Arvioi tuttavapiiriäsi

Kuinka suuri osuus tuntemistasi ihmisistä sinun käsityksesi mukaan on uskovaisia?

Olen miettinyt, että kuinka suuri osuus väestöstä Suomessa on uskovaisia, olipa se usko mikä hyvänsä? Entä evlut-seurakuntiin kuuluvista?

Luulen, että on melko harhaanosuva käsitys monella tästä asiasta.

Omaa tuttavapiiriäni ajatellessani arvioin, että 10% on uskovaisia siten, että tiedän tai voin päätellä heidän sitä olevan. Mutta evlut-seurakuntaan kuuluu ainakin 70 %. Muihin kirkkoihin muutamia ja ehkä 20% ei tietääkseni kuulu mihinkään seurakuntaan, joistakin en tiedä ollenkaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Tapauskovaisia on varmaan suurin osa. Ei uskota eikä käydä kirkossa muuta kuin pakolliset, muttei sitten viitsitä erotakaan. Arvioisin että noin 20% ei kuulu kirkkoon.
Minä en koskaan ajatellut olevani tapauskovainen, kun kuuluin kirkkoon. Nyt ajattelen olevani uskonnoton.
 
JONSERED Karhunkantaja
Tuota, tuota... Noong on buddhalainen, eräs tuttavani myös. Muutama kuuluu Kristiyhteisöön, mutta suurin osa ei liene tunnustuksellisia uskovaisia. Eli 10% luokkaa minäkin veikkaisin.
 
Mä en tosiaan tiedä tarkalleen. Koska ei siitä uskonnosta ihan jokaisen tuttavan kanssa puhuta ja heitä on kuitenkin paljon. Paljon kuitenkin tunnen ateisteja, suvussani heitä on myös aimokasa. Katsoisin kuitenkin, että kristittyjä tuttavapiiristäni on valtaosa. Mutta lukumääriä en osaa tai uskalla sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tuota, tuota... Noong on buddhalainen, eräs tuttavani myös. Muutama kuuluu Kristiyhteisöön, mutta suurin osa ei liene tunnustuksellisia uskovaisia. Eli 10% luokkaa minäkin veikkaisin.
Onko tilanne sinun käsityksesi mukaan muuttunut paljon esim sinun lapsuudestasi? Oliko ennen "enemmän uskovaisia"? Tämä tuntuu olevan joittenkin ihmisten käsitys, mutta en voi olla samaa mieltä. Eilen oli asiasta kiintoisa keskustelu, mutta se lienee poistettu. Minusta ei uskovaisten määrä ole juurikaan muuttunut, joten sinänsä ei voi sanoa, että maailman muuttumisen syy olisi se, että ihmiset eivät ole "enää uskovaisia". Olisi mielenkiintoista tietää onko asiaa tutkittu ja millaisin tuloksin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Kun olin lapsi/nuori, tiesin yhden uskovaisen. Eli siihen nähden tilanne on muuttunut, minun elämässäni. :)

Käsitykseni mukaan nykyään on enemmän uskonnollisuutta, mutta ehkä eri muodossa. Ihminen hakee jotain tukea ja lohtua kovassa ja epävakaassa maailmassa, jos oma minä ei riitä.
 
vieras
1/3 osa sukulaisista + tuttavista kuuluu kirkkoon mutta eivät käy kirkossa tms, 1/3 sukulaisista ei kuulu kirkkoon ja 1/3 sukulaista on lestadiolaisia,näinpä tuon on tainnut aina olla,ei ole muuttunut tilanne vuosien varrella
 
Keittiönoita
En kyllä pysty tuttavapiiristä arvioimaan. Mulla on serkkuja, serkkujen lapsia ja serkkujen lapsenlapsiankin jo toistasataa eikä mulla ole aavistustakaan siitä, kuuluvatko nämä kaikki edes kirkkoon ja jos eivät kuulu, ovatko toisuskoisia, ateisteja vai ainoastaan kirkkoon tyytymättömiä kristittyjä. Ystävä- ja kaveripiirissäkin paljon ihmisiä enkä heistäkään läheskään kaikista tiedä edes sitä, kuuluvatko kirkkoon vai johonkin muuhun. Kirkkoon kuuluminen ja kuulumattomuus ei ole yleensä niitä asioita, joista tuttavien kanssa keskustelen.

Jäljelle jää siis vain lähipiiri. Ja ennenkuin siitäkään voisin tarkemmin mitään sanoa, pitäisi selvittää, mitä tarkalleen ottaen tapauskovaisella tarkoitetaan.
 
Aika monta tosiuskovaista löytyy; sisko on lähetyssaarnaaja, toinen diakonissa ja erittäin uskovainen. Miehen sisko on diakoni ja erittäin uskovainen, miehen äiti on taipuvainen uskonnollisuuteen.
Ystävistä ja tutuista ei taida löytyä kuin tapakristittyjä ja ateisteja.

"Muoks", miniä on rauhanyhdistysperheestä, ja uskossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Toi muuten on just asia, mitä en tahdo tehdä, arvioida tuttavieni uskon tasoa.
Mä en edes pystyisi arvioimaan. Paitsi lähipiiristäni, joskaan se ei enää olisi arvio vaan tieto.
Okei arvioida oli ekä huono sana, enkä ainakaan tarkoittanut sillä sitä, että pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen. Tarkoitin enemmän sitä, että miettisi sitä, onko tuttavapiirissä oman tiedon mukaan paljon tai vähän ihmisiä, joista tietää, että ovat uskovaisia =) Sellaisen ajattelemisessa ei varmaan ole mitään sen kummempaa, kuin vaikka siinä, että onko tuttavapiirissä paljon ajokortin omaavia tai kasvissyöjiä. Pahoittelen epätarkkaa sanavalintaa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyacinth:
Suurin osa tuttavistani kuuluu ev.lut seurakuntaan, mutta heidän henkilökohtaiseen uskoonsa en ota kantaa. Suurin osa käy kirkossa säännöllisesti ja osaa uskontunnustukset yms ja kunnioittaa uskontoa ja pitää sitä arvossaan.
Ajattelenkohn jotenkin vinksolleen tästä, kun minä olen ns aina tiennyt joistakin ihmisistä, että ovat uskossa, ilmaisevat sen selkeästi eikä se käsittääkseni ole mitenkään salaisuus tai sellainen yksityisasia, josta ei pitäisi puhua. En tietenkään puhu muitten kanssa kenenkään uskosta yksityiskohtaisesti, mutta noin yleisesti, onko tämä jotenkin sopimaton kysymys, jonka esitin? =)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Toi muuten on just asia, mitä en tahdo tehdä, arvioida tuttavieni uskon tasoa.
Mä en edes pystyisi arvioimaan. Paitsi lähipiiristäni, joskaan se ei enää olisi arvio vaan tieto.
Okei arvioida oli ekä huono sana, enkä ainakaan tarkoittanut sillä sitä, että pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen. Tarkoitin enemmän sitä, että miettisi sitä, onko tuttavapiirissä oman tiedon mukaan paljon tai vähän ihmisiä, joista tietää, että ovat uskovaisia =) Sellaisen ajattelemisessa ei varmaan ole mitään sen kummempaa, kuin vaikka siinä, että onko tuttavapiirissä paljon ajokortin omaavia tai kasvissyöjiä. Pahoittelen epätarkkaa sanavalintaa. :)
Ok. Mun tuttavapiirissä on niin, että on selkeästi ja avoimesti kristittyjä ja sit on niitä joista tiedän, ettei heitä kiinnosta asia lainkaan. Ketään sellaista "haaleaa" tavan vuoksi uskovaista en osaa nyt sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyacinth:
Suurin osa tuttavistani kuuluu ev.lut seurakuntaan, mutta heidän henkilökohtaiseen uskoonsa en ota kantaa. Suurin osa käy kirkossa säännöllisesti ja osaa uskontunnustukset yms ja kunnioittaa uskontoa ja pitää sitä arvossaan.
Ajattelenkohn jotenkin vinksolleen tästä, kun minä olen ns aina tiennyt joistakin ihmisistä, että ovat uskossa, ilmaisevat sen selkeästi eikä se käsittääkseni ole mitenkään salaisuus tai sellainen yksityisasia, josta ei pitäisi puhua. En tietenkään puhu muitten kanssa kenenkään uskosta yksityiskohtaisesti, mutta noin yleisesti, onko tämä jotenkin sopimaton kysymys, jonka esitin? =)
Niin, en osaa sanoa, mutta ei mulla itselläni ole ainakaan mitään tarvetta kertoa mm sukulaisilleni, uskostani Jumalaan, että sen perusteella ajattelen, että varmaan on kaltaisiani uskovia, jotka ei sitä niin huutele joka puolla. En tiedä, mutta näin ajattelen. Eikä ystäväni erityisemmin kerro uskostaan, oikeastaan vain yksi on puhunut kanssani omasta uskostaan. Vaikka luulen, että he kyllä uskovat Jumalaan... tavallaan. Koska ajattelen, että tuskin esim he rukoilisivat, elleivät uskoisi.

Mutta kysymyksesi ei ole sopimaton, se on vaan varmaan aika vaikea.
 
keltainen
Tuttavapiiristäni oli uskovaisia ehkä 2% ennen kuin tapasin mieheni. Liikuin taiteellisissa yms vaihtoehtopiireissä, ja siellä uskovaisia oli aika vähän. Miehen suku on uskovaista, joten sitä kautta olen tutustunut enemmän uskovaisiin ihmisiin, ja miehen siskon valtavaa ystäväpiiriä katsoessa tulee sellainen olo, että uskovia on vähintään 50% :LOL: :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Noin 82 % suomalaisista kuuluu ev.lut. kirkkoon. Oli just Aamulehdessä tutkimus suomalaisten uskonnollisuudesta, ja siinä todettiin, että suomalaiset ovat uskonnollisempia kuin mitä ulospäin välttämättä näkyy. Ei ole mun tehtäväni arvioida jonkun muun ihmisen uskonnollisuutta. Suomalaiset ajattelevat edelleenkin aika lailla niin, että usko ja ja uskonto ovat jokaisen henkilökohtainen asia.
Kuinkahan sitten joku uskossa oleva ja sen selvästi ilmaiseva voi sanoa, että (kärjistäen) kaikki tai ainakin enemmistä evlut.seurakuntaan kuuluvista ovat uskossa? Jos itse on uskossa, voi arvioida (taas se huono sana =) ) muitten puolesta, jos uskossa olematon ihminen ei voi sitä tehdä.... Nooh, luultavasti en ymmärrä tätä asiaa ja voin hyvin antaa sen olla. =)

Lisään vielä, että tämä liittää eiliseen keskusteluun, joka on ilmeisesti poistettu, joten ei ihme, elleivät muut nyt "ymmärrä" mistä puhun =)
 

Yhteistyössä