Ärsyttää, kun asunnon vuokra on niin kallis, ettei jää säästöön mitään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Olemme kaksilapsinen perhe, mies vakiduunissa (10v.samassa paikassa), minä kotiäitinä, vauva vasta 2 kk, isompi 3,5v. Vuokraan tulee päälle vesi+sähkö ja lämmitysmuoto on suorasähkölämmitys. Menee asumiseen n 1000€/kk. Ei jää mitään säästöön eikä sitten pankista saa asuntolainaa kun ei ole sitä 10% säästössä :'(

Oisko mahdollista katsoa vähän halvempaa kämppää ja sellaista jossa ei olis suoraa sähkölämmitystä vaan joku huokeampi lämmitystapa.... ? tuostahan jo voisi säästää aika paljon vuodessa lainaa varten, jos se sähkölämmitys vaihtuisi uudessa asunnossa esim. kaukolämpöön...

Oisko mahdollista katsoa vähän halvempaa kämppää ja sellaista jossa ei olis suoraa sähkölämmitystä vaan joku huokeampi lämmitystapa.... ? tuostahan jo voisi säästää aika paljon vuodessa lainaa varten, jos se sähkölämmitys vaihtuisi uudessa asunnossa esim. kaukolämpöön...

Asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa on tosi vähän vuokra-asuntoja. Ollaan laitettu halutaan vuokrata ilmoituksia paikallislehteen ja nettiin, mutta eipä ole tärpännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30591848:
Eikö mistään saa enää lainaa ilman omia säästöjä? Nimittäin tuolla vuokrasummalla lyhentäis jo kivasti omaa asuntoa.

Eikös nykyään vaadita se 10% asunnon hinnasta? Hmm, vai saako siihen ostaa pankista jonkun omatakauksen tms.?

Ensiasunnon ostajilla pitää nykyään olla 7% säästössä. Loput kattaa sitten asunnon arvo, takaajat, omatakaus tms.

Ei varmaan siis auta kuin odottaa sitä halvempaa vuokra-asuntoa, tai sitten koittaa saada jostain lisätuloja mistä säästää. Tai nipistää muusta elämisestä, jos mahdollista.

Onko asunnon hinnasta pakko tosiaan olla se 10 % nykyään säästössä? saako sitten lainan ilman takaajia?

Ensiasunnosta 7% ja muilla 10%. Ja ei saa. Asunnon arvohan kattaa tavallisesti joku 70% lainasta, eli lisävakuuksia tarvitaan vielä lopulle summalle. Siihen voi ottaa esim. takaajat tai omatakauksen. Henkilötakaajiahan ei hirveästi nykyään enää kuitenkaan suositella...

Jos mahdollista niin kannattaa avata se ASP tili ensiasuntoa varten, jos saa sille säästettyä 10% lainasummasta niin pankki lainaa loput. Tosin maksimilainasumma on aika pieni, tai ainakin on ollut. En tiedä miten nykyään, nykyäänhän tuon asp-tilin mm. voi avata vielä 39-vuotiaanakin...

[QUOTE="köyhä";30591841]Olemme kaksilapsinen perhe, mies vakiduunissa (10v.samassa paikassa), minä kotiäitinä, vauva vasta 2 kk, isompi 3,5v. Vuokraan tulee päälle vesi+sähkö ja lämmitysmuoto on suorasähkölämmitys. Menee asumiseen n 1000€/kk. Ei jää mitään säästöön eikä sitten pankista saa asuntolainaa kun ei ole sitä 10% säästössä :'([/QUOTE]

Siihen on sit helppo ratkaisu: muuttakaa halvempaan asuntoon. Niin ovat muutkin joutuneet tehdä, kun haluavat säästää.

Toisaalta asuntojen hinnat on romahtamassa, joten pian voi ottaa pois hinnoista 40%, minkä jälkeen toi 10% säästösumma ei ole enää kovinkaan paljon. Kyllä sen kerää kasaan jos vähän vyötä kiristää.

Jos sattuu asumaan jossain keski-suomessa, niin asunnon saa varmaan n. 100 000 eurolla, eli pitäisi säästää kymppitonni saadakseen lainan. Jos 500 euroa saisi joka kuukausi säästöön, niin kahdessa vuodessa potti olisi kasassa ja voisi marssia asuntokaupoille. Esimerkiksi Jyväskylässä on tällä hetkellä rivarikolmio 670e/kk. Jotain teidän kannattaa tehdä, koska tällä hetkellä heitätte tuhatlappusia joka kuukausi suoraan roskikseen.

Onko se miehen työkin siellä pienellä paikkakunnalla?
Kannattaa laskea tulisiko edullisemmaksi muuttaa kaupunkiin ja säästää asumiskuluissa, matkoissa, vuokrassa jne.
Tai laittakaa sana kiertämää. Moni kuolinpesä, tai sairastuneen vanhuksen omaiset mielellään vuokraa asunnon/talon tutuntutulle pariks vuotta

Asuminen maksaa yli tonnin, ja pienempi kämppä viidelle hengelle( kaksio/ kolmio) on kidutusta. Ei arki toimisi niin ahtaassa ollenkaan. Ei ole panttitakaajia eikä mahdollisuutta säästää kun olemme toimeentulotuki asiakkaita. Mies sairas eläkkeellä ja kun itse palaan töihin sairasloman jälkeen, palkkani on niin pieni että sossu kutsuu silti. Opiskelisin mielelläni muun ammatin, mutta ei kertakaikkiaan ole varaa. Talous ei kestä, koska opiskelija ei saa opiskelu vuosien aikana juurikaan mitään. Siihen kun vielä koulun jälkeisiä töitä niin lapsia ei tarvitse nähdä koskaan. Opintolainaa ei voi ottaa koska uusi laina hidastaa ja hankaloittaa kaikkea vielä lisää...plaah.

Helppo ratkaisu, toimi niinkuin muutkin vastuulliset aikuiset ihmiset ja mene töihin.

Aika paljon otsaa on mammalla valittaa ettei jää ylimääräistä fyrkkaa kun itse sluibailee kotona miehen ja varmasti osin yhteiskunnankin rahoilla. Kotiäitiys ei ole työtä ja tulee välillisesti ja suoraan yhteiskunnalle kalliiksi pitkällä tähtäimellä.

Nykynaisten itsekkyydellä ei ole rajoja. Vielä pitäisi ylimääräistä rahaa jäädä näppiin. Voi jumaliste.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans;30592014:
Asuminen maksaa yli tonnin, ja pienempi kämppä viidelle hengelle( kaksio/ kolmio) on kidutusta. Ei arki toimisi niin ahtaassa ollenkaan.

Kidutusta sekin on, ettei koko loppuelämän aikana jää mitään säästöön. Imho.

[QUOTE="Huoh";30592025]Helppo ratkaisu, toimi niinkuin muutkin vastuulliset aikuiset ihmiset ja mene töihin.

Aika paljon otsaa on mammalla valittaa ettei jää ylimääräistä fyrkkaa kun itse sluibailee kotona miehen ja varmasti osin yhteiskunnankin rahoilla. Kotiäitiys ei ole työtä ja tulee välillisesti ja suoraan yhteiskunnalle kalliiksi pitkällä tähtäimellä.

Nykynaisten itsekkyydellä ei ole rajoja. Vielä pitäisi ylimääräistä rahaa jäädä näppiin. Voi jumaliste.[/QUOTE]

Kyllä mäkin tossa tapauksessa vuoden sisään lähtisin töihin. Jos sen avulla jää tonnikin enemmän rahaa käteen kuin kotona ollessa, niin asuntolainasäästöthän on jo alle vuodessa kasassa.

Asuminen maksaa yli tonnin, ja pienempi kämppä viidelle hengelle( kaksio/ kolmio) on kidutusta. Ei arki toimisi niin ahtaassa ollenkaan. Ei ole panttitakaajia eikä mahdollisuutta säästää kun olemme toimeentulotuki asiakkaita. Mies sairas eläkkeellä ja kun itse palaan töihin sairasloman jälkeen, palkkani on niin pieni että sossu kutsuu silti. Opiskelisin mielelläni muun ammatin, mutta ei kertakaikkiaan ole varaa. Talous ei kestä, koska opiskelija ei saa opiskelu vuosien aikana juurikaan mitään. Siihen kun vielä koulun jälkeisiä töitä niin lapsia ei tarvitse nähdä koskaan. Opintolainaa ei voi ottaa koska uusi laina hidastaa ja hankaloittaa kaikkea vielä lisää...plaah.

Sullakin olisi ollut ihan tasaveroiset mahdollisuudet opiskella hyvä ammatti itselle nuoruudessa? Jokainen saa sellaisen elämän, kun itselleen järjestää/on rahkeet.

Jos et ole hankkinut kunnon ammattia ja tuloja ja omaisuutta, niin turha siitä on valittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30591848:
Eikö mistään saa enää lainaa ilman omia säästöjä? Nimittäin tuolla vuokrasummalla lyhentäis jo kivasti omaa asuntoa.

Miksi pitäisi edes saada?
Jos on niin huono taloudenpito ettei pysty säästämään 10% asunnon hinnasta ei pysty hoitamaan lainaakaan.

Asuminen maksaa yli tonnin, ja pienempi kämppä viidelle hengelle( kaksio/ kolmio) on kidutusta. Ei arki toimisi niin ahtaassa ollenkaan.

Ne on niitä valintoja, kun kaikkea ei voi saada. Itse opiskelen yliopistossa DI:ksi ja kotoa löytyy 3-v. ja 5-v. lapset. Meillä asuu neljä henkeä kolmiossa. Ja hyvin mahtuu, lapset vielä niin pienet, että menee samassa huoneessa. Meillä myydään vain kaikki turhat pois.

Kyllä sitä muutama vuosi menee vaikka vähän ahtaassakin asunnossa, jos tietää että sen avulla pystyy toteuttamaan unelmansa.

Ap, minkä kokoinen se teidän asunto, ette voisi muuttaa pienempää?

Mitenkäs joku iltasiivous? Vauva on toki nyt vielä vähän pieni, mutta muutaman kuukauden päästä mies pystyisi varmaan sen muutaman tunnin katsomaan. Lisäksi yleensä jotain tinkivaraa löytyy, ruuassa on yleensä halvempiakin vaihtoehtoja, itse esim. olen niin pihi, etten ikinä syö töissä ruokalassa (maksaisi 4e), vaan otan aina eväät (hinnaksi tulee sille yleensä n. 0,5-2e)

Miks asutte noin kalliissa. Vai asutteko jossain Helsingissä?
Meillä asuminen maksaa kaikkineen noin 540€ kun asutaan kerrostalokaksiossa 6v lapsen ja miehen kanssa. Hyvin mahdutaan, mutta tietty yksi lapsi lisää, enemmän tavaraa, niin kolmio olisi parempi sitten, ja niitäkin saa ~700€ tästä keskustasta kaupungin kämpistä ja vähän syrjemmältä yksityisiltäkin.
Ei todellakaan haluta maksaa asumisesta, kun itse olen opiskelija ja mies perusduunari. Ei haluta stressata rahasta enempää kuin on pakko.

[QUOTE="Huoh";30592025]Helppo ratkaisu, toimi niinkuin muutkin vastuulliset aikuiset ihmiset ja mene töihin.

Nykynaisten itsekkyydellä ei ole rajoja. Vielä pitäisi ylimääräistä rahaa jäädä näppiin. Voi jumaliste.[/QUOTE]

Sekö pikkuvauva pitäs panna hoitoon?

Yhteistyössä