Ärsyttää, kun ihmiset käyttää väärin sanontoja tai sanoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilkunnussija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nanna";30135432]Mua keliaakikkona ärsyttää kun gluteenista käytetään muotoa gluteiini. Mikä gluteiini??[/QUOTE]

Niin ja kyllähän tämän ymmärtäisi jossain puhekielessä tai keskustelupalstoilla - ei se niin nöpönokonuukaa ole - mutta kun sitä näkee kirjoitettuna ruokapaikoissa tai kaupoissa!

Ja minua ärsyttää suunnattomasti, kun jotkut lausuvat kaakaon ja kookoksen "kaakkao" ja "kookkos"... Korvat siinä itkevät. Ja seuraavaksi voisikin miettiä, miksi tämmöiset asiat joskus ärsyttävät niin paljon:) Miksen vain olisi ihan välittämättä?

• Tykkää
Reactions: Sirius-eläin
Ärsyttää suunnattomasti se kun monet sanoo "Se ei ole mikään tekosyy!" kun tarkoittavat ettei esim. perustelu ole heidän mielestään pätevä. Esim. jos sanon että olen jo sopinut illaksi tekemistä enkä sen takia ehdi tavata kahvilla niin vastaus on "se ei ole mikään tekosyy". Aaaarrrgggh!

Lisäksi nämä tässä mainitus "kolme kertaa pienempi", "puolet kalliimpi" ja "Thaimaaseen" aiheuttaa kylmän väreitä.

Myös narsisti-sanan väärinkäyttö ja/tai ylikäyttö on rasittavaa: ex on narsisti, isä on narsisti, pomo on narsisti, narsisteja narsisteja narsisteja joka puolella!

Kun jotkut sanoo "niitä ei oo harvassa", vaikka tarkoittavat että ON harvassa. Vähän vastaava on "runsauden pula ". Jos meillä on pulaa runsaudesta, eikös se nimenomaan tarkoita että jotain on vähän?? Vai onko nämä joitain tahallisia käänteisiä vitsejä, joita minä en vaan ymmärrä...

Mutta sanokaahan, minkä ikäinen oikein on "50-kymppinen"???

tää ei oo väärinkäytös, mutta itse en kestä sanontaa "sama vika rahikaisella" :O :D kun kävin ekan raskauden aikana jossain mahakerhossa aikani kuluksi, ni yks päällepäsmärimamma kysy muilta, että ootteko kaikki suurinpiirtein puolessa välin raskautta. vastaukseksi saatuaan "joo" tämä sanoi "SAMA VIKA RAHIKAISELLA" siis niin tampiolta kuulosti!!!!!

Piti vielä palata tähän ihanaan ketjuun avautumaan "lienee"-sanan väärinkäytöstä...! Se kun on "olla"-verbin muoto eikä mikään ehkä-täytesana! Sanotaan "mikä lie onkaan", vaikka riittäisi sanoa "mikä lie(nee)".
Tai "yksityiskohtiin ei liene tarvitse mennä", aagh.

"Liekkö vielä muuten tietäisin asiasta", kirjoitti täällä joku yhdessä ketjussa. Voiko enää enemmän väärin sanoa (vieläpä kahdella k:lla!)? Se mitä tässä haetaan, olisi oikeaoppisesti: "Tietäneisinkö vielä muuten asiasta", eikö niin?

Suomi on kyllä mahtava kieli kaikkine ihmeellisine muotoineen, sitten kun vain vielä käytettäisiin niitä oikein..

Ärsyynnyn sanasta edukas, kun tarkoitetaan, että joku on edullinen.

Sitten olen vasta kuullut sellaisen, että naisihmistä sanottiin rintavaksi ja sillä tarkoitettiin nimenomaan, että hän oli pienirintainen.

Mä en ymmärrä "se johtuu" sanojen käyttöä siinä kohtaa kun tarkoitetaan, että "se riippuu". Siis, jos vaikka kysyn, että tuletteko huomenna käymään, niin minulle vastataan, että "se johtuu siitä, että sataako huomenna vettä". Äh!

"Miksi te näette vaivaa toisten ihmisten asioista?"
Tällä palstalla olen siis viime aikoina törmännyt tähän, että käytetään "nähdä vaivaa" tarkottamassa jotain ihan outoja, siis niin että sillä yritetään sanoa että joku asia häiritsee tai ärsyttää. Ilmeisesti logiikka on se että joku asia "vaivaa". Eikä että jonkun asian eteen nähdään vaivaa eli tehdään sen eteen enemmän työtä... Omituista ja aika häiritsevää. Tässä pari esimerkkiä palstalta:

Miksi ulkonäöllisistä syistä laihduttaminen ärsyttää ihmisiä?
- mun mielestä ylipainoiset ja ehkä ei treenatut saattaa siittä nähdä vaivaa. kun taas sitten juurikin itsensä kunnossa pitävät ja hoikat ei ihmettele miksi laihduttaa ns normaalipainoisena.

Kylläpä tästä asiasta nyt jaksetaan nähdä vaivaa, edelleen, ilman että ko henkilöä edes tunnetaan vaan arvostellaan sen perusteella mitä (...)

Piti vielä palata tähän ihanaan ketjuun avautumaan "lienee"-sanan väärinkäytöstä...! Se kun on "olla"-verbin muoto eikä mikään ehkä-täytesana! Sanotaan "mikä lie onkaan", vaikka riittäisi sanoa "mikä lie(nee)".
Tai "yksityiskohtiin ei liene tarvitse mennä", aagh.

"Liekkö vielä muuten tietäisin asiasta", kirjoitti täällä joku yhdessä ketjussa. Voiko enää enemmän väärin sanoa (vieläpä kahdella k:lla!)? Se mitä tässä haetaan, olisi oikeaoppisesti: "Tietäneisinkö vielä muuten asiasta", eikö niin?

Suomi on kyllä mahtava kieli kaikkine ihmeellisine muotoineen, sitten kun vain vielä käytettäisiin niitä oikein..
Rakastan lienee-sanan väärinkäyttöä :D
En nyt virallisissa teksteissä näin tekisi, mutta arkipuheessa ja epämuodollisessa kirjoituksessa käytän jatkuvasti väärin.
En liene ole ainoa :p

Yhteistyössä