Arkaluontoinenkin kysymys niille, joiden lapsella adhd tms.erityislapsi.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erityislapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vuosia sitten sanomalehdestä luettua. Perheessä oli erityislapsi, en enää muista millainen. Lopulta lapsen isoäiti osti omalle pihalleen kasan romurautaa, josta lapsi sai rakennella, ja tämän jälkeen lapsi oli tyytyväinen.

Meillä kaksi erittäin vilkasta leikki-ikäistä, 3,5 v ja reilu 2v. Pienellä ikäerolla siis. Kaikki sanoi et homma helpottaa kun pienemmän vauva-aika on ohi. Pah, kun pienempikin lähti liikkeelle (onneks vasta 1v3kk), ei tässä huushollissa oo kukaan ollut paikallaan enää. Ihan mahdottomia vipeltäjiä. Mitään dg ei luonnollisesti vielä ole, mutta epäilys on vahva että multa ovat adhd:n perineen, molemmilla vilkkauden lisäksi piirteitä jotka viittaavat neurologiseen häikkään.

Mut joo, ovat koko ajan liikkeessä ja äänessä. Vanhempi pystyy keskittyy telkkaan, mut pienempi ei ja turhautuu, ja alkaa ärsyttää isompaa. Ruokapöydässä pienempi palpattaa koko ajan, isompi pyörii tuskissaan, räplää vaiks talouspaperitelinettä jos muuta ei oo lähellä. Jos ei oo mitään hiplattavaa alkaa pitää älämölyä. Leikit todella raisuja: hypitään sohvalta toisten päälle, painitaan yms. ja sit kun lyövät viisaat päänsä yhteen, ei menoon auta mikään...mitään ei totella ja meno ihan järjetöntä. Paiskitaan, revitään, riehutaan. Keskinäistä kinaa tulee koko ajan ja keinot rajuja: lyöminen, tuuppiminen, pureminen, tavaroilla heittely, suoraa huutoa karjuminen... Keskenään niitä ei voi jättää kovinkaan pitkäksi aikaa kun heti on joku ei niin fiksu touhu käynnissä. Ulkona karkailevat juoksevat eri suuntiin , ei järkeä. Kaupassa kiskovat kilpaa tavaroita hyllyistä.

Hippasen on meilläkin väsyttävää ja kun en tiedä on pahin vielä edessä, vai voisiko tämä vaan olla uhmaa ja kohta ne oliskin enkeleitä....toivossa on hyvä elää.

Niin joo, välillä on itsekin meinannut karannut mopo käsistä kun lapsille hermostun. Tulee tehtyä hommat impulsiivisesti ja raisummalla otteella. Lisäksi ääntä on pakko käyttää, noihin ei lässytys tehoa, vaan kunnon ärähdyksellä ehkä jotain voi tapahtua. :( Mulla on kyllä tosi paljon auttanut itsehillintään oma psykostimulantti-lääkitykseni: pinnaa siis ihan erilailla ja jaksan neuvotellakin järkevästi ja keksiä ratkaisuja.

Ap: mistä lapsesi on adhd:n todennäköisesti saanut? Geenit, vai jotain muuta? Meinaan vaan, että jos esim. sinulla on adhd, niin lääkitys voisi auttaa tuohon pinna-asiaan, ja tuo jämäkkyyttä/johdonmukaisuutta touhuun.

mitä sä luulet saavuttavasi tukistamisella, huutamisella ja läpsimisellä?

Nyt on tänne vähän turha tulla tällästä sanomaan! Eihän sillä nyt kukaan saavuta mitään, nämä äiditkin sen tietävät. Ja potevat huonoa omaatuntoa myös siitä! Mutta kuvittele arki ja päivät erityislasten kanssa. Kun on väsynyt, paineessa ja arki painaa, niin sitä koittaa kaiken ja enemmänkin. Osa oli huonoja ratkasuja, osa hyviä. Tämän keskustelun äideistä huomaa jo lukemallakin, että ne on poikki. Apua ja tukea tarvittaisiin paljon.

• Tykkää
Reactions: hikka
tosiaan ihanan rehellinen ketju :)

itselläni ei erityislasta ole, mutta olen aikanaan työskennellyt monta vuotta koulunkäyntiavustajana ja muistan ikuisesti erään kerran kun olimme koulun jälkeen erään adhd-lapsen äidin kanssa sellaisessa keskustelussa mitä käytiin aika usein (homma toimi tosi ihanasti ja avoimesti :) )
ja kerran se äiti vaan romahti... oltiin tultu jo tosi tutuiksi ja tehty yhteistyötä muutama vuosi ja meillä oli ihan peruskeskustelu aiheesta miten lääkitys on vaikuttanut lapsen käytökseen..

ja se helpotus sen äidin puheissa ja kasvoilla ja olemuksessa... alkuun oli jyrkästi vastaan lääkitystä, mutta oikea ratkaisu oli sitten kuitenkin se concerta-lääkitys tässä tapauksessa :)

sivusta olen paljon seurannut erityislasten elämää ja perheitä ja sydämeni kyllyydestä toivotan voimia, jaksamista ja kaikkea hyvää teille jokaiselle!!!! :)

Meillä lapsi alkaa riehumisen sijaan itkemään kun ylitän rajan ja huudan kovasti että nyt riittää, tai nipistän tms. Sillä hetkellä kun lapsi on aivan hysteerinen, tavoittamattomissa tai agressiivinen niin tuntuu että itkukin on parempi vaihtoehto ja lapsen saa kaupasta autoon, rappukäytävästä sisälle tai muuten tilanteen katkaistua. Sitä sillä saavutetaan, ainakin meillä :(

[QUOTE="joopa";24073901]Nyt on tänne vähän turha tulla tällästä sanomaan! Eihän sillä nyt kukaan saavuta mitään, nämä äiditkin sen tietävät. Ja potevat huonoa omaatuntoa myös siitä! Mutta kuvittele arki ja päivät erityislasten kanssa. Kun on väsynyt, paineessa ja arki painaa, niin sitä koittaa kaiken ja enemmänkin. Osa oli huonoja ratkasuja, osa hyviä. Tämän keskustelun äideistä huomaa jo lukemallakin, että ne on poikki. Apua ja tukea tarvittaisiin paljon.[/QUOTE]

Sitten kannattaisi hakea sitä apua. täältä sitä ei saa vaikka lukee kuinka surkeita tarinoita. Ja tuolla käytöksellä tekee vain itselleen hallaa.
Itse halusin tietää, että miksi niin ihan oikeasti tekee.Saako lapsen tottelemaan sillä tai jotain muuta? Tuolla toiminnalla varmasti jokainen saa itsensä masentuneeksi.

Itselläni on monen vuoden kokemus erityislapsista ja tiedän että nuo asiat vain pahentaa niitä.

Meillä on kolme ns. erityislasta ja kotona oleminen oli yhtä helvettiä suorastaan. Olin itse täysin uupunut kun mikään ei auttanut ja satoja toistoja jonkin uuden asian sisäistämiseen jne...
Mutta, sitten ymmärrettyäni lasten ruokavalion vaikuttavan myös käytökseen päätimme kokeilla ja ihme todellakin tapahtui
eli vähähiilihydraattisella ja lisäaineettomalla ruokavaliolla lapsemme todellakin rauhoittuivat ja meno kotona alkoi muuttua kuukausien kuluessa normaaliksi ja nykyisin lapset ovat hyvällä tavalla virkeitä, jaksavia keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja oppinenkin on helpompaa kalanmaksaöljyn myötä.
Suosittelen kaikkia vanhempia edes kokeilemaan ravinnon merkitystä lapsiinne ja ottamaan selvää asioista.

Meiltä löytyy 6v autistinen down-poika ja 5v autistityttö sekä puolivuotias, maailman helpoin ja tyytyväisin vauva. En nyt jaksa enempää arjen ongelmia selitttää, sanotaan että poika on täysin puhumaton, hyvin vähän viittova vaipoissaan oleva, nykyisin ylienerginen jokapaikanhöylä aivan onnettomalla vaarantajulla. Tarvii apua about kaikissa arkitouhuissa ja tarvitsee yhä rattaita kun liikutaan yhtään pidempiä matkoja. Tyttö on... autisti. Enkä ole yhtään varma olenko sitä ihmistyyppiä jako yleissti tulee autistien kanssa juttuun. Vaikka tyttö taidoiltaan ja kehitystasoltaan on veljeään huomattavasti edellä, on hän omlla tavallaan se enemmän voimia vievä lapsi.

Mutta siis eipä tuolle jaksamiselle juuri vaihtoehtoja ole, vaikka joskus tiukkaa tekee. Itse olen antanut itselleni luvan olla laika ja mukavuudenhaluinen aina kun siihen on mahdollisuus ja olen jakanut vatuuta lapsista myös muille. Mies tekee oman osuutensa ja usein myös jaamme lapset niin että kumpikin saa keskittyä vain siihen yhteen. Ollaan heitetty romukoppaan ajatukset siitä että kaikki lomareissut ja huvitteluretket pitää tehdä koko perheen voimin, jos tuntuu helpommalata ajatus lähteä pienemmällä porukalla niin tartutaan tuohjon mahdollisuuteen.

Lapset ovat kuntouttavassa päivähoidossa vaikka olen itse kotona vauvan kanssa, nautin näistä rauhallisista päivistä ja parhaillaankin ollaan shoppailureissulla pitämässä ruokataukoa. =) Esikoisella on vapaa-ajan avustaja käytössä 10h/kk, mikä antaa myös omaa vapautta. Ollaan myös palkattu lastenhoitajia kotiin ja turvauduttu varamummon apuun jotta ollaan saatu yhteistä vapaa-aikaa miehen kanssa. miehen yötyö on myös mahdollistanut tuota vapaa-aikaa päivisin kun lapset ovat hoidossa.

Pyritään perheellä keksimään myös yhteistä hauskaa tekemistä ja ollaan opittu joustamaan siitä millaista lapsiperheen arjen kuuluisi olla täydellisessä kodissa. Huumori auttaa tiukoissakin tilanteissa ja vertaistuki on kullan arvoista! Nautitaan myös kaikista uusista asioista mitä lapset oppii tai apuvälineistä mitä saadaan käyttöömme. Huomenna päästään kokeilemaan esikoiselle pyörätuolia, asia mitä ollaan odotettu pitkään ja mikä minusta tumntuu jo ihan jouluaatolta. :D Iso askel pienen pojan elämässä ja vanhemmille helpotus kun päästään vihdoin eroon noista "mitä noin iso lapsi vielä rattaisssa tekee?" ja "tänne ei saa tuoda rattaita sisään!"-jutuista.

Loma-ajat ovat toisinaan raskaita. Meillä siis koko perheellä adhd/add tai vastaavaa neurologista epätyypillisyyttä ja minun on pakko saada olla välillä aivan yksikseni, että jaksan. Se on haastavaa, kun äijä on sairaana, eikä voi sälyttää lapsivastuuta hänelle.

Niin ja unohtui mainita että pyritään miehen kanssa kumpikin säilyttämään se oikeus omaan vapaa-aikaan ja harrastuksiin. Minulle juokseminen ja koiran kanssa lenkkeily on tärkeitä henkirakoja, varsinkin loma-aikaan kun lapset on pidempiä aikoja kotona.

Ystävät ja sukulaiset ovat tukiverkostona arvokkaita vaikkeivat käytännön arjessa olekaan apuna. On ihanaa tietää että on joku jolle voi soittaa mieltään purkaakseen koska hyvänsä. Samoin ollaan onnekkaita kun ollaan näin yhteiskunnan puolesta saatu upeita ammatti-ihmisiä tueksemme, niin päiväkodin kun kuntoutuspuolenkin myötä. Naapuritkin ovat ihania...

[QUOTE="joopa";24073901]Nyt on tänne vähän turha tulla tällästä sanomaan! Eihän sillä nyt kukaan saavuta mitään, nämä äiditkin sen tietävät. Ja potevat huonoa omaatuntoa myös siitä! Mutta kuvittele arki ja päivät erityislasten kanssa. Kun on väsynyt, paineessa ja arki painaa, niin sitä koittaa kaiken ja enemmänkin. Osa oli huonoja ratkasuja, osa hyviä. Tämän keskustelun äideistä huomaa jo lukemallakin, että ne on poikki. Apua ja tukea tarvittaisiin paljon.[/QUOTE]

Silti lyöminen on laitonta, lastensuojeluilmoitus. Mikään ei ole syy lyömiseen, aina on selityksiä!!!

[QUOTE="vieras";24077210]Olisiko kannattanut jättää lapset tekemättä, jollei muuta ratkaisua ole kuin lyöminen?[/QUOTE]

En itsekään hyväksy lyömistä, mutta tää on niin jäätävän typerä kommentti ettei toista löydy.
Ennen lapsia sen lapsen erityisyyden/sairauden/omat voimavaratko tietää etukäteen?

Turha märistä kun ei niitä lapsia voi jättää jälkikäteen tekemättäkään. Omaa käytöstään voi aina muuttaa.

Mulla ei ole erityislasta (tai ainakaan diagnoosia), mutta meidän vanhin lapsi on ollut aina haastava. Senkin kanssa on jaksaminen välillä koetuksella aika rankastikin, joten mä voin kuvitella, mikälaisia haasteita erityisemmät lapset voivat tarjota. Täydet sympatiat siis erityislasten vanhemmille. Ottakaa kaikki mahdollinen tuki ja apu vastaan, että saatte edes välillä niitä voimaannuttavia hengähdystaukoja.

Yhteistyössä