Aseet leluina?

• Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Tuli mieleen tuosta yhdestä kuulapyssyketjusta... Mitä mieltä ylipäätään olette siitä, että lapsilla on leluina aseita? Miekkoja, pyssyjä? Olenko ainoa nipo, joka ei hyväksy lapsellaan aseita leluina? En osta niitä, en anna hänen leikkiä toisten aseleluilla. Jos hän saa sellaisen lahjaksi, en anna sitä leikkiin. Kerran hän sai siskoltani pienen vesipyssyn. Takavarikoin sen ja selitin hänelle miksi. Eikä hän enää edes halunnut sitä.

Miksi ylipäätään valmistetaan leluja, jotka oikeassa elämässä ovat kaikkea muuta kuin leluja? Eikä muhun uppoa selitykset, että pojat ovat poikia, aina ne sitten jostain se pyssyn tekee tms. Ei lapsi tee mistään pyssyä, jos hän ei ole sellaista koskaan nähnytkään eikä tiedä, mitä pyssyllä pitäis tehdä. En vaan ymmärrä, miksi pitäisi leikkiä toisten vahingoittamista?

Nalletar
Meillä aseet on miehelle aika "arkipäivää" (työn puolesta ja metsästää). Meillä lapset saavat leikkiä leluaseilla ja isompina sitten opetella ampumaan oikeallakin. Meillä myös opetetaan niiden aseiden oikea käsittely ja se ettei oikealla aseella milloinkaan mitenkään leikitä. Mä en erityisemmin tykkää siitä, että leluaseillakaan osotellaan toista mutta leikit on leikkejä. Enkä mä sitä rajoita.

Minäkin takavarikoin ensimmäiset lahjapyssyt. Kuitenkin lapset alkoi pyssyleikkejä leikkimään. En mielelläni kuitenkaan osta ja ne kauppojen muovipyssyt menee samantien rikkikin. On niitä siis ostettu muutamia, mutta kaikki roskissa. Pyssyjä lapset näkee tv:stä, peleistä ja katsovat muilta mallia. Meidän pojat rakentelee pyssyjä millon mistäkin. Legoista vaikka mitä konekiväärejä, kepit, lapiot ym. on pyssyjä. Tänään viimeksi iltapalalla poika 6v nakersi pyssyn Vaasan ruispuikulasta.

Meillä on pojalla muutama pyssy, ja sai ne sen jälkeen kun alkoi leikkimääsn pyssyleikkejä kepeillä, henkareilla, millä vain. Kyllä ne oppii esim. hoidossakin, eikä siinä ole mun mielestä mitään pahaa. Tosin en itsekään kovin tykkää että niillä osoitellaan ja ammutaan kuoliaaksi (leikisti siis) mutta vesipyssyt ymmärrän koska niillä ei taaimmainen periaate ole ampua toista, vaan kastella :)

katja
lasten pyssyleikit eivät tee kenestäkään tappajaa:D
Meillä sekä mies että minä harrastamme metsästystä ja ampumista joten aseita on ja lapsille se on luonnollinen asia,vaikkeivat he niillä ammukaan. Pojalla on muutama leikkipyssy jolla käy metsällä:)
Korostaisin kuitenkin että meillä ei leikitä toisten ihmisten vahingoittamista koskaan!!!!!
Miksi salailla lapsilta asioita,jossain vaiheessa ne asiat alkavat jokatapauksessa kiinnostaa....
mitenkä sitten selittelet mitä niillä aseilla tehdään,jotenkin tuntuu että ne lapset joiden perheissä on aseita eli metsästetään tai muuten harrastetaan ampumista osaavat aikuisinakin suhtautua aseisiin niiden tarvitsemalla vakavuudella!

H
Aseiden kieltäjillä on nuttura liian tiukalla. Antakaa poikien olla poikia. Jos te ette anna pojillenne aasetta, niin viimeistään Suomen valtio antaa ja opettaa kaiken lisäksi tappamaan.

m
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Aseiden kieltäjillä on nuttura liian tiukalla. Antakaa poikien olla poikia. Jos te ette anna pojillenne aasetta, niin viimeistään Suomen valtio antaa ja opettaa kaiken lisäksi tappamaan.
Meilla on aselelut kiellettyja miehen toimesta koska se on nahnyt ja tuntenut omissa nahoissaan (kirjaimellisesti) mita niilla saadaan aikaan. jos pojat rakentaa legoista pyssyja niin se on sallittua mutta leluina niita ei osteta.
Suomen valtio ei meidan poikia opeta tappamaan, kaksoiskansalaisuutensa ansiosta.

En sen suurempaa meteliä tee. Haitallisempaa minusta on kieltää totaalisesti leikkimästä, vähemmän haitallista olla kiinnittämästä valtavasti huomiota. Meillä on raja mennyt siinä ettei leikin ulkopuolisia osoitella, ja jos tulee sanomista, leikki loppuu kuin kirveellä. Ja se raja on pitänyt vielä. Pyssyt, miekat ja muut ovat olleet valtavana osana paha-hyvä-akselille asetetuissa leikeissä. Kun niitä pyssyjä ja miekkoja on pureskeltu ennen puupyssyn ostamista siitä näkkileivästä, tuntui typerälle rajoittaa sitä leikkiä fanaattisesti.

Itsekin olen leikkinyt pyssyillä ja osannut asettaa sen tiettyihin rajoihin, sellaisiin, joita meille on opetettu ja ohjattu lapsina, niin ei se tunnu pahalle tai pelottavalle, päin vastoin. Enkä halua tehdä siitä isoa asiaa omillekaan, leikkiköön jos leikkivät, rajojen sisällä. Pyssyillä on nyt peitottu mörköjä, vastuksia ja muita örkkejä, joita ei muuten olla peitottu. Ihan katson kuitenkin olevan normaali, pyssyleikeistä huolimatta. Ja samoin isäni, jolle pyssyleikit/sankarileikit arkipäivää. Ihan saa etsiä rauhallisempaa, empaattisempaa ja rakastavampaa porukkaa kuin isäni sukulaiset. Ei ne pyssyleikit ainakaan ole niistä hulluja tehneet

Olen työni puolesta kuullut lauseen " jos pojat eivät saa leikkiä pyssyillä pienenä, he
tarttuvat niihin isona... Totaalikieltäminen voi siis johtaa täysin vastaiseen toimintaan myöhemmin ja silloin voi käytössä olla muovia pahemmat vehkeet. Eri ikäkausiin kuuluvat tietynlaiset leikit ja myös pyssyt kuuluvat näihin.
Itse en myöskään niitä rakasta, mutta opastan käytössä eli ei osoitella ketään kohden jne.

Ei ollut kovin montaa lelupyssyä lapsilla, vaikken niitä erityisesti kieltänyt. Ritsoja ja jousipyssyjä heillä on ollut, samoin vesipyssyjä, mitä ne on supersoukkereita, en oikein niitä miellä aseleluiksi. Mutta semmoinen oli minusta jokseenkin mauton, kun saivat james bond-lelupyssyt, joissa oli äänenvaimenninkin, siis merkkasi semmoista.

Anna
Kyllä meillä on lapsilla jo nyt pienenä aseita. Pyssyillä leikkivät yleensä valokuvausta :D

LEIKKI ON LEIKKIÄ, ei varmasti mene muksut pilalle jos ne sotaa vaikka leikkiikin. Kohta sinunkin pennut osottelee kaikkia tuolla kepukoilla ja räiskii, kyllä mielikuvitus keinot keksii.

juu
Olin aikoinaan sitä mieltä että ei aseita tähän taloon,vesipyssyjä on tullut eikä lapset niillä mitään tappamista leiki. Oikean näköistä pyssyä en aio ostaa. Mutta saavat leikkiä,kunhan eivät ulkopuolisia osoittele, siis pienestä asti on jo kepeillä leikitty. En kiinnittäisi kovasti huomiota jos juttujen taso ei mene mahdottomaksi. Kyllä on periaatteet tässä asiassa karisseet kun on noita poikia kasvattanut....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Meilla on aselelut kiellettyja miehen toimesta koska se on nahnyt ja tuntenut omissa nahoissaan (kirjaimellisesti) mita niilla saadaan aikaan. jos pojat rakentaa legoista pyssyja niin se on sallittua mutta leluina niita ei osteta.
Suomen valtio ei meidan poikia opeta tappamaan, kaksoiskansalaisuutensa ansiosta.
Sitähän ei voi päättää onko jollain toisella aseita ja siitä aikooko hän niitä käyttää. Aseista kieltäytymällä ei siis voi itseään pelastaa. "Jos haluat rauhaa valmistaudu sotaan" pitää edelleen paikkansa.

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä hyväksyn vesipyssyt, muita aseita en. Oikeesti en ymmärrä kuka ne aseet on aikoinaan lasten leluiksi keksinyt. Typeristä typerimmät lelut. Ja kuulapyssyt on jotain sellaista mitä en todellakaan ymmärrä.
Mä en ymmärrä, miksi tappamisleikit on sallittuja, mutta mitä jos lapset alkaisivat leikkiä esim. raiskausleikkejä tai pahoinpitelyleikkejä? Sanottaisko silloinkin, että pojat ovat vaan poikia?

Lapsia varjellaan kyllä seksiltä, mutta väkivalta on ok. Mulla ei ole poikaa, vaan tyttö, joten hänen ei ole "pakko" opetella aseiden käsittelyä, jos ei itse halua (ellei armeija ole naisillekin pakollinen 14 vuoden kuluttua). Sitä paitsi armeija on hiukan eri asia kuin lasten pyssyleikit. Armeijassa opetetaan täysi-ikäisille ihmisille, miten omaa maata puolustetaan, jos tarvetta tulee. Lasten leikeissä siitä on tuskin kyse... Armeijaikäiset ymmärtävät, ettei ase ole lelu. Lapset taas pitävät niitä nimenomaan leluina.

Metsästäminenkin on asia erikseen. Ne perheet, joissa aseita käytetään metsästykseen, opettavat varmasti lapsilleenkin, ettei aseita tule koskaan käyttää ihmistä vastaan. Mutta tuolla pihalla kun kuuntelee lasten pyssyleikkiä, niin ei ne mitään kauriinmetsastystä leiki... "Sä kualit, sä kualit!" kuuluu vaan.

Minäkään en siis ymmärrä, miksi lapsilla pitää olla aseita leluina. Ikään kuin maailmassa ei olisi miljoona muutakin lelua ja leikkiä.

En antais lapseni pelata tappamispelejä konsolilla, mutta en ymmärrä mitä haittaa vesipyssystä on. Sillä ei yleensä edes leikitä mitään "mä tapan sut"-leikkejä, vaan ennemmin sellasia "mä kastelen sut märäksi"-leikkejä.

Mama the Strange
Mä en ikinä ostais pojalle pyssyn näköistä lelua. En hyväksy lelupyssyjä. Vesipyssy pojalla on ja sen hyväksyin pitkin hampain, koska kapine ei pyssyltä näyttänyt, eikä poika sitä ampumiseen käyttänyt vaan lähinnä kukkien kasteluun ja juomiseen :)
Kepeistä yms poika on joskus pyssyjä tehnyt ja vaikka sekin musta pahalta tuntuu, niin en ole sitä kieltänyt.

Salaa kuitenkin toivon, ettei poika koskaan opettele oikeasti tappamaan, eikä koskaan mene esim. inttiin.

Annan leikkiä leikkiaseilla. Muutama vesipyssy, pari puupyssyä, puisia miekkoja ja yks raivostuttava lahjaksi saatu rätisevä muovihirvitys meillä on. Ai niin ja ritsat noilla on. Ampuvat herneitä niillä valvotusti.

Ase ei tee tappajaa ja lapsi tekee pyssyn mistä vain, jos niin haluaa. Se kuuluu tiettyyn ikään.

9 VUOTIAS
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Tuli mieleen tuosta yhdestä kuulapyssyketjusta... Mitä mieltä ylipäätään olette siitä, että lapsilla on leluina aseita? Miekkoja, pyssyjä? Olenko ainoa nipo, joka ei hyväksy lapsellaan aseita leluina? En osta niitä, en anna hänen leikkiä toisten aseleluilla. Jos hän saa sellaisen lahjaksi, en anna sitä leikkiin. Kerran hän sai siskoltani pienen vesipyssyn. Takavarikoin sen ja selitin hänelle miksi. Eikä hän enää edes halunnut sitä.

Miksi ylipäätään valmistetaan leluja, jotka oikeassa elämässä ovat kaikkea muuta kuin leluja? Eikä muhun uppoa selitykset, että pojat ovat poikia, aina ne sitten jostain se pyssyn tekee tms. Ei lapsi tee mistään pyssyä, jos hän ei ole sellaista koskaan nähnytkään eikä tiedä, mitä pyssyllä pitäis tehdä. En vaan ymmärrä, miksi pitäisi leikkiä toisten vahingoittamista?
JOS LAPSI HALUAA LELU ASEEN NIIN KANNATTAA ANTAA HALUTA MUTTA MEIDÄN ISKÄ VEI MINUT AMPUMAAN OIKEILLA ASEILLA EN ENÄÄ EDES HALUA MITÄÄN PIU PUM PYSSYJÄ SITÄ PAITSI 9MM ASEELLA ON KIVEMPAA AMPUA MAALEJA.

Yhteistyössä