apuva turvaistuimen ostoon!!!

Cheri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 14:56 annuli kirjoitti:
mä taas olen törmännyt muissa istuimissa tuohon kommenttiin, että on jäänyt pieneksi tosi aikasin. mutta ton britaxin kohdalla oon kuullut et ois tosi tilava!!
Juu TWE on varmasti tilava, mutta jalkatila loppuu pian selkä menosuuntaan matkustettaessa koska istuin "makaa" penkillä (vrt. monissa muissa malleissa on istuimen alla jalusta, joka nostaa sitä irti penkistä ja tekee tilaa jaloille). Siis näin olen kuullut, ei minulla ole kokemusta ko. istuimesta. Meillä on Britax Freeway mikä asennetaan selkä menosuuntaan, ja siihen ainakin 2,5 v. mahtuu oikein tilavasti istumaan kasvot selkänojaan päin.
 
Mulla oli ostohetkellä kaksi tarjousta toinen oli britax twe ja toinen oli maxi cosi. Jos saisin kelata aikaa takaisin päin ostopäivään niin vaihtaisin miettimättä britaxini maxi cosiin. Kuten tuolla joku mainitsikin niin maxi cosi on aina samoilla sijoilla testeissä ja britaxin sijat vaihtelee. Britaxin pehmusteet ovat huonot (lue kuin puun päällä istuis) vain vanukerros (ostin vuosi sitten, voi olla että muuttunut , en tiedä). Poika kaks vuotta ja joutuu tilan ahtauden takia olla kasvot meno suuntaan.
Kokeilin huhtikuussa serkkutyttÖni ostamaan Maxi cosin istuinta poikani kanssa ja oli paljon parempi. Nyt jo suunnitteleilla seuraavan tuolin osto ja aion ostaa maxin
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 14:22 Cheri kirjoitti:
Jos tahdot mahdollisimman turvallisen istuimen, niin kiinnitä huomiota kolmeen asiaan: että istuin sopii tukevasti juuri teidän autoon, että se tulee oikein kiinnitetyksi ja että lapsi sopii mahdollisimman pitkään istumaan selkä menosuuntaan. Näillä on enemmän merkitystä turvallisuuden kannalta kuin millään testituloksilla.

Tuo Britax TWE on varmaan muuten hyvä, mutta näillä palstoilla näkee jatkuvasti kommentteja siitä kuinka istuin joudutaan kääntämään jo lapsen ollessa alle 2v., koska siihen ei mahdu selkä menosuuntaan. Tämä taas huonontaa istuimen antamaa suojaa merkittävästi, eli itse en kyllä tuota valitsisi tai ainakin sovittelisin huolella paljonko sinne jää tilaa lapselle. Monet muut istuimet ovat tilavampia.
Samaa minäkin olen kuullut TWE:stä. Meillä on käytössä Britax Freeway ja HTS Besafekid, ja molempiin mahtuu 95 cm pitkä 2v9kk tyttö selkä menosuuntaan. Tärkeintä on tietysti, että istuin sopii juuri omaan autoon hyvin.
 
Täällä myös tyytyväinen Maxi-Cosin omistaja. Meillä mallina Priori ja käytössä ollut reilut 1,5 vuotta (lapsi nyt 2 v, pituus 86 cm, painoa 11,8 kg). Kerrassaan loistava ostos. Kankaat ovat kestäneet pesua hyvin, vyöt helppo säätää ja tilava ja turvallisen oloinen lapselle. Muista merkeistä ei ole kokemusta kuin kokeilun verran. Britax TWE oli liian avonainen (enkä muuten ole yhtä ainutta testitulosta lukenut tästä istuimesta) ja HTS Besafe oli meillä hetken lainassa, mutta asennus oli niin ylivoimaisen vaikeaa että luovuttiin ajatuksesta.

Mies meillä innokkaana seurailee testituloksia sekä autoista että turvaistuimista ja hänen lukemiensa testien perusteella kierreltiin kaupoissa. Lastentarvikkeessa suorastaan tyrkytettiin Graco Cosmicia vaikka emme sitä halunneet alkuunkaan. Muualla oltiin vähän objektiivisempia. Kannattaa kokeilla rauhassa mikä istuin sopii omaan autoon ja jos meillä olisi uudempi auto, niin ottaisin ehdottomasti isofix istuimen, koska ne pärjäävät parhaiten testeissä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 15:12 Cheri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 14:56 annuli kirjoitti:
mä taas olen törmännyt muissa istuimissa tuohon kommenttiin, että on jäänyt pieneksi tosi aikasin. mutta ton britaxin kohdalla oon kuullut et ois tosi tilava!!
Juu TWE on varmasti tilava, mutta jalkatila loppuu pian selkä menosuuntaan matkustettaessa koska istuin "makaa" penkillä (vrt. monissa muissa malleissa on istuimen alla jalusta, joka nostaa sitä irti penkistä ja tekee tilaa jaloille). Siis näin olen kuullut, ei minulla ole kokemusta ko. istuimesta. Meillä on Britax Freeway mikä asennetaan selkä menosuuntaan, ja siihen ainakin 2,5 v. mahtuu oikein tilavasti istumaan kasvot selkänojaan päin.
Kannattaa ensin ottaa selvää ja sitten vasta selittää...Britaxin two way eliten saa asennettua niin että saa lisää jalkatilaa lapselle, kun lapsi kasvaa......se taas on omaa tyhmyyttä ja laiskuutta jos ei sen vertaa jaksa sitä käyttö-ohjetta lukea että voi hyötykäyttää istuimen kaikki ominaisuudet.....mutta tämä ei todellakaan tee istuimesta huonoa, jos sitä ei osata käyttää!!!!!!
 
Joku kyseli niitä 'todellisia testituloksia' ja multa löytyy Graco Cosmic XTP:stä.

Olimme autokolarissa pari kuukautta takaperin, auto meni katon kautta ympäri kaksi tai kolme kertaa ja muuttui rusinaksi. Poika 1 v oli tuossa em. mainitussa istuimessa eikä saanut naarmuakaan.

Istuin kyllä meni uusiksi, mutta se ei ole tärkeää vaan se, että istuin teki mitä siltä vaadittiin.

Niin vertailun vuoksi, itseltäni murtuivat molemmat jalat, mieheltä kylkiluita ja sormia. Turvavyöt olivat kiinni, autossa ei turvatyynyjä.
Uusi turvaistuin on samanlainen....
 
tarkkaavainen
Katsoin Aktan turvaistuin videon. Katsokaa tarkkaan, niin huomaatte että selkämenosuuntaa ja kasvotmenosuuntaan on eri kiinnitystapa. Selkämenosuuntaa lapsi istuu 5-piste vöissä ja penkki kiinnitettynä vöillä. Kasvotmenosuuntaa lapsi on auton 3-pistevyössä eikä istuin ole kiinnitettynä millään. Että saataisi todellinen kuva pitäisi kasvotmenosuuntaan olla myös uudempi istuin malli joka kiinnitetään autonvyöllä ja lapsi olísi kiinni penkin omissa vöissä.

Vielä kun tietäisi millaisen kolarin ajaa. Nokka kolari, peräkolari vai ajaako joku kylkeen. Eri istuimet antaisi hyvän suojan erilaisissa kolareissa.

Me mietimme eri istuinmalleja. Selkämenosuuntaan ei onnistunut ollenkaan koska olemme molemmat pitkiä. Selkämenosuuntaan istuin vei niin paljon tilaa takapenkillä ettei edessä mahtunut enää istumaan. Minun olisi pitänyt istua miehen takana, koska mies on niin pitkä hänellä on penkki taka-asennossa ei taakse mahdu aikuinen istumaan. Halusimme istuimen joka on helppo kiinnittää sekä siirrellä kahden auton välillä. Hyvät sivusuojat ja kaltevuussäädön.
Päädyimme Britaxin Duo Isofix istuimeen. Olemme olleet ostokseemme tyytyväisiä. Lapsi on viihtynyt istuimessa hyvin.
Olen vertaillut myös kavereiden kanssa miten heidän istuimet on kiinni.
Duo on ainakin tosi selkeä asentaa. Luin jostain että Suomessa on istuimia asennettu paljon värin enkä ihmettele. Istuimissa jossa risteilee nauhoja sinne tänne kuinka moni on jaksanut laittaa ne kunnolla.

Suosittelen IsoFix istuinta. Kokonaisuus on toimiva.

 

Yhteistyössä