.digivideo.fi, keskustelujen linkki:
http://www.digivideo.fi/phpbb2/ Sieltä kuulostelet ja etsit tietoa vanhoista keskusteluista. Älä heti avaa theadia, koska samat kysymykset on jo kysytty ainakin kerran muutaman viikon aikana.