Arvostatko opettajia?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Hei, ihanaa kuulla, että arvostusta työlle löytyy. Joskus meinaa usko loppua, mutta aina sitä voimaa jostakin saa. Tällaisen kuulemisella jaksaa taas monta viikkoa.

P.S. Millä ilveellä te saatte opettajien työajaksi puolet siitä, mitä "normaalilla ihmisellä" oN?

helena
Hei

En tiedä kuinka moni teistä on opettajia mutta kerron vähän teille mitä me opet oikeesti tehdään. Toki se sidottu työaika on lyhyempi mutta niin on näyttelijöilläkin teatterityössä. On laadittava kokeet ja korjattava ja suunniteltava opetus ja hankittava tarvikkeet ja hoidettava aikamonta kasvatukseen liittyvää ongelmaa siinä ohessa. Olen ollut 25 vuotta opettajana ja nyt vasta teenkin oppituntien valmisteluun työtä. On ihanat tekniset mahdollisuudet verrattuna aikaisempiin vuosiin ja tämä taito ymmärtää se oleellisin opetuksessa. En mene mielelläni pitämään tuntiani extempore vaan on mukavaa kun niiden murkkuikäisten silmistä näen kiinnostuksen omaan aineeseeni. Kun ns. vitosen oppilas sanoi tällä viikolla: Opettaja, luin lehdestä kantasoluaiheesta ja siinä sanottiin.... Ja minulle se on hyvin arvokas puheenvuoro. Olen herättänyt kiinnostuksen ja halun oppia.

Paneudun työhöni ja uuvun tässä aina välillä. Loma ja katko palauttaa takaisin remmiin. Teen työtä tulevaisuuden kanssa. Ymmärtäkää ihmiset näitten nuorten tärkeys. Oppilaani ovat pahimmassa iässä olevia murkkuja. Äidit/Isät joskus pyytävät meitä koulussa puhumaan nuorensa kanssa.... koska kotona he eivät ota mitään vastaan. Ikävaihe on vaikea.

Silti rakastan työtäni. Kuitenkaan työaikani ei ole puolet siitä mitä muilla.... olen tehnyt puolet urastani niitä muita töitä ja tällä perusteella näin uskallan väittää. Saisin varmaan turpiini jos uskaltaisin väittää että teen enemmän kuin moni muu virkamies. En enemmän kuin firmojen johtajat, jotka elävät vain työstään aamusta iltaan.

Uskoisin että työaikani on noin 10 tuntia vuorokaudessa. Se ei tunnu pahalta kun osaan tämän homman ja pidän työstäni. Toisina päivinä minulle maksetaan 2 tunnin palkka ja toisinaan 6 tunnin .... riippuu siitä montako tuntia pidän.

Ei kannata meitä kadehtia - kadehditteko te kadehtijat myös näyttelijöitä, hammaslääkäreitä ja muita ammattikuntia, joiden työaika on jotain muuta kuin aktiivinen läsnäolo askareen ääressä????

t. henelena

vieras
Ystäväni on opettaja (tänä vuonna 1 lk.) ja hänen miehensä myös opettaja (5-6 lk.) ja he tekevät työtään todellakin suurella sydämellä. Varsinkin ystäväni, ekan luokan opena, tekee pitkiä päiviä. Hän oli tässä vuosia 3-4 lk. opena ja sinä aikana taas on alkuopetuksessa tullut muutoksia, joten ei mene tuntien valmistelut sun muut vanhasta muistista. Tammikuu meni arviointikeskusteluissa vanhempien kanssa. Usein on koulun jälkeen tapaamisia/palavereja yms. vanhempien, perheneuvolan, rehtorin kanssa. Kiusaamiseen heidän koululla puututaan todella herkästi ja kaikkien osapuolten vanhemmat kutsutaan koululle palaveriin. On leirikouluja valmisteluineen, hiihtoretkiä ja ties mitä. Mutta kai se riippuu niin paljon opettajastakin, miten viitsii panostaa työhönsä.
Perheen tytär, pari vuotta sitten yo:ksi päässyt haaveili luokanopen ammatista. Kaksi kertaa pyrkikin jo muttei päässyt. Poikakaveri sen sijaan pääsi OKL:n. Tyttö oli alkuvuodesta kouluavustajana ekalla luokalla kuusi viikkoa ja nytpä ei enää missään nimessä haluakaan luokanopeksi. Lapset ovat kuulemma aivan hirveitä!!

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Maryanne:
Arvostan. Olen kouluavustajana ala-asteella ja täytyy sanoa, että on uskomatonsa kuinka kukaan jaksaa opettajan työtä vuodesta toiseen ja vielä pitääkin siitä. Paskan määrä on uskomaton mitä saavat niskaansa, palkka surkea työtaakkaan nähden ja varsinkin kurittomat kakarat joitten vanhempia ei kiinnosta tippaakaan miten lapsi koulunsa hoitaa. Yritä siinä sitten niitä kasvattaa, vaikkei se tosiaankaan ole opettajan tehtävä. Kumma kun osa vanhemmista ei huolehdi edes tokaluokkalaisten arkea niin, että olisi läksyt tehtynä ja tarvittavat kirjat repussa, saatikka että olisivat ajoissa koulussa.
Eipä tähän oo lisättävää toteaa tämä ala-asteella koulunkäynnin ohjaajana toimiva

Yhteistyössä