Allergisten lasten äidit, apua tarvitaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elovena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elovena

Vieras
Heippa!

Meillä pojalla (11kk) atooppinen iho ja jotkin ruoka-aineet aiheuttavat ihottumaoireita. Nyt suupielessä, alahuulen alla ja varsinkin leuan alla sitkeää ihottumaa, joudun käyttämään kortisonia viiden päivänvälein viiden päivän kuurin, lähes koko ajan. Olen koittanut selvittää kovasti mikä ruoka-aine nyt olisi syypäänä, mutta tuntuu etten syyllistä löydä ellei jokin siedetyistä ruoka-aineista ole muuttunut allergisoivaksi... Ihottuma ärtyy tosi punaiseksi ilman kortisonia. Muualla iho tosi hyvässä kunnossa.

Teiltä ajattelin kysellä joilla kokemusta asiasta on, voiko tuollaista ihottumaa olla ihan muuten vain ilman minkään ruoka-aineen ärsytystä, esim. johtuukin vain kuolasta tms... Onko lapsillanne koko ajan pientä ihottumaa vai ovatko kokonaan oireettomia, kun eivät saa allergisoivaa ruoka-ainetta?

meillä todettiin 1v. kanamuna-allergia ja oireita oli ennen sitä ja tietoa ei ollut asiasta ja munaa edes kauheasti syönyt. Mutta kun käytin ruuissa esim. lihalientä ja joissain liemissä saattaa sisältää munaa ja ilmeisesti sisälsi,kun piti yllä oireita. ja testien jälkeen olemme siis totaalisesti lopettaneet munan syönnin eli jos edes lukee saattaa sisältää emme käytä.
meillä kans atooppineniho.
meillä oireina oli takapuoleen siihen reijän ympärille kipeitä haavaumia, sitten kasvoihin tuli punaista läiskää ja jalkoihin. sitten osittain kasvoihin tuli ihan kuolasta punaiseksi ja kaulan seutu,kun puseron läpi meni kuolaa.
nyt ollaan oireettomia.

Ap: oletteko käyneet allergologin vastaanotolla ja testeissä? Suosittelen!

Meidän pojalla atooppinen iho, kanamuna ja maitoalllergia. Yleensä aika oireeton, jos ei ole syönyt ruoka-ainetta, mistä allergiaa, mutta atopiassa taipeet voi punoittaa muutenkin. Yleensä suun ympärillä ihottuma viittaa ruokaallergiaan, mutta jos oikein kova kuolausvaihe menossa niin saattaahan sekin ärsyttää ihoa.

Ollaan käyty lastenlääkärillä, joka erikoistunut lasten allergioihin. Testeissä ei ole vielä käyty. Nyt on tavalliset maitotuotteet tauolla, mutta näyttää ettei ihottuma lähde nyt kokonaan pois edes viidennen kortisonipäivän jälkeen. Yleensä lähtee. Ehkäpä on sitten mentävä niihin testeihin. Kiitos vastauksistanne.

onko teillä Nutri soija käytössä vai mikä?
Meidän poika oli myös soijamaidolle allerginen. Oireet hävisivät vasta, kun aloitimme käyttämään Almiron Peptiä.

Meillä on juotu Nannia tähän asti ilman mitään oireita. Tarkoitin, että tavalliset maitotuotteet, esim. jogurtti, viili, raejuusto on tauolla omasta aloitteestani. Niitä aloiteltiin 10 kk iässä, ei heti ilmennyt oireita, mutta jälkeenpäin. Muut sen jälkeen aloitetut olen jo pitänyt tauolla ilman tulosta, joten kokeilen nyt noita maitotuotteita. Ykkösryhmän allergivoivia en ole edes vielä pojalle kokeillut.

Oletko varma ettei lapsesi ole allergisoitunut myös Nan:lle. Sehän on myös lehmänmaito-pohjainen, eikö? Lapsi voi altistua myöhemminkin jo sietämälleen ruoka-aineelle esim. jos normaalit maitotuotteet aiheuttavat allergiaa niin Nan:kin voi alkaa aiheuttaa reaktioita, vaikka se olisikin sopinut ennen normaalien maitotuotteiden kokeilua.

Voi ei... Mistäs sitä sitten tietää vaikka poika olisikin allergisoitunut jo Nan:llekin. Kuitenkin nyt jatkuvaa tuo ihottuma, eilen loppui kortisonikuuri eikä iho parantunut enää kokonaan. Punoittaa taas jo. Ehkä enemmän heti syömisen jälkeen sitten vähän taas haalistuu. Kyllä on monimutkaisia nää jutut. Pakko tässä on soitella neuvolaan jo ennen seuraavaa käyntiä ja kysellä saako lähetettä testeihin... Vaikkakin onhan meillä tuo vakuutus, että voi mennä suoraan yksityisellekin. Miten nuo testit käytännössä toteutuvat? Kiitos tosi paljon jo tähänastisista vastauksistasi =)

Meidän tytöllä myös kananmuna-allergia, ja tulee tosi herkästi siitä punaisia länttejä joissa keskellä pieni valkoinen piste. Jos olen itse käsitellyt kananmunaa ja pessyt kädet sen jälkeen, niin silti tyttö saa länttejä kehoonsa jos kosken häneen sen jälkeen. Jos itse syö sitä vähänkin, niin suun ympärille tulee noita punaisia länttejä. Allergia todettiin prick (vai miten se nyt kirjoitetaankaan??) -testillä, eli ihoon tehdään pieniä viiltoja, ja testattavia aineita laitetaan viiltoihin. Odotellaan hetki, ja katsotaan tuleeko iho-oireita. Aika kivuton toimenpide taitaa olla, meidän neiti ei huutanut ainakaan yhtään.

Elovenalle: Jos teillä on vakuutus niin mene ihmeessä lastenallergologille lapsesi kanssa uudelleen. Hän katsoo tilanteen ja määrää tod.näk. ensin prick-testit (iholle tehdään pieni neulan pisto ja siihen laitetaan allergeenia, 15minuutin päästä katsotaan onko paukamia tullut testikohtiin) ja tarvittaessa maitoaltistuskokeen. maitoaltistuksessa sivellään ensin maitoa lapsen poskelle ja huulelle. Katsotaan saako oireita 15minuutin sisälllä, sitten hän sa esim. 1ml suuhun ja katsotaan oireet 30min kuluttua, sitten määriä lisätään, jos ei oireita. meillä poika sai selvät oireet 6ml maitoannoksesta. Kerro, että epäilet myös nimenomaan äidinmaidonkorvikkeen eli nan:in aiheuttavan tuota ihottumaa. Maitoaltistus tehdään silloin Nan:lla.
Kortisoni poistaa ihottuman, mutta jos se palaa heti 5päivän kuurin jälkeen niin lapsesi saa koko ajan jotain, mille hän on allerginen.
Älä odottele enää vaan vie lapsesi lääkäriin niin saatte varmuuden, onko hän myös Nan.lle allerginern ja saat reseptillä hänelle sopivaa äidinmaidonkorviketta.
Neuvola ei osaa autta näissä asioissa juuri ollenkaan, joten yksityiselle kannattaa ehdottomasti mennä, jos vakuutuskih kerran on.
Missä päin Suomea asutte? Oliko lasten allergologinne mielestäsi hyvä, jos ei niin mene toiselle!

Niin olen myös päätellyt, että koko ajan saa jotain allergisoivaa, koska ihottuma tulee aina uudestaan ja uudestaan. Olen myös huomannut, että neuvola ei osaa näissä asioissa neuvoja juuri ollenkaan, joten se yksityinen on sitten ainoa vaihtoehto. Asutaan Turun suunnalla. Ollaan yhdellä allergologilla käyty ja mielestäni hän oli vähän välinpitämätön, määräsi silloin tuon Locoidin käytettäväksi. Oma lastenlääkärimme tuskin auttaa näissä asioissa. Varaan ajan jollekin toiselle seuraavaksi. Kiitos, kun olet jaksanut vastailla =)

Elovena: voisit liittyä yahoon allergia- ryhmään, jossa on paljon lasten vanhempia keskustelemassa allergioista. Vertaistuesta on hyvin paljon apua. laitan tässä sulle linkin, jossa voit käydä liittymässä ryhmään. Katso ohjeet sivulta.
http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/

Siellä on myös paljon Turun seudulta porukkaa. Katsoin yhtä keskustelua sieltä niin tällaisia lääkäreitä suositaan mm.
"Turussa Allergiakeskuksessa ja myös Salossa jossain lääkärikeskuksessa
ottaa vastaan Erkka Valovirta, joka on hyvä lasten allergologi, joka
oikeasti kuuntelee vanhempia ja luottaa siihen mitä sanotaan.
Julkisella puolella olemme käyneet Marianna Tala-Heikkilällä, hän ottaa
vastaan myös Turun Mehiläisessä. Ihan mukava ja hyvä lääkäri hänkin."

Voi, kun olet ihana... En tiennyt edes tuollaisista ryhmistä, todellakin olen vertaistuen tarpeessa! Menen heti liittymään, kun vain suinkin ehdin. Olen itsekin yrittänyt päästä kesällä Erkka Valovirran ja myös Tala-Heikkilän vastaanotolle, olivat juuri lomalla ja ajat olivat kuukauden päähän. Tilanne oli akuutti, joten turvauduin siihen, ei niin hyvään lääkäriin. Olen kuullut paljon hyvää Valovirrasta, ajat ovat myös hyvin tiukalla. Hänelle haluankin seuraavaksi, pitää vain odottaa sitten vähän pidempi aika.

Yhteistyössä