Ärsyttävää kommentointia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sukurakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sukurakas

Vieras
Näin isänpvänä oltiin koko suku yhdessä ja siellähän sitten kommentoitiin lasten kasvua ja käyttäytymistä. Meidän esikoinen on suvun nuorin, 1v, suvun muut lapset 3-6 vuotiaita.
Tämä meidän vesseli on melkoinen hulivli, kävelemään oppi muutama viikko sitten ja menoa siis riittää. Tänää meinas mennä hermo rakkaiden sisarteni ja heidän puolisoidensa kanssa kun tuli ohjeita ja kommentteja pojan käyttätymisestä. Poikamme siis otti kovasti kiinni serkkunsa hiuksista, toisen kanssa kinasteli leluista, siis tämä 1v ja serkku liki 4v. Siinä tilanteessa olisi tän meidän pienokaisen pitäny antaa lelun olla isommalla serkullaan.. Ihan kun tää olis tajunu sen. Siihen kommentoitiin että onpas siinä itsepäine lapsi.. AAARRRGGG! Mulla meni hermo ja sanoin ettö ONNEKSI on niin pieni ettei vielä TARVi käyttäytyä kuten ehkä kolme vuotta vanhemman serkkunsa. Tällaista kommentointia riitti päivän mittaa.

Siinä siis syyllistettiin meidät vanhemmat kuinka emme saa kuria 1 vuotiaalle ja saako tehdä kotona sitä ja tätä????!!!

Ei toki saa tehdä mitä vaan, mutta ei tuon ikäiselle oikeen mene perille kaikki vielä. Ja serkut nehän vasta railakasta eseimerkkiä näyttikin. Sillon teki mieli kommentoida siihen että miten on kasvatettu..

Tässä isänpäivän fiilikset 1vuotiaan laspen äidiltä.. Ottakaapas kantaa :-)

Itse en pidä noista sanoista, että on niin pieni, että ei ymmärrä. Näin saatetaan sanoa sitten vaikka puoli vuotta tai vuotta vanhemman lapsen äidille, jonka lapsen sitten pitäisi ymmärtää. Eli mun mielestä jos lapsi on tarpeeksi iso ottamaan jonkun kädestä lelun, niin kyllä hän on tarpeeksi iso myös sen palauttamaan takaisin. Vanhemman on otettava häneltä se, jos ei itse palauta käskystä huolimatta toiselle lapselle hänen kädestään ottamaansa lelua.
Kaikille samat säännöt.

Mulla on myös 1 vuotias poika ja tiedän ettei lapsi yleensä ainakaan tässä iässä vielä tottele. Lapsi on tässä iässä vielä niin utelias ja mielihalujen vietävänä ettei muut voi odottaa että tän ikäinen käyttäyis moitteettomasti! :whistle: Tässä iässä vasta opetellaan oikeanlaista kayttäytymistä ja kieltojen ymmärtämistä! Eihän tämä tietenkään sitä tarkoita että lapsen annetaan tehdä mitä vain. Onko ihmiset unohtaneet millainen 1 vuotias on?? odottavatko ihmiset että 1 vuotiaana kun lapsi ei ole enää vauva, niin lapsi kayttäytyy kuin isompi lapsi???? höh!

Käyttäydytään sen mukaan mitä "ikä vaatii" eli ei todellakaan voi olettaa että 1v, vauvahan tuo vielä on, käyttäytyis samalla lailla kuin 3-4v. Ehkä muu suku on vähäsen unohtanut sen, tarttisko teidän seuraavalla kerralla muistuttaa suvusta, että kysehän on 1v. lapsesta :whistle: :whistle:

Meillä päin 4-vuotiaat tietävät, että pienemmät ei ymmärrä kaikkea. 4-vuotias osaa ottaa 1-vuotiaan viemän tavaran takaisin jos on sillä juuri leikkimässä tai ymmärtää antaa olla ja siirtyä muuhun leikkiin. 4-vuotiaan pitää varoa pikkuista jos ollaan vaikka hiekkalaatikolla. 1-vuotiaan repivät hiuksista ja kalauttavat tavaroilla päähän. Siihen ei auta muu kuin yrittää estää ja jos onnistuu kaluttamaan kuitenkin pitää selittää, että sattuu jne. Myös 4-vuotiaalle pitää muistaa selittää, että pikkuinen ei tarkoittanut satuttaa.

Poikamme siis otti kovasti kiinni serkkunsa hiuksista, toisen kanssa kinasteli leluista, siis tämä 1v ja serkku liki 4v. Siinä tilanteessa olisi tän meidän pienokaisen pitäny antaa lelun olla isommalla serkullaan.. Ihan kun tää olis tajunu sen. Siihen kommentoitiin että onpas siinä itsepäine lapsi..
Tässä isänpäivän fiilikset 1vuotiaan laspen äidiltä.. Ottakaapas kantaa :-)
[/quote]

Käännetäänpä asia hieman toisin, Miltähän neljävuotiaalta tuntuu kun yksivuotias ottaa tukasta kiinni? Voin kertoa että jos yksivuotias ottaa tukasta kiinni aikuistakin niin se sattuu ja pirun kovaa!! Menit varmaan väliin ja komensit omaasi että toisia ei oteta tukasta kiinni, eikö niin? Ja seurasit sivusta ettei taaperosi ota kiinni toista kertaa?

Entä miksi neljävuotiaan pitäisi antaa lelu jolla leikkii niin pienemmällä? En käsitä, en. Siinäkin tilanteessa varmaan menit ja käänsit lapsesi huomion johonkin toiseen leluun..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 11:28 vierailija kirjoitti:
Menit varmaan väliin ja komensit omaasi että toisia ei oteta tukasta kiinni, eikö niin? Ja seurasit sivusta ettei taaperosi ota kiinni toista kertaa?

Entä miksi neljävuotiaan pitäisi antaa lelu jolla leikkii niin pienemmällä? En käsitä, en. Siinäkin tilanteessa varmaan menit ja käänsit lapsesi huomion johonkin toiseen leluun..

Voi hyvänen aika, kyllä taatusti koitin puuttua asiaan parhaani mukaan, mutta aina siihen ehtimättä!

Nämä isommat serkukset käyttäytymisellään vaikutti taatusti tähän taaperoomme, suoreen sanottuna "kerjäsivät verta nenästään". Tulivat läpsyttelemään päähän ja härsäsivät leluilla...

Uskomatonta miten pienten lasten vanhemmat tosiaan näyttää unohtaneen millaisia lapset ovat olleet vuoden ikäisinä..

hyvä että teitäkin on jotka ovat kanssani samoilla linjoilla siitä että kyseessä on vielä hyvinkin pieni lapsi joka Ei ymmärrä asoita.

Voi hyvänen aika, kyllä taatusti koitin puuttua asiaan parhaani mukaan, mutta aina siihen ehtimättä!

Nämä isommat serkukset käyttäytymisellään vaikutti taatusti tähän taaperoomme, suoreen sanottuna "kerjäsivät verta nenästään". Tulivat läpsyttelemään päähän ja härsäsivät leluilla...

Uskomatonta miten pienten lasten vanhemmat tosiaan näyttää unohtaneen millaisia lapset ovat olleet vuoden ikäisinä..

hyvä että teitäkin on jotka ovat kanssani samoilla linjoilla siitä että kyseessä on vielä hyvinkin pieni lapsi joka Ei ymmärrä asoita.
[/quote]

ps. olen itsekin 1veeläisen äiti ;) ;) Mutta meillä on se ero että minulla on monta lasta ja kyllä käydään välillä melkoista valtataistelua mutta lapseni ei ota ketään tukasta kiinni ilman seuraamuksia eikä ota toisen kädestä leluja ilman että asiaan puututaan ja nämä seuraamukset tulevat isommilta lapsilta ei minulta ja minä vain olen sitä mieltä 1veeläinen ymmärtää asioita

Hei Sinä sukurakas!

Älä vedä hernettä nenääsi tuon vierailijan takia. Meitähän on moneen junaan ja asemillekin vielä.
Kyllä lapsesi vielä oppii! Tuohon terveen merkki ;)

=) Eihän sitä tosiaan aina kaikkiin riitoihin väliin ehdi, ennen kuin jo tapahtuu. Mutta vanhan kansan sanonta kuuluu,"Ensimmäisen vuoden lapsi kasvaa, toisena kasvatetaan" Eli Siitä 1-vuotiaastahan se kasvatus alkaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
Itselläni on esikoinen 8v ja kuopus 2v, niin kyllä sitä on välillä sortunut itse siihen, että sanoo 8-vuotiaalle vain ,että se toinen on pienempi. Entä sitten, eihän kuopukseni tulisi olla sen etuoikeutetumpi kuin esikoisenikaan, eikä näin useimmiten enää pääse tapahtumaankaan.

Mutta se on noin ylipäätään ärsyttävää, kun perhe/tuttavat alkaa heti kyseenalaistamaan kasvatusperiaatteita, jos nyt lapsi jossakin tilaisuudessa tekee jotakin, mitä ei saisi tehdä. Voihan olla ettei, tällaista tilannetta ole ennen ollut ja siksi tilanne on uusi sekä vanhemmille että lapselle. Eli voisi se palaute olla rakentavaa, jos ja kun sitä on pakko antaa.

Sanonpahan minäkin 1v2kk ikäisen lapsen äitinä, että ei meidänkään muksu ikänsä vuoksi saa tehdä mitä vaan: ottaa lelua kädestä tai vetää tukasta jne. Kyllä kiellän samalla lailla kuin isompiakin ja MINÄ palautan lelun alkuperäiselle koska 1v ei välttämättä sitä osaa itse tehdä. Näin hän näkee ettei kädestä oteta. Eli minusta ei pidä vedota siihen, että kun on pieni, ei ymmärrä ja saa tehdä semmoista mikä on isommilta kiellettyä. Esim. 3v ei taas tajua sitä miksi 1v saa ottaa lelun ja hän ei. ----> ristiriita ja sen tähden SAMAT SÄÄNNÖT kaikille!

Jos sukulaislapset härräävät tahallaan 1v:n ympärillä ja viekoittelevat leluilla, on 1v:n äidin puututtava näitten isompien käytökseen ettei saa tahallaan kiusata. Siis jos näitten isompien lasten vanhemmat eivät tajua.

Sukulaisten kommentit kurittomasta lapsesta voi sinällään jättää omaan arvoonsa, sillä yhtä "kurittomiahan" olivat myös isommat, kun tieten tahtoen 1v lasta ohjasivat tuhmaan käytökseen.

Vai onko tässä käynyt sukulaisten kesken niin, että maidän lapset ja noitten pennut?!?!?!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 11:38 sukurakas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 11:28 vierailija kirjoitti:
Menit varmaan väliin ja komensit omaasi että toisia ei oteta tukasta kiinni, eikö niin? Ja seurasit sivusta ettei taaperosi ota kiinni toista kertaa?

Meillä ei ole ollut noin räikeitä esimerkkejä. Meillä on ollut niin päin, että isommat serkut eivät edes noteeraa pientä. Näin kävi, kun serkut tulivat meidän lapsen 2 v synttäreille. Serkut ovat iältään 11-6 v. Pieni, ainokainen, oli iloinen kun sai kotiin lapsi-kavereita. Hän yritti innoissaan näyttää saamiaan synttärikortteja serkuilleen, ne olivat hänelle tärkeitä. KUKAAN LAPSISTA EI OLLUT KIINNOSTUNUT. Vanhemmat yrittivät, että katso nyt - mutta ei !!

Minä päätin, että tähän loppui sukulaispippalot. En osallistu, lapseni ei enää osallistu.

Meillä on pari kertaa vuodessa sukupäiviällisiä, ja niissäkin tämä pienin on jäänyt unohdetun asemaan isompien serkkujen joukossa. Se suututti, mutta tämä - lapsen omilla synttäreillä, hänen omassa kotonaan - meni sietorajan yli.

En tiedä miten ensi vuonna järjestän synttärit, sillä sukulaisille nyt kuitenkin lapsen synttärit on jotenkin järkättävä...

Jaksamista sulle sukurakas!

Mun mielestä kuvaamasi lasten käyttäytyminen on aivan normaalia ja jos lapset olisivat käyttäytyneet niin kuin aikuiset olettavat, niin se olisi ollut omituista.

Ei 1v ja esikoinen voi vielä tietää ja muistaa, ettei toisen kädestä oteta lelua, se on mielenkiintoinen ja hän halua sen ja hän ottaa sen, loogista. Kolmevuotias voi ehkä jo osata käydä kauppaa toisella lelulla ja koittaa saada siten lelu itselleen, mutta ei vielä yksivuotias, joka on juuri oppinut kävelemään.

Itse koitan käydä pojan kanssa perhekerhoissa yms. paikoissa joissa lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa ja opettelee sääntöjä, koska eihän niitä kotona opi yksikseen leikkimällä. Ja vielä saan pitkän aikaa olla katsomassa perään mitä poika tekee, ei se heti opi sääntöjä, eikä pidäkään.

Usein aikuiset menevät liian helposti väliin, eivätkä anna lasten itse selvittää riitaansa. Eihän lapsen opi selvittelemään itse asioita, jos he eivät saa siihen mahdollisuutta. 1v. on vielä pieni selvittelemään riitoja, mutta 4v. on jo ihan sopivan ikäinen itse miettimään mitä pitäisi tehdä kun tuli kinaa lelusta.

Riidat ja kinat kuuluvat lasten elämään, kiin kuin myös aikuisten ja siitä sitä opitaan ja kasvetaan, ihan jokainen! :)

Otampas minäkin kantaa...Mulla on 2 lasta toinen 3 ja toinen 1vee...1- vuotias ei ehkä itse ymmärrä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, joten vanhemman on kiellettävä tukasta ottaminen ja annettava lelu takaisin sille jolla se on ollut..Näin lapsi alkaa oppimaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä! Kyllä meillä on kotona samat säännöt..ei isompi saa viedä pienemmältä lelua, eikä toisin päinkään..pienempi ei kieltoa vielä ymmärrä, mutta kun hänelle sen monta kertaa sanon niin tulee päivä, jolloin hän sen ymmärtää...

Haluan kommentoida minäkin... Mulla 1v3kk ikäinen lapsi, joka ymmärtää paljon asioita, mutta ei silti vielä läheskään kaikkea. Tässä pari esimerkkiä. Hän ymmärtää ettei saa kukkia repiä ja alkuun kyllä levitteli multia mutta kun kielsin ja komensin niin se on sitten jäänyt!

Mutta mutta, olen ihmetellyt että miksi lapsi ei tottele kun kiellän häntä repimästä wc-paperia, jota hän laittaa sitten pönttöön. Hoksasin että ei hän voi ymmärtää sitä samalla lailla kuin kukkien repimistä, sillä paperin repiminen on suoraan matkimista itseltä, eli ei lapsi ymmärrä että miksi HÄN ei saa ottaa paperia ja laittaa pönttöön ja vetäistä vielä pönttöäkin, kun äitikin niin tekee. Jos minäkin kukkia levittelisin niin kyllä lapsikin perässä..

Tässä iässä tyttäreni on ainakin kova matkimaan ja seuraamaan tekemisiä. Ei sen ikäinen todellakaan kaikkea ymmärrä..

Mun tyttö kyllä ottaa muilta leluja, eikä ymmärrä miksi ei saa ottaa. Joka kerta kiellän ja annan lelun aina sille kellä se on ollutkin alunperin. Ajan kanssa kyllä alkaa ymmärtämään. Ja 4-vuotias kyllä tajuaa että ei noin pieni vielä ymmärrä.

Yhteistyössä