Armoton väsymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zzzzz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zzzzz

Vieras
Heippa kaikki äidit,

kyselisin olisiko jollain muulla ollut vastaavanlaisesta kokemusta. Eli, meillä oli todella raskas vauva-aika, ensimmäinen vuosi oli yhtä sairaalassaoloa, lääkäreillä ja terapioissa käyntejä ja tietysti unettomuutta. Esikoisellamme oli sairaus, mikä teki elämästä oikeasti alkuun hel....tiä. Käytännössä hoidin lapsen täysin yksin, isä oli reissuhommissa ja muutenkin tuntui pakenevan vastuutaan sairaan lapsen huoltajana. En edes näin jälkeenpäin tiedä, miten selvisin tuosta vuodesta, lapsi nukkui päivin ja öin vain n. 30 minuutin pätkissä. Lisänä oli tietysti huoli lapsen terveydesta ja olin todella masentunut. En edes uskaltanut enää hakea apua, pelkäsin, että lapsi voitaisiin ottaa minulta pois, koska olin jo niin loppu.

No, nyt elämän perusasiat on paremmin, lapsen sairaus on lääkitysten ja hoitojen avulla paremmin kurissa (lapsi nyt vajaa 1,5 v) ja saan nukkuakin öisin. Edelleen meillä heräillään pari kertaa, mutta saan silti siis nukutuksi paljon enemmän kuin ennen. Eka vuosi meni 3-5 tunnin yöunilla (pätkissä) nyt saan nukkua jopa pari 3-4 tunnin pätkää ja vielä parhaina öinä siihen muutaman tunnin päälle.

Mutta en ole koskaan ollut näin väsynyt, mitä nyt olen. Fyysinen väsymys on todella rankkaa, nukahtelen oikeasti melkein mihin vain. Jos istahdan hetken, saatan nukahtaa, myös autolla ajo pelottaa, kun tuntuu ettei silmät vain pysy auki. Aamulla herätessäni olen jo tosi väsynyt ja ylösnouseminen ei ole ikinä ennen ollut näin vaikeaa. Ensimmäinen vuosi meni jotenkin sumussa ja vaikka olinkin tosi väsynyt, ei se tuntunut tältä.

Olen vielä kotona lapsen kanssa, mutta loppusyksystä lapsi aloittaa hoidossa oman avustajan kera. Tuntuu vain täysin mahdottomalta ajatukselta palata töihin, mutta talouden takia on pakko.

Ja nyt pelottaa, mistä tämä vasymys johtuu. Täytyisi varmaan hakeutua itsekin lääkäriin, josko sieltä saisi apua. On vain muodostunut lapsen sairastelujen takia iso kynnys kaikkia lääkäreitä kohtaan...

Onko muilla ollut niin, että kun elämä hieman tasaantuu, niin väsymys iskee sitten vasta päälle. Toisaalta olen edelleen kiinni lapsessa 24 h/vrk, hoitoapua en ole lähipiiristä saanut (lapsen sairauden takia) ja en ole sitä ulkopuolelta vielä hakenut. Lapsen isäkään ei ole lapsen kanssa kaksin. Kaikki oma jäi lapsen sairauden myötä.

En tiedä oliko tämä oikea foorumi purkaa oloaan, mutta kertokaa jos jaksatte omista vastaavista kokemuksista.

Hei!

Sinulla on ollut todella rankkaa. Minusta olisi epänormaalimpaa olla olematta väsynyt. Luonto järjestää usein sen niin että sitä jaksaa silloin kun on pakko ja väsymys tulee sitten kun on aikaa edes vähän hengähtää, tai voimat ihan loppu. Hae ihmeessä apua itsellesi. Onko olemassa esim.tukijärjestöä lapsesi sairauden tiimoilta mistä saisit vertaistukea? Olen kokenut tilanteesi sairastavanlapsen sisaruksen asemassa, ja voin vain kuvitella miltä tuo tilanne tuntuisi äitinä. Voimia.

Hienoa, että olet jaksanut huolehtia lapsestasi noin hyvin ja noin pitkän ajan! Varmasti olet nyt uupunut ja tarvitset apua. Jos et saa apua sukulaisilta tai ystäviltä, yritä ostoapua esim. lastenhoitoa tarjoavilta järjestöiltä. Puhu tilanteestasi neuvolassa ja/tai lääkärissä ja vaadi apua! Töiden aloittaminen voi olla muuten ok, mutta jos et ehdi elpyä yhtään ennen aloittamista, olet pian liian väsynyt käymään töissä. Miehesi on myös PAKKO ymmärtää, että et enää jaksa ilman apua. En ymmärrä, miksi jotkut miehet viisveisaavat vastuustaan isinä ja puolisoina! Yritä sinnitellä vielä sen verran, että saat järjestettyä itsellesi jotakin apua vaikka pari krt viikossa. Lepo on välttämätöntä ja tärkeää sekä sinun että lapsesi kannalta. Voimia!

Voisiko väsymyksesi syy olla kilpirauhasissa? On hyvin yleistä saada synnytyksen jälkeinen tulehdus tai subakuutti tulehdus (silloin usein ohimenevä vajaatoiminta) kilpirauhaseen.
Käy ihmeesä lääkärillä ja kilpirauhaskokeissa! Itselläni oli myös samanlainen väsymys esikon syntymän jälkeen. Sain lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan ja oloni on sen jälkeen ollut mainio!

Kopsasin joitakin muita oireita tuolta kilpirauhasliiton sivuilta, mietipä onko sinulla näitä:

Väsymys, lisääntynyt unen tarve
Palelu
Painonnousu
Kuiva iho
Ummetus
Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
Hidas sydämen syke
Käheys, äänen madaltuminen naisilla
Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)
Ajatuksen hitaus, masentuneisuus
Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet

Yhteistyössä