Arkkipiispa: Henkinen ilmapiiri on selvästi koventunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Non compos mentis

Vieras
Arkkipiispa: Henkinen ilmapiiri on selvästi koventunut | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi

"Koveneva yhteiskunnallinen ja henkinen ilmapiiri, se saa nyt reaktioita. Sen kaltainen, mitä on kuvattu siirtymisenä kilpailuyhteiskuntaan, jossa kukin on oman onnensa seppä. Joku sellainen, että kyllä meikäläisilläkin on oikeus olla täysiä ihmisiä vaikka ei oltaisikaan hirveän menestyneitä tai pärjääviä."

Arkkipiispa puki sanoiksi sen, mitä itse olen kauhistellut jo jonkin aikaan.

Huoh. Lausunto voisi kiinnostaa, jos se tulisi joltakin oikealta tutkijalta. Teologin kompetenssi analysoida yhteiskunnallisia asioita on about samaa luokkaa ennustajapuhelinpalvelun pyörittäjän kanssa.

[QUOTE="vieras";23631511]Mitä pahaa on siinä jos haluaa olla oman elämänsä seppä?[/QUOTE]

Ei SIINÄ olekaan mitään pahaa, mutta jos se tarkoittaa sitä, että se on yhteiskunnallinen vaatimus pärjäämiselle... Noh, se poistaa vastuun yhteiskunnalta ja jsiirtää sen yksilölle itselleen. Putoat, oma vika, olet oman onnesi seppä ja silloin sinun on pärjättävä valittamatta. Ota opiksi, niele tappio ja jos et pääse ylös, niin sekin on oma vika.

Niinpä, kyllä arvot ovat koventuneet. Toisita ei tarvitse välittää, oma napa on tärkein. Oma menestyminen on tärkeää. Tositeevee täynnä ohjelmia joissa nöyrryytetään, tiputaan, voitetaan tai hävitään. Se kertoo meistä jotain. Olemme armottomia ja itsekeskeisiä ja suhtaudumme tähän hyväksyvästi. Välittäminen ja armollisuus on mielen heikkoutta.

Kerran me kaikki vanhenemme ja kohtaamme rajallisuuden ja heikkouden. Silloin etsimme sitä auttavaa kättä jota itse emme ojenna läheisille.

[QUOTE="asdfasdf";23631578]Ei SIINÄ olekaan mitään pahaa, mutta jos se tarkoittaa sitä, että se on yhteiskunnallinen vaatimus pärjäämiselle... Noh, se poistaa vastuun yhteiskunnalta ja jsiirtää sen yksilölle itselleen. Putoat, oma vika, olet oman onnesi seppä ja silloin sinun on pärjättävä valittamatta. Ota opiksi, niele tappio ja jos et pääse ylös, niin sekin on oma vika.[/QUOTE]
Osaksi totta, osaksi ei. Minusta yhteiskunnan ei pitäisi olla kenenkään nk lähin omainen. Meillä jokaisella on varmaan joku isotäti, serkunkaima tai naapuri, josta voisimme huolehtia.

[QUOTE="asdfasdf";23631578] Noh, se poistaa vastuun yhteiskunnalta ja jsiirtää sen yksilölle itselleen. Putoat, oma vika, olet oman onnesi seppä ja silloin sinun on pärjättävä valittamatta. Ota opiksi, niele tappio ja jos et pääse ylös, niin sekin on oma vika.[/QUOTE]

Näin sen pitääkin mennä. Vahvat jatkaa sukua ja heikot sortuvat.

[QUOTE="hello";23631605]Niinpä, kyllä arvot ovat koventuneet. Toisita ei tarvitse välittää, oma napa on tärkein. Oma menestyminen on tärkeää. Tositeevee täynnä ohjelmia joissa nöyrryytetään, tiputaan, voitetaan tai hävitään. Se kertoo meistä jotain. Olemme armottomia ja itsekeskeisiä ja suhtaudumme tähän hyväksyvästi. Välittäminen ja armollisuus on mielen heikkoutta.

Kerran me kaikki vanhenemme ja kohtaamme rajallisuuden ja heikkouden. Silloin etsimme sitä auttavaa kättä jota itse emme ojenna läheisille.[/QUOTE]
Mulla on jonkin sortin hytinä, että noiden tositeeveiden myötä aloimme hyväksyä itseltämme muiden halveksinnan ja kiusaamisen. Ennen sitä ehkä teimmekin niin, mutta emme kuitenkaan kehdanneet myöntää sitä. Eilisessä Metro-lehdessä oli hyvä kirjoitus koulukiusaamisesta ja siitä, miten koulukiusaaminen ei voi loppua niin kauan, kun me vanhemmat katsomme oikeudeksemme harrastaa mediakiusaamista.

[QUOTE="vieras";23631665]Näin sen pitääkin mennä. Vahvat jatkaa sukua ja heikot sortuvat.[/QUOTE]
Ihmiskunta ei olisi säilynyt hengissä, jos noin ei olisi aikoinaan ollut. Ihminen lienee - ainakin sivistysvaltioissa - ainoa eläin, joka ei jätä vammaisia, sairaita ja vanhuksia oman onnensa nojaan. Kysymys kuuluukin, haluammeko olla sivistyineitä vai toteuttaa alkuperäisiä eläimellisiä viettejämme.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23631703:
Ihmiskunta ei olisi säilynyt hengissä, jos noin ei olisi aikoinaan ollut. Ihminen lienee - ainakin sivistysvaltioissa - ainoa eläin, joka ei jätä vammaisia, sairaita ja vanhuksia oman onnensa nojaan. Kysymys kuuluukin, haluammeko olla sivistyineitä vai toteuttaa alkuperäisiä eläimellisiä viettejämme.

Valitettavasti Suomessa ja hyvin monessa muussakin maassa tätä vanhusten ja sairaiden oman onnensa nojaan jättämistä tapahtuu - milloin unohdetaan toimittaa ruokaa, milloin ei ehditä hoitaa kun henkilöstöpula on liian suuri yms. Ja kaikilla ei yksinkertaisesti ole ketään läheistä, vanhemmat ja isovanhemmat kuolleet, ei sisaruksia jne. joten ei senkäään varaan voida laskea, että kyllä nyt jokaisella joku on, joka voi auttaa ja huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23631648:
Osaksi totta, osaksi ei. Minusta yhteiskunnan ei pitäisi olla kenenkään nk lähin omainen. Meillä jokaisella on varmaan joku isotäti, serkunkaima tai naapuri, josta voisimme huolehtia.

Eihän siitäkään ole kyse, että sen pitäisi olla lähin omainen, mutta yhteiskunnan tulee huolehtia heistä, joilla ei ole keinoja itsestään huolehtia. Heitä on murto-osan murto-osa. Heitä, joilla ei ole ketään, eikä paljoa henkistä resurssia pitää itsestään huolta. Ja toki meillä on paljon tehtävää. Mutta siitäkin on kyse tässä henkisen ilmapiirin kovenemisessa, samaan aikaan kun puhutaan siitä, että yhteisöllisyyttä puuttuu ja valtion vastuuta pienennetään ja huudetaan että meidän pitää huolehtia toinen toisistamme, KANSALTA puuttuu keskinäistä solidaarisuutta. Sitä ei opita sillä, että otetaan entisestään pois. Me emme opi yhteisöllisyyttä yhteiskunnassa pelkällä toteamuksella, että huolehtikaa toisistanne. Markkinavetoinen yhteiskunta ei sille anna eväitä. Liian individualistinen yhteiskunta ei kasvata välittämään. Olisi tapahduttava suuri henkinen muutos ja parhaiten se tapahtuu sillä, että valtio säilyttää vastuunsa ja samalla antaisi eväitä yhteisöllisyyden kasvulle.

[QUOTE="vieras";23631831]Valitettavasti Suomessa ja hyvin monessa muussakin maassa tätä vanhusten ja sairaiden oman onnensa nojaan jättämistä tapahtuu - milloin unohdetaan toimittaa ruokaa, milloin ei ehditä hoitaa kun henkilöstöpula on liian suuri yms. Ja kaikilla ei yksinkertaisesti ole ketään läheistä, vanhemmat ja isovanhemmat kuolleet, ei sisaruksia jne. joten ei senkäään varaan voida laskea, että kyllä nyt jokaisella joku on, joka voi auttaa ja huolehtia.[/QUOTE]
Suurin osa yksinäisistä vanhuksista kuitenkin taitaa olla niitä, joilla joku on, mutta se joku ei välitä. Tai ei olosuhteiden vuoksi voi välittää. Yhteisöllisyys on kadonnut ja naapuri ei ole enää lähimmäionen vaan riesa, josta mieluiten haluttaisiin päästä eroon.

Mä arvostan päivä päivältä enemmän omaa perhettäni, omaa sukuani ja nyt tuota uutta sukuakin, joka perheeseeni tuli. Ihan vaan siksi, että meitä yhdistää sama asia: läheisistä pidetään huolta eikä heitä heitetä yhteiskunnan niskoille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23631855:
Suurin osa yksinäisistä vanhuksista kuitenkin taitaa olla niitä, joilla joku on, mutta se joku ei välitä. Tai ei olosuhteiden vuoksi voi välittää. Yhteisöllisyys on kadonnut ja naapuri ei ole enää lähimmäionen vaan riesa, josta mieluiten haluttaisiin päästä eroon.

Mä arvostan päivä päivältä enemmän omaa perhettäni, omaa sukuani ja nyt tuota uutta sukuakin, joka perheeseeni tuli. Ihan vaan siksi, että meitä yhdistää sama asia: läheisistä pidetään huolta eikä heitä heitetä yhteiskunnan niskoille.

Mielestäni yhteiskunta ei voi käyttää auttamatta jättämisen tekosyynä sitä, että ihmisellä on varmasti joku joka voisi pitää huolta (joka sitten ei kuitenkaan halua). Ei kai nyt siitä voi ketään rangaista, että hänen läheisensä ovat itsekkäitä ja välinpitämättömiä?

[QUOTE="vieras";23631906]Mielestäni yhteiskunta ei voi käyttää auttamatta jättämisen tekosyynä sitä, että ihmisellä on varmasti joku joka voisi pitää huolta (joka sitten ei kuitenkaan halua). Ei kai nyt siitä voi ketään rangaista, että hänen läheisensä ovat itsekkäitä ja välinpitämättömiä?[/QUOTE]

Moni vanhempi vaatii kotihoidontuen nostamista, mutta harva puhuu omaishoidon suuremmasta tukemisesta. Toisaalta, ei kaikkia tilanteita jaksa/pysty maallikko hoitamaankaan. Jos jokainen suku joutuu hoitamaan omat dementikkonsa, saamme varmaan pian lukea lehdistä kuinka pimeistä huoneista löytyy vanhuksia köytettynä ruoatta ja vessatta, kun aikuiset lapset ovat töissä kodin ulkopuolella.

Moni vanhempi vaatii kotihoidontuen nostamista, mutta harva puhuu omaishoidon suuremmasta tukemisesta. Toisaalta, ei kaikkia tilanteita jaksa/pysty maallikko hoitamaankaan. Jos jokainen suku joutuu hoitamaan omat dementikkonsa, saamme varmaan pian lukea lehdistä kuinka pimeistä huoneista löytyy vanhuksia köytettynä ruoatta ja vessatta, kun aikuiset lapset ovat töissä kodin ulkopuolella.

Niin, eipä mun äitini mitään suuria summia saanut kun hoiti mummoani kotona loppuun asti, piti syöttää ja vaipat vaihtaa yms. Ei siinä tosiaan voinut missään palkkatöissä käydä ja lomaa ei ollut koskaan päivääkään mut pärjättiin kuitenkin jotenkin. Se oli toki oma valinta mutta mielestäni omaishoitamista voisi tosiaan arvostaa ja tukea vähän enemmän.

[QUOTE="vieras";23631906]Mielestäni yhteiskunta ei voi käyttää auttamatta jättämisen tekosyynä sitä, että ihmisellä on varmasti joku joka voisi pitää huolta (joka sitten ei kuitenkaan halua). Ei kai nyt siitä voi ketään rangaista, että hänen läheisensä ovat itsekkäitä ja välinpitämättömiä?[/QUOTE]
Minusta taas yksilö ei voi käyttää auttamatta jättämisen tekosyynä sitä, että kyllä yhteiskunta huolehtii. Ihmisten pitää tulla toimeen läheistensä kanssa ja joskus se tarkoittaa sitä, että herne otetaan ihan omin toimin pois sieltä omasta sieraimesta. Niin tehtiin ennekiin. Tämän päivän ihmiset vaan ovat niin itsekkäitä, että yhtäkään väärää sanaa ei tarvitse muka läheisiltään sietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23632183:
Minusta taas yksilö ei voi käyttää auttamatta jättämisen tekosyynä sitä, että kyllä yhteiskunta huolehtii. Ihmisten pitää tulla toimeen läheistensä kanssa ja joskus se tarkoittaa sitä, että herne otetaan ihan omin toimin pois sieltä omasta sieraimesta. Niin tehtiin ennekiin. Tämän päivän ihmiset vaan ovat niin itsekkäitä, että yhtäkään väärää sanaa ei tarvitse muka läheisiltään sietää.

Jos kyse olisi vain herneistä nenässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23632259:
Useimmiten se kuitenkin on, jos tarpeeksi syvälle ihmissuhdedraamoissa mennään. Anteeksiantaminen - vaikken kristitty olekaan - on yksi parhaista asioista, mitä ihmisen elämään voi kuulua.

Ja paljon voi antaa anteeksi.

[QUOTE="vieras";23631665]Näin sen pitääkin mennä. Vahvat jatkaa sukua ja heikot sortuvat.[/QUOTE]

eikös se ole aika pitkälti aina mennyt niin?
nykyisin on mun mielestä siirrytty liiaksi siihen ettei yksilöllä ole enää vastuuta itsestään tai elämästään, ei tarvitse des yrittää tehdä ja pärjätä itse, luotetaan vain siihen että joku muu tekee, maksaa, hoitaa ja korjaa

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23632259:
Useimmiten se kuitenkin on, jos tarpeeksi syvälle ihmissuhdedraamoissa mennään. Anteeksiantaminen - vaikken kristitty olekaan - on yksi parhaista asioista, mitä ihmisen elämään voi kuulua.

Toki sitä on annettava useinkin anteeksi niille ihmisille, jotka ovat satuttaneet. Muuten katkeroituu ja se syö sinut elävältä. Anteeksiantaminen on maailman tärkein asia, mutta se ei vie pois sen tekijän väkivaltaisuutta, hänen tekemiään pahoja. En minä haluaisi hoitaa väkivaltaista läheistäni, mutta minun on luultavasti tulevaisuudessa pakko. Anteeksi olen hänelle antanut, mutta palaan samaan uudestaan. Miksi, koska se on luultavasti minun velvollisuuteni, koska olen hänen kohdustaan puskettu.

[QUOTE="asdf";23632273]Toki sitä on annettava useinkin anteeksi niille ihmisille, jotka ovat satuttaneet. Muuten katkeroituu ja se syö sinut elävältä. Anteeksiantaminen on maailman tärkein asia, mutta se ei vie pois sen tekijän väkivaltaisuutta, hänen tekemiään pahoja. En minä haluaisi hoitaa väkivaltaista läheistäni, mutta minun on luultavasti tulevaisuudessa pakko. Anteeksi olen hänelle antanut, mutta palaan samaan uudestaan. Miksi, koska se on luultavasti minun velvollisuuteni, koska olen hänen kohdustaan puskettu.[/QUOTE]
Juuri näin. Joskus on velvollisuuksia, joita ei haluaisi olevan. Mutta kun hoitaa velvollisuuksensa, voi myös tuntea siitä mielihyvää. Ettei lykännytkään lähesitään kasvottoman yhteiskunnan niskoille.

Yhteistyössä