Arvatkaapa huviksenne kuinka paljon meillä menee kuukaudessa ruokaan+ hygieniatarvikkeet.

• Viestiketjun aloittaja kallis elämä
  • Ensimmäinen viesti
äitee
Iso on summa, meillä menee 600e, ja kaks aikuista plus yks kouluikäinen lapsi, ei allergioita tai erityisruokavaliota. Eväät otetaan töihin kotoa ja usein ostetaan esim lihatuotteet puoleen hintaan. Asutaan maalla ja pikkukaupoissa ruoka tuppaa olemaan kalliimpaa kuin isommissa marketeissa. Mut kyllä se kirpaisee, ruokalasku vie kuitenkin miehen tuloista yli puolet.

mimomamo
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Meillä menee kans noin 1000?/kk.
5-henkilöä, minä, mies, poika 7v4kk, tyttö 5v11kk ja tyttö 2v11kk.
Siis miksi sä listaat noita kuukausia.
Mitä sitte vaikka listaan?
Sitä mä kysynkin että miksi? Mitä sitten kun kerrot kaikki lasten vuodet ja kuukaudet...mikä on pointti. Enhän mä sitä tiedä vaan sinä.
No ihan huviks listaan.
Ei siinä oo mitään pointtia.
no se varmaan listaa oman ja miehensäkin iän vuosissa ja kuukausissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja levottomat jalat:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
4 henkeä meidän taloudessa. Menee joku 300 euroa kuussa ruokaan ja pesuaineisiin.
Ihailtavaa. Meillä menee tuplaten tuo, vaikka en muka osta turhia juttuja.
Noh, itse pidän hyvästä ruoasta, mutta en halua käyttää liikaa rahaa siihen. Kun taloudessa on kaksi säästeliästä naista (äitini ja minä ), saa ruokaa pienelläkin budjetilla.
Pitäisi joku kuukausi ihan tosissaa yrittää säästää ruokamenoissa. Tehdä enemmän itse vaikka aina tuntuukin että ei ole aikaa... Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä paljonko säästöä syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
Sitä mä kysynkin että miksi? Mitä sitten kun kerrot kaikki lasten vuodet ja kuukaudet...mikä on pointti. Enhän mä sitä tiedä vaan sinä.
No ihan huviks listaan.
:headwall:

Meidän 12 henkisessä taloudessa menee kuukautta kohden kauppaan n. 1600-1800, joskus himpun allekin, toisinaan hiukan päälle.
Kallistahan tuo on, mutta jos harrastaa laskentaa karkeasti, niin se ois n. 500-600? / 4hlö.

Mie leivon pääosin vaaleat leivät kaikki itse, jonkun verran myös ruisleipää, joskin ostan kyllä leipää kaupastakin tarpeen niin vaatiessa. En siis ala hampaat irvessä leipomaan, jos tilanne kotona ei leipomista suosi joskus syystä tahi toisesta.

Mie ostan hedelmiä melkoisen paljon, ja ostan myös herkkuja.
Ja meneehän noita pesuaineitakin ihan kiitettävästi, niin henkilöpesuihin, kun pyykin pesuun ja perussiivoukseenkin.

Ja lisäänpä vielä, että ei mitään erikoisruokavalioita meillä käytössä, paitsi kuopus juo vielä korvikemaitoa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Tietävätkö kaikki ihmiset, paljonko ovat ruokamenot? Minulla ei ole aavistustakaan! Ei liikaa, kun pärjätään, eikä liioin vähän, kun ruokaa rittää. Eli ei ole suoranaisesti ollut tarvetta laskea. Mutta nyt heräsi todellinen mielenkiinto, pitäisikö ruveta laskemaan...
Veikkaan, että me käytetään ruokakaupassa 500 ja 1000 euron väliltä jotain, perheessä 4 henkeä, joista lisäksi 2 syö töissä ja 2 syö hoidossa, mitään limppareita ei ostetta ja harvoin mehuja, ei erityisruokavalioita, mutta jonkin verran eineksia, ei sitä kokonaan itse kerki aina laittamaan, kun aikaisintaan klo.17 päästään kotiin ja lähtö klo.7 aamulla.
Meillä käydään lähinnä S kaupassa että tiliote tulee kerran kuussa.

myö
Me ollaan säästetty ruokamenoissa, kun yritetään käydä vain kerran viikossa ja silloin ostetaan kaikki mahdolliset tarjoustuotteet pakkaseen. Samoin viikon ruokalistan suunnittelu auttaa. Meitä neljä henkeä, viikon ruokalasku n. 100 euroa + maidon ja unohtuneiden tarvikkeiden lisäys 20, eli kuussa n. 500 euroa.

s
Kk ruokamenot on helppo tarkistaa bonuskertymälaskelmasta. Me tehdään oikeastaan kaikki ruokaostokset s-marketista ja sehän näkyy eriteltynä joka kk tulevasssa erittylyssä. Ei mullakaan tulis kuitteja säästeltyä ja laskettua jatkuvasti paljon menee, mut tuolta se on helppo tarkistaa.

gg
5 hlö meillä, 900-1000? kuukaudessa ruokakauppaan, ruuat teen itse todella harvoin ostan eineksiä, hedelmiä ostetaan paljon, jauheliha aina naudan paisti, pihviä ja muuta kokolihaa ostan lähes joka päivä, maustamatonta jugurttia ja hunajaa, enkä rupea tosta tinkimään yhtään tiedän kyllä että halvemmallakin pääsis mutta laatu/terveellisyys maksaa

naurut monesti saanut
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
No ihan huviks listaan.
:headwall:
tätä olen minäkin ihmetellyt... kaikki yleensä sanoo vaan tyyliin 5v... ei 5v 7kk... :D

popo
2 aikuista ja 2lasta (3-ja1-v), kauppaan arviolta n.400-600?/ kk. Teen itse paljon ruokaa mutta käytetään myös eineksiä, hedelmäsoseet pienelle kaupasta ja ruokapurkkejakin.

Mä en usko ketään joka sanoo että ruokaan menee "arviolta" jotakin, jos siis ei ole oikeasti laskenut paljonko sinne ruokakauppaan menee. Meillä on muutaman kuukauden tehty niin että laitan kaikki ruokakauppakuitit peltipurkkiin, ja mies on siitä sitten eritellyt excel -taulukkoon ostokset eli mikä meni lasten vaippoihin, korvikkeisiin, mikä on ruokaa ja mikä sellaista "ylimääräistä" herkkua mitä ei olisi pakko ostaa. Tällä konstilla on seurattu menoja ja olen ollut yllättynyt että sellaisiin mihin ei kuvittele menevän kovin paljon rahaa, meneekin aika tavalla, toisaalta luulin että limsaan menisi liikaa rahaa, mutta yllättäen se summa on alle 10eur kuukaudessa.

ARVIO voi heittää aika tavalla jos ei ole rahasta niin tiukkaa että oikeasti todella laskisi sen mitä kauppareissulla rahaa ruokaan kuluu. Meillä ollaan aika tarkkoja sen suhteen mitä kaupasta ostetaan, ja mistä.

tinni
löperöllä kaupassa käynnillä unelma tilanne on 150e/viikko (eli 600e/kk), piukalla kauopassa käynnillaä 100e/viikko (eli 400e/kk).

meitä siis kaksi aikuista 3 lasta joista 2 käyttää vaippoja ja yksi syö tuttelia ja hedelmäsoseet annan kaupan purkista.

vieras
yksi olennainen asia näissä ruokamenoissa on kauppa, missä ostoksilla käy. Meillä menee 2 aikuista ja 3 poikaa, joista 2 jo syö enemmän kuin isänsä 750e kaikkiin mitä kaupasta ostellaan ja teen todella paljon itse puuroja kiisseleitä mehuja sämpylöitä sekä ihan perusruokaa. Mutta asumme syrjässä ja käymme salessa, toisinaan ajamme pitemmälle prismaan ja ruoan hinnan ero on tuntuva, väitän että ruokalaskumme laskisi kuukaudessa 100-150e mikäli pystyisimme käymään esim. prismassa hakemassa kaiken, mutta bensat pian maksavat jo tuon, sillä matka pitkä. Tarkoitan vain, että ihan suoraviivaisesti noita kuukausimenoja ei voi vertailla ja varmasti moni, jolla menee tosi vähän asioi suurissa edullisissa marketeissa....

Yhteistyössä