arki vastasyntyneen kanssa

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
1. Herätättekö aamulla pienen vauvan (esim 1vk-2vk ikänen) kun nousette itsekin ylös vai annatteko nukkua niin pitkään kun haluaa?

2.miten teillä sitten etenee päivän touhut? syöttekö ja lähdette ulkoilemaan tms?

3.viettekö näin pienen vauvan aina ulos nukkumaan kun nukahtaa?

4.viettekö vauvan ulos/lähdette kävelemään ja yritätte saada samalla päikkäreille vai odotatteko ensin että vauva nukahtaa ja viette sitten ulos/lähdette kävelemään?

5.käyttekö vaunuilemassa vaikka vauva on hereillä vai odotatteko aina että nukkuu?

6. oletteko yrittäneet saada jonkinlaista rytmiä aikaiseksi?

7. kun vauva herää yöllä ja on virkeä, eli seurustelisi, niin seurusteletteko vai syötättekö vain ja vaihdatte vaipan ja jatkatte unia..?

"Jenis"
No en todellakaan ole herättänyt! Enkä muutenkaan mitään rytmiä tuossa vaiheessa yrittänyt kehitellä, paitsi että öisin ei valoja, seurustelua tms., ainoastaan pakolliset hommat. En ole tuon ikäistä vienyt ulos nukkumaan, paitsi kuopusta esikoisen ulkoilun ajaksi.

Rytmijuttuja on sitten yritetty siinä 3 kk:n jälkeen saada aikaiseksi.

"viiden äiti"
Heeräsin aina ennen lapsia, ja jin kahvit. Vauvankin herätin ja heräsi noin 7.30. Siitä alkoi päivä. Valvoi aikansa ja yhdeksältä nukahti uudelleen, yhdeltätoista ruoka ja päiväunet. Iltapäivällä ennen päivällistä pienet torkut vuoteiseksi.
Rytmi alkaa aamulla heräämisestä Jos vauvan kanssa nukutaan päivät, ei tule rytmiä.
Ruoka-ajat ja uniajat täytyy rauhoittaa. Parikuisina jo tiesin vauvoiltani mitä milloinkin ja myös he, ehkä jo toisilta aiemminkin.

"vieras"
Eipä meillä tuon ikäinen juuri muuta tehnyt kun söi ja nukkui, eli ihan mahdoton mitään rytmiä olisi ollut yrittääkkään tehdä :) Rytmittyi sitten ihan itsekseen n. 2kk ikäisestä eteenpäin.. Yöllä ei koskaan ole koettanut seurustella, mutta olen alusta asti koettanut tehdä selkeän eron yön ja päivän välille.

"Vieras"
1) nousen ylös vasta kun lapsi herää. Tai oikeastaan, vaikka heräisi niin otan viereen ja pyrin jatkamaan uniani.
2) pyritään ulkoilemaan päivittäin. Tuon ikäisen kanssa isäkin on kotona niin on mukavan rentoa. Sitten hieman myöhemmin kannattaa käydä esim äiti-vauvaryhmässä tai haalia aikuista seuraa kyläilemään tms.
3) nukutan ulkona 1-2 krt päivässä, pääosin siis nukkuu sisällä.
4) pieni vauva nukahtaa kyllä varsin nopeasti vaunuihin vaikka olisi melko vasta herännytkin. Tai sitten on hereillä ja syö tuttia. Enkä yritä nukuttaa ensin vaan laitan hereillä vaunuun.
5)=4)
6) esikoisen kanssa rytmi muodostui oikeastaan vasta kun kiinteitä aloitelyiin. Pienempi menee isomman rytmin mukaan.
7) otan viereen tungen tissin tai tutin suuhun ja jatkan uniani. Vauva nukahtaa kyllä ennenpitkää. jos se huutaa niin kanniskelen/ silitän/tarjoam uudelleen tuttia/ tissiä. En vaihda vaippaa jos ei ole kakkaa.

"..."
meidän 1vk vauva nukkui tänään ulkona 2h unet... hmm.. oiskohan saanutkaan nukuttaa ulkona....? eli siis voisiko vauvan herättää aamulla vai ei... kun ilmeisesti jotkut herättää, jotkut ei...

vierasmyy
Meidän vaavi on jo 10 kk mutta voin vastata mitä on muistissa...

1. Herätättekö aamulla pienen vauvan (esim 1vk-2vk ikänen) kun nousette itsekin ylös vai annatteko nukkua niin pitkään kun haluaa?

En koskaan herättänyt, vauvan pitää saada nukkua kun uni maistuu. Joskus esim. neuvolaan piti herättää, ja sekin teki pahaa.

2.miten teillä sitten etenee päivän touhut? syöttekö ja lähdette ulkoilemaan tms?

Ekana aina tissiä, sit vaipanvaihtoa ja seurustelua ennen seuraavia unia. Joskus ulkoiltiin, joskus käytiin kaupassa, mitä milloinkin...

Vein, parvekkeelle vaunuihin. Syntyi elokuussa ja oli lämmintä.

4.viettekö vauvan ulos/lähdette kävelemään ja yritätte saada samalla päikkäreille vai odotatteko ensin että vauva nukahtaa ja viette sitten ulos/lähdette kävelemään?

Sekä että.

5.käyttekö vaunuilemassa vaikka vauva on hereillä vai odotatteko aina että nukkuu?

Toki vaunuilin joskus myös vauvan hereillä ollessa. Sinnehän se monesti nukahti lopulta.

Päivän ja yön erotin heti alusta; öisin ei valoja, ei seurustelua, ei turhia vaipanvaihtoja..

7. kun vauva herää yöllä ja on virkeä, eli seurustelisi, niin seurusteletteko vai syötättekö vain ja vaihdatte vaipan ja jatkatte unia..?

En koskaan seurustellut, eikä sitä juuri vaatinutkaan kun tajusi yön idean aika alussa jo.

Kaikkien kolmen kanssa alkuajat on menneet niin, että eletään normaalia arkea, ja vauva kulkee mukana. Joko hereillä tai nukkuvana. Yleensä nukkuvana, sillä vastasyntyneeni ovat tykänneet nukkua 20+ tuntia vuorokaudessa.

Öisin en ole koskaan seurustellut. Vaipan vaihdoin jos oli ns. pakko (eli kakat), valoja en laittanut päälle, en ottanut katsekontaktia, en puhunut. Päivällä sitten seurusteltiin.

Ja nukkuvaa vauvaa en oo herätellyt. "Pakkosyöttänyt" vaan kahta kolmesta, niin kauan kunnes saavuttivat 3 kg painon, mutta yleensä söivät unissaan eivätkä siihen havahtuneet.

"Jenis"
[QUOTE="...";28522655]meidän 1vk vauva nukkui tänään ulkona 2h unet... hmm.. oiskohan saanutkaan nukuttaa ulkona....? eli siis voisiko vauvan herättää aamulla vai ei... kun ilmeisesti jotkut herättää, jotkut ei...[/QUOTE]

Anna hyvä ihminen vauvan nukkua! Ei oo mitään järkeä herättää, perussääntö on että ikinä ei vauvaa/lasta turhaan herätellä. Ja kesäaikaan voi huoletta nukuttaa ulkona noinkin pientä.

"..."
kun noin pieni vauva nukkuu sisällä niin mitä ootte mieltä, voiko sen siirtää kesken kaiken vaunuihin ja lähteä ulkoilemaan? vai pitäiskö antaa nukkua unensa siellä minne on nukahtanut

vierasmyy
[QUOTE="...";28522690]kun noin pieni vauva nukkuu sisällä niin mitä ootte mieltä, voiko sen siirtää kesken kaiken vaunuihin ja lähteä ulkoilemaan? vai pitäiskö antaa nukkua unensa siellä minne on nukahtanut[/QUOTE]

Kai vauvan pitäisi antaa nukkua siinä mihin nukahtaa, ettei pelästy herätessään ja ala pelkäämään nukahtamista. Mutta käytännössä aika mahdotonta, etenkin jos vauva nukkuu 20+ tuntia vuorokaudesta, kun pakko sitä on kauppaan ym lähteä. Enkä oman vauvan kohdalla huomannut että olis asiasta kärsinyt, vaikka heräsi ihan eri paikassa...

"Jenis"
[QUOTE="...";28522690]kun noin pieni vauva nukkuu sisällä niin mitä ootte mieltä, voiko sen siirtää kesken kaiken vaunuihin ja lähteä ulkoilemaan? vai pitäiskö antaa nukkua unensa siellä minne on nukahtanut[/QUOTE]

Kyllä mä olen siirtänyt, jos on tarvinnut johonkin lähteä. Nukkuvana, siis, en ole herätellyt.

1.Annoin nukkua, en koskaan muutenkaan tarkoituksella herätellyt vastasyntynyttä.
2.En kauheasti jaksanut ulkoilla ennen kun vauva oli yli 3kk. Olin aika huonossa kunnossa pitkään synnytyksen jälkeen ja ulkoilin mieluummin yksin silloin kun ulkoilin. Syötin vauvaa aina kun se oli nälkäinen, mikä oli aika usein ja yöllä parin-kolmen tunnin välein.
3.En koskaan nukuttanut ulos.
4.Nykyään laitan vauvan hereillä vaunuun ja sitten nukahtaa sinne, samoin pienempänä silloin kun vaunuilla mentiin.
5.Joskus käyn jos on tarvetta ja välillä vauva ei nukahdakaan, mutta en vienyt pientä vauvaa hereilläoloaikana ulos.
6.En alle kolmikuiselle, paitsi yritin hoitotyylillä ja valaistuksella ja seurustelun määrällä tehdä eron yön ja päivän välille alusta asti.
7.En seurustellut. Alussa vauva meni tosi myöhään nukkumaan ja silloin saatoin valvoa yli puolen yön ennen kuin edes yritin yöunille. Sitten aloin pikku hiljaa hilaamaan aikaisemmaksi nukahtamista. On jo pitkään nukahtanut yhdeksältä. Jos yöllä täytyi vaihtaa vaippaa tai muuta niin en seurustellut, enkä juuri edes ottanut katsekontaktia.

"Vieras"

Voi toki siirtää jos johonki on meno. Jotkut vauvat tietty herää siihen. Jos tietää että ehkä kesken unien on johonki lähtö niin voihan sen laittaa jo valmiiksi vaunukoppaan nukkumaan, heittää vaan peiton päälle ku lähtee ulos(kun on nyt näin lämmin)

Oon siirtänyt. Eikä meidän nyytit tajunneet mitään kuusta ei maasta. Ei noin pieni vielä oikeasti tiedä/ymmärrä/muista minne nukahtivat.

"..."
meilläkin tämä 2vk vaavi nukkuu useammat tirsat, tottakai, ja yleensä viimeset tirsat ( ns. ennen yötä) loppuu n. klo 23, sitten vaipanvaihtoa ja imetystä ja sit taas nukkumaan..

"vieras"
En ikinä herättänyt ja joka paikassa neuvotaan ettei noin pientä vauvaa saa mennä herättelee.

Meillä oli molemmat talvivauvoja joten meillä ei hirveesti ulkoiltu ihan noin pieninä.

Mulla ei oo kokemusta kesävauvoista mutta en usko että oisin aina vienyt ulos kun nukkuu, noin pienethän nukkuu melkein koko ajan.

-Kun lähdin ulos kävelylle niin laitoin vain vauvan vaunuun ja sinne se yleensä nukahti. Eli en odottanut että eka nukahtaa.

-Vastaus ylempänä

- Tuon ikäiselle en ole

-En oo seurustellu, olen vain syöttänyt ja tarpeen vaatiessa vaihtanut vaipan ja nukkumaan. En ikinä laittanut kirkkaita valoja päälle vaan mahdollisimman hämärässä että vauva oppisi pikku hiljaai että yö on nukkumista varten.

Aikalailla menty samoin kun Anatoliakin tuossa jo kertoi. Jos olen menossa johonkin niin pistän suoraan vaununkoppaan sipanneen vauvan, ja taas jos tulee mieleen yhtäkkiä lähteä johonkin ni sieppaan nyytin vaan kainaloon ja sitten menoks. Lähinnä omat on saattanu silmiään raotella vähän et äitihän se siinä taas ja sitten on unet jatkunu.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
mietin vain
Vauvan rytmi muotoutuu pikkuhiljaa. :) Alkuun on ihan normaalia, ettei rytmiä ole joten vauvan ehdoilla mentiin. Sen verran tosiaan alusta asti, että yöllä ei muuten vauvan kanssa touhuiltu kun et vaippa vaihdettiin jos oli kakka ja sit imetin. Muuten jos valvoi niin sai valvoa vieressä. Itse siinä samalla vahdin/torkuin. Vasta muutaman kk ikäisestä alettiin mukauttamaan rytmiä normaaliin arkeen. Itse nukuin silloin kun vauvakin nukkui. Jos heräin itse ennen vauvaa niin nautin vaan hetken rauhasta. Tuon ikäinen kuitenkin tarvitsee vielä sen n. 18h unta per vuorokausi. Ulos lähdettiin silloin kun vauva oli hereillä useimmiten ennen päiväunia et kun rupesi kitisemään, että väsyttää niin vauva vaunuihin ja sinne sitten nukahti kun käveltiin.

"vieras"
Kauhean tarkkoja kysymyksiä :)

Minä olen perusjuttuna pitänyt ainoastaan sitä, että jos vauva nukkuu niin silloin saa nukkua eikä herätellä ellei ole pakko, siis neuvolaan lähtö tms. Toki jos pitää lähteä esikoisen kanssa pijalle niin vauvan siirto pinnasängystä varocasti vaunuun ja menoksi. En minä ole edes tuollaisia ap:n kysymiä asioita miettinyt edes esikoisen kanssa.. Tehnyt vaan niin kuin hyvälle itsestä tuntuu ja maalaisjärjellä sumplinut asioita.

Ei meistä kukaan ole täydellinen äiti.. En edes haluaisi olla täydellinen, liikaa paineita. Minulle passaa oikein hyvin, että olen riittävän hyvä omille lapsilleni. Ota ap rennosti ja luota omiin vaistoihisi.. Jos joku tekee eri tavalla niin se on yhtä hyvä kuin sinun tapasi tehdä. Ja jonkun toisen tapa tehdä ei välttämättä sovi edes sinun vauvallesi. Minua on hirvittänyt suorastaan oman kuopuksen kanssa tänä keväänä (syntyi tammikuussa) miten vähillä vaatteilla hän on ulkona vaunuissa päikköreillä, mutta jos olen lisännyt niin sitten on ollut tukka märkänä. Kaverin vauvalla oli toppapuku ja makuupussi.. Meillä samaan aikaan ohut vanupuku ja makuupussi. :D sitä vaan pitää luottaa siihen omaan mutuun. Kyllä sinun vauva ilmoittaa milloin hän on tyytymätön sinun toimiisi :) muuten sinulla on vapaus hoitaa vauvaasi mitä erilaisimmilla tavoilla.

Yritin etsiä youtubesta Babies (2010) dokumenttia sinulle ap katsottavaksi, joka minulle oli silmiä avaava kokemus siitä miten eritavoilla eripuolilla maailmaa vauvaa hoidetaan.. Ja kaikki yhtä oikein. Olisi varmaan ollut sinullekin hyvä (kuten muillekin vauvojen äideille). :)

"vieras"
Mun vauveli on nyt 6,5kk

En herättänyt, noin pienellä ei vielä voi odottaa rytmiä. Heräsin kun isompi lapsi heräs.

Täysin lapsen ehdoilla, tuon ikäinen syö ja nukkunee lähes kokoajan. Köllittiin peiton alla rauhassa tissitellen, isä hoiti isompaa lasta.

En todellakaan, syntyi marraskuussa, joten ilmat oli jo viileät ja muutoinkin ois saanut jatkuvasti olla viemässä pihalle :)

Vauva nukahti aina heti kun lähdettiin kävelylle, ei tarvinnut nukutella, mutta aina syötin ja vaihdoin kuiviin ennen pihalle menoa.

Meillä ei noita 5 rappusta alas ehtinyt kärryjä viedä kun pikkunen nukkui jo, nykyäänkin nukahtaa melko helposti kärryihin tai autoon, mutta toisinaan saattaa olla hereillä.

Ei noin pienelle. Vaikkakin meillä rytmit muodostunut alusta lähtien esikoisen tekemisten mukaan, mutta varsinaiset yönukuttamiset otettiin parin kuukauden iässä, jolloin illan viimeinen imetys tapahtui pimeässä makuuhuoneessa. Yöt ollaan kokoajan pyritty pitämään öinä, eli vaipan vaihdot minimissä, valot mahdollisimman himmeinä, eikä olla vauvelin kanssa jutusteltu öisin.

Vastaus edellä. Meillä ei kyllä pari viikkoinen herännyt öisin seurustelemaan, vasta myöhemmässä iässä.

Yhteistyössä