Ärsyttää yksi ystävä nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olen tehnyt aika paljon hälle,kuskannut paikasta toiseen,lainannut rahaa ja ollut kuuntelija ja tukia hänelle,varsinkin kun hän on nyt kaivannut tukea.Eilen sitten kysyi taas kyytiä ja mulla ei olisi ollut oikeen aikaa kuskata häntä kaupungin toiselle laidalle,noh suostuin sitten ja kysäisin että voisiko hän auttaa mua hieman siivoomisessa seuraavana päivänä,varsinkin kun olen raskaana imurointi "ei meinaa sujua". Hän lupautu. Noh tänään hän tuli ja alkoi melko pian valittamaan että "palvelus ei vastaa sitä kun annoin kyydin" hänen pitäisi saada rahaa työstä tms hän tarkoitti. Sanoin hälle että sori mulla oli ihan väärä käsitys että autettas vähänkuin vuoron perään,hän vaan sanoi että rahasta hän voisi siivota. (sen alan töitä hän on alottelemassa työkseen ) Sanoin että entä ne kerrat kun olen auttanut häntä tai esim meikannut ja laittanut hänet kun hän on lähtenyt viihteellle ( teen sitä työkseni) ?! Hän sanoi,että lähtee nyt,ei kerennyt alottaa mun kanssa siivoomista. Ja tosiaan korostin että riittäs kun imuroisi keittiön ja olkkarin. MInä pyyhkisin pölyt ja laittasin pyykit. Mies auttaa sitten enempi kun tulee työmatkalta.

Olen hieman käkenä teinkö itse jotain väärin tuossa vai mikä? sanoin että jutellaan niin hän vaan marttyyrimaisesti lähti.

No haloo, ethän sinä nyt tehnyt mitään väärin, paitsi ehkä sen, että olet liikaa auttanut sitä "ystävääsi". Jätä oman onnensa nojaan tuollainen itsekäs pikku p.....ainen!

Huh. Musta tosi törkeää käytöstä kaveriltas. Kyl mä voisin mennä siivousapuun ihan ilman vastapalveluksiakin, varsinkin jos kaveri ois raskaana. Rahaa en ikinä kehtais vaatia tuollasesta. Kyllä palveluksien pitäis toimia molempiin suuntiin.

Okei,kiitos vastauksista näin mäkin ajattelisin. Tuntuupa tosi oudolta,harvoin olen hältä mitn pyytänyt ja nyt tuntui että raskaana tosissaan "uskalsin kysyä" vuorostaan apua. Olen kuskannut häntä paljon,koska ei ole omaa autoa,en ole ottanut mitn bensoista. Jos olen ollut hänen luonaan niin olen saattanut keittössä siivota ja keittää kahvit,hän on ollut mielissään. En ihan tajua mikä tuli nyt :/ Sanoinkin että eikös ystävyyten kuulu et autetaan puolin ja toisin miten voidaan.Tiedän sen että,jos hän olisi raskaana saisin olla häntä auttamassa monessa asiassa ja varmasti ihan mielelläni auttasin... Nyt rupesin miettimään että kun kyytiä tms seuraavan kerran kysyy niin sanon etten kerkeä.

[QUOTE="Vieras";23852991]Okei,kiitos vastauksista näin mäkin ajattelisin. Tuntuupa tosi oudolta,harvoin olen hältä mitn pyytänyt ja nyt tuntui että raskaana tosissaan "uskalsin kysyä" vuorostaan apua. Olen kuskannut häntä paljon,koska ei ole omaa autoa,en ole ottanut mitn bensoista. Jos olen ollut hänen luonaan niin olen saattanut keittössä siivota ja keittää kahvit,hän on ollut mielissään. En ihan tajua mikä tuli nyt :/ Sanoinkin että eikös ystävyyten kuulu et autetaan puolin ja toisin miten voidaan.Tiedän sen että,jos hän olisi raskaana saisin olla häntä auttamassa monessa asiassa ja varmasti ihan mielelläni auttasin... Nyt rupesin miettimään että kun kyytiä tms seuraavan kerran kysyy niin sanon etten kerkeä.[/QUOTE]

Älä nyt ihmeessä sano ettet kerkeä! Sehän antaa "kaverille" sen mielikuvan, ettet vain oikeasti kerkeä ja ensi kerralla saa taas olla vinkumassa sinulta yksipuolisia palveluksia. Sen sijaan jos kehtaa vielä sinulta palveluksia pyytää, sano että rahasta voit tehdä!

Olen itse joutunut muinoin vastaavan persoonan kynnysmatoksi, ja siitä tilasta oli hankala pyristellä pois. Kun nyt tilanne ei ole kuitenkaan vielä tuota pahempi, niin tee asialle jotain! Älä enää alistu! Koska mitä enemmän alistut, sitä enemmän hän saa kiedottua sinut kuristusotteeseen, ja lopulta teet kaikkesi hänen eteensä ja hän ei mitään sinun.

Sanot kylmästi kun seuraavan kerran pyytää kyytiä, että voit kyllä kuskata jos hän tankkaa bensaa tankillisen. Olethan niin monta kertaa kuskannut ilman maksua, niin tankillinen bensaa olisi ihan sopiva korvaus näistä kerroista. Jos ei suostu, niin sanot, ettet sinäkään sit lähde omia bensojasi hänen menoihinsa kuluttamaan. Ja jos pyytää sua laittamaan meikit/hiukset, niin sovit, että sitä vastaan hän sitten joko siivoaa maksutta luonasi, tai vastaavasti maksaa itsekin palkan, mitä olisi itse siivouksesta vaatinut.

Helpointa on tietenkin sanoa "ei käy" ja ottaa etäisyyttä tähän julmaan ja kieroon ihmiseen.