ASENNEKYSYMYS, tai joku muu vl..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninly

Uusi jäsen
08.09.2007
8
0
1
En halua riita tai haukkuma ketjua tästä!

Haluaisin kysyä lestaadiolaisilta, että mistä te tiedätte että teidän usko on se ainut oikea? Minua oikeasti kiinnostaa ja askaruttaa tämä asia. Onko teille joku muu ("ylempi taso") kertonut sen, kuin vanhempanne tai toinen uskovainen? kun eikö sen ole perustanut joku Lars Leevi Lestadius joka oli ihan tavallinen ihminen(?) niin mistä tietää että vain te pääsette taivaaseen, eikä kukaan muu? Koska on paljon uskontoja jotka joku on vaan perustanut joskus.. Että mistä sen oikeasti tietää? Ja oletteko koskaan ajatellut että se tuntuu muista ehkä vähän itsekkäältä?

Sitten toinen juttu, mikä mietityttää, Että miksi teidän säännöt on sellaiset että, hiuksia saa muotoilla leikkaamalla ja permanentilla mutta ei värjäämällä?
musiikkia saa kuunnella, muttei sellaista jossa käytetään rumpuja?
radiota saa kuunnella ja tietokonetta käyttää, mut ei katsoa talkkaria?
koruja saa käyttää, sormuksia, kaulaketjuja, rannerenkaita, nilkkakoruja, rintaneuloja,ym. mut ei korvakoruja?

Olis kiva jos joku vastaisi. Yv:nakin saa laittaa, jos ei tähän halua laittaa. Olen oikeasti kiinnostunut tietämään. En ole sellainen jolla olisi uskovaisia vastaan jotain, olen vain kiinnostunut.. =)

No minäpä koitan vastailla tässä kysymyksiisi, samalla kun odottelen miestäni kotiin pitsojen kanssa.... Nälkä jo kurnii mahassa, niin että vastauksista voi tulla aika sekavia ym, mutta....

Itse oon vanhoillislestadiolainen. Uskon, etä tämän uskon omistajana pääsen taivaaseen. Minulle on opetettu, että me emme tiedä pääseeko jonkun muunkin uskon edustajat taivaaseen vai ei. Ihmettelen siten, että mistä olet saanut sen kuvan, että 'tuomitsemme' muut kadotukseen...

Meillähän ei ole tuollaisia sääntöjä tai 'syntilistaa.' Haluamme toimia elämässämme niin, että omatuntomme säilyisi puhtaana. Jokainen siis tekee niitä asioita mitä tuntee oikeaksi ja yrittää luonnollisesti välttää niitä, mitkä kokee vääriksi ja synniksi. Syntiä tulee meille kaikille, mutta meillä on se oikeus, että saamme laittaa synnin pois uskomalla ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Kaikki nuo asiat mitä luettelit kuulostivat jotenkin pinnallisilta. Ei uskovaisuus ole siitä kiinni käyttääkö korvarenkaita vai ei!

Ulkopuoliselle tämä meidän KULTTUURI saattaa näyttää siltä kuin meillä olisi joitain sääntöjä noissa asioissa. Esimerkiksi venäjällä lestadiolaiset naiset saattavat meikata, käyttää korviksia ja se kuuluu heidän kulttuuriin. Meillä täällä suomessa on ollut uskovaisilla tapana elää ilman näitä asioita, mutta ne eivät ole keneltäkään silti kiellettyjä! Edelleen painotan sitä, että jokainen meistä(kin) tekee sen minkä kokee tarpeelliseksi ja omassatunnossaan oikeaksi... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
No minäpä koitan vastailla tässä kysymyksiisi, samalla kun odottelen miestäni kotiin pitsojen kanssa.... Nälkä jo kurnii mahassa, niin että vastauksista voi tulla aika sekavia ym, mutta....

Itse oon vanhoillislestadiolainen. Uskon, etä tämän uskon omistajana pääsen taivaaseen. Minulle on opetettu, että me emme tiedä pääseeko jonkun muunkin uskon edustajat taivaaseen vai ei. Ihmettelen siten, että mistä olet saanut sen kuvan, että 'tuomitsemme' muut kadotukseen...

Meillähän ei ole tuollaisia sääntöjä tai 'syntilistaa.' Haluamme toimia elämässämme niin, että omatuntomme säilyisi puhtaana. Jokainen siis tekee niitä asioita mitä tuntee oikeaksi ja yrittää luonnollisesti välttää niitä, mitkä kokee vääriksi ja synniksi. Syntiä tulee meille kaikille, mutta meillä on se oikeus, että saamme laittaa synnin pois uskomalla ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Kaikki nuo asiat mitä luettelit kuulostivat jotenkin pinnallisilta. Ei uskovaisuus ole siitä kiinni käyttääkö korvarenkaita vai ei!

Ulkopuoliselle tämä meidän KULTTUURI saattaa näyttää siltä kuin meillä olisi joitain sääntöjä noissa asioissa. Esimerkiksi venäjällä lestadiolaiset naiset saattavat meikata, käyttää korviksia ja se kuuluu heidän kulttuuriin. Meillä täällä suomessa on ollut uskovaisilla tapana elää ilman näitä asioita, mutta ne eivät ole keneltäkään silti kiellettyjä! Edelleen painotan sitä, että jokainen meistä(kin) tekee sen minkä kokee tarpeelliseksi ja omassatunnossaan oikeaksi... :D

Minulle vain on yläasteella ollessani vanhoillislestaadiolainen luokkakaverini kertonut noi "säännöt" noin mitä saa tehdä ja mitä ei, niin siitä olen ne kuullut..

Olen kyllä kuullut useammaltakin taholta että muut eivät pääse taivaaseen, kuin lestaadiolaiset, siis heidän mielestään. Ja ovat todella pahoillaan syntisten puolesta ja säälivät heitä. Miksi sitten olla lestaadiolaiosena, noin tiukoissa säännöissä, jos uskotte että muutenkin taivaaseen pääsee?

Eikö muut uskaltaudu vastaamaan aioheeseen? Turha sitten lestaadiolaisten ihmetellä, kun heitä pidetään outoina ym. kun ette vastaa kysymyksiin, niille jotka aidosti on kiinnostuneita! Vai oletteko niin ylpeitä, ettette vaan viitsi syntisille vastata, vai mikä on??

Alkuperäinen kirjoittaja ninly:
Eikö muut uskaltaudu vastaamaan aioheeseen? Turha sitten lestaadiolaisten ihmetellä, kun heitä pidetään outoina ym. kun ette vastaa kysymyksiin, niille jotka aidosti on kiinnostuneita! Vai oletteko niin ylpeitä, ettette vaan viitsi syntisille vastata, vai mikä on??

Joo, muakin ihmetyttää sama homma.. Olis ihan kohteliasta vastata kysymyksiin, kun niitä kerrankin asiallisesti kysytään!

No, minä en ainakaan vastais kun kysyjän asenne on tämmöinen :o

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Sehän se onkin, kun asiallisesti kysyin, mut kun vastauksia ei kuulunut, SEN JÄLKEEN asenne muuttui. Taitaa "huhut" uskovaisista pitää paikkaansa.. Harmi, olin jo ajatellut että hyviä tyyppejä ehkä ovatkin.. :(

Sehän se onkin, kun asiallisesti kysyin, mut kun vastauksia ei kuulunut, SEN JÄLKEEN asenne muuttui. Taitaa "huhut" uskovaisista pitää paikkaansa.. Harmi, olin jo ajatellut että hyviä tyyppejä ehkä ovatkin.. :(

Jos sa tiedat palstalla kayvia vl, kannattaa heille laittaa yksityisviestia vaikka, jos eivat ole kayneet palstalla siihen aikaan, kun sun viestisi on ollut esilla. Mutta ne kysymykset kannattaa esittaa ihan asialliseen savyyn, vaikka vastaukset tulisivat hitaammin, kuin oletit.. :)

Ei Lars Laestadius varsinaisesti tätä uskoa perustanut, vaikka hänen nimensä mukaan meitä lestadiolaisia kutsutaankin. Samoin uskovia on ollut jo Raamatun aikana ja juuri Raamatun opetuksia noudattamalla ja niihin uskomalla ollaan uskovaisia. Ei siis tulkita Raamatun asioita ja oppia oman mielen mukaan, jotta saataisiin elämä enemmän oman mielen mukaiseksi.

Myös esim. Martti Luther oli aikanaan uskovainen noudattaessaan Raamatun neuvoja. Hänhän myös oli uskonpuhdistuksessa suuressa roolissa aikanaan Saksassa, jolloin taisteltiin harhaoppisuutta, kuten anekauppoja(sielun pääsyä taivaaseen avitettiin aneilla eli rahalla) vastaan.

Luhter on myös kirjoittanut Katekismuksen, jossa Kristin oppia selkeästi selitetään ja meilläkin rippikoulussa käydään läpi.

Eli lestadiolaiset noudattavat Raamatun oppia aivan Raamatun mukaan ja nämä tietyt ulkoiset tunnusmerkit, jotka ei-lestadiolaisille tuntuvat olevan varsin suuressa osassa, tulevat oman uskonymmärryksen ja omantunnon asioina.

Vaikka olemme uskovaisia, lankeamme syntiin, kuten muutkin ihmiset. Emme ole sen parempia kuin muutkaan ihmiset, mutta pyrimme taistelemaan syntiä vastaan ja karttamaan sellaisia asioita, jotka tiedämme vaikeiksi vastustaa ja jotka voivat olla ns. uskomisen esteitä eli käyvät elämässä tärkeämmiksi kuin usko. Tällaisia asioita ovat mm. alkoholi, huumeet, esiaviollinen seksi, tietynlainen musiikki jne.

Emme pyri eristäytymään maailmasta vaan elämme tässä maailmassa , mutta emme tämän maailman menon mukaan. Kun usko on synnyttänyt oikean mielen ja halun uskoa, on sydämessä onni ja rauha ja emme tarvi ulkoa asetettuja säännöksiä, vaan kaikkiin asioihin löytyy sydämen tahto.

Tuli nyt kirjoitettua hirmu vauhdilla, mutta toivottavasti tästä saa jotain tolkkua!

Tästä asiasta on jo montakymmentä ketjua täällä, joten oleppa hyvä ja kaiva ne esille. Ei auta kertoa muutaman viikon välein samoja asiota kun ei aiotakkaan ymmärtää. En jaksa ite ainakaa lukea näitä uudestaan ja uudestaan. Kukin elää tavallaan...
Tai toinen vaihtoehto on, että laita kysymys SRK:lle niin saat selventävän vastauksen. Niin on muutama muukin tehnyt.
He eivät oo halukkaita täälä kertomaan, koska joka sanasta ymmärretään väärin ja kysytään samaa asiaa uudesta näkökulmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vl-äitiliini:
Tästä asiasta on jo montakymmentä ketjua täällä, joten oleppa hyvä ja kaiva ne esille. Ei auta kertoa muutaman viikon välein samoja asiota kun ei aiotakkaan ymmärtää. En jaksa ite ainakaa lukea näitä uudestaan ja uudestaan. Kukin elää tavallaan...
Tai toinen vaihtoehto on, että laita kysymys SRK:lle niin saat selventävän vastauksen. Niin on muutama muukin tehnyt.
He eivät oo halukkaita täälä kertomaan, koska joka sanasta ymmärretään väärin ja kysytään samaa asiaa uudesta näkökulmasta.

peesaan!!
Mun tuttuja on vl. Kyselen heiltä mikä mieltä painaa, enkä täällä jossa jokainen keksii, jos ei tiedä uskonnosta mitään. Ota selvää kuka on ja laita y-viestiä.

Ei toki olla ylpeitä vastataksemme. Kunnioitamme jokaista sellaisena kun on.
Ota toki yhteyttä suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistykseen niin saat varmasti täydentävän vastauksen. Olen itse ainakin huono selittämään niin, että tulisi ihan selväksi kaikille. =)

Tässä ketjussa on jo armiliina ja uskovainen vastanneet erittäin hyvin ja asiallisesti ap:n kysymyksiin, eipä niihin ole enää täydentämistä! Ja se, mitä ap ihmetteli, että yläasteella joku vl luokkakaveri oli luetellut näitä meidän uskomisen "sääntöjä", niin eipä sen ikäisenä (kun ei oikeen isompanakaan :ashamed: ) osaa helposti selvittää uskon perusteita, helposti se jää lapsilta siihen, että mitä "saadaan" ja "ei saada" tehdä. Joten sen ikäisenä saatujen "tietojen" perusteella ei kannata muodostaa käsitystä lestadiolaisuudesta! Ja ihan samaa mieltä olen kuin moni muukin tässä ketjussa, että täällä palstalla on ärsyttävää alkaa näistä asioista keskustelemaan; aina on joku, joka ymmärtää väärin tahalleen tai tahtomattaan, eikä keskustelu johda mihinkään. Joita asiat oikeasti kiinnostavat, kehotan tutustumaan SRK:n sivuihin www.srk.fi (vai olisko net, nyt en ole ihan varma) tai käymään omalla kotipaikkakunnalla rauhanyhdistyksellä seuroissa ja keskustelemaan kasvotusten uskovaisten kanssa! :attn:

Ja miksi en ole tähän heti ollut vastaamassa (sitäkin ap tai joku tässä ihmetteli), niin olen eilen illalla tullut viikon reissulta enkä ensimmäisenä suinkaan sännännyt kaksplussalle vaan annoin aikaa lapsilleni ;)

Mä olen ollut sellaisessa työpaikassa jossa oli paljon lestadiolaisia. Muutama oli ihan lähimpiä työtovereitani. Heidän perusteellaan sain erittäin positiivisen kuvan uskonnosta. Kerran keskustelin enemmänkin erään miespuolisen lestadiolaisen kanssa. Heillä oli kaksi lasta silloin ja kolmas tulossa. Tämä mies (ja kaikki muutkin työyhteisön lestadiolaiset) oli todella positiivinen ja reilu kaveri. Hän kertoi että ovat kovin onnellisia vaimonsa kanssa ja toivovat saavansa paljon lapsia.

Siinä yhdessä mietittiin että mitäköhän tapahtuisi avioerotilastoille, jos kaikki pidättäytyisivät alkoholista ja muista päihteistä ja myös telkkarista. Keskityttäisiin parisuhteeseen ja perhe-elämään. Hänkin kertoi miten he touhuavat keskenään vaikka mitä.

Mies kertoi myös omasta lapsuudestaan. Heitä lapsia oli yhteensä kymmenen. Hän sanoi että on edelleen todella läheisissä väleissä sisaruksiensa kanssa ja vaikka heillä oli taloudellisesti tiukkaa, niin siitä ei kukaan kärsinyt.

Eräällä toisella miehellä oli vaimonsa kanssa lapsia jo kahdeksan vähän niinkuin kahdessa ryppäässä (eli 4 isompaa ja 4 pienempää). Tämä mies kertoi lapsistaan ihanasti ja jokainen näistä lapsista oli oma yksilönsä. Ja heitä siis myös yksilöinä pidettiin. Enkä ole koskaan kuullut yhdenkään miehen puhuneen kauniimmin vaimostaan kuin tämä mies puhui. He olivat edelleen rakastuneita toisiinsa.

Muutenhan näistä ihmisistä ei edes huomannut että he olivat lestadiolaisia kuin siitä että he eivät juoneet alkoholia. Yhteisissä riennoissa he osallistuivat aina illallisille. Muut joi esim. viiniä ruoan kanssa ja he joivat limsaa. Muut humaltuivat jossain vaiheessa ja he pitivät hauskaa selvinpäin. Ja voi että sitä vitsin heitto, hauskanpitoa ja pilailua jota he harrastivat :D .
Eli siis aivan mahtavia tyyppejä jotka eivät suinkaan katsoneet meitä ei-lestadiolaisia pitkin nenänsä vartta. Toki emme me myös heitä.

Älkää siis hyvät ihmiset jaksako aina taivastella samasta asiasta. Elämä on valintoja ja omia arvoja täynnä. Sinä et ole parempi kuin hän, eikä päinvastoin. Miten vaikeaa sitä on ymmärtää??

Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Mä olen ollut sellaisessa työpaikassa jossa oli paljon lestadiolaisia. Muutama oli ihan lähimpiä työtovereitani. Heidän perusteellaan sain erittäin positiivisen kuvan uskonnosta. Kerran keskustelin enemmänkin erään miespuolisen lestadiolaisen kanssa. Heillä oli kaksi lasta silloin ja kolmas tulossa. Tämä mies (ja kaikki muutkin työyhteisön lestadiolaiset) oli todella positiivinen ja reilu kaveri. Hän kertoi että ovat kovin onnellisia vaimonsa kanssa ja toivovat saavansa paljon lapsia.

Siinä yhdessä mietittiin että mitäköhän tapahtuisi avioerotilastoille, jos kaikki pidättäytyisivät alkoholista ja muista päihteistä ja myös telkkarista. Keskityttäisiin parisuhteeseen ja perhe-elämään. Hänkin kertoi miten he touhuavat keskenään vaikka mitä.

Mies kertoi myös omasta lapsuudestaan. Heitä lapsia oli yhteensä kymmenen. Hän sanoi että on edelleen todella läheisissä väleissä sisaruksiensa kanssa ja vaikka heillä oli taloudellisesti tiukkaa, niin siitä ei kukaan kärsinyt.

Eräällä toisella miehellä oli vaimonsa kanssa lapsia jo kahdeksan vähän niinkuin kahdessa ryppäässä (eli 4 isompaa ja 4 pienempää). Tämä mies kertoi lapsistaan ihanasti ja jokainen näistä lapsista oli oma yksilönsä. Ja heitä siis myös yksilöinä pidettiin. Enkä ole koskaan kuullut yhdenkään miehen puhuneen kauniimmin vaimostaan kuin tämä mies puhui. He olivat edelleen rakastuneita toisiinsa.

Muutenhan näistä ihmisistä ei edes huomannut että he olivat lestadiolaisia kuin siitä että he eivät juoneet alkoholia. Yhteisissä riennoissa he osallistuivat aina illallisille. Muut joi esim. viiniä ruoan kanssa ja he joivat limsaa. Muut humaltuivat jossain vaiheessa ja he pitivät hauskaa selvinpäin. Ja voi että sitä vitsin heitto, hauskanpitoa ja pilailua jota he harrastivat :D .
Eli siis aivan mahtavia tyyppejä jotka eivät suinkaan katsoneet meitä ei-lestadiolaisia pitkin nenänsä vartta. Toki emme me myös heitä.

Älkää siis hyvät ihmiset jaksako aina taivastella samasta asiasta. Elämä on valintoja ja omia arvoja täynnä. Sinä et ole parempi kuin hän, eikä päinvastoin. Miten vaikeaa sitä on ymmärtää??

Voi kiitos ihanasta kirjoituksesta!
Oli piristävää lukea näin positiivista palautetta! Toivotan sulle kaikkea hyvää eläämääsi. =)

Voi kiitos ihanasta kirjoituksesta!
Oli piristävää lukea näin positiivista palautetta! Toivotan sulle kaikkea hyvää eläämääsi. =)[/quote]

Kiitos itsellesi ja kaikkea hyvää myös sinun elämääsi :) .

En oo nyt oikeen kirjotustuulella, mutta lyhyesti voin vastata. Ensinnäkin, miksi kukaan ei vastaa. PA ootko ajatellut, ettei täällä aina roiku VLlliä palstat pullollaan kaiket illat, pahimpaan iltapala ja iltapesuruuhka-aikaan ;)
No, Lars Leevi Lestadius ei ole perustanu tätä uskoa, vaan on läytänyt sen. Jo ihmisiä maailman alussa on ollut uskovaisia.
Meijän mielestä tämä on ainut oikea usko siksi, koska me pyrimme elämään, niinkun raamatussa sanotaan.
Joku kirjotti hyvin noista "säännöistä". Ei ole mitään sääntöjä, tuo sana on helppo selittää esim yläasteella kavereille.
Me tehään niinkun omatunto neuvoo. Mun omatunto antaa pitää kaulakorua ja sormuksia, muttei korviksia. Ei sitä voi selittää järjellä, koska se on uskonasia.
On paljon asioita, joita te ei-uskovaiset ette yksinkertaisesti voi ymmärtää. Asiat selkenee uskon kautta. Ei niitä voi järkeillä.
Jatkokysymyket on mulle turhaa, koska lähen laittaa vieraille petiä ja itelleni mussutettavaa :))

Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:

mä myös haluaisin kiittää ihanasta kirjotuksesta :) oot ihana ihminen!

Alkuperäinen kirjoittaja aino:

vl:t ovat kristittyjä, kuten myös tavis luterialiset, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vapahtajanaan elämään. Kuin myös hellarit, vapaakirkolliset jne. Jokaisella ryhmällä voi olla omanlaisiaan painotuksia, mutta se, että on SYNTNYT vl-perheeseen ei ketään pelasta.

Yhteistyössä