Asiaa puolukasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mam83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mam83

Vieras
Anoppi toi minulle sankon puolukoita ja mietin tässä et miten laitan ne pakkaseen teenkö survosta tai jotain ku me ei puolukkaa muuhun käytetä ku syödään liharuokia!
oisko jollain ideoita minkälaisen survoksen teen pakkasenn yms...miten säilyis hyvin.paljon sokeria yms??
kiitos jos joku jaksas vaivata kirjoittamaan!
ja jos jollain ois viel lappa/puolukka puuron ohje??
minullakun sitä ei ole ja aattelin tehä!

kannattaa tehdä puolukkahilloa, jos kerran käytätte marjat liharuokien kanssa. puolukoita 4litraa, vettä 1dl, hillosokeria 1kg.
laita kokonaiset marjat kattilaan ja kaada vesi sekaan. anna lämmetä. kun kattilasta nousee vesihöyryä sekoita sokeri mukaan. anna kiehua n.30min. välillä sekoittaen. anna jäähtyä n.30min. jonka jälkeen laita kuumennettuihin purkkeihin. säilyy parhaiten viileässä esim, kellarissa.
herkullisia puolukan syönti hetkiä :p

Itse oon pakastanut puolukat ihan sellaisenaan kokonaisina. Kun oon tarvinnut ruoan kanssa esim. survosta, niin oon sulattanut puolukoita, laittanut sekaan sokeria ja survonnut haarukalla. Meilläkin syödään vain maksa- ja liharuokien kanssa ja joskus oon vispipuuroa ja piirakkaakin väsännyt.

Me just perattiin mun äidillä iso satsi puolukoita. Sitten äiti survo ne sauvasekoittimella ja pisti pakasterasioihin ilman sokeria. Sokeria lisätään sitten siinä vaiheessa, kun otetaan puolukkaa pakastimesta jääkaappiin lasipurkkiin. Ja sit silloin sokeria ihan maun mukaan.

Kaikkiin marjoihin, myös kokonaisiin, kannattaa lisätä pikkuisen sokeria ennen pakastusta, C-vitamiini säilyy näin paremmin.

Itse sokeroin puolukoita hieman, survon ne ja laitan sitten pakastepussin pakasterasiaan ja täytän pussin survoksella. Jäädytän survoksen rasiassa ja sitten nostan jäätyneen köntin pusseineen pois rasiasta ja otan rasian uuteen käyttöön. Säästyy rasiat eikä vie niin paljon tilaa pakkasessa.

Osan puolukoista laitan ihan pakastepusseihin puolen litran satseina kokonaisena (ja tietysti se sokeri päälle). Näitä käytän sitten piirakoihin, vispipuuroon tai soseutan sulatettuna.

Yhteistyössä