Miksi joitakin äitejä harmittaa jos joku haluaa satsata lapsensa vaatteisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:

Ehkäpä esimerkiksi siksi kun niillä rahamäärillä voitaisiin satsata aika paljon esim. kehitysmaiden lasten ja naisten koulutukseen?

No mutta miksi joku toinen katsoo olevansa oikeutettu tulemaan ja kommentoimaan sitä mihin jokainen aikuinen ihminen rahojaan käyttää.
Esim minä, niin minä autan mieluusti lähimmäisiäni mutta se, että sijoittaisin rahojani johonkin avustusjärjestön toimintaan niin...

Ei mua ainakaan harmita, kukin saa tuhlata rahansa mihin haluaa. Ei tosin tarvitse tulla kerskumaan minkä merkkisiä ja minkä hintaisia vaatteita lapselleen ostaa. Niin ja sitten itkeä, kun eivät mene kirpparilla sikakalliiilla hinnalla kaupaksi.

Jos toisaalla lapset kuolevat nälkään ja janoon, ja juuri näiden törsääjien takia, kun heidän käyttämät vaatteet on kasvatettu siellä ja näin ei riitä enää pohjavettä näille lapsille. järvet kuivuvat kun puuvillan kasvattaminen imee vettä sikamaisesn paljon. Araljärvikin kuivui kokonaan juuri puuvillan kasvatuksen takia.

Se kituminen on pahempaa kuin tappaminen. Eli tottakai jonkun törsäys on toiselta aina pois. Parmpi ihminen on sellainen, joka ampuu, kuin että törsää itseensä ylimääräistä. jota ei tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja jensku:

Ehkäpä esimerkiksi siksi kun niillä rahamäärillä voitaisiin satsata aika paljon esim. kehitysmaiden lasten ja naisten koulutukseen?

No mutta miksi joku toinen katsoo olevansa oikeutettu tulemaan ja kommentoimaan sitä mihin jokainen aikuinen ihminen rahojaan käyttää.
Esim minä, niin minä autan mieluusti lähimmäisiäni mutta se, että sijoittaisin rahojani johonkin avustusjärjestön toimintaan niin...

Mikset sijoittaisi rahaa avustusjärjestöjen toimintaan? Miten sä muuten ajattelit auttaa sellaisia, jotka oikeasti ovat heikoimmilla?

Harvemmin varmaan se äiti joka paasaa kuinka järjetöntä on maksaa 140? toppahaalarista ja on itse kinuamassa samaa haalaria seuraavana vuonna ilmaiseksi, on kuitenkaan tuon haalarin saatuaan laittamassa sitä 140? millekään avustusjärjestölle.

Tai muutenkaan niitä rahoja mitkä katsoo säästäneensä kun ostaa tai saa lapsen vaatteet ja tavarat käytettyinä. Eli ei pitäisi hänellä olla mitään arvostelemista tuossa. Pikemminkin luulisi olevan kiitollinen kun löytyy ihmisiä jotka ostavat kalliita ja kestäviä vaatteita uusina. Sitäkauttahan hän itsekin saa ne sitten ostettua käytettyinä halvemmalla. Minä ainakin kiitän mielessäni aina näitä kerskakuluttajia kun löydän jostain kirppikseltä tai huutiksesta uudenveroisen, hyvälaatuisen lastenvaatteen edullisesti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos toisaalla lapset kuolevat nälkään ja janoon, ja juuri näiden törsääjien takia, kun heidän käyttämät vaatteet on kasvatettu siellä ja näin ei riitä enää pohjavettä näille lapsille. järvet kuivuvat kun puuvillan kasvattaminen imee vettä sikamaisesn paljon. Araljärvikin kuivui kokonaan juuri puuvillan kasvatuksen takia.

Se kituminen on pahempaa kuin tappaminen. Eli tottakai jonkun törsäys on toiselta aina pois. Parmpi ihminen on sellainen, joka ampuu, kuin että törsää itseensä ylimääräistä. jota ei tarvitse.

Mikä on ylimääräistä? Ihmisellä A ja B voi olla lapsilleen ihan yhtämonta vaatetta. A:n vaatteet on vain ostettu uusina ja B:n käytettyinä. Onko A:an sitten ylimääräisiä vaikka ovat yhtä tarpeeseen hankittu kuin B:nkin? Toisaalta jos kukaan ei ostaisi lastenvaatteita uusina niin mistä ihmeestä niitä sitten ilmestyisi kirppiksille yms?

Ymmärrän sen ettei jollain ole varaa eikä haluakaan maksaa isoja summia lastenvaatteista, itsekin otan kiitollisuudella vastaan toisten vanhoja vaatteita ja hankin muutenkin mahdollisimman paljon käytettyinä, kaupasta ostan sitten sen mitä on pakko. MUTTA ei tulisi pieneen mieleenkään arvostella ihmisiä jotka ostavat vaatteet uusina, puhumattakaan tästä ap:n esimerkistä että ensin haukkuu kaverin joka ostaa liiankalliit toppapuvut lapsilleen ja samaan hengenvetoon on sitten pyytämässä tuota samaa pukua omalle lapselleen seuraavaksi talveksi. Röyhkeyden huippuja nämä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mutta siis hienoa, että jotkut ostavat uusia, kalliita laadukkaita vaatteita jotka minä sitten ostan tai saan käytettynä. Mieluummin laadukasta käytettyä kun uutta halpista!

Samaa mieltä olen tuosta ninaTT:n kanssa. Itse ostan lapselleni sekä uutta että käytettyä, mutta mieluusti vain laadukasta ja kulutusta kestävää. Eettisyyttä ja ekologista valmistustakin pidän tärkeänä. Nykypäivänä tosin tuosta eettisyydestä ei ole monessakaan vaatteessa takeita. Kierrätän meiltä vaatteet sitten eteenpäin joko kavereille tai kirppareille. Itse hämmästelen myös aina sitä "kun halvalla sai" -mentaliteettia lastenvaatteiden, tai minkään muunkaan ostamisessa. Mielestäni yksi laadukas, vaikkakin kalliimpi on aina parempi vaihtoehto kuin useampi halvempi riepu. Usein halvan ja heikkolaatuisemman ostaminen tulee sitä paitsi loppujen lopuksi aivan yhtä kalliiksi kuin se, että ostaa alunperin yhden laadukkaan tuotteen.

Just joo. :headwall:

jos rahaa riittää myös muuhunkin elämiseen eikä tarvitse valitella rahanpuutetta tai kysellä palstalla koska lapsilisät tulee, niin mikäs siinä. mutta sitten vaan se että kun lapsen tähän opettaa ja jos elämäntilanne ja rahavarat puuttuu ja murkku vaatii sitä ja tätä

Harvemmin varmaan se äiti joka paasaa kuinka järjetöntä on maksaa 140? toppahaalarista ja on itse kinuamassa samaa haalaria seuraavana vuonna ilmaiseksi, on kuitenkaan tuon haalarin saatuaan laittamassa sitä 140? millekään avustusjärjestölle.

Tai muutenkaan niitä rahoja mitkä katsoo säästäneensä kun ostaa tai saa lapsen vaatteet ja tavarat käytettyinä. Eli ei pitäisi hänellä olla mitään arvostelemista tuossa. Pikemminkin luulisi olevan kiitollinen kun löytyy ihmisiä jotka ostavat kalliita ja kestäviä vaatteita uusina. Sitäkauttahan hän itsekin saa ne sitten ostettua käytettyinä halvemmalla. Minä ainakin kiitän mielessäni aina näitä kerskakuluttajia kun löydän jostain kirppikseltä tai huutiksesta uudenveroisen, hyvälaatuisen lastenvaatteen edullisesti. :)

Mä laitan vuodessa n 200? Unicefille, mutta 140? haalaria tuskin ostaisin. Ilmaiseksi ottaisin vastaan.

Se, että ostaa lapselleen kalliin haalarin ei tee ihmisestä kerskakuluttajaa. Se on se kokonaismäärä uutta vaatetta, joka määrittää asian. Jotain tolkkua käsitteisiin.

Se, että hamstraa kirpparilta kaapit täyteen vaatteita on kerskakulutusta siinä missä uusien vaatteiden hamstraaminenkin. Eli tärkeintä on hankkia vaatteita sen verran kuin tarvitaan ja käyttää ne loppuun (joko itse tai antamalla eteenpäin).

Ja ap kysymys - kieroonkatsominen on luultavasti seurausta a) vahvasta ideologiasta, joka vääristää/värittää mielikuvaa tiettyjen vaatteiden omistajista b) alemmuudentunteesta, joka peitetään pätemällä pikkuasioissa.

Sellainen ihminen täytyy olla kommunisti, kun haluaa, että kaikki pukeutuvat samalla tavalla, ajavat samallaisella autolla ja asuvat samalla tavalla, jne.

Mutta saahan sitä kommentoida, vapaa maa. Minua ei sellainen hetkauta ja nutisevat&natisevat tyypit eivät ehkä pian ole minun ystäväpiirissä kovin korkealla. Mä kuuntelen mielummin ystäviä, jotka osaavat rakentavasti kertoa eriäviä mielipiteitään.

No, minusta lapset voinäyttää siisteiltä halvemmalalkin. Ostan psri kolme kertaa käytettyj vaatteita yhdeltä kaverilta ja lapseni pukeutuvat nätisti. ei kukaan näe heidän vatteista että me ollaan vähävaraisia.
Minä satsaan mieluummin ruokaan. Nykin kävin kaupassa hamstraamassa ruokaa, vaikka edellisiäkinoli pkasteesa ja kuivakaapissa, nälkää meillä ei tarvitse nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:

Just joo. :headwall:

AAAAArgh! Hyvälaatuiset kalliit lastenvaatteet on kierrätettäviä=> joku satsaamishaluton saa vaatteen oman lapsensa käyttöön kunhan ostaja on sitä ensin pitänyt.
Halvat huonolaatuiset vaatteet ovat ekologisesti kestämättömiä ynnä puuvillan tuhlausta.

Eli siis kalliit vaatteet on riistetty Venäjän lasten selkänahasta. Halpisvaatteet sen sijaan Kiinalaislapset ovat ommelleet onnellisina, niinkö :$

Eikö se ole just sama jos järvet kuivuu eikä niille riitä vettä, onpa ainakin riisiä mitä syödä kun on sitä puuvillaa mitä myydä??? Kumpi kampi, tasapainoa pitäisi ajatella.

Niin, monella tökkii se ideologia. Kalliita vaatteita ei saa ostaa - ne pitää saada joltakulta ilmaiseksi!

Mikäli vastustaa tietyn hintaluokan vaatteita, olisi syytä olla siinäkin johdonmukainen eli ostaa sitten kirppariltkin vain niitä halpoja merkkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Eli siis kalliit vaatteet on riistetty Venäjän lasten selkänahasta. Halpisvaatteet sen sijaan Kiinalaislapset ovat ommelleet onnellisina, niinkö :$

Ihanaa!!! Tällä palstalla osataan sittenkin ajatella!!!!! Voisko tuo vieras lukea ja yrittää ymmärtää tämän?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Ihanaa!!! Tällä palstalla osataan sittenkin ajatella!!!!! Voisko tuo vieras lukea ja yrittää ymmärtää tämän?

No olishan se parempi että nekin lapset olisi kuolleet nälkään tai aidsiin!

Siis perusteluna aika huono, tuon kortin voi vetää mihin vaan. Vai pitäisikö kaikki mahdollinen (ja mahdoton) jättää ostamatta, ja syytää rahaa lahjoituksina kehitysmaihin. Huono idea. Parempi olisi, jos voisimme ostaa sellaisia tuotteita, jotka tuovat rahaa kehitysmaihin, sen sijaan, että syydämme sinne vastikkeetonta rahaa. Harmillista kyllä, etäisyydet on niin pitkiä, että joku vetää aina välistä

Niin, monella tökkii se ideologia. Kalliita vaatteita ei saa ostaa - ne pitää saada joltakulta ilmaiseksi!

Juu, tai ainakin ostaa kirpparilta mahdollisimman halvalla samaan aikaan päivitellen niitä kelvottomia, maapallon tuhoavia ihmisiä (esimerkiksi sen kirppispöydän myyjää) jotka kehtaavat ostaa vaatteet uusina koska itse sentään ostaa vähän käytettyä kirppikseltä.. :kieh:

En osta vaatetta hinnan mukaan, vaan laadun ja kestävyyden takia. Ei mun tarvitse päteä missään sillä, että mun lapset käyttää ReimaTeciä tms, mutta olen kyseisen merkin hyväksi havainnut. Olen myös todennut sen, että jos ostan hieman hinnakkaamman, joka yleensä on myös laadultaan erittäin hyvä, menee se samainen toppa-/välikausiasu myös keskimmäiselle ja kuopukselle aikanaan. Eli periaatteessa pääsen näin halvemmalla, kuin os ostaisin jokaiselle lapselle uuden 30-40 euroa maksavan puvun, jota pikkusisarukset eivät voisi enää käyttää, koska on rikki/loppuunkulunut.
Niin, ja on meillä myös Lassieta, Cirafia yms, ettei joku nyt luule, että meidän lapset kulkee vaan ReimaTecin/Reiman vaatteissa.

Niin joo, ja voin kyllä auttaa kehitysmaiden lapsia ja naisia ym. muutenkin, kuin ostamalla lasten vaatteet kirpparilta ja antaen näin "välirahan" keräykseen.

Yhteistyössä