Argh tätä välikausipukuviidakkoa.... mitä noi vesipilarit kertoo???

Vesipilari kertoo kuinka kovan vedenpaineen kangas kestää ennenkuin vesi tulee läpi. Googlella löytyy varmaan tarkempi selitys ja määritelmä.

Yksinkertaistettuna, mitä enemmän lapsi tykkää istua lätäkössä sitä korkeampi kanttaa vesipilarin olla (+teipatut saumat housuosassa). Jos lapsi leikkii enempi liikkumalla niin matalampi arvo riittää. 50000 on ihan hyvä ja kestää sadesäälläkin läpipäästämättä. Teipatut saumat kannattaa olla vähintään hartioissa, jotta ei saumoista päästä vettä läpi sateella.

[QUOTE="plop";23415398]50000 on ihan hyvä ja kestää sadesäälläkin läpipäästämättä. .[/QUOTE]

Wau, eipä taida tuollaisia olla kovin monessa kaupassa myynnissä ;)

Meidän lapsella on ollut Lenne käytössä niin välikausi- kuin toppahaalareissakin jo 3 vuoden ajan eikä ole ollut ongelmia vedenpitävyyden kanssa. Hyvälaatuisia ulkovaatteita. :)

Minä koitin parilla hakusanalla googlettaa, mutta tuli pääasiassa linkkejä tänne keskusteluihin :)

Kiitos selityksistä, valitsen siis 5000 pilarin! Harmi kun noissa vanhemmissa reimoissa (1-2v vanha malli) ei lue vaatteessa itsessään se pilari. Mulla on nimittäin saatuna reiman välikausitakki tytöllä, vaikuttaa tosi hyvältä mutta tietoja ei löydy kuin materiaalit. Mut eiköhän tuo kevään passaa, kun on täysin uudenveroinen kuitenkin.

Minä koitin parilla hakusanalla googlettaa, mutta tuli pääasiassa linkkejä tänne keskusteluihin :)

Kiitos selityksistä, valitsen siis 5000 pilarin! Harmi kun noissa vanhemmissa reimoissa (1-2v vanha malli) ei lue vaatteessa itsessään se pilari. Mulla on nimittäin saatuna reiman välikausitakki tytöllä, vaikuttaa tosi hyvältä mutta tietoja ei löydy kuin materiaalit. Mut eiköhän tuo kevään passaa, kun on täysin uudenveroinen kuitenkin.

Jos se on Reimatec niin kyllä se vettä pitää. Jos on tavallinen Reima niin on vettä hylkivä.

Wau, eipä taida tuollaisia olla kovin monessa kaupassa myynnissä ;)

No, hiukan liian vikkelät sormet taas ja laskutaito hukassa ;) Mutta olis kyllä mainio...

Noista teipatuista saumoista tuli mieleen. Että itselläni on ulkoilupuku 12 000 arvolla. Olkapäät on kyllä teipattu, mutta joku fiksu on tehtaalla keksinyt, että tikataan käsivarteet hieno merkki. Tuon merkin tikkauksista takki päästää vedet läpi... >:( Hienoa seistä kaksi tuntia rankkasateessa harrastuksen takia toinen käsivarsi aivan märkänä. Muuten takki pitää todella hyvin vettä.

Olen joskus netistä löytänyt hyvän ja kattavan selityksen tuolle vesipilariarvolle, nyt en löytänyt kuin tämän. Tosiaan antaa suurimmaksi osaksi linkeiksi mammapalstoja tai retkeily-keskusteluja :D

Mikä ihmeen vesipilariarvo? Kankaiden vedenpitävyyttä mitataan vesipilaritestillä, jossa testipalan päälle kuormataan vettä. Kun veden korkeutta lisätään, jossain vaiheessa vesipilarin paino riittää työntämään vettä kankaan läpi. Tässä vaiheessa kankaan kuormana olevan vesipilarin korkeus ilmoitetaan kankaan vesipilariarvona. 10 000mm on jo hyvin vedenpitävä arvo. Toisaalta useimpien Gore-Tex-tuotteiden vastaava arvo on yli kaksinkertainen.

Mikä ihmeen hengittävyysarvo? Hengittävyysarvo kertoo, kuinka monta grammaa vuorokaudessa neliömetri materiaalia pystyy päästämään läpi höyrystynyttä vettä. Mitä suurempi arvo, sitä vähemmän “umpinaiselta” asu tuntuu

Ei voi vielä neljän lapsen äiti osata ostaa lapsille vaatteita, kun on niin tieteellistä tämä! Mitä noista vesipilareista nyt pitää kyylätä?

sillä vesipilariarvolla ei ole niin väliä. Esim viime vuonna ostin Jesper Juniorista heräteostoksena halvan Motions haalarin( maksoi 25e) ja se oli aivan mainio, ei tosiaan
ollut mikään kosteussuojattu, mutta toimi silti HYVIN!

Ja älkää nyt haukkuko, kyllä ostan myös merkkejä esim Tickettiä ym., ainoa mitä en osta on Reimatec, koska niiden kankaan laatu huonontunut!!

Minä olen katellut kaikenlaisia merkkejä, mulla ei ole halua ostaa 99-120e vaatetta eli katselen lassiesta minymohon ja lenneen. Ennen on pärjätty ilman että olen kummemmin edes vertaillut, senkun ostanut tuulipuvun anttilasta tms. Joten luultavasti pärjätään paremminkin kuin täydellisesti nyt kun vähän näen vaivaa valinnassa :D

sillä vesipilariarvolla ei ole niin väliä. Esim viime vuonna ostin Jesper Juniorista heräteostoksena halvan Motions haalarin( maksoi 25e) ja se oli aivan mainio, ei tosiaan
ollut mikään kosteussuojattu, mutta toimi silti HYVIN!

Meillä ollut myös Motionsin housuja, ja hyvin on pärjätty. Mutta mä luulin (luulin lukeneeni niiden lapuista että niissäkin olisi kosteussuojaa, ja vesipilariarvo 3000mm). Ehkä ne tekee sitten ulkoasuja sekä kosteussuojalla että ilman?

Motion´seissa on aina ollut tuo 3000m mikä käytännössä tarkoittaa vettä hylkivää. Ihan hyvin sillä pärjää normikelillä, mutta vesisateessa ja lätäköissä päästää saumoistaan läpi. Siihen 3000mm ei vielä kuulu teippauksia.

Yhteistyössä