Arvatkaapa huviksenne kuinka paljon meillä menee kuukaudessa ruokaan+ hygieniatarvikkeet.

• Viestiketjun aloittaja kallis elämä
  • Ensimmäinen viesti
mites
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En saanut lainattua tuolta ylempää.

Mutta mehuja ei esimerkiks ostella, kun niitä on tehty itse marjoista.

Erityisruokavalioon kuluu, kun niitä on useammalla, ja tiukempia kuin pelkkä maidoton ja gluteeniton. Esimerkiksi pelkästään lasten maidonkorvikkeisiin menee kuukaudessa lähemmäs satanen, kun sitä pitää kuitenkin mennä aika paljon että tulee riittävästi kalsiumia. Ja kaupat ottaa tosi hyvät katteet noista erikoistuotteista.
Ettekö voi käyttää kalsium-lisää? Meille ainakin neuvottiin allergialääkärin vastaanotolla, että koska maitotuotteet eivät käy eikä kalsiumisoitua kauramaitoakaan voi käyttää niin kalsiumia otetaan purkista, ettei tarvitse litratolkulla kitata erikoismaitoa. Soijamaidolla siis mennään meillä, lapsi juo sitä muutaman desin ruokailujen yhteydessä ja sitten ottaa päivittäin tabletin muodossa kalsiumia. Tulee aika paljon halvemmaksi ja helpommaksikin, kun ei tarvitse laskea, että lapsi juo tarpeeksi.

ap
Lihaan menee PALJON, kun ostaa jotain muuta kuin sikanautajauhelihaa tai broileria. Lammas, hirvi ja jopa se porsaanliha on kalliita :(

Välillä ollaan niitä haettu suoraan tiloiltakin, mutta ei sekään mitään ilmaista ole.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mites:
Ettekö voi käyttää kalsium-lisää? Meille ainakin neuvottiin allergialääkärin vastaanotolla, että koska maitotuotteet eivät käy eikä kalsiumisoitua kauramaitoakaan voi käyttää niin kalsiumia otetaan purkista, ettei tarvitse litratolkulla kitata erikoismaitoa. Soijamaidolla siis mennään meillä, lapsi juo sitä muutaman desin ruokailujen yhteydessä ja sitten ottaa päivittäin tabletin muodossa kalsiumia. Tulee aika paljon halvemmaksi ja helpommaksikin, kun ei tarvitse laskea, että lapsi juo tarpeeksi.
No ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan mennään, ja juotetaan riisimaitoa :/

tytsyjen äiti
Mä ajattelen näin, että koska meillä ei ole mitenkään taloudellisesti tiukkaa, niin vaikka voisi ostaa säästeliäämmin ja kytätä tarjouksia yms.niin voi rahaa huonomminkin käyttää kuin ostaa ruokakaupasta mitä mieli tekee. Meillä käydään aika vähän ulkona syömässä/juomassa, ei polteta tupakkaa, ja pienten lasten kanssa aika vähän reissataankaan niin ei jaksa ruokaostoksissa pihistää! Kiva ostaa joskus viinipullo ja filettä kotiin ja pyytää ystäviä suömään. Luomua haluan ostaa, eikä haittaa vaikka maksaa enemmän. Moni syytää rahaa rahapeleihin ja kapakkaan, ja sitten tietysti on oltava säästeliäämpi ihan perusmenoissa jos talous on tiukalla.

mites
Meidän kaveriperhe tilaa syksyisin aina pakkaseen joltain hirviporukalta hirvenlihaa ja siitä sitten tekevät lapselle ruokaa pitkin vuotta.

Meillä ei käy naudanliha mutta sianliha ja kana onneksi käy, joten se helpottaa kovasti.

nanna
meillä 2 aikuista ja 1,5v muksu ja kauppaan menee 1200e kuussa :((
no tiedän aika paljon mutta tossa on kyllä pesuaineet ja muut kodin päivittäis tavarat.
enpä jaksa paljon miettiä kaupassa ollessa mitä tarvitaan ja nakkelen aina sinne kärryyn jos jotain tekee mieli :))

Me 10h perhe
Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Me 10h perhe:
????
miten noin vähän???
juuri kirjotinkin että meitä 3 ja 1200e/kk!
No leipä me haetaan suoraan leipomosta, lauantaina aamupäivällä saa viikonloppua vasten melkein ilmaiseksi monta muovipussillista.
Eineksiä ei juuri käytetä. Perusruokaa syödään. Harvoin ostetaan kaupan majoneesisalaatteja. Maissihiutaleet on miedän muroja, ei mitään kalliimpia osteta, kun se olis yks iltapala lapsilla niin olis paketti syöty. Marjoja on pakastimessa ja marjakiisseleitä, puuroja syödään. Jogurttia ja vanukkaita kerran viikossa.

hmm...
Tietävätkö kaikki ihmiset, paljonko ovat ruokamenot? Minulla ei ole aavistustakaan! Ei liikaa, kun pärjätään, eikä liioin vähän, kun ruokaa rittää. Eli ei ole suoranaisesti ollut tarvetta laskea. Mutta nyt heräsi todellinen mielenkiinto, pitäisikö ruveta laskemaan...
Veikkaan, että me käytetään ruokakaupassa 500 ja 1000 euron väliltä jotain, perheessä 4 henkeä, joista lisäksi 2 syö töissä ja 2 syö hoidossa, mitään limppareita ei ostetta ja harvoin mehuja, ei erityisruokavalioita, mutta jonkin verran eineksia, ei sitä kokonaan itse kerki aina laittamaan, kun aikaisintaan klo.17 päästään kotiin ja lähtö klo.7 aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Tietävätkö kaikki ihmiset, paljonko ovat ruokamenot? Minulla ei ole aavistustakaan!
Mä en laske mutta kyllä mulla tuntuma on siihen paljonko viikossa menee suunnilleen.
Tosi monet näyttävät laskevan tarkkaan ja musta se on tavallaan ihailtavaa. Itse en siihen kykene kun ostan ruoat sun muut ilman suunnitelmia tai kauppalistoja.

vieras
Minä en aikaisemmin tiennyt mutta kuin jäin äitiysloman jälkeen hoitovapaalle ja tulot tippui merkittävästi niin oli pakko alkaa katsomaan tarkemmin, mihin rahaa hukkuu. Samassa rytinässä loppui myös se, että biopussi on aina pullollaan vanhaa ruokaa. Kun aloin suunnittelemaan ruokalistaa ja syömisiä niin kauppalasku pieneni paljon, samoin hävikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuutti:
Alkuperäinen kirjoittaja Perkules:
Tuleeko ostettua juomia ja valmisruokia, esim? Limsatkin on ihan hirveen kalliita, aikuisten juomista puhumattakaan. Noista me säästetään eikä meillä juoda mehujakaan päivittäin, kun täällä on onneks hyvä kraanavesi. Lisäks me ei juurikaan syödä ulkomaisia hedelmiä, joskus ostan herkuksi. Kasviksista saa vitskuja enemmän
No onpa köyhää.
Ei kun terveellistä ja järkevää.

Meillä on 6 henkinen perhe, kolme alle 4 vuotiasta lasta jotka ovat allergisia "vähän kaikelle" ja yksi kouluikäinen. Ruokiin + vaippoihin + ym menee rahaa kuukaudessa 1300e, tiedän aika tarkalleen koska aina ostetaan melkein kaikki Prismasta ja S-Etukortin tiliotteesta näkee.. Lisäksi meillä menee rahaa maitokorvikkeisiin ja lääkkeisiin/rasvoihin/ravintolisiin ihan simona. :/

Ps. Valmisruokia meillä ei voida käyttää (joskus mies ostaa evääksi töihin). Nakit (eikä nekään ihan mitä sattuu nakkeja) ja hedelmäsosepurkit ovat ainoat "einekset" mitä voidaan syödä meillä.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja levottomat jalat:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
4 henkeä meidän taloudessa. Menee joku 300 euroa kuussa ruokaan ja pesuaineisiin.
Ihailtavaa. Meillä menee tuplaten tuo, vaikka en muka osta turhia juttuja.
Noh, itse pidän hyvästä ruoasta, mutta en halua käyttää liikaa rahaa siihen. Kun taloudessa on kaksi säästeliästä naista (äitini ja minä ), saa ruokaa pienelläkin budjetilla.

häh
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Meillä menee kans noin 1000?/kk.
5-henkilöä, minä, mies, poika 7v4kk, tyttö 5v11kk ja tyttö 2v11kk.
Siis miksi sä listaat noita kuukausia.
Mitä sitte vaikka listaan?
Sitä mä kysynkin että miksi? Mitä sitten kun kerrot kaikki lasten vuodet ja kuukaudet...mikä on pointti. Enhän mä sitä tiedä vaan sinä.

Meillä menee kans noin 1000?/kk.
5-henkilöä, minä, mies, poika 7v4kk, tyttö 5v11kk ja tyttö 2v11kk.
Siis miksi sä listaat noita kuukausia.
Mitä sitte vaikka listaan?
Sitä mä kysynkin että miksi? Mitä sitten kun kerrot kaikki lasten vuodet ja kuukaudet...mikä on pointti. Enhän mä sitä tiedä vaan sinä.
No ihan huviks listaan.
Ei siinä oo mitään pointtia.

Yhteistyössä