Ärsyttää! (Kirjoitusvirheistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ärsyttää kun kaikki puhuu laihdutuksesta: Pitäisi pudottaa -10 kg. Ei siitä miinusmerkkiä tartteta jos lauseessa on sana pudottaa!!! Myös "laihduin -10 kg" on väärin.

Pitääkö sitä oikeen korostaa sillä miinusmerkillä että tosiaankin on 10 kg lähteny, ettei kuukaan vaan luulisi että paino on noussu :laugh:

Sama ärsyttää muakin, mutta toisaalta tällä palstalla ihmisillä on muutkin kirjoitustaidot sen verran hukassa, että tekisi mieli laatia oikeinkirjoituksen opas näille... Oon tehnyt periaatepäätöksen etten vaivaudu vastaamaan kenellekään, joka ei edes yhdyssanoja osaa... Yleensä en tosin edes vaivaudu lukemaan tällaisia kirjoituksia, varsinkaan jos ovat pitkiä...

Alkuperäinen kirjoittaja buuklubben:
Sama ärsyttää muakin, mutta toisaalta tällä palstalla ihmisillä on muutkin kirjoitustaidot sen verran hukassa, että tekisi mieli laatia oikeinkirjoituksen opas näille... Oon tehnyt periaatepäätöksen etten vaivaudu vastaamaan kenellekään, joka ei edes yhdyssanoja osaa... Yleensä en tosin edes vaivaudu lukemaan tällaisia kirjoituksia, varsinkaan jos ovat pitkiä...

.......

Alkuperäinen kirjoittaja kultapossu:
"Laihduin -10kg" tarkottaa periaatteessa just että "Lihosin 10kg". :D

mutta joo. Ei mua kyllä tommonen häiritse kun tajuaa kuitenkin mitä tarkotetaan...

Mä olin just tulossa riehumaan tosta "lihosin"-sanan käytöstä. Se ei ole suomea, tajutkaa jo kaikki! Se on lihoin, ymmärrättekö, lihoin!

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja kultapossu:
"Laihduin -10kg" tarkottaa periaatteessa just että "Lihosin 10kg". :D

mutta joo. Ei mua kyllä tommonen häiritse kun tajuaa kuitenkin mitä tarkotetaan...

Mä olin just tulossa riehumaan tosta "lihosin"-sanan käytöstä. Se ei ole suomea, tajutkaa jo kaikki! Se on lihoin, ymmärrättekö, lihoin!

Lihosinpas.

Alkuperäinen kirjoittaja Mursu:
Saunan taakse vaan kaikki kirjoitustaidottomat, kouluttamattomat ääliöt. On se kumma, kun ei edes omaa äidinkieltä osata käyttää oikein... Mur.

Kirjoitustaidottomat? Kouluttamattomat? Hah!

Ja mitäs sinä äidinkielen professori täällä kaksplussalla teet? Eikö tämä ole vähän alentavaa sinunlaisellesi älykölle? Ihan sama kuin menisit sikalaan haukkumaan sikoja likaisiksi ja paskanhajuiseksi.

Minun äidinkielenopettajani teki minusta pilkunn*ssijan. On melkein sietämätöntä lukea yhdyssanavirheitä tai lauseita, joissa käytetään sanaa "ketä", kun tarkoitetaan "kuka", sekä bongailla kirjoitusvirheitä (enään, siittä, viellä, erillainen, allerkia, sydämmellinen jne.), mutta tämä on vain sisäisen "pikkuhitlerini" tuotosta- antaa kaikkien kukkien kukkia :).

Alkuperäinen kirjoittaja kiesus :
Minun äidinkielenopettajani teki minusta pilkunn*ssijan. On melkein sietämätöntä lukea yhdyssanavirheitä tai lauseita, joissa käytetään sanaa "ketä", kun tarkoitetaan "kuka", sekä bongailla kirjoitusvirheitä (enään, siittä, viellä, erillainen, allerkia, sydämmellinen jne.), mutta tämä on vain sisäisen "pikkuhitlerini" tuotosta- antaa kaikkien kukkien kukkia :).

Sama homma täällä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mursu:
Saunan taakse vaan kaikki kirjoitustaidottomat, kouluttamattomat ääliöt. On se kumma, kun ei edes omaa äidinkieltä osata käyttää oikein... Mur.

Kirjoitustaidottomat? Kouluttamattomat? Hah!

Ja mitäs sinä äidinkielen professori täällä kaksplussalla teet? Eikö tämä ole vähän alentavaa sinunlaisellesi älykölle? Ihan sama kuin menisit sikalaan haukkumaan sikoja likaisiksi ja paskanhajuiseksi.

Se olis kyllä suomen kielen professori. Ei äidinkielen professoria ole olemassakaan.

Mutta juu, jokainen ärsyyntyköön, mistä haluaa. Tällä palstalla varmaan voi jokainen kirjoitella ihan omalla murteellaan, puhekielisesti, kirjakielisesti tai ihan miten vain, kunhan vaan muut lukijat saavat asiasta tolkkua. Ei tässä kuitenkaan sanomalehteen olla juttuja tekemässä. Kunnon suomen kielen ammattilainen varmaan tietää, että pikkuvirheisiin ei kielemme kaadu : ). Tärkeintä on, että ylipäätään käytämme kieltämme, emmekä vaikkapa englantia!

Yhteistyössä