Ärsyttääkö jotain toistakin "pelkosektio"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

irina

Vieras
Muutama viikko sitten oli sunnuntaihesarissa juttu äidistä, joka pakotettiin synnyttämään poikkeuksellisen suuri vauva alakautta. Synnytys sitten aiheutti todella pahat repeämät.

Olen tuota aihetta mielessäni pyöritellyt ja tullut tulokseen, että ns. pelkosektiot pitäisi lopettaa. Ideaalissa maailmassa tuollaisia voidaan tarjota, mutta kun sairaanhoidon resurssit ovat rajalliset, niin sektio pitää tehdä vain lääketieteellisistä syistä. Jäisi tuollaiset pahat lonkan repeämät kokematta, kun resurssit riittäisivät sektioon. Ns. pelkkääjät puolestaan synnyttäisivät sitä kautta/sillä metodilla, mikä synnytyksen hetkellä lääketieteellisesti tarpeen/mahdollinen.

Ja siksi toisekseen, jos joskus sellainen vahinko kävisi, että tulisin raskaaksi, haluaisin todennäköisesti pelkosektion. Kerran on tarvinnut synnyttää ja mä en enää ikinä suostu siihen helvettiin uudelleen.

Eihän se multa ole pois, jos joku leikataan alakautta synnyttämisen sijaan.

MUTTA molemmat synnytystavat kokeneena, ihmettelen suuresti vaan sitä että mikä saa naisen hankkiutumaan raskaaksi, kun kerta tietää kiunka ne lapset mahasta ulos tulee luonnollisesti.
Siis jos pelkää sitä alakautta synnyttämistä niin kovasti. Mä ainakin siinä tapauksessa pelkäisin myös koko raskausajan, ettei tulis keskenmenoa tai muuta ennenaikaista komplikaatiota. Vai onko kyse siitä vauvan koosta vai mistä?

Ei ärsytä.

Mielestäni resursseja synnytyspelon hoitoon pitäisi lisätä huomattavasti, että palveluja saisi jo alkuraskaudessa tai jo raskautta suunnitellessa. Ihan loppuraskauteen jätetty yksi pelkopolikäynti ei auta ketään, vaan siihen mennessä takana on jo paljon itkua ja pelon takia valvottuja öitä ja asiasta on noussut niin suuri peikko ettei alatiesynnytys enää välttämättä ole realistinen vaihtoehto sektiolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:

MUTTA molemmat synnytystavat kokeneena, ihmettelen suuresti vaan sitä että mikä saa naisen hankkiutumaan raskaaksi, kun kerta tietää kiunka ne lapset mahasta ulos tulee luonnollisesti.
Siis jos pelkää sitä alakautta synnyttämistä niin kovasti. Mä ainakin siinä tapauksessa pelkäisin myös koko raskausajan, ettei tulis keskenmenoa tai muuta ennenaikaista komplikaatiota. Vai onko kyse siitä vauvan koosta vai mistä?

Mutta kun tuo pelkosektio on pois sektiota oikeasti tarvitsevalta. Nimenomaan ideaalitilanteessa resurssit eivät ole rajalliset, mutta kun ne terveydenhuollossa ovat, niin ketuttaa, että tuollaiseen käytetään sektionresursseja.

Mistä sinä päättelet, että ilman pelkosektioita tuo äiti olisi saanut sektion???

Paremminkin niin, että sektion saatavuutta ylipäätään tulisi lisätä, tai yhdenmukaistaa eri sairaaloiden välillä. Toisissa paikoissa kun sen tuntuu saavan tosi helposti, ja toiset sitten eivät saa, vaikka on tuollainen äärimmäinen tilanne, missä molemmille käy aika ikävästi.

Itse synnytin pelon takia sektiolla. Kyseessa oli oikeasti lääkärin, psykologien ja muiden ammattilaisten tekemä DIAGNOOSI. Minulla syynä tähän oli seksuaalisesta hyväksikäytöstä jääneet traumat ja hepatgestoosi ja pelko infernaalisesta kivusta. Sektiota ei "saa tuosta vain", vaan minäkin kävin monta kuukautta psykologin vastaanotolla, sektio-päätöskin tehtiin vasta 2 viikkoa ennen synnytystä! Minulla meni raskaudesta monta kuukautta pelkoon, ei ihanaan oloon keskittyen.
Sektio ei ole helpompi synnytys, olin kovin kipeä monta päivää sekä kohtutulehdukset plus muut. Lasken sektion kylä ihan synnytykseksi. Olen todella tyytyväinen sektioon ja nyt hyvin alkaneeseen äitiyteen. Luulen vahvasti, että alakautta synnyttäminen olisi ainakin minun kohdallani ollut todella hono ratkaisu.
En ymmärrä näitä pokaalin jakoja, hyvä äiti synnyttää pimpasta huono auki olevasta mahasta. Haloota taas, ei kukaan voi mitata toisen pelkoa.
Pelolle ei ole mittareita. Ei edes lääkäreillä.

muutama kaveri joilal ei ole lapsi on julistanu saavansa sektion koska eivät halua synnyttää. naureskelin niille :D kysyin miksi sektio jos alakautta synnytys on mahillinen ilman mitään lääketieteellistä syytä ja ku takana ei ole mitään entisiä synnytyksiä jokka ois menny pieleen tavalla tai toisella. vastaus : eihän se sielät maha tulemaan, en halua tikkeä alakertaan, haluan istua synnytksen jälkeen.. yms yhtä fiksua :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä:
Mistä sinä päättelet, että ilman pelkosektioita tuo äiti olisi saanut sektion???

Paremminkin niin, että sektion saatavuutta ylipäätään tulisi lisätä, tai yhdenmukaistaa eri sairaaloiden välillä. Toisissa paikoissa kun sen tuntuu saavan tosi helposti, ja toiset sitten eivät saa, vaikka on tuollainen äärimmäinen tilanne, missä molemmille käy aika ikävästi.

Itseasiassa tuo on totta ja kolikon toinen puoli/mahdollisuus. Ongelma lienee se, että tälle asialle ei ole äänekästä ryhmää, joka asiaa ajaisi tyyliin kansalaiskativismi, MOT:n erikoisjaksot, a-stuodio, ajankohtaisen sektioilta jne.

Tuttavani naistenklinikalta arvioi, että esim. tammisaaren lakkautus tuo heille lisää synnyttäjiä, mutta ei resursseja. Näyttäisi, että tilanne huononee koko ajan.

Mä puhun tässä sit ihan irrationaalisesta pelosta. Sellaisesta kun jollain on pelkoja esim. klovneja kohtaan. Vaikkei nämä olisi tehneet ihmiselle mitään. On aivan eri asia hyväksikäyttö- ja raiskausjutut. Ne ymmärtää ihan varmasti kaikki. Ei tuollaisessa tapauksessa mun mielestä pitäisi edes joutua selittelemään noin pitkään kenellekkään. Toki terpiasta on usein hyötyä muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Mölli:
Itse synnytin pelon takia sektiolla. Kyseessa oli oikeasti lääkärin, psykologien ja muiden ammattilaisten tekemä DIAGNOOSI. Minulla syynä tähän oli seksuaalisesta hyväksikäytöstä jääneet traumat ja hepatgestoosi ja pelko infernaalisesta kivusta. Sektiota ei "saa tuosta vain", vaan minäkin kävin monta kuukautta psykologin vastaanotolla, sektio-päätöskin tehtiin vasta 2 viikkoa ennen synnytystä! Minulla meni raskaudesta monta kuukautta pelkoon, ei ihanaan oloon keskittyen.
Sektio ei ole helpompi synnytys, olin kovin kipeä monta päivää sekä kohtutulehdukset plus muut. Lasken sektion kylä ihan synnytykseksi. Olen todella tyytyväinen sektioon ja nyt hyvin alkaneeseen äitiyteen. Luulen vahvasti, että alakautta synnyttäminen olisi ainakin minun kohdallani ollut todella hono ratkaisu.
En ymmärrä näitä pokaalin jakoja, hyvä äiti synnyttää pimpasta huono auki olevasta mahasta. Haloota taas, ei kukaan voi mitata toisen pelkoa.
Pelolle ei ole mittareita. Ei edes lääkäreillä.
No tuskinpa kaikilla on mitään hyväksikäyttö kokemusta takana. Nyt on puhe ns. normaaleista naisista.

Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Muutama viikko sitten oli sunnuntaihesarissa juttu äidistä, joka pakotettiin synnyttämään poikkeuksellisen suuri vauva alakautta. Synnytys sitten aiheutti todella pahat repeämät.

Olen tuota aihetta mielessäni pyöritellyt ja tullut tulokseen, että ns. pelkosektiot pitäisi lopettaa. Ideaalissa maailmassa tuollaisia voidaan tarjota, mutta kun sairaanhoidon resurssit ovat rajalliset, niin sektio pitää tehdä vain lääketieteellisistä syistä. Jäisi tuollaiset pahat lonkan repeämät kokematta, kun resurssit riittäisivät sektioon. Ns. pelkkääjät puolestaan synnyttäisivät sitä kautta/sillä metodilla, mikä synnytyksen hetkellä lääketieteellisesti tarpeen/mahdollinen.

Ja aika monesti juuri noita suunniteltuja sektioita siirretään ihan viime minuuteillakin kiireellisten- ja hätäsektioiden tieltä.
Ja tää ei edes liity pelkosektioon millään lailla.

Mä puhun tässä sit ihan irrationaalisesta pelosta. Sellaisesta kun jollain on pelkoja esim. klovneja kohtaan. Vaikkei nämä olisi tehneet ihmiselle mitään. On aivan eri asia hyväksikäyttö- ja raiskausjutut. Ne ymmärtää ihan varmasti kaikki. Ei tuollaisessa tapauksessa mun mielestä pitäisi edes joutua selittelemään noin pitkään kenellekkään. Toki terpiasta on usein hyötyä muuten.

Ja synnytyspelko on sun mielestä IRRATIONAALSITA PELKOA??? Joka on verrattavissa klovnien pelkäämiseen??

No huhhuh. Sä et todella taida ymmärtää asiasta mitään. :headwall:

Siis nyt en käsitä perusteluasi. Pelkosektio ei ole pois muista suunnitelluista sektioista, saati kiireellisistä tai hätäsektioista. Kiire- ja hätäsektio ajaa aina ohi suunnitellusta, ja suunniteltuja sektioita tehdään aina lääketieteellisin perustein, oli kyseessä sitten lantio/sikiönkoko epäsuhta, perätila, eteisistukka tai vaikkapa se parjattu pelkosektio.

Kyseessä pelkosektiossa on nimenomaan järjetön pelko, jota ei voi kontrolloida. Jos lääkärit ovat todenneet sen riittäväksi syyksi sektiolle, niin keitä te olette kyseenalaistamaan tätä? Saanko huomauttaa, että onnistunut synnytys, tavalla tai toisella, on aina kaikkien päätavoitteena. Jos äiti pelkää synnyttämistä niin paljon, että oikeasti voi ponnistustilanteessa pyörtyä, jonka jälkeen joudutaan kiireelliseen sektioon ja mahdollisiin happivajeongelmiin sikiöllä, niin miten tämä ei ole lääketieteellinen syy?

Ai mikä? No varmaan se, että haluaa lapsen, mutta pelkää sekoavansa täysin kivusta, tarumatisoituvansa ja että kaikki repeää ja lapselle käy jotain. Ja ihan synnyttämätönkin voi kyllä aavistella mitä se kipu on, jos on kokenut kovia menkkakipuja tai muita kipuja.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Ai mikä? No varmaan se, että haluaa lapsen, mutta pelkää sekoavansa täysin kivusta, tarumatisoituvansa ja että kaikki repeää ja lapselle käy jotain. Ja ihan synnyttämätönkin voi kyllä aavistella mitä se kipu on, jos on kokenut kovia menkkakipuja tai muita kipuja.

Joo, mutta mureenan mielestähän synnytyksen pelkääminen on ihan irrationaalista kipua ;)

Taidanpa kysyä tänään mieheltäni, että pelottaisko sitä enemmän a) klovnit vai b) tunkea vesimeloni ulos persaukostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Ja synnytyspelko on sun mielestä IRRATIONAALSITA PELKOA??? Joka on verrattavissa klovnien pelkäämiseen??

Mun mielestä se on, jos sulla ei ole kokemusta synnytyksestä. Eihän kyseinen henkilö voi etukäteen tietää kuinka siinä tulee käymään. Fyysisesti kaikki voi mennä oikein mallikkaasti. Eri asia on, jos on oikeita pelkoja just esim. huonon/epäsäännöllisen synnytyskokemuksen myötä. Siksi mun ensimmäisessä teksissä oli kysymysmerkki, kun kiinnostaisi kuulla näitä perusteluja synnyttämättömiltä naisilta. Siis että miksi pelkää synnyttää, muttei pelkää olla raskaana?

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja s:

Joo, mutta mureenan mielestähän synnytyksen pelkääminen on ihan irrationaalista kipua ;)

Taidanpa kysyä tänään mieheltäni, että pelottaisko sitä enemmän a) klovnit vai b) tunkea vesimeloni ulos persaukostaan.

Miksi sun miehes pitäis tunkea melooni ulos persaukostaan?

En kyllä ymmärrä miten pelkosektioiden helpottaisi sektoihin pääsyä lääketieteellisistä syitä. Päinvastoin siinä kyllä taitaisi käydä, eli jos sektioiden kriteereitä kiristettäisiin niin vaikeampi niihin vain olisi päästä.

Pelosta nyt on hölmöä puhua jos sitä ei ole kokenut. Jos ei itse kärsi synnytyspelostaon ihan turha mennä arvostelemaan sitä jolle tämä oikeasti on ongelma. Ihan sama kun minä aina koirien keskellä eläneenä haukkuisin lyttyyn koirapelkoisen kaverin joka ei uskalla mennä lähellekään jotain sakasanpaimenkoiraa joka taatusti ei tekisi hänelle mitään. Täysin järjetön ja naurettava pelko ja silti hänelle se on ongelma.

Mun mielestä se on, jos sulla ei ole kokemusta synnytyksestä. Eihän kyseinen henkilö voi etukäteen tietää kuinka siinä tulee käymään. Fyysisesti kaikki voi mennä oikein mallikkaasti. Eri asia on, jos on oikeita pelkoja just esim. huonon/epäsäännöllisen synnytyskokemuksen myötä. Siksi mun ensimmäisessä teksissä oli kysymysmerkki, kun kiinnostaisi kuulla näitä perusteluja synnyttämättömiltä naisilta. Siis että miksi pelkää synnyttää, muttei pelkää olla raskaana?

Siis synnytyksessä ei ole mitään riskejä, kipuja tms?

Pystytkö ymmärtämään ihmistä joka vaikka pelkää neuloja tai hammaslääkäreitä?

Et voi olla ihan tosissasi..
Annatko vaikka hammaslääkärissä vetää hampaan pois ilman että puudutetaan? Kas ethän sä voi tietää miltä se tuntuu jos et ole sitä ennen kokenut - miksi sä sitä kipua pelkäisit siis etukäteen?

Kyllä se nyt vaan on fakta, että synntys sattuu. Toiset ihmiset on kovin kipuherkkiä ja yksinkertaisesti lamaantuu jo pienestä kivusta. Klovnit ei tietääkseni tuota sulle kipua? Mutta synnytys tuottaa, tapahtuipa se miten tahansa.

Irrationaalista pelkoa on pelätä klovneja, herneitä, polvia (nämä oli joskus jossain dokumentissa :D )

mutta ihan totista pelkoa on kivun pelko - esim. hammaslääkäri, synnytys.

Asia vielä erikseen on äidit, jotka pelkää että vauvalle sattuu jotain, ei niinkään siis kipua, ja haluyavat siksi sektion. Sekään ei ole irrationaalista.

Yhteistyössä