ARGH!!!! mä en tajua tuota miehen ideaa lasten nukkumaanmenosta. se on ihan neuroottinen sen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ev

Vieras
päivästä riippumatta on lasten mentävä puoli 9 sänkyyn. en tajua! lapset jo 9 ja 7v ja varsinkin tuolle 9veelle tuo alkaa olee liian aikainen nukkumaan meno. häntä ei vaan väsytä vielä silloin.

nytkin ollaan lomalla ja mies oli jo kasin jälkeen alkamassa hätistelee lapsia sänkyihin! siis WTF!!!! olen puhunut eiheesta miehelle, mut sen on niiiiiin vaikea opetella tuosta rutiinista pois vaikka lapset kasvaa tai ollaan lomalla.

Meillä lapset menee puoli 9 sänkyyn. Lomilla venyy kymmeneen, mutta aina muulloin puoli 9. Rytmi on mun mielestä tärkeä juttu. Ja kun on rytmi, se helpottaa kummasti iltakiukkuamista.

Meillä 7v menee joka päivä klo 20 nukkumaan, oli sitten arki tai pyhä.

On eduksi, ettei sitä rytmiä sekoita muutaman vapaapäivän vuoksi ja meillä se näkyy ihan käytännössäkin...jos lapsi valvoo pidempään, hän herää yöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
päivästä riippumatta on lasten mentävä puoli 9 sänkyyn. en tajua! lapset jo 9 ja 7v ja varsinkin tuolle 9veelle tuo alkaa olee liian aikainen nukkumaan meno. häntä ei vaan väsytä vielä silloin.

nytkin ollaan lomalla ja mies oli jo kasin jälkeen alkamassa hätistelee lapsia sänkyihin! siis WTF!!!! olen puhunut eiheesta miehelle, mut sen on niiiiiin vaikea opetella tuosta rutiinista pois vaikka lapset kasvaa tai ollaan lomalla.

Meillä menee 9 ja 11v nukkumaan viimeistään 9 arkena, joskus jopa 8.

Rytmin pitäminen on todella tärkeetä. Enkä puhu neuvolantätien tai kirjojen opeista.

Meillä mennään arkisin nukkumaan klo 21 ja viikonloppuisin isommat saa valvoa myöhempään kuin pienempi. Meillä lapset 9, 7 ja 2,5 vuotiaat. Ja joka kerta alkuviikko on yhtä taistoa kun pitää palata taas arkirytmiin. Aamuisin ei jaksettaisi nousta ja iltaisin ei haluta nukkumaan...

Opettajan kanssa oli puhetta juuri kun meidän poika (7v) on välillä keskittymiskyvytön, että johtuiskohan tosta unirytmin vaihtumisesta, että olis väsynyt... Ja terkkari oli sitä mieltä, että kyllä kannattaa pitää sama rytmi myös vkonloppuisin, jotta saa vkonloppunankin levätä kunnolla ja riittävästi ja jaksaa sitten taas arjen, eikä ole yliväsynyt..

Eli samaa siis meillä aletaan nyt harjoittamaan.....

no meillä ei tuo 9v saa vielä kasin puoli ysin aikaan unta! tätä jatkunut jo vuoden verran. hän nukahtaa n. puoli 10 aikaan, herää seiskan-puoli 8 aikaan aamulla. eli saa aivan riittävästo unta.

en tajua tuota pakko nukuttamista, illasta toiseen lapsi makaa sängyssään hereillä tunnista puoleentoista. se ei ole hyväksi, siitä olen ottanut selvää. ja lapsi ahdistuu siellä sängyssä.

JA mä olen sitä mieltä et lomalla lapset saa valvoa myöhempään jos jaksavat. meillä se ei vaikuta seuraavan päivän mihkään kiukutteluihin tmv. kohta lähdetään reissuun ja siellä tod saa lapset valvoa jopa puolille öin. (reissussa mies antaa lasten valvoa)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Rytmin pitäminen on todella tärkeetä. Enkä puhu neuvolantätien tai kirjojen opeista.

Meillä mennään arkisin nukkumaan klo 21 ja viikonloppuisin isommat saa valvoa myöhempään kuin pienempi. Meillä lapset 9, 7 ja 2,5 vuotiaat. Ja joka kerta alkuviikko on yhtä taistoa kun pitää palata taas arkirytmiin. Aamuisin ei jaksettaisi nousta ja iltaisin ei haluta nukkumaan...

Opettajan kanssa oli puhetta juuri kun meidän poika (7v) on välillä keskittymiskyvytön, että johtuiskohan tosta unirytmin vaihtumisesta, että olis väsynyt... Ja terkkari oli sitä mieltä, että kyllä kannattaa pitää sama rytmi myös vkonloppuisin, jotta saa vkonloppunankin levätä kunnolla ja riittävästi ja jaksaa sitten taas arjen, eikä ole yliväsynyt..

Eli samaa siis meillä aletaan nyt harjoittamaan.....

no meillä ei ole tuollaista. joskus rytmi menee katki ja se on siinä.
minusta se rytmi on toooodella tärkeä pikkuisten kanssa, mutta kun puhutaan jo koululaisista niin voi lomilla valvoakin jo. jos arkena menee nukkuu ajoissa.

Minusta kyllä miehesi on oikeassa siinä suhteessa, että rutiineista on hyvä pitää kiinni myös lomilla. Siitä että lapsi makaa sängyssä valvoen puolitunti tai tunnin ei nyt niin suurta haittaa ole, saati aiheuttaisi ahdistusta, kuin korkeintaan silloin jos teet asiasta suuren numeron. Tekee hyvää aikuisellekin rauhoittua ennen nukkumaan menoa ja esim. lukea sängyssä jonkin aikaa. Korkeintaan sen ahdistuksen aiheutat sinä tekemällä asiat noin suuren numeron.

jospa mies haluaa laatuaikaa sinun kanssasi? Entäs kompromissi niin että vanhin lapsi saisi vaikka hetken lukea omassa sängyssä ennen nukkumista? Vaikka vaan sitten 15min... voisi olla lapsellekin psykologinen vaikutus... Meillä 9,5v. huoneesta sammuu valot klo 20.30 ja uni tulee aika pian. heräilee aina n. 7.00. Sama rytmi koko ajan... Pienimmät menevät hieman aiemmin unille ja siksi koululainen saa lueskella omassa huoneessa iltatoimien jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Minusta kyllä miehesi on oikeassa siinä suhteessa, että rutiineista on hyvä pitää kiinni myös lomilla. Siitä että lapsi makaa sängyssä valvoen puolitunti tai tunnin ei nyt niin suurta haittaa ole, saati aiheuttaisi ahdistusta, kuin korkeintaan silloin jos teet asiasta suuren numeron. Tekee hyvää aikuisellekin rauhoittua ennen nukkumaan menoa ja esim. lukea sängyssä jonkin aikaa. Korkeintaan sen ahdistuksen aiheutat sinä tekemällä asiat noin suuren numeron.

mistä sä luulet et oon lapsille koko asiasta edes puhunut? en tod ole. miehelle olen pari kertaa puhunut. ja juu, rutiinit on ok:t JOS lapsille olisi jotain haittaa valvomisesta. mutta meillä ei ole. en tajua miksi ei voi JOSKUS antaa valvoa. ja se että esikoinen laitetaan liian aikaisin sänkyyn arkena, ON huono juttu. se ettei saa unta, minään iltana kunnolla, on todella ahdistavaa lapselle.

ja mein poika kylläkin valvoo tunnista puoleentoista sängyssä. ei halua lukea, ei piirtää ei mitään. se makaa siellä ja huutelee 5min välein "mua ei väsytääääää" puolessa tunnissa pitäisi ns. normaalisti nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no meillä ei tuo 9v saa vielä kasin puoli ysin aikaan unta! tätä jatkunut jo vuoden verran. hän nukahtaa n. puoli 10 aikaan, herää seiskan-puoli 8 aikaan aamulla. eli saa aivan riittävästo unta.

en tajua tuota pakko nukuttamista, illasta toiseen lapsi makaa sängyssään hereillä tunnista puoleentoista. se ei ole hyväksi, siitä olen ottanut selvää. ja lapsi ahdistuu siellä sängyssä.

JA mä olen sitä mieltä et lomalla lapset saa valvoa myöhempään jos jaksavat. meillä se ei vaikuta seuraavan päivän mihkään kiukutteluihin tmv. kohta lähdetään reissuun ja siellä tod saa lapset valvoa jopa puolille öin. (reissussa mies antaa lasten valvoa)

Miehesi on oikeassa.
Jos uni ei tahdo tulla silmään niin lapsi voisi vaikkapa lukea sängyssä 30min ja samalla rauhoittua ennen "nukkumaan menoa" .

meillä koululaiset sai valvoa ja lukea sängyssä iästä riippuen puolesta tunnista ylöspäin.
Rauhoitti illan ja jos halus valvoa, niin tulipahan aika lukemisellekin (joka arjen hulinassa saattaa jäädä muitten jalkoihin)

Alkuperäinen kirjoittaja :
jospa mies haluaa laatuaikaa sinun kanssasi? Entäs kompromissi niin että vanhin lapsi saisi vaikka hetken lukea omassa sängyssä ennen nukkumista? Vaikka vaan sitten 15min... voisi olla lapsellekin psykologinen vaikutus... Meillä 9,5v. huoneesta sammuu valot klo 20.30 ja uni tulee aika pian. heräilee aina n. 7.00. Sama rytmi koko ajan... Pienimmät menevät hieman aiemmin unille ja siksi koululainen saa lueskella omassa huoneessa iltatoimien jälkeen.

juu oon koittanut jos haluaisi lukee mut ei halua.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miehesi on oikeassa.
Jos uni ei tahdo tulla silmään niin lapsi voisi vaikkapa lukea sängyssä 30min ja samalla rauhoittua ennen "nukkumaan menoa" .

se ei halua lukea.

"ja mein poika kylläkin valvoo tunnista puoleentoista sängyssä. ei halua lukea, ei piirtää ei mitään. se makaa siellä ja huutelee 5min välein "mua ei väsytääääää" puolessa tunnissa pitäisi ns. normaalisti nukahtaa."

Mitenkäs reagoit pojan huuteluihin?

nyt vasta huomasin, ettei halua lukea.. sori
Mitäs jos kokeilin äänikirjoja tai jotain musiikkia?

Mun mielestä toi aika ei niin kamalan aikainen kyllä oo.. Enintään puoli tuntia lykkäisin myöhemmäksi.

Mieskö teillä kaikesta määrää. Kyllä olisi mun 9v lapselle liian aikaista mennä puol ysiltä nukkumaan, jos menee kymmeneen kouluun. Lapseni tarvitsee unta korkeintaan kymmenen tuntia yössä. Yleensä menee kymmenen aikaan nukkumaan. Ja todellakin saa valvoa lomalla pitempään. Ei kyllä jaksa valvoa kuin korkeintaan yhteentoista. Hirveitä tiukkapopoja olette. Isäni oli samalainen, enkä todellakaan tykännyt tai arvostanut. Olin jopa onnellinen kun vanhempani erosivat ja jäin äidin kanssa asumaan. Oli paljon rennompaa, eikä tarvinnut pelätä yms.

Meillä pienet menevät klo 20 aikaan ja isommat 11v ja 13v 21 aikaan. Isot voivat lukea sängyssä puoli tuntia.Pieni pyöriminen ei haittaa, eihän sitä itsekään aina saa heti unesta kiinni.

Itse sanoisin pojalle että jos ei halua lukea niin laittaa silmät kiinni ja miettii mukavia.... Kyllä meilläkin koululainen välillä protestoi unille menoa, mutta se on voi voi... aikuinen sanelee säännöt. Mitä sinun mielestäsi poika sitten voisi tehdä silloin klo 20.30 aikoihin? Ei kai ainakaan katsoa tv:tä enää niin myöhään....

Alkuperäinen kirjoittaja no:
"ja mein poika kylläkin valvoo tunnista puoleentoista sängyssä. ei halua lukea, ei piirtää ei mitään. se makaa siellä ja huutelee 5min välein "mua ei väsytääääää" puolessa tunnissa pitäisi ns. normaalisti nukahtaa."

Mitenkäs reagoit pojan huuteluihin?

sanon että kyllä se uni sieltä tulee kun on sen aika.

Alkuperäinen kirjoittaja mango:
Meillä pienet menevät klo 20 aikaan ja isommat 11v ja 13v 21 aikaan. Isot voivat lukea sängyssä puoli tuntia.Pieni pyöriminen ei haittaa, eihän sitä itsekään aina saa heti unesta kiinni.

pieni pyöriminen on eri juttu ku puolitoista tuntia.

Yhteistyössä