Ärsyttää allergisten lasten äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsytys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsytys

Vieras
...jotka väittävät kivenkovaa lapsellaan olevan jokin ruoka-aine allergia, vaikka kaikki testit näyttävät negaa ja lääkäri on sitä mieltä, ettei mitään allergiaa ole. Silti nämä mammat eliminoivat lastensa ruokavaliosta ruoka-aineita turhaan. Näillä lapsilla on äitiensä mukaan allergiaoireina mm pientä ihottumaa ja ilmavaivoja.
Oletteko kuulleet toleranssin kasvattamisesta mitään? Jos ruoka-aine aiheuttaa ilmavaivaa, pientä vatsakipua, ihottumaa tms, niin ruoka-ainetta voi ja tuleekin antaa, jotta toleranssi kasvaa. Kannattaa tsekata uudet allergiasuositukset.
Oma poikani kuolee jos saa vahingossa allergisoivaa ruoka-ainetta eikä saa hoitoa tarpeeksi nopeasti.

No minä en anna lapselleni mitään omenaa, koska hän saa siitä ihottumaa. Mitään testejä ei ole otettu, mutta minusta on selkeesti lievästi allerginen. Miten ihmeessä se olisi pois joltakulta "oikeasti" allergiselta ? :O

juupa juu. ja sitten on nämä kellä menee mm. laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia sekaisin. huoh. mokomat draamakuningattaret aiheuttavat sen että oikeita allergioita ei aina osata ottaa asiaankuuluvalla vakavuudella.

No mun lapsi saa tomaatista ihottumaa, mutta sitä en vältä mitenkään hysteerisesti.
Kananmuna-allergia taas on "mukavampaa" sorttia, likka oksentaa tunnin sisällä syötyään sitä ja sen jälkeen vatsa on 3 päivää aivan sekaisin. Kananmunaa vältän jo hiukan hysteerisemmin.

Niin ja me ei olla edes olut missään testeissä, koska ne eivät mun mielestä ole edes mitenkään 100%:n luotettavia.

[QUOTE="niinpä";23339500]juupa juu. ja sitten on nämä kellä menee mm. laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia sekaisin. huoh. mokomat draamakuningattaret aiheuttavat sen että oikeita allergioita ei aina osata ottaa asiaankuuluvalla vakavuudella.[/QUOTE]

Juuri näin!! Tätä ajan takaa. OIKEAT allergiat laitetaan samaan kastiin, eikä niihin osata suhtautua oikealla vakavuudella.
Jos lapsella on allergia, niin lääkäri pystyy sen altistuksella ja verikokein todentamaan. Aika harvassa ovat ne tapaukset, joissa veren IgE-arvo ei allergeeniin reagoi kohoamalla. Prickit ovat asia erikseen ja niiden diagnostiikkaan ei voida luottaa, kuin vain suuntaa antavana.

No saahan sitä ärsyyntyä, mutta en minäkään antaisi lapsilleni mitään ruokaa, josta he saisivat ihottumaa, vatsakipuja tms. Näyttäisi sitten testit mitä hyvänsä. Onneksi meidän lapsilla ei ruoka-aineallergioita ole.

Alaston lohikäärme, teillä siis on selvästi kananmuna-allergia. Oksentaminen on jo yleisoire, joka voi johtaa pahimmillaan anafylaksiaan. Sinäkin varmasti ymmärrät kuinka turhauttavaa on, kun toiset puhuvat esim juuri kananmuna-allergiasta, kun piltillä viikko kananmunan nauttimisen jälkeen nousee mukamas ihottumaa ja kakka alkaa haista! En tiedä oletko törmännyt ko. äiteihin? Minä olen. Liian moneen.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsytys;23339549:
Alaston lohikäärme, teillä siis on selvästi kananmuna-allergia. Oksentaminen on jo yleisoire, joka voi johtaa pahimmillaan anafylaksiaan. .

No on ihan selvä juu, ei tarvi ottaa mitään verikokeita (enkä mä edes niihin täysin luottais).
Tosin, en mä SILTI vältä munaa hysteerisesti, vaan annan ihan pieniä annoksia silloin tällöin. Tosin makaronilaatikot ja munakkaat olen raakannut pois listalta kokonaan.

Eikä mua sinänsä ärsytä äidit, jotka puhuvat allergiasta, vaikka oireet olisivatkin huomattavasti lievemmät. Allergioita on eri asteisia. Mä olen itsekin ollut pienenä muna-allergikko ja se meni kokonaan ohi viiden vuoden ikään mennessä. Toivossa on hyvä elää...

Meille kuitenkin allegiasairaalassa lääkäri sanoi pojan allergiatestien jälkeen, että vaikka prick-testeissä ei pos. tulosta testatuista tullutkaan, ei se missään nimessä tarkoita, ettei lapsi voisi saada niistä allergisia reaktioita. Reaktiot voivat tulla muutenkin kuin vain testissä hyväksytyllä tavalla.

Meillä pojalla oli pienempänä useita ruoka-aineallergoita, jotka onneksi kaikki ovat jääneet pois. Niistä oikein mikään ei tullut esiin prickeissä, mutta esim. imetysaikana, jos söin kalaa, aukesivat pojan posket hyvin nopeasti kipeälle ihottumalle ja vatsa meni vesiripulille. Eikä siis prickeissä näkynyt kalan osalta ikinä mitään. Sen sijaan prickeissä näkyivät koivu ja leppä, jotka näin vähän isompanakin ovat tuottaneet oireita. Isosiskolla taas prickit näyttivät oikein hyvin ne ruoka-aineet, joista muutenkin oli ongelmaa. Hänelläkin kaikki ruoka-aineallergiat väistyivät, kun ikää tuli lisää. Tilalle tulivat eläin- ja siitepölyallergiat.

En ymmärrä miksi sinulla on noin kielteinen asenne muita allergisia lapsia ja heidän vanhempiaan kohtaan. Vaikka oireet olisivat vain ihottumaa ja vatsavaivoja, niin ne voivat olla todella kiusallisia ja häiritseviä. Kovin montaa yötä ei jaksa, jos lapsi valittaa kaiken yötä.

Oma lapseni on juuri tuollainen mainitsemasi tapaus, jolla lääkärin mukaan ei ollut allergiaa. Oireet tulivat viivellä ja lääkäri ei nähnyt oireita itse. Hän vähätteli puhelimessa kertoamiani ihottumaoireita ja vatsanväänteitä eikä noteerannut niitä miksikään. Vasta vuosia myöhemmin löytyi allergologi, joka suhtautui lapsen allergioihin vakavasti. Pojallemme oli kehittynyt tällöin myös astma, vaikka alkuperäinen allergia oli jo poistunut. Tämän lääkärin avulla ja oikealla hoidolla ja lääkityksellä asiat on saatu siihen kuntoon, etteivät allergiat enää haittaa juuri lainkaan elämäämme ja astmastakin on päästy eroon.

En ymmärrä miksi sinulla on noin kielteinen asenne muita allergisia lapsia ja heidän vanhempiaan kohtaan. Vaikka oireet olisivat vain ihottumaa ja vatsavaivoja, niin ne voivat olla todella kiusallisia ja häiritseviä. Kovin montaa yötä ei jaksa, jos lapsi valittaa kaiken yötä.

Oma lapseni on juuri tuollainen mainitsemasi tapaus, jolla lääkärin mukaan ei ollut allergiaa. Oireet tulivat viivellä ja lääkäri ei nähnyt oireita itse. Hän vähätteli puhelimessa kertoamiani ihottumaoireita ja vatsanväänteitä eikä noteerannut niitä miksikään. Vasta vuosia myöhemmin löytyi allergologi, joka suhtautui lapsen allergioihin vakavasti. Pojallemme oli kehittynyt tällöin myös astma, vaikka alkuperäinen allergia oli jo poistunut. Tämän lääkärin avulla ja oikealla hoidolla ja lääkityksellä asiat on saatu siihen kuntoon, etteivät allergiat enää haittaa juuri lainkaan elämäämme ja astmastakin on päästy eroon.

Negatiivinen kanta muihin allergisten lasten äiteihin ei nyt aivan pitänyt paikkaansa. Jos olisit lukenut kaikki kommenttini, niin olisit varmasti sen huomannut, että tarkoitin niitä, jotka tekevät itse omia diagnoosejaan ilmavaivojen tms lievien ja vähäpätöisten oireiden nojalla. Tämä johtaa turhaan ruoka-aine eliminaatioon ja voi edesauttaa ALLERGIAN syntyä/pahentumista. Nimenomaan uusien allergiasuositusten mukaan pienillä oireilla/vaivoilla ruoka-aineita ei missään nimessä ole syytä välttää, vaan juuri päinvastoin toleranssia kasvattaa siedättämällä. Olen kuullut niin monta tarinaa, joissa lapsen ruokavaliosta poistetaan turhaan isoja määriä lapsen ravitsemuksen kannalta tärkeitä ruoka-aineita lievän oireilun vuoksi ILMAN LÄÄKÄRIN DIAGNOOSIA ja hoitosuositusta. Milloin lapsella on ilmavaivaa, milloin korvan kutinaa, pientä atooppista ihottumaa tms.

Todella huolestuttava nykyajan ilmiö, sillä tämä johtaa siihen ,ettei oikeita,vakava oireisia allergioita oteta enää todesta ja niihin osata suhtautua oikein.

Meidän just 1 v täyttäneellä allergialääkäri totesi maitoallergian pahojen oireiden vuoksi. Prickit näytti negaa, mutta allergialääkäri sanoi, että maitoallergia se on, kun itse jätettiin maito pois, niin oireet alkoi vähentyy.

ehdoton ohje tuossa on, että pitää olla maidottomalla 2vuotiaaks, ja sit kokeillaan, että sietääkö vielä maitoa. siitä pitäis iän myötä parantua.

oletko ap sitä mieltä, että maidolle pitäis altistaa tässäkin tapauksessa??

[QUOTE="vieras";23339754]Meidän just 1 v täyttäneellä allergialääkäri totesi maitoallergian pahojen oireiden vuoksi. Prickit näytti negaa, mutta allergialääkäri sanoi, että maitoallergia se on, kun itse jätettiin maito pois, niin oireet alkoi vähentyy.

ehdoton ohje tuossa on, että pitää olla maidottomalla 2vuotiaaks, ja sit kokeillaan, että sietääkö vielä maitoa. siitä pitäis iän myötä parantua.

oletko ap sitä mieltä, että maidolle pitäis altistaa tässäkin tapauksessa??[/QUOTE]

Et tainnut sinäkään lukea kaikkea kirjoittamaani. Teillähän ON lapsella todettu allergologin toimesta lapsella maitoallergia. Kirjoitin juuri aiemmin, että Prickit ovat ainoastaan suuntaa antavia. Veren IgE sen sijaan useimmissa tapauksissa allergioissa nousee. =Useimmat allergiat ovat IgE-välitteisiä. Vain harvassa tapauksessa reagointitapa on muu, kuin IgE-välitteinen. Näitä IgE arvoja vain seurataan melko vähän. Lähinnä voimakas oireisten allergioiden seurannassa käytetään (eli kun IgE arvoissa nähdään laskua, niin voidaan ruoka-aine altistaa valvotusti). Jos joku haluaa tuosta IgE:stä katsoa lisää faktaa, niin googlella varmaan löytyy ihan IgE haualla tai sitten haulla Immuniteetti ja elimistön puolustusmekanismit.

Meillä poika on yliherkkä joillekin ruuille. En käytä sanaa allergia, koska jotkut äidit alkavat näkemään punaista, jos näin pienillä oireilla puhuntaan allergiasta. Vieläpä ilman diagnoosia. Puhun siis yliherkkyydestä. Saa tietyistä ruoka-aineista iho-oireita, joiden takia raappii ihonsa verslihalle ja valvoo yöt. Ihon kutinan vuoksi ei pysty keskittymään ja on kärttyisä. Minusta isoja oireita, koska huonontavat pojan elämän laatua ja häiritsevät arkea. Siksi meillä vältellään omenaa, suklaata, kalaa...

[QUOTE="plop";23339913]Meillä poika on yliherkkä joillekin ruuille. En käytä sanaa allergia, koska jotkut äidit alkavat näkemään punaista, jos näin pienillä oireilla puhuntaan allergiasta. Vieläpä ilman diagnoosia. Puhun siis yliherkkyydestä. Saa tietyistä ruoka-aineista iho-oireita, joiden takia raappii ihonsa verslihalle ja valvoo yöt. Ihon kutinan vuoksi ei pysty keskittymään ja on kärttyisä. Minusta isoja oireita, koska huonontavat pojan elämän laatua ja häiritsevät arkea. Siksi meillä vältellään omenaa, suklaata, kalaa...[/QUOTE]

Joo, siis tätä minäkin mietin, häiritsee elämää. Eikä todellakaan tunnu pojastasi kivalta.

Itse olen kok lapsuuteni ollut todella allerginen, siitepölylle, pölylle, eläimille, viljalle, raaoille hedelmille ja juureksille. En ole millekään näistä ollut hengenvaarallisesti allerginen, paitsi omenoista turposi kurkku todella pahasti.

Mutta pahimpia oireissa oli juuri se, miten se häiritsi elämää, kutinaa, kirvelyä. Kesäisin aamulla kesämökillä herätessä naama ihan turvoksissa, silmät melkein kiinni muurautuneet. Koko kroppa ympäriltä kutisee ja hilseilee. Että jos lapselleni jossain vaiheessa ilmenee vähänkin suurempaa punoitusta tai kutinaa niin kyllä aion jättää allergisoivat aineet pois.

Itse vihasin kesämökille menoa, emmekä loppujen lopuksi sinne enää menneetkään, koska oireet häiritsi elämääni niin paljon. Onneksi allergiat on nyt aikuisiällä hälvenneet.

Yhteistyössä