Ärsyttävää, kun luulin antaneeni lapselle suht persoonallisen nimen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plääh!

Vieras
Meidän helmikuussa 2011 syntynyt poikamme sai siis viime keväänä nimen, joka ei nyt ole ihan tavattoman harvinainen, mutta ei kovin yleinenkään(kastettu vuosittain n. 10kpl). Olen itse kuullut kahdesta samannimisestä ihmisestä.

Niin arvatkaa luinko juuri lehdestä että samassa seurakunnassa on kastettu viime vuoden lopulla syntynyt poika, jolla on sama etunimi... Olettaen että kumpikaan perheistä ei muuta mihinkään kauas tulevina vuosina, niin n. 60% varmuudella lapsemme aloittavat samassa koulussa yhtäaikaa(seurakunnan alueella on myös toinen pienempi koulu).

Pikku juttu sinällään, mutta silti ärsyttää... Millä hiton todennäköisyydellä yhden näistä 11 viime vuonna kastetusta samannimisestä pitää sattua juuri tähän meidän pikkukaupunkiin ja vielä johonkin muutaman kilometrin säteelle! Sitä luulee antavansa sen verran persoonallisen nimen, ettei lapsi ihan joka päivä kaimoihin törmää, niin sitten semmoinen saattakin sattua vaikka samalle luokalle! Plääh! :(

Olen myös huomannut sen, että kun kuvittelee jonkun nimen olevan persoonallinen, sitä antaa sen nimen lapselleen ja sen jälkeen huomaakin samannimisiä olevan joka nurkalla. Kiinnittääkö enemmän vaan huomiota siihen nimeen vaan?

Itse en tajua tätä nimiasiaa ollenkaan. Mitä väliä, vaikka luokalla on toinen Inkeri? Ei mitään. Kun minä olin koulussa niin luokallani oli varmaan 10 Sannaa, Marjaa, Heidiä ja Hannea

Jokainen antaa sellaisen nimen mistä tykkää.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mitä väliä?!

Mulla oli ala- ja yläasteella vaikka kuinka monta kaimaa, mutta ei se mun elämääni mitenkään vaikuttanut. Ei tippaakaan kiinnostanut tarvitaanko nimilappuun se sukunimen eka kirjain vai ei.

Ei ollut lehdessä, tosin seurakunta julkaisee muutaman kerran vuodessa ilmestyvässä omassa julkaisussaan kaikkien kastettujen nimet, joten onhan se voitu sieltä keksiä...

Ja näitä ei tosiaan vuosittain hirveästi kasteta. Tosiaan viime vuonna 11. Kun vertaa vaikka Eliakseen, joita viime vuonna 1059, ja silti en tiedä yhtään sen nimistä lasta...

Meillä on ainoa laatuaan, mutta nimenannossa ei ollut mitään ainutlaatuisuus-hakuisuutta.

Mun mielestä olisi itseasiassa hirmu kiva jos joku samanniminen joskus sattuisi tulemaan vastaan.

Munkin mielestä se oli lapsena aina vaan mukava huomion aihe ja kiva juttu ku oli toinen samanniminen koulussa, kerhossa... Kerran oli jollain srk leirillä 7 meidän nimistä kun muita oli vaan korkeintaa kaks samanimisiä.. Olihan se aika hauskaa...

Mut pointti et äidin eco kärsii mut ei se lapsi siitä kärsi.. ;)

Jaa, no mitä väliä? Mulla harvinainen nimi ja ikinä ei ole ollut saman nimistä luokalla/ töissä. Ja ei se mitenkään ihmeen hienoa ole.
Sitäpaitsi, siihen kouluun menoon nyt on aikaa aika lailla, ehditte/ ehtivät muuttaa monesti tai mitäs jos teillepäin muuttaakin uusi perhe jossa saman niminen lapsi?

ot.. Itse muistan kuinka omalle pojalleni keksimme siihenaikaan erikoisen kauniin nimen, nimi julkaistiin kastetuissa ja kas kummaa alkoi sama nimi tulemaan muidenkin pojille :( ja kyse siis aivan samasta nimestä kuin toisestakin nimestä joten se jos mikä oli minusta jotenkin sen pikkukylän poikalapsien vanhemmilta enemmän kuin mielikuvituksen puutetta

On jollakulla vasta harmituksen kohde :D

Oman esikoiseni nimi annetti vuonna 2005 muistaakseni reilut 700 kerta. Mutta koska nimi taita olla nykyään enimmäkseen käytössä toisena/kolmantena nimenä, niin en ole vielä näinä 6v aika törmannyt yhtenkään suunnilleen samanikäiseen ja samanimiseen lapseen. Toisen pojan nimeä annettiin hänen syntymävuonna muistaakseni 2 tai 3 kerta, en olen törmannyt samanimisiin myöskään....

minulla on harvinainen nimi. Varsinkin lapsena ja nuorena olisin mieluummin ollut ennemmin se Hanna tms. kuin se mikä olen... Osittain johtuu kyllä siitäkin että en tykkää muutenkaan nimestäni.

Kivahan se vain on jos on kaimoja. Tiedan itse pienelta kylalta kaksi poikaa, nyttemmin jo aikuisia, joilla on sama etu-ja sukunimi, tosin muutama vuosi ikaeroa, ja ovat vielapa molemmat samassa korkeastikoulutetussa ammatissa :D

Mä ymmärrän Sua! Meidänkin poika sai harvinaisen nimen kesällä (alle 500 suomessa), eikä täällä pikku paikkakunnalla ollut yhtään saman nimistä... Niin eikö reilun kuukauden päästä näkynyt lehdessä että joku toinenkin poika on saanut saman nimen! :headwall: Olen 95% varma, että saivat tuon idean siitä, kun näkivät meidän antaman nimen lehdessä... Ja mun yks kaverikin täällä antoi erikoisemman nimen pojalleen, niin eikö sen joku hyvän päivän tuttu ollut antanut lapselleen kans saman nimen! Eli tällä todennäkösyydellä, on meidän pojan kanssa samalla luokalla hänen kaimansa ja vielä tuon kaverin poika kaimansa kanssa :D
Mä olen ainakin aina pyrkinyt siihen, ettei nimi ole mikään "muotinimi" että joka toisella on sama, mutta nyt ärsyttää kun jonkun piti tehdä sama perässä... Ei voi keksiä jotain "omaa"?!

Etunimet ovat ihan yleisessä käytössä, ei niitä voi omia. On aika itsekästä ja melkoisen idioottimaista, jos ajattelee, ettei kukaan muu saisi antaa lapselleen samaa nimeä kuin omalla lapsella. Niinhän ne muotinimetkin leviävät; kuullessa ihastuu.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Mä ymmärrän Sua! Meidänkin poika sai harvinaisen nimen kesällä (alle 500 suomessa), eikä täällä pikku paikkakunnalla ollut yhtään saman nimistä... Niin eikö reilun kuukauden päästä näkynyt lehdessä että joku toinenkin poika on saanut saman nimen! :headwall: Olen 95% varma, että saivat tuon idean siitä, kun näkivät meidän antaman nimen lehdessä... Ja mun yks kaverikin täällä antoi erikoisemman nimen pojalleen, niin eikö sen joku hyvän päivän tuttu ollut antanut lapselleen kans saman nimen! Eli tällä todennäkösyydellä, on meidän pojan kanssa samalla luokalla hänen kaimansa ja vielä tuon kaverin poika kaimansa kanssa :D
Mä olen ainakin aina pyrkinyt siihen, ettei nimi ole mikään "muotinimi" että joka toisella on sama, mutta nyt ärsyttää kun jonkun piti tehdä sama perässä... Ei voi keksiä jotain "omaa"?!

Ootko tosissasi?? :D Jos on alle 500 niin ei se nyt niin harvinainen ole! Ja mistä tiedät ettei teidän paikkakunnalla ole saman nimistä? Ja aika naurettavaa olettaa että kun teidän lapsi sai tuon nimen niin joku saman paikkakunnan ihminen on "kopioinut" teitä, kasvakaa nyt aikuisiksi!

Ristus taas teirän kans...
Jos lapsen nimi on tosiaan noin paljon äidin egon jatke, niin parempi olisi sitten pitää se salassa. Ei ilmoitusta lehteen ja siinä seurakunnan lehdessä julkaisunkin voi kieltää. Kylillä ei kannata muiden kuullen huudella lasta nimellä, ettei vaan joku varasta nimeä.

Mun lapsella on suht harvinainen nimi, Marilla ja me molemmat, lapsi ja minä, ilahduimme kun kuulimme että lapsen balettikoulussa on saman niminen tyttö. Meistä se oli hauska juttu. Lapsi sanoi, että onpa kiva kun en ole ainoa Marilla maailmassa!

Miten joku voi kuvitella omistavansa jonkun nimen? Varsinkin, jos se ei ole omakeksimä. Olethan sinäkin iipunen sen sun lapsesi nimen jostain keksinyt. Nyt varmaan niitä 500 muun samannimisen äitiä ketuttaa, kun annoit sen niiden nimen lapsellesi. Olisit keksinyt jonkun ihan törkeen ruman nimen, niin ei olisi kukaan kopioinut. Mun tytölläni on ikäluokassaan aika harvinainen nimi. Naapuriin syntyi pari kuukautta sitten vauva ja kertoivat meinanneensa antaa meidän tytön nimen vauvalleen, mutta eivät sitten viitsineetkään, kun ollaan tekemisissäkin jne. Mä sanoin, että ei olis yhtään haitannut. Musta se olis ollut kiva juttu, että heidän vauva olis saanut saman nimen ja mukava kuulla, että he tykkäävät meidän tytön nimestä. Ja meidän tyttö olis ollut varmasti innoissaan saman nimisestä naapurin vauvasta.

niin joo, ei tosiaan kannata lehteen laittaa nimeä, jos ei halua, että matkitaan. kannattaa myös päiväkodissa olla kertomatta lapsen oikeaa nimeä, että ei sielläkään mammat saa ideaa sun lapsen nimestä. kutsutte lasta kaikissa julkisissa paikoissa Pekaksi ja kotona vaan saa salaa kutsua oikealla nimellä...

Yhteistyössä