Ärsyttääkö muita jatkuva lelujen ostaminen lapselle (siis muiden)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krääsää krääsää krääsän perään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Krääsää krääsää krääsän perään

Vieras
Yksi kaveri ostaa lapselleen joka kauppareissulla uusia leluja, siis autoja sun muuta. Samainen kaveri pyysi minua eilen oman lapseni kanssa laivalle reissuun, mutta en kertakaikkiaan kestä ajatusta, koska tiedän, mitä se taas on. Ihan ekaksi mennään lelukauppaan, josta lapsi saa valita mieleisensä ja sitten vielä reissun aikana pari kertaa lisää. Olen alkanut oikein tosissani vältellä näitä tilanteita.

Tämä asia ottaa minua päähän kolmesta syystä
a) yritän opettaa omalle lapselle kohtuutta ja krääsän tarpeettomuutta
b) oma lapsi ihmettelee tilanteissa tietenkin, että miksi hän ei saa, kun kaverikin saa -> melkeinpä pakko ostaa jotain itsekin vaikka ei todellakaan pitäisi sitä hyvänä ideana.
c) kaverin lapsella on niin paljon leluja ja krääsää, että leikkii näilläkin taas hetken ja sitten ne joutavat joko roskiin tai lelulaatikon pohjalle, josta niitä ei enää kaiveta leikittäviksi.

Tähänkin joku sanoo varmaan että kunhan vaan olet kateellinen. En ole, vaan enemmänkin surullinen.

Olenko ainoa, jonka mielestä maailma hukkuu turhaan muovikrääsään ja että lapsille olisi hyvä opettaa kohtuullisuutta ja sitä, että kaikkea ei aina voi saada.

Pakko avautua ; )

Tapansa kullakin. Itse en ostele leluja kuin tosi harvoin ja silloin ku ostetaan niin ostetaan laadukkaita leluja, ei mitään krääsää. Jos joku toinen ostelee niin ei oo mun ongelmani.

Ihan samaa mieltä. Ja lelujen lisäksi just eilen puhisin miehelle siitä, että jos oman äitini ja anopin meille antamat kaikki koriste-esineet oikeasti laittaisi esille, niin ei varmaan mahduttaisi asumaan täällä ollenkaan. Anoppi varsinkin ostaa kirppikseltä meille kaikkea "hienoa".

Ei mua ärsytä. Itse ostan silloin kun löydän jotain mukavaa halvalla. Mummeli juuri eilen viimeksi toi lapselle leluja kaupasta kun oli löytänyt! Mitäs siitä sitten.

kateellisuus se on vaan kavala ;) jos et kateellinen ole niin vietät varmaan liikaa aikaa tän kaverisi kanssa kun noin ottaa päähän. jokainen taplaa tyylillään ja eiköhän hänellä ole ihan oikeus omalle lapselleen ostaa mitä haluaa :) ole sinä sitten ostamatta. oikeesti suuret on murheet :D

Ei ärsytä. Mä ostan pienen lelun molemmille lapsille lähes joka viikko, ja kyllä ne leikissä pysyy. Sitten kun eivät enää leiki, ehjät lelut lahjoitetaan lastenkotiin ja risat laitetaan roskiin.

jos hän on hyvä kaverisi niin voit varmaan kertoa tän mielipiteesi hänelle, tai ainakin vaikuttaa että hän pitää sua hyvänä ystävänään kun laivalle pyytää mukaan. tälläsiä nää "ystävät" on, naamatusten hymyillään ja ollaan joojoo ja selän takana sit puretaan. hävetkää aikuiset ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Tapansa kullakin. Itse en ostele leluja kuin tosi harvoin ja silloin ku ostetaan niin ostetaan laadukkaita leluja, ei mitään krääsää. Jos joku toinen ostelee niin ei oo mun ongelmani.

Yleensä tämä homma pysyy jollain tavalla siedettävänä, mitä nyt melkein joka päivä tuo lapsi esittelee että katso mulla on uusi ja uusi tällainen. OK, olkoon sitten. Mutta tuo reissu tulisi olemaan sietämätön, osittain siksi, että tiedän etukäteen sen olevan omalle lapselle kova paikka, kun kaveri saa vähintään viisi uutta lelua eikä oma äiti haluaisi mennä samaan puuhaan mukaan.

Ahdistaa ajatuskin...No, onneksi voi aina sanoa että ei lähdetä.

Aika surullista jos tollasen takia jää laivareissu ystävän kanssa tekemättä. Mikäs sen mukavampaa kun olis seuraa lapselle ja aikuiselle. Suora puhe (toki täytyy sanavalintoja vähän miettiä ettei loukkaa) kunniaan ettet menetä ystävääsi tuollaisen takia...

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
jos hän on hyvä kaverisi niin voit varmaan kertoa tän mielipiteesi hänelle, tai ainakin vaikuttaa että hän pitää sua hyvänä ystävänään kun laivalle pyytää mukaan. tälläsiä nää "ystävät" on, naamatusten hymyillään ja ollaan joojoo ja selän takana sit puretaan. hävetkää aikuiset ihmiset.

Ai että hävetäkin pitäisi sitä, että ei pidä kaikista ihmisten tavoista. Valittaahan ihmiset täällä anopistakin.
Ei olla mitään erityisen hyviä ystäviä, lapset ovat.

kateellisuus se on vaan kavala ;) jos et kateellinen ole niin vietät varmaan liikaa aikaa tän kaverisi kanssa kun noin ottaa päähän. jokainen taplaa tyylillään ja eiköhän hänellä ole ihan oikeus omalle lapselleen ostaa mitä haluaa :) ole sinä sitten ostamatta. oikeesti suuret on murheet :D

Inhottavaa, että ihan mielenkiintoinen periaatteellinen keskustelu pitää vesittää tällaisella liirumlaarumilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

Yleensä tämä homma pysyy jollain tavalla siedettävänä, mitä nyt melkein joka päivä tuo lapsi esittelee että katso mulla on uusi ja uusi tällainen. OK, olkoon sitten. Mutta tuo reissu tulisi olemaan sietämätön, osittain siksi, että tiedän etukäteen sen olevan omalle lapselle kova paikka, kun kaveri saa vähintään viisi uutta lelua eikä oma äiti haluaisi mennä samaan puuhaan mukaan.

Ahdistaa ajatuskin...No, onneksi voi aina sanoa että ei lähdetä.

Juu omalle lapselle olis varmaan kova paikka vaikka ite en piittaa. Mä varmaan en lähtis ollenkaa kaupungille sellaisen kans joka ostaa joka kaupasta jonkun lelun lapselle ja ite en ostais.

Toinen ärsyttävä asia on se, ettei voida kaupassa käydä ilman jotain pillimehua, keksiä, karkkia, jäätelöä, limpparia, tikkaria, sipsiä tai muuta herkkua vaan joka ikinen kerta on lapselle ostettava jotain tuollasta. Yritä siinä sitten selittää, miksi oman lapsen hampaita suojellaan mutta kaverin hampaita ei...

Meillä naapurin lapsille ostetaan jatkuvasti uutta tavaraa ja lelua.
Jos lapsi rikkoo tahallaan niin isä sanoo ettei haittaa ostetaan uusi.
Ja kateellinen en ole,kykenen ostamaan omilleni ihan vastaavat tavarat samalla tahdilla.
Mutta onhan se esim.hankalaa selittää miksi tahallaan rikotun tilalle en uutta osta vaan haluan että niitä tavaroita ja leluja edes hiukan arvostetaan,kun ihmettelee miksen suostu hälle ostamaan vaikka naapurin Pena saikin.
Mulle on hekilökohtaisesti aivan sama mitä ostetaan ja kuinka paljon.

se taitaa olla ihan alotus mikä tässä on liirumlaarumia :D joo valittaahan ihmiset anopistaankin, jotkuthan valittaa ihan kaikesta! sehän se on kun ei osaa muuta nähdä kun itsensä ja nämä "suuret ongelmat". oo onnellinen että sulla on ystävä

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Miksi minua ärsyttäisi se, jos joku toinen ostaa omalle lapselleen kaikenlaista?

No jos vaikka siksi, että omakin lapsi rupeaa ronkuamaan kaikenlaista turhaa, mikä on vastoin omia kasvatusperiaatteita?

mahtavaa, että joku viimeinkin ymmärtää, mitä ajan takaa! Kiitos.

Miksi minua ärsyttäisi se, jos joku toinen ostaa omalle lapselleen kaikenlaista?

No jos vaikka siksi, että omakin lapsi rupeaa ronkuamaan kaikenlaista turhaa, mikä on vastoin omia kasvatusperiaatteita?

Omalle lapselle voi ja pitää silloin selittää, miksi hän ei saa kaikenlaista turhaa. Me emme voi määrätä, miten muiden pitää lapsensa kasvattaa.

se toiminta on niin vasten omia kasvatusperiaatteita niin suu auki ja sanot suoraan sille kaverille. huom! suoraan voi myös sanoa nätisti, mitä sitä toista mielistelemään ja nyökyttelemään jos noin pännii

Omalle lapselle voi ja pitää silloin selittää, miksi hän ei saa kaikenlaista turhaa. Me emme voi määrätä, miten muiden pitää lapsensa kasvattaa.

Ei kai tässä mistään määräilystä ollutkaan kyse.

Yhteistyössä