Arvostan enemmän amiksesta, kuin lukiosta päässeitä

"..."
No ihan yksi hailee, mistä on valmistunut, pääasia että elättää itse itsensä.
Ja käsittääkseni amiksesta valmistuneet useammin ovat yhteiskunnan tuilla, joten se siitä.

Ikivanha tappelunaihe.

Hatunnosto jokaiselle nuorelle (ja vanhemmallekin valmistuvalle) joka koulunsa läpi käy ja valmistuu.

Jos kouluun 'pääsee' riman alta (on se lukio tai jokin muu, riippuu hakijamäärästä ja vuotuisesta tasosta) niin ei se yksin takaa mitään, töitä pitää tehdä ammattikoulussakin, vaikka niin moni kuvittelee että ei tarvitse. Niinkuin lukiossakin, yhtälailla.
Se että opiskelee, oppii ja saa todistuksen, on aina arvostuksen paikka. Kasvun paikka myös nuorelle, joka hänkin saattaa ajatella että kuhan nyt hengaan.
Moni nuori joka sen todistuksen käteensä saa, on voittanut itsensä ja osoittanut tarmonsa ja tahtonsa.

Yhteiskunnan tukia käyttävät papereihin katsomatta kummatkin- ja moni siltä väliltä (on muitakin kouluja, jotka autuaasti unohdetaan näiden kahden näytellessä pääosaa). Leimako otsaan kuuluisi lyödä? Sinä olet ylioppilas, sinulla on eväät pärjätä iäti, sinulle ei yllätyksiä elämässäsi eteen pidä tuleman.

Niinkö??

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
"vieras"
Niin, amis antaa ammatin, lukio yleissivistystä ja avaa ovet yliopistoon ja korkeakouluihin. Suomi tarvitsee sekä amiksen käyneitä että lukion kautta vauhtia jatko-opintoihin hakeneita tekijöitä. Arvostan molempia.

• Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
tuo ajattelutapa on mielestäni junttiuden huippu. Ei sillä, ettenkö amiksesta valmistuneita arvostaisi, kyllä vaan arvostan sekä ylioppilaia että amiksi yhtä paljon mutta tuota "vertailua" en ymmärrä. Miksi arvostat enemmän amiksesta valmistuneita? Siksi että heillä on jo ammatti? Harva lukiolainen jättää koulutuksensa siihen lukioon, kyllä hekin ammattiin vielä valmistuvat ja moni ammattikoulusta valmistunut jatkaa ammattikorkeaan opiskelemaan, että ei niistäkään kaikista veronmaksajia suoraan tule. Molempia tarvitaan, niin ammattikoululaisia kuin ylioppilaitakin eikä tutkintoja kannata alkaa vertailemaan keskenään.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Hienoa Majuri, way to go.
Jokainen tekee omat valintansa ja mun mielestä ne,jotka asettavat ne valinnat tehneet paremmuusjärjestykseen ovat aika..hmm...tolloja?
Eihän olisi lääkäreitä ellei olisi ylioppilaita. EI olisi sähkömiehiä ellei olisi ammattioppilaitoksia. Kaikkia tarvitaan.

"vieras"
Vai niin.

Miksi niitä pitää verrata? Jotenkin lapsellista. Toisesta saa ammatin, toinen avaa paremmin väyliä jatko-opintoihin. Hyvä, että molempiin riittää menijöitä, jotta saadaan ihmisiä kaikenlaisiin töihin.

• Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26389465:
kun mä kirjoitin ylioppilaaksi, en arvostanut sitä yhtään(enkä oikeen vieläkään ole keksinyt mitä hyötyä siitä oli). Ammattikoulusta kun valmistuin, se oli huomattavasti merkittävämpi juttu...
No ei kai siitä nyt hyötyä olekaan, jos ei tarvitse sitä jatko-opintoja varten. Minä taas jatkoin yliopistoon, mikä olisi ollut vaikeaa ilman ylioppilastodistusta.

"vieras"
[QUOTE="...";26389418]No ihan yksi hailee, mistä on valmistunut, pääasia että elättää itse itsensä.
Ja käsittääkseni amiksesta valmistuneet useammin ovat yhteiskunnan tuilla, joten se siitä.[/QUOTE]

Hehhehe. Mietihän oikeasti ylioppilasta ja ammattikoulun käynyttä. Siis ihan tätä tilannetta, että kummathan yleensä on töissä ja kummat tuilla ;)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;26389397:
Lukiolaiset ei omaa laisinkaan ammattia, mutta amiksilla on ammatin alkeet jo hallussa
Sä oletkin duunari. Ei duunari tiedä sen paremmasta kuin amis. =)

Eli pusipusi ja paipai vaan sulle.

Yhteistyössä