Ärsyttää äitini tapa jos lapsemme alkaa itkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siira"

Vieras
Näemme äitiäni noin viikon kahden välein. Lapsemme on nyt 1 vuotias ja siitä asti kun lapsemme syntyi on äidilläni ollut tapana tulla ottamaan lapsi minulta omaan syliinsä jos lapsi vähänkin itkee. Tämä on ollut hänellä tapana siitä asti kun lapsi syntyi. Ensin olin aika epävarma äiti noissa otkutilanteissa koska lapsemme on esikoinen ja minua jotenkin hämmensi tämä äitini tapa toimia. Nyt se lähinnä ärsyttää mutta jotenkin en osaa sanoa siinä tilanteessa mitään. Lisäksi äitini tulee ottamaan lapsen minulta sellaisella "omistajan elkeellä" ja sanomatta mitään nappaa lapsen minulta.

Hyvää varmaankin tarkoittaa, sitä en epäile. Minulle tulee vain siitä hölmistynyt olo ja tekisi mieli pitää itkevä lapsi omassa sylissä mutta en kehtaa mennä heti hakemaan poiskaan kun äitini lähtee lapsen kanssa kauemmaksi minusta.

Kysyisin äiditä miksi hän toimiin noin ja/tai pyrkisin keskustelemaan hänen kanssaa asiasta vaikka sitten tilanteen mentyä ohi. Kertoisin myös äidille että tuo tapa ärsyttää minua ja koen oloni epävarmaksi kun hän noin toimii.

Eipä siinä muuta kuin seuraavan kerran kun äitisi tulee tyrkylle niin nyökkäät vain rauhoittavasti ja sanot että "kiitos, me tässä hetki rauhoitutaan ensin" tms. mistä äitisi tajuaa että SINÄ aiot nyt rauhoitella lapsesi. Sitten keskityt lapseen ja poistut tarvittaessa tilasta jos mummo ei malta olla tunkematta iholle.

Kannattaa lapsen itkiessä lähteä itse liikkele. Käännä selkä yli-innokkaalla mummolle. Puhu lapselle niin tilannetta on vaikeampi keskeyttää.

Luultavasti mummolla on jäänyt oma äitiys päälle eikä tajua olevansa tökerö.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti

Yhteistyössä