Arvioi tuttavapiiriäsi

Noin 82 % suomalaisista kuuluu ev.lut kirkkoon. Oli just Aamulehdessä tutkimus suomalaisten uskonnollisuudesta, ja siinä todettiin että suomalaiset ovat uskonnollisempia kuin mitä välttämättä ulospäin näkyy. Ei ole mun tehtäväni arvioida jonkun muun ihmisen uskonnolisuutta. Suomessa edelleenkin ajatellaan hyvin pitkälle niin, että usko ja uskonnollisuus ovat jokaisen ihmisen henkilökohtainen asia.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ajattelenkohn jotenkin vinksolleen tästä, kun minä olen ns aina tiennyt joistakin ihmisistä, että ovat uskossa, ilmaisevat sen selkeästi eikä se käsittääkseni ole mitenkään salaisuus tai sellainen yksityisasia, josta ei pitäisi puhua. En tietenkään puhu muitten kanssa kenenkään uskosta yksityiskohtaisesti, mutta noin yleisesti, onko tämä jotenkin sopimaton kysymys, jonka esitin? =)
Et ajattele mitenkään vinksalleen. On ihmisiä, jotka tuovat oman uskonsa esille tuntemattomienkin seurassa. Ja on ihmisiä, jotka eivät tuo uskoaan esille lähesitensäkään seurassa.

Mun lähipiirissä on 3 harrasta uskovaista. Yksi heistä on kristitty. Eli nämä ihmisiä, joiden elämässä uskonto on jokapäiväinen asia eli elävät myös pääsääntöisesti uskontonsa mukaan joka ainoa päivä. 2 on kristittyjä, joille kristinusko on selkäytimeen rakennettu juttu eivätkä ole koskaan tulleet edes ajatelleeksi mitään muuta uskontoa. 1 on ehkä nk tapakristitty, mutta lapsista on vaikea sanoa onko usko oikeaa vai tapajutskaa. 1 on henkeen ja vereen kristitty. Haluaa pitää uskostaan kynsin hampain kiinni, mutta hänen uskonsa horjuu erittäin raskaasti. Ja uskon horjuminen ahdistaa häntä, tekee elämän vaikeaksi. 1 on kristitty, joka on sitä kuitenkin enemmänkin historiallisilta kuin teologisilta perusteilta. Jos mennään vähän kauemmas, niin junnun isän puolen isovanhemmat ovat jehovantodistajia. Ehdottomasti tosiuskovaisia.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kiitos keittis, mietin jo, että kysyn jotain aivan sopimaton, myös muille vastanneille kiitos :flower:
Et kysynyt =) Mutta ennenkuin asettaa asioita johonkin järjestykseen, pitäisi määritellä yksiselitteisesti mittari, jolla kyseistä asiaa mitataan. Esim se, mitä on tosiuskovainen. Mitä ihmiseltä edellytetään, jotta ihmistä voi kutsua tosiuskovaiseksi?

 
Miä
Lähipiirissä on tapakristittyjä varmaan aika monta. Pari ei kuulu kirkkoon ja muutama jopa uskoo tosissaan jumalaan ja on "uskossa". Nyt kun kysyit niin tuli mieleen että läheisimmät ja parhaat ystäväni uskovat jumalaan ja kuuluvat kirkkoon ja rukoilevat ja muuta vastaavaa =) Uusimmalla ja minulle erittäin tärkeällä ystävällä ei taida olla aavistustakaan siitä etten miä kuulu kirkkoon. Ei ole tullut puheeksi vielä. Hän taas kertoi rukoilevansa joka ilta ja rukoilleensa minun puolestani kun olin hankalassa tilanteessa. Siitä tiedän että hän on uskossa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kiitos keittis, mietin jo, että kysyn jotain aivan sopimaton, myös muille vastanneille kiitos :flower:
Et kysynyt =) Mutta ennenkuin asettaa asioita johonkin järjestykseen, pitäisi määritellä yksiselitteisesti mittari, jolla kyseistä asiaa mitataan. Esim se, mitä on tosiuskovainen. Mitä ihmiseltä edellytetään, jotta ihmistä voi kutsua tosiuskovaiseksi?
En kyllä osaa sanoa, minä olen ajatellut, että on ihmisiä, jotka ovat uskossa ja niitä jotka eivät ole. Eri uskomisen asteita en osaa asetella, eikä tietenkään pidäkään toisten puolesta. :)
 

Yhteistyössä