Alkuperäinen kirjoittaja vieas:
Alkuperäinen kirjoittaja keiju86:
Multa on kysytty aina, onko lapsia tai onko lähitulevaisuudessa suunnitteilla. Sellaista ei kai saisi kysyä? mutta kysytty on.
Ei saisi. Voi kumminkin vaikuttaa työnsaantiisi
Yrittäjälle tulee tosi kalliiksi sairaspoissaolot ja äitiyslomat sekä isyyslomat / vapaat.
On hienoa että näitä on, tottakai !! Mutta en ymmärrä, miksi mikään tai kukaan taho ei tule yrittäjää näiden kulujen kattamisessa.
On hienoa, että minulla työntekijänä on oikeus sairauslomaan, ja saan siitä palkankin. Mutta yritykselle se on kallista: maksaa palkka, vaikkei työntekijä tee töitä lainkaan!! Ja samalla aikaa pitää palkata joku toinen tekemään se työ! Ja kun yrityksen ensisijainen tarkoitus ei ole palkata työntekijöitä, minkään yrityksen ensisijainen tarkoitus ja päämäärä ei ole maksaa hyvää tai edes huonoa palkkaa työntekijöilleen - vaan tuottaa sen verran, että yrittäjä saa itse elantonsa!
Palkollinen vain tekee sen mitä viitsii. Yrittäjällä on aina riski: voi menettää kaiken. Týöntekijä menettää vain työpaikkansa, yrittäjä voi menettää työpaikkansa ja elantonsa lisäksi aivan kaiken omaisuutensa .. eli siinä menee koti lapsiltakin. Ja lapsia ne on yrittäjienkien lapset, ihmisiä ne yrittäjätkin.
Kun sitten yritys kasvaa ja tarvitaan työntekijöitä, otetaan aina lisää riskejä. Onko työntekijä hyvä ? Tekeekö työnsä? vai tekeekö vain koeaikana, ja alkaa lusmuilla sen jälkeen? Jos työntekijä ei teet töitään vaan on aina pois, ja tekee työnsä huonosti, miten hänestä pääsee eroon? - Ei oikein mitenkään.
Kun nuori seurusteleva tai avomies tulee töihin, melko varmaan hän jää kohta isyyslomalle.
Ja naisen kohdalla sama juttu...
yrittäjä haluaa kartoittaa, millaisia työntekijöitä ja mitä riskeijä heidän ottamiseensa kuuluu. Siksi nämä kummalliset kysymykset.
En nyt puhu kuntatyönantajista, en isoista pörssiyrityksistä, vaan niistä pienistä firmoista, joissa on yksi ihminen johtajana / yrittäjänä ja tekee itsekin sitä samaa työtä tai samantasoista työtä mitä työntekijäkin, sillä erolla että hoitaa myös ne juoksevat asiat.
Niistä firmoista, missä on muutama työntekijä ja yrittäjä itse.