Ärsyttää noi jotkut lapsettomuudesta kärsivät!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bad Virgin-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Harva hehkuttaisi syöpäsairaalle olevansa elämänsä kunnossa. Monissa muissakin tilanteissa tahdikkuuden rajat tunnetaan. Mutta jostakin syystä ajatellaan, että juuri lapsettomien on kovetettava itsensä ja otettava normina vastaan, että kaikki kunnon ihmiset saavat lapsia ja saavat niistä iloita.

Ankara maailma.

Peesaan. Ja jos lapseton onkin niin kyllä sulle joku käy jossain vaihees sanoon että teille ei vaan oo lasta tarkotettu, deal with it.

Näinpä. Ja kukaan ei taatusti käy sanomaan syöpäsairaalle, että ehkä sua ei ole tarkoitettu terveeksi tai pitkään elämään, deal with it.

Ei lapsettomia tarvii mun mielestä säästää raskausasioilta, mutta liiallisen hehkutuksen ja typerät kommentit voi pitää ihan itsellään!

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Harva hehkuttaisi syöpäsairaalle olevansa elämänsä kunnossa. Monissa muissakin tilanteissa tahdikkuuden rajat tunnetaan. Mutta jostakin syystä ajatellaan, että juuri lapsettomien on kovetettava itsensä ja otettava normina vastaan, että kaikki kunnon ihmiset saavat lapsia ja saavat niistä iloita.

Ankara maailma.

No lapseton varmaan kokee näin. Ja aina se, ketä mikäkin asia koskee.
Kyllä tässä maailmassa pitää olla jonkinlainen kovuus käytössä, joka asiassa, jos aikoo pärjätä ja kestää. Sellast se elämä on.

Kiitos. Taisit todistaa, että asia on juuri niin kuin ajattelinkin. En tiedä, pistäisinkö loppuun ilo- vai suruhymiön. Siksi en pistä kumpaakaan.

Pistä vaikka molemmat, ihan sama. Ei se mitään auta.
Jos joku kärsii lapsettomuudesta, on hienoa tarjota aikaa vaikka kuunnella ja jutella hänen kanssaan, on hienoa rohkaista ja lohduttaa, mutta ei ole lainkaan hienoa jäädä rypemään siihen asiaan.

Tätäkään lausetta en ymmärrä, mitä OIKEASTI pahaa tässä on.
Sen ymmärrän, että se VOI loukata herkällä mielellä olevaa lapsettomuudesta kärsivää, mutta ei tuokaan lause ole läpeensä paha.
Miksi ei saa ajatella, ettei joku asia ole tarkoitettu menemään jotenkin?
Tai että joku on tarkoitettu menemään jotenkin?
Miksi kaikkien pitäisi saada kaikki tässä maailmassa?
Ei oikeasti kukaan saa kaikkea.
Oikeastihan se on vain niin.

Niin, onhan tuossa siinä mielessä totuuden siemen että jos sitä lasta ei kuulu niin asia täytyy vaan hyväksyä lopulta ja jatkaa eteenpäin. Tai lopettaa.

Mutta mun mielestä on suunnattoman, järjettömän ja älyttömän törkeetä että josku kehtaa tollasen kommentin heittää toisen naamalle. Mä ymmärrän jos on kyse autosta tai omakotitalosta mutta jos joku jo lapsen saanut mun naamalle ois ton kommentin paiskannu ku lapsettomuudesta kärsin niin oisin todennäköisesti todennut takaisin että "Niin ja toiset saa paljon enemmän mitä ansaitsevat". Se nyt ei kertakaikkiaan oo kenenkään asia mennä sanomaan kenellekään et sori vaan, teille ei nyt vaan tarkotettu sellasta. Onneks mä en oo niin nuija..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Eihän sitä ole jatkuvasti kukaan hieronutkaan. Mutta tuo ketju, mistä mäkin puhuin, oli semmonen, että ap iloitsi omasta raskaudestaan. Kertoi sitten, vaikkakin jo "häpeillen" ja arastellen, että kuinka raskaus sai alkunsa.

Ei sitä mitenkään hierottu, jos kerran kertoo. Vai meneekö se niin, että jos oot tullu helposti raskaaksi, sulla ei ole oikeutta sitä kertoa? :o

Ei mene eikä tule menemään. On mullakin kaveri, joka ei raskaudu millään. En ole sitä mitenkään hälle hieronut, että tuun helposti raskaaksi, mutta kyllä me ollaan siitä puhuttu.

Yks yhdelle, toinen toiselle, niin se vaan menee. Mä tuun joo helposti raskaaksi, mutta mun raskaudet on todella vaikeita ja rankkoja alusta loppuun. Jos siitä ees sitä loppua tulee. Kaverilla taas on raskautuminen työn ja tuskan takana, mut loppuun pääsee melko helpolla.. ja mun kolmas kaveri tulee helposti raskaaksi ja raskaudetkin on helppoja. En mä ole sille(kään) mistään kade, ei se sen vika tai ansio ole. Luonto on se, joka nämä määrää ja elämä ei ole reilua.

Luitko sä ton mun ihan ekan viestin? Mä siihen laitoin etten tiedä mihin ketjuun tää pohjautuu. Mutta osallistuin keskusteluun kun tää herättää mussa aika paljon ajatuksia, suuntaan ja toiseen.

Tottakai saa raskaudestaan iloita. Onhan se ihan täys selviö. Mutta myös lapsettomuuden tulisi saada surra omaa lapsettomuuttaan.

Toi toisen naamalle hierominen tuli vaan siitä ku mä oon itte törmänny muutamaan sellaseen suunnattoman törkeeseen tapaukseen ettei mitää rajaa.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1686812

Tuohon aloitukseen tämä pohjautuu. Ja mä olen sen ketjun ap. Enkä tod. tajunnut mitä aloituksellani saan aikaan..

Sen ymmärrän, että se VOI loukata herkällä mielellä olevaa lapsettomuudesta kärsivää, mutta ei tuokaan lause ole läpeensä paha.

Juttu on siinä, että useimpiin sairauksiin ja katastofeihin suhtaudutaan tietyllä hienotunteisuudella. Naisen munasarjat sen sijaan muuttuvat kahvipöytäkeskustelujen aiheeksi hänen täytettyään kolmekymmentä. Olipa kyseessä vapaaehtoisesti tai vasten tahtoaan lapseton, hän joutuu ottamaan vastaan koko kommenttien kirjon siitä, kuinka "alkakaa tekin nyt vaan tekemään niitä" aina tuohon surullisen kuuluisaan "kaikkia ei ole vanhemmiksi tarkoitettu".

Tiedät itsekin, miten absurdia olisi sanoa vakavasti sairaalle tai läheisensä menettäneelle, että kaikkien ei tarvitse elämässä kaikkea saada.

No kyllä se nyt vaan niin on, että helposti raskaaksi tuleva on lapsentekoasiassa paljon paremmassa asemassa kuin lapseton, eli silloin sitä tahdikkuutta todellakin vaaditaan enemmän siltä helposti sikiävältä.

Ei, en ole lapseton.

Niin, onhan tuossa siinä mielessä totuuden siemen että jos sitä lasta ei kuulu niin asia täytyy vaan hyväksyä lopulta ja jatkaa eteenpäin. Tai lopettaa.

Mutta mun mielestä on suunnattoman, järjettömän ja älyttömän törkeetä että josku kehtaa tollasen kommentin heittää toisen naamalle. Mä ymmärrän jos on kyse autosta tai omakotitalosta mutta jos joku jo lapsen saanut mun naamalle ois ton kommentin paiskannu ku lapsettomuudesta kärsin niin oisin todennäköisesti todennut takaisin että "Niin ja toiset saa paljon enemmän mitä ansaitsevat". Se nyt ei kertakaikkiaan oo kenenkään asia mennä sanomaan kenellekään et sori vaan, teille ei nyt vaan tarkotettu sellasta. Onneks mä en oo niin nuija..

No tuo on ihan asennekysymys. Itse voisin kokea tuon lauseen lohduttavanakin. Siinä mielessä, ettei se asia ole omassa kädessä, ei ole "omaa vikaa" tmv, vaan "se on vaan tarkoitettu niin".
Minusta voi olla hyvin lohduttavaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja sen toisen ketjun ap:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1686812

Tuohon aloitukseen tämä pohjautuu. Ja mä olen sen ketjun ap. Enkä tod. tajunnut mitä aloituksellani saan aikaan..

Onneks olkoon sulle ap! :flower: :hug: Eikä sulla oo mitään syytä olla pahoillaan! Tottakai sä saat olla iloinen raskaudestasi! :)

Mäkin muuten tulin raskaaks yhdestä kerrasta pillereiden välikuukauden aikana.. :D (8 vuoden lapsettomuuden jälkee, mitkä on todennäköisyydet.. :laugh: )

Alkuperäinen kirjoittaja tupla:
Näinpä. Ja kukaan ei taatusti käy sanomaan syöpäsairaalle, että ehkä sua ei ole tarkoitettu terveeksi tai pitkään elämään, deal with it.

Ei lapsettomia tarvii mun mielestä säästää raskausasioilta, mutta liiallisen hehkutuksen ja typerät kommentit voi pitää ihan itsellään!

:flower:

Juttu on siinä, että useimpiin sairauksiin ja katastofeihin suhtaudutaan tietyllä hienotunteisuudella. Naisen munasarjat sen sijaan muuttuvat kahvipöytäkeskustelujen aiheeksi hänen täytettyään kolmekymmentä. Olipa kyseessä vapaaehtoisesti tai vasten tahtoaan lapseton, hän joutuu ottamaan vastaan koko kommenttien kirjon siitä, kuinka "alkakaa tekin nyt vaan tekemään niitä" aina tuohon surullisen kuuluisaan "kaikkia ei ole vanhemmiksi tarkoitettu".

Tiedät itsekin, miten absurdia olisi sanoa vakavasti sairaalle tai läheisensä menettäneelle, että kaikkien ei tarvitse elämässä kaikkea saada.

En sanoisi niin kenellekään, toivoisin että kaikki tietäisivät sen itsekin. Siis sen, ettei meistä kukaan ole niin suuri ja mahtava, ettei meille voisi jotain sattua, kamalaa ja ikävääkin? Jokaiselle voi tulla vastaan ihan mitä vaan, minulle ja sinullekin. Eikä se ketään auta, et sitä asiaa jäädään loputtomasti surkuttelemaan ja siihen kaivaudutaan...:flower:

Pistä vaikka molemmat, ihan sama. Ei se mitään auta.
Jos joku kärsii lapsettomuudesta, on hienoa tarjota aikaa vaikka kuunnella ja jutella hänen kanssaan, on hienoa rohkaista ja lohduttaa, mutta ei ole lainkaan hienoa jäädä rypemään siihen asiaan.

Luulenpa, että en ole selviytynyt omasta elämästäni kovinkaan "hienosti". Monesti olen rypenyt hyvinkin syvällä pienten asioiden vuoksi. Mutta selviytynyt olen.

Se, että arvioi, mikä on "hienoa" inhimillisen hädän hetkellä, on vähän samantyylinen juttu kuin että alkaa luennoida vähäosaisemmille, miten kaikkien ei tarvitse saada kaikkea. Tuollaisia kommentteja voi ehkä nipin napin ottaa vastaan vertaistukiryhmässä, missä kaikki tietävät mitä kipu on, mutta ihan yleisen inhimillisen kanssakäymisen lomassa se on julmaa ja tarpeetonta.

No tuo on ihan asennekysymys. Itse voisin kokea tuon lauseen lohduttavanakin. Siinä mielessä, ettei se asia ole omassa kädessä, ei ole "omaa vikaa" tmv, vaan "se on vaan tarkoitettu niin".

Kyllä se on joo asennekysymys mutta se on myös paljon siitä että miten tuon lauseen se vastapuoli sanoo. Netissä kirjoitettaessa tää on vähän monimutkaisempi homma koska ei kuule puheen sävyjä jne :D

Jos toinen lohduttavasti sanoo että ehkä niin ei ole tarkoitettu niin ymmärrän sen ja ymmärrän ton sun pointin.

Mutta en sitä jos joku jo ehkä useamman lapsen saanut hapannaamaisesti ja tylysti tokaisee että teidän ei vaan kuulu sitä lasta saada niin se menee yli.

Omalla kohdalla olen kavereille/tutuille sanonut että vaikka meillä vaikeuksia saada lapsi niin olen aidosti iloinen heidän vauva-uutisistaan, suostun kummiksi ja lastenhoitajaksi saa pyytää. Heidän lastensa kanssa touhuaminen antaa paljon iloa ja en ole vielä luopunut toivosta oman lapsen suhteen<3

Tiiättekö mikä tässä on sairainta? Lapsettomat ilmestyy kaksplussan palstalle ja sitten itketään kun täällä hehkutetaan raskauksia ja plussauksia ja muita. Ehkä sen ymmärtäis jos nyt vaikka ööh.. lemmikki- tai autopalstalla lapsetonta kävis ärsyttämään moiset hehkutukset. En tiedä tuleeko tämä yllätyksenä jollekin mutta TÄMÄ ON VAUVA- JA LAPSIPERHEIDEN PALSTA.

Kyllä se on joo asennekysymys mutta se on myös paljon siitä että miten tuon lauseen se vastapuoli sanoo. Netissä kirjoitettaessa tää on vähän monimutkaisempi homma koska ei kuule puheen sävyjä jne :D

Jos toinen lohduttavasti sanoo että ehkä niin ei ole tarkoitettu niin ymmärrän sen ja ymmärrän ton sun pointin.

Mutta en sitä jos joku jo ehkä useamman lapsen saanut hapannaamaisesti ja tylysti tokaisee että teidän ei vaan kuulu sitä lasta saada niin se menee yli.

Ymmärrän.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Tiiättekö mikä tässä on sairainta? Lapsettomat ilmestyy kaksplussan palstalle ja sitten itketään kun täällä hehkutetaan raskauksia ja plussauksia ja muita. Ehkä sen ymmärtäis jos nyt vaikka ööh.. lemmikki- tai autopalstalla lapsetonta kävis ärsyttämään moiset hehkutukset. En tiedä tuleeko tämä yllätyksenä jollekin mutta TÄMÄ ON VAUVA- JA LAPSIPERHEIDEN PALSTA.

Täällä on myös lapsettomuus-osio. Ja Mitäs nyt -osioon saa kirjoittaa kuka vain. Niele se.

Vähän liioittelua sanoa, että sairainta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:

Täällä on myös lapsettomuus-osio. Ja Mitäs nyt -osioon saa kirjoittaa kuka vain. Niele se.
Ei mulla ole asian kanssa mitään ongelmia. Mun kaikki sympatiat on lapsettomuudesta kärsivien puolella. Mutta jos ihminen ei saa hehkuttaa kaksplussan Mitäs nytillä että ihanaa kun plussasin ja vielä yhden seksikerran jälkeen, niin missä sitten?

Okei okei, sairas ei ollut paras mahdollinen sanavalinta. Pahoittelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Meillä on lapsettomuusongelma. Yksi ihana tyttö on saatu lääkäreiden avulla ja toista toivottu kolmisen vuotta mutta ei ole kuulunut.

Kyllä se kieltämättä hieman kirpaisee aina kun joku ilmoittaa olevansa raskaana mutta pystyn häntä onnittelemaan ym. enkä vaadi, että raskaudestansa pitäisi olla hiljaa.
Jokainen raskaus on ihme eikä sen tuomaa onnea tarvi peitellä.

Joinakin aikoina raskausuutiset on helpompi kestää kuin toisena. Ihmisen tunne-elämä kun on sen verran monimutkainen asia.

Toivon, että teidän pikku pirpana saa vielä sisaruksen :hug:

Kiitos BV :hug:

Oma uskominen tähän asiaan vaihtelee päivittäin....

Helppoahan se on mun sanoa, mut yrittäkää olla mahdollisimman rennosti, monestihan lapsettomuudesta kärsiville on tullut luomuplussa kun he ovat jo luovuttaneet leikin ja lakanneet stressaamasta asiaa.

Tuon on kaikista ärsyttävin kommentti mitä olen koskaan kuullut lapsettomuudesta kärsivälle sanottavan. Itse vastasin kerran, etteivät mun munasolut vaan kasva vaikka kuinka olisin stressaamatta. Se ei sairautta poista.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
En ymmärrä, miksi se onni ja riemu pitää hieroa juuri sen lapsettoman naamaan. Miksei voi iloita siitä muiden helposti raskaaksi tulevien kanssa?

No hei. Pieni tilannekatsaus.

Jos kirjotat asiasta tämmöselle avoimelle keskustelupalstalle ja otsikosta käy jo ilmi, mitä asia koskee (sitä, ettät tulin raskaaksi. Tai viimeistään siitä itse alotusviestistä), onko se silloin hierottu sen lapsettoman kasvoille vai laitettu muiden semmoisten iloksi, jotka asiasta osaavat iloita?

Eikö se lapseton vois tajuta itse, et tämä ketju sisältää raskautumisuutisia, iloisia semmosia ja tajuta, että jos satuttaa, en sitä avaa?? Jos sen avaa ja lukee, eikö sitä silloin hiero ihan itse omille kasvoilleen???

Eri asia livenä keskustella kuin tälleen palstoilla, jossa jokaisella on oma päätäntävalta siihen, mitä asioita lukee ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja 6 kk imetystä riitti minulle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama juttu ettei onnistunutta imetystäkään saa hehkuttaa, koska pulloäideille tulee paha mieli. Minä tulen helposti raskaaksi ja imetys on helppoa ja imetän yli 2v ikäiseksi. Minä saan siitä iloita ja iloitsenkin.

Tätä palstaa lukeneena sun tekstisi vaikuttaa siltä, että sulta puuttuu sisälukutaito. Pääosin tuntuu olevan (piilo)vittuilua pulloäideille, kun fanaatikkoimettäjät ovat ainoita kunnon ihmisiä.

En ole edellinen kirjoittaja mutta miksi imetyksen onnistumisesta ei saisi iloita kun se on kuitenkin lapselle se kaikkein paras vaihtoehto. Yhtään korvikeäitejä syyllistämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama juttu ettei onnistunutta imetystäkään saa hehkuttaa, koska pulloäideille tulee paha mieli. Minä tulen helposti raskaaksi ja imetys on helppoa ja imetän yli 2v ikäiseksi. Minä saan siitä iloita ja iloitsenkin.

No ei mene kyllä ihan näin.. Itse olen 2 vauvaa pulloruokkinut enkä todellakan ole pahoittanut mieltäni kenenkään imetyksen onnistumisesta tai sen hehkuttamisesta. Päinvastoin, sehän on hienoa aina kun joku äitinä jossain onnistuu ja saa hyvää mieltä! Mieleni olen pahoittanut vasta siinä vaiheessa kun MINUN imetykseni/imettämättä jättämiseni on kyseenalaistettu, ruvettu "neuvomaan" pyytämättä ja lätkitty kaiken maailman faktoilla päin naamaa antaen ymmärtää miten vauvani kokonaisvaltainen kehitys tässä nyt häiriintyykään..

Minä iloitsen hyvin nukkuvasta lapsestani. Hieron oikein äitikaverin naamaan ja tummille silmänalusille, miten meidän lapsemme nukkui taas 12 h yöunet. Äitikaveri ei tainnut silmäänsä ummistaa yön aikana. Säälittää toki, mutta minulla on oikeus iloita hyvin nukkuvasta lapsestani.

On oikeus iloita raskaudestaan ja lapsistaan.

On myös oikeus kiroilla kun on tullut raskaaksi ehkäisystä huolimatta, vaikka maailmassa lapsettomia onkin. Jokaisella on omat tragediansa tässä elämässä.

Liiallinen hyssyttely ja korrektius, se että MISTÄÄN ei saa puhua ettei joku loukkaannu, on äärettömän ärsyttävää. Tilannetajun käyttö on tosin suositeltavaa.

Yhteistyössä