armeija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maira

Vieras
juups eli mies lähössä armeijaan heinäkuussa ja me jäädään pojan ja koiran kanssa kaksistaan kotiin. poika on silloin 1v6kk:tta, ja pelkään hirveänä että kuinka poju alkaa isäänsä ikävöimään.
onko muilla tälläisiin ikävöinti juttuihin hyviä vinkkejä?
toinen juttu on että minkälaisiä tukeja saatta?

olisi kiva myös tietää miten on armeija aika sujunu rahallisesti sekä muutenkin?

minä itse olen 21v ja mies 20v, sekä naimisissa ollaan. ihan tiedoksi vaan näille saarnaajille, jotka olettavat heti että "täällä sitä vaan teinit kyselee tueista"..

Heips! Mun avomieheni oli armeijassa hetki sitten. Lapsemme on 2-vuotias isin tyttö, mutta pärjäsi kuitenkin ihan kohtalaisesti isän poissaolo ajan. Tyttömme puhui isän kanssa puhelimessa päivittäin, ellei useemminkin. Kyllä tytöstä huomasi, että oli kova ikävä, puhui kaikille isistä, kun se on taas mennyt sinne armeijaan ja oli paljon itkuisempi.. Hyvin kuitenkin siitä ajasta selvittiin.

Saimme tytön kanssa sotilasavustusta siltä ajalta kun mies oli armeijassa, rahana se oli meille ainakin ihan riittävä. Ainut ongelma meillä oli se, että jouduin odottamaan ensimmäistä avustusta n. 1,5 kk. Vein kyllä kelaan hakemukset ajoissa, mutta armeijan päässä oli mokattu ja täytetty väärin joku lappu, eikä sitä ollu lähetetty kelaan. Avustus maksetaan aina kuun ensimmäinen päivä ja rahat saa takautuvasti, eli minä sain 1,5 kk:n avustuksen + seuraavan kuun avustuksen yhdellä kertaa.

Taisi tulla vähän sekava selitys, mutta toivottavasti tästä edes jotain apua sulle oli.. =)

juu, meillä tuo isäntä on nyt intissä. Heinäkuussa pääsee pois. Kun tammikuussa lähti niin poika oli just puoltoista vuotias. Poika aloitti aikamoiset kiukkuilut iskän lähdettyä, ja yöheräämiset alko uudestaan. Mutta kun se peruskausi (mies sillon kiinni kaks viikkoa kerrallaan) oli ohi niin homma alko tasaantumaan. Mies tuli iltalomille ja yövapaille jatkuvasti joten ihan kuin hän olisi ollut vain töissä.

Sotilasavustusta saadaan, se on aika suuri. Itsekin yllätyin miten hyvin valtio pitää huolta meistä "sotaleskistä". Tullaan nyt paremmin toimeen kuin sillon kun mies oli työttömänä.

Heips, täällä kans 20vuotias kahden poitsulin äippä, meillä mies oli intissä tammikuu-heinäkuu 2005. Ja hyvin sai kyllä kans rahaa, me saimme sotilasavustuksen jotain 1000?/kk+ asumistukea 450?+lapsilisän (kun silloin odotin vasta toista lastamme) +äitiyspäivärahan 400?+mies sai sen päivärahan sieltä joka toinen perjantai. Meillä siis yhteiset rahat ja kaikki käytimme aina yhdessä.Hyvin niillä pärjäsi. Ikävä oli esikoisella kans kova,oli tuolloin 8kk kun mies meni armeijaan ja reilun vuoden ku pääsi pois. Isin poika hänkin mutta siittä selvittiin tosiaan ku puhuttiin monta kertaa päivässä puhelimessa ja käytiin sotkussa iltalomilla ja isi oli vähintään joka viikonloppu kotona =) :heart:

Sotilasavustus on iahn mukava summa minkä saa, ja sit kela myös
maksaa kaikki tarvittavat vauvan jutut sen aikana kun miehesi on intissä.
mun mies kun oli intissä niin kela makso meille jatkettavan sängyn, matkarattaat, turvaistuimen ym..
että kannattaa ostaa kaikki tarpeellinen sen intissä olon aikana :)

Mun kulta on kanssa intissä. Meidän pieni tyttö on nyt vähän yli 2kk. Hyin ollaan pärjätty, vaikka ikävä aina on.

Tosta erityisavustuksesta. Täytyykö korvattava tavara olla juuri tähän lapsen ikäkauteen liittyvä. Eli korvataanko esim syöttötuoli, tai pienen lapsen sänky. Ei häkkisänky...

Vaunut sun muut ollaan jo ostettu.

Ja mikä katsotaan tarpeelliseksi. Korvataanko esim. pinnasängyn reunasuojat tai vaatteita.

Saisihan tämän kelasta tietää, mutta on tullut aika eroavia kommentteja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 13:22 tytteli kirjoitti:
Mun kulta on kanssa intissä. Meidän pieni tyttö on nyt vähän yli 2kk. Hyin ollaan pärjätty, vaikka ikävä aina on.

Tosta erityisavustuksesta. Täytyykö korvattava tavara olla juuri tähän lapsen ikäkauteen liittyvä. Eli korvataanko esim syöttötuoli, tai pienen lapsen sänky. Ei häkkisänky...

Vaunut sun muut ollaan jo ostettu.

Ja mikä katsotaan tarpeelliseksi. Korvataanko esim. pinnasängyn reunasuojat tai vaatteita.

Saisihan tämän kelasta tietää, mutta on tullut aika eroavia kommentteja.

mun ystävän mies kun oli intissä, ja heidän tyttö oli silloin n. 3 kuukautta, niin he ainakin ostivat kuomurattaat yms tarpeellista..

Yhteistyössä