Arvioitasi pressaehdokkaista

Pressaehdokkaat on tässä, mites näet ehdokkaat omalta kannaltasi?

En ole katsonut sekuntiakaan vaaliväittelyitä, joten omat arviot tulee muulla perusteella.

Mika Aaltola

Tähdenlento, jonka etsikkoaika meni jo. Huomaa, ettei ole ammattipoliitikko. Vielä.

Li Andersson

Poissuljettu minulle vasemmistolaisimpana ehdokkaana. Ennen ainakin ollut hyvä väittelyissä, varmaan tämä ylioikeistolainen aika saattaa antaa muutaman lisä-äänen.

Pekka Haavisto

Luulen, että hänenkin juna meni jo. Kai hän toiselle kierrokselle menee, mutta en usko mahdollisuuksiin. Toki päävastustajalla on heikot kohtansa. Mutta vaikea haastaa kun molemmat liberaaleja.

Jussi Halla-aho

Pressan tärkein tehtävä on olla edes jokseenkin koko kansan pressa. Halla-Aho on tähän liian polarisoiva hahmo. Saa varmaan ydinkannattajiltaan hyvin ääniä, joten jopa pienen pieni mahis toiselle kierrokselle. Siellä sitten ei mitään mahdollisuuksia.

Hjallis Harkimo

Marginaalipopulisti. Ei roolia sinällään.

Olli Rehn

Tavallaan mun suosikki. Voisin antaa ääneni hänelle vaikka onkin keskustalainen. Aika harmaa, mutta olisiko se sitten jopa etu tällaisena aikana?

Alexander Stubb


Vähän liian liberaali jopa mulle. Sammakoita tullut suusta vähän liikaakin, on sellainen 90-luvun idealistinen euro-ohjus. Sinällään siis supliikki monella kielellä ja loistava tähän tehtävään, mutta joku tuossa tämmöstä insinöörijunttia häiritsee. Arvon kuitenkin hänen ja Ollin välillä ehdokkaani.


Jutta Urpilainen

No eipä sitä demariakaan tuu äänestettyä. Hyvä kuitenkin, että lähti kisaan. Tarvitaan erilaisia vahvoja ehdokkaita.


Vaalikoneissa (joiden antamiin tuloksiin en äänetyspäätöksiäni perusta) Halla-Aho nousi muuten yllättävän korkealle. Mutta tuntui antavan eri vaalikoneet aika vaihtelevia tuloksia. Li Andersson oli kyllä joka kerta viimeinen.

Kuukausi aikaa ekan kierrokseen vaalipäivään. Stubb - Haavisto - finaaliltahan se näyttää, jonka sitten Stubb vie selkeellä marginaalilla.
 
vierailija
No ehottomasti oikeistolainen pressa tarvitaan. Mieluiten Halla-Aho. Stubb on suvakki, mutta parempi kuin vihervassarit. Homo ei voi olla pressa. Joten omat suosikit:
1. Hallis 2. Harkimo 3. Essayah 4. Rehn 5. Stubb

Loput kolme onkin sitten vihervassarimädättäjiä. Ei todellakaan kaivata tänne eikä mihinkään. Kukaan tolkun ihminen ei noita äänestä.
 
vierailija
Huomasitko, että sinunkin mielipidettäsi kysyttiin?
En huomannut kun en siedä palstan mustia kirjoittajia.
Olen jo päättänyt ketä äänestän. En seuraa ollenkaan vaalikeskusteluja.
Katsoin eilen Youtubesta musiikkivideoita yhden laulun eri esittäjistä ja silloin yhden oresidenttiehdokkaan video toistui sivuilla. Joku tutkija on analysoinut vaalivideot. Luin jutusta vain otsikon.
Uskokaa tai älkää. Osaan seuloa mediasta jutut, joista on minulle jotain hyötyä. En kuormita itseäni disinformaatiolla.
 
vierailija
No ehottomasti oikeistolainen pressa tarvitaan. Mieluiten Halla-Aho. Stubb on suvakki, mutta parempi kuin vihervassarit. Homo ei voi olla pressa. Joten omat suosikit:
1. Hallis 2. Harkimo 3. Essayah 4. Rehn 5. Stubb

Loput kolme onkin sitten vihervassarimädättäjiä. Ei todellakaan kaivata tänne eikä mihinkään. Kukaan tolkun ihminen ei noita äänestä.
Käytä nimimerkkiäsi. Sinulla on siivoton ulosanti ja ajatusmaailma.
 
vierailija
Perustan arvioni suhteessa Sauli Niinistöön. Ainoa joka yltää samalle tasolle on Mika Aaltola. Pidättyvä, hillitty, hallitsee ulkopolitiikan, ei nosta itseään framille ja arvomaailmaltaan sopiva maan isäksi.
Muut ehdokkaat poliittista massaa.
 
vierailija
Aika hyvä analyysi, niin eipä siihen paljon lisättävää. Uskon kuitenkin, että Pekka Haavisto pääsee tällä kertaa presidentiksi. En pidä sitä hyvänä asiana koska Pekka Haavisto ei mielestäni ole sellainen hahmo, jonka soisin presidentiksi nousevan (ehkä tässä tulee juuri se koko kansan edustajuus vastaan), mutta vähän luulen että tässä tulee jonkinlainen vastaisku oikeistohallitukselle, joka kanavoituu Haaviston eduksi.

Li Andersson on erittäin hyvä poliitikko, fiksu ja esiintymiskykyinen. Jos olisin vasemmistolainen olisin häneen oikein tyytyväinen. Poliittisesti kuitenkin niin marginaalissa, ettei tietenkään voi nousta presidentiksi millään ilveellä.

Ja päivänpolitiikan ulkopuolelta tulevalla Aaltolalla on ihan sama tilanne. Ei missään vaiheessa realistisia mahdollisuuksia. Hänelle näkisin sellaisen samanlaisen tulevaisuuden kuin Risto E.J. Penttilällä eli mukana politiikassa muiden hommiensa ohella asiantuntijana ja kommentaattorina. Ei varmaan innostu lähtemään ehdolle muihin vaaleihin kun aloitti kerralla huipulta.
 
vierailija
Yleensä en pressavaaleissa mieti puoluetta, vaan henkilöä. Tässä poikkeuksena ikinä on tämä Halla-aho, joka varmasti pilaisi koko instituution ylimielisellä asenteellaan. Vetäisi puoluepolitiikan kierroksille presidenttinä.

Rehnillä on liikaa venäjäkauppoja kaapissaan.

Poissulkutaktiikalla jäljelle jää Stubb tai Urpilainen. Molemmilla on hyvät yhteydet Eurooppaan. Äänestän varmasti ekalla kierroksella Urpilaista.
 
Pressaehdokkaat on tässä, mites näet ehdokkaat omalta kannaltasi?

En ole katsonut sekuntiakaan vaaliväittelyitä, joten omat arviot tulee muulla perusteella.

Mika Aaltola

Tähdenlento, jonka etsikkoaika meni jo. Huomaa, ettei ole ammattipoliitikko. Vielä.

Li Andersson

Poissuljettu minulle vasemmistolaisimpana ehdokkaana. Ennen ainakin ollut hyvä väittelyissä, varmaan tämä ylioikeistolainen aika saattaa antaa muutaman lisä-äänen.

Pekka Haavisto

Luulen, että hänenkin juna meni jo. Kai hän toiselle kierrokselle menee, mutta en usko mahdollisuuksiin. Toki päävastustajalla on heikot kohtansa. Mutta vaikea haastaa kun molemmat liberaaleja.

Jussi Halla-aho

Pressan tärkein tehtävä on olla edes jokseenkin koko kansan pressa. Halla-Aho on tähän liian polarisoiva hahmo. Saa varmaan ydinkannattajiltaan hyvin ääniä, joten jopa pienen pieni mahis toiselle kierrokselle. Siellä sitten ei mitään mahdollisuuksia.

Hjallis Harkimo

Marginaalipopulisti. Ei roolia sinällään.

Olli Rehn

Tavallaan mun suosikki. Voisin antaa ääneni hänelle vaikka onkin keskustalainen. Aika harmaa, mutta olisiko se sitten jopa etu tällaisena aikana?

Alexander Stubb

Vähän liian liberaali jopa mulle. Sammakoita tullut suusta vähän liikaakin, on sellainen 90-luvun idealistinen euro-ohjus. Sinällään siis supliikki monella kielellä ja loistava tähän tehtävään, mutta joku tuossa tämmöstä insinöörijunttia häiritsee. Arvon kuitenkin hänen ja Ollin välillä ehdokkaani.


Jutta Urpilainen

No eipä sitä demariakaan tuu äänestettyä. Hyvä kuitenkin, että lähti kisaan. Tarvitaan erilaisia vahvoja ehdokkaita.


Vaalikoneissa (joiden antamiin tuloksiin en äänetyspäätöksiäni perusta) Halla-Aho nousi muuten yllättävän korkealle. Mutta tuntui antavan eri vaalikoneet aika vaihtelevia tuloksia. Li Andersson oli kyllä joka kerta viimeinen.

Kuukausi aikaa ekan kierrokseen vaalipäivään. Stubb - Haavisto - finaaliltahan se näyttää, jonka sitten Stubb vie selkeellä marginaalilla.
Jätit Essajahin pois, muuten kanssas aikalailla samoilla linjoilla.
 
vierailija
Kandee katsoa Maria Veitolan Yökylässä Pekka Haaviston luona.

Voipi palstalaisille avautua sellaisia asioita, joita eivät osanneet kuvitellakaan.

Osa on myös niin nuoria, etteivät voi tietää kaikkea, mitä hän on tehnyt.
 

Yhteistyössä