Aromivahvenne E621

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auringonkukka-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auringonkukka-75

Vieras
Täällä on nyt viime päivinä ollut paljon puhetta tuosta E621 -aineesta. Minä sitten ajattelin, että näin vatsavaivaisessa perheessä, mitä me olemme, olisi hyvä varmaan tuota ainetta välttää. Ostin lihaliemikuutioiden tilalle sitä Rainbowin vasikkafondia ja katsoin musteseokset sellaisiksi, missä sitä ei ole. Mutta mutta... Onko mitään leikkelemakkaraa tai -kinkkua, jossa sitä ei olisi? En löytänyt kaupasta ja ajattelin kysäistä, jos joku muu olisi löytänyt. Ja kaikki muutkin vinkit ihan kiitollisena otan vastaan.

vatajalla on allergisten tosi vähän aineita sisältäviä lihatuotteita,uskoisin ettei siinä ole esim kinkussa tai nakeissa. on vähän kalliimpia mut on kokolihaa ja hyvää

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Muuten on sellasiakin kuutioita missä sitä ei ole..onkohan nekin maggin..?Mä käytän niitä.

Mulla on selleriallergia ja Maggin kuutiossa on kaikissa selleriä, paitsi siinä Maggi extra-lihaliemessä. Ja siinä on sit toi E621. Ongelmainen taidan olla :ashamed:

Noita Vatajan tuotteita en katsonut. Pitää etsiä, jos sellaisia on meidän kaupassa. Kiitos :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:
Onko muilla mitään vinkkejä?

kaikissa noissa liemikuutioissa on kuitenkin hiivauutetta, jossa glutamaattia. ei siis käytännössä varmaan sen terveellisempää..

suosittelen kokeilemaan lipstikkaa, toimiin hyvin liemikuution korvaajana!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Onko muilla mitään vinkkejä?

kaikissa noissa liemikuutioissa on kuitenkin hiivauutetta, jossa glutamaattia. ei siis käytännössä varmaan sen terveellisempää..

suosittelen kokeilemaan lipstikkaa, toimiin hyvin liemikuution korvaajana!

Miten lipstikkaa käytetään? Kuivataanko se, vai tuoreena? Ja miten sitä annostellaan?

^ vaikea tuosta annostelusta sanoa, maun mukaan ;) ihan niin kuin muutkin yrtit, niin sekin soveltuu käytettäväksi sekä tuoreena, että kuivattuna.

ajattelin itse kokeilla ensimmäistä kertaa kasvattamista; on kuulemma helppo ja vaatimaton hoidokki.

Nyt mua hävettää ihan hirveästi tunnustaa tämä, mutta mulla kasvoi tuolla kasvimaalla iso puska ko yrttiä. En kuitenkaan koskaan käyttänyt sitä ja kaivoin sen muutama vuosi sitten pois sieltä. Pitänee pyytää enon vaimolta uusi alku ja alkaa harjoittelemaan sen käyttöä.

*muoks* Siis tietty enon vaimolta eikä enen vaimolta...

Nyt mua hävettää ihan hirveästi tunnustaa tämä, mutta mulla kasvoi tuolla kasvimaalla iso puska ko yrttiä. En kuitenkaan koskaan käyttänyt sitä ja kaivoin sen muutama vuosi sitten pois sieltä. Pitänee pyytää enen vaimolta uusi alku ja alkaa harjoittelemaan sen käyttöä.

:D

Myös Kotigastronomilla on natriumglutamaatiton lihaliemijauhe sekä kasvisliemijauhe;

Lihaliemijauhe, lihapohjainen 3,90? / 140g pss
Ainekset: Suola (1,2% / litra lientä), proteiinihydrolysaatti, lihauute, sipuli, hiivauute, sokerikulööri, tärkkelys.
Valmistusohje: 2-3 tl jauhetta ½ litraan kiehuvaa vettä.

Laktoositon ja gluteeniton.

Kasvisliemijauhe 3,90? / 100g pss
Ainekset: Hiivauute, suola (0,5 % valmis liemi), glugoosi, tomaatti, sipuli, perunantärkkelys.
Valmistusohje: 4-5 tl jauhetta / 1 litra nestettä. (8 litraa kasvislientä per pussi).

Leikkeleistä en sitten tiedä... :whistle:

Mihin te lihaliemikuutioita tarvitsette? itse käytän oikeita mausteita, en käytä edes maustesekoituksia,koska niissäon suolan osuus aika suuri ja suolalle tulee järkyttävä kilohinta. ostatte sian ulkofilettä, muáustamatonta, laitatte sen yöksi marinadiin muovipussiin, jossa on esim. suolaa, paprikajauhetta, hiukan valkopippuria,tai ihan mitä mieleen juolahtaa. seuraavana päivänä uuniin. Jäähtynyt liha leikataan terävällä veitsellä ohuen ohuita siivuja leivälle. Ei tavise ostaa kalliita leikkeleitä glutamaateilla, ym. säilytysaineilla maustetuna. Kaikenlisäksi onko kaasupakattu pakkaus turvallinen,kaasuhan hidastaa mikrobien kasvua, mutta mitä se tekee pienille lapsille? Hidastaako se vatsassa hyvien mikrobien toimintaa?

Uusimmat

Yhteistyössä