Apuja väliaikaiseen pulloruokintaan!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HELP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HELP

Vieras
Meillä on reilu 4,5kk ikäinen täysimetetty vauva ja 1½ viikon päästä olis äiteellä kaverin polttarit jonne pitäis päästä. Kolmisen viikkoa ollaan syöty kiinteitä ja nyt nitä menee n. 3 ateriaa päivässä (lounas, välipala ja päivällinen reilu ½ prk kerralla). Lisäksi tissittely. Vauva ei ole koskaan juonut korviketta (yritetty, mutta ei tykkää mausta). Lypsämällä saan kyllä paljonkin maitoa varastoon, mutta ongelma on ettei tuttipullo kelpaa. Ihan ensimmäisinä viikkoina tuttipullo kelpasi, mutta sitten oli pitkä tauko ja nyt koitettu uudelleen eikä minkäänmerkkinen tai -mallinen kelpaa. Nokkamuksita jossa on pehmeä silikonipää on kelvannut, mutta siitäkin puolet menee ihan hukkaan.

Eli ongelma on nyt se, että menen polttareihin ja tulen yöllä kotiin, mutta isukin pitäis selvitä yösyötöstä. Sen verran onnellisessa asemassa ollaan, että vauva syö kerran aamuyöllä ja seuraavana aamulla. Nukkumaan menee n. klo 20. Lähen polttareihin aamupäivällä ja tulen käymään kotona iltapäivällä tissittelemässä n. klo 17 aikoihin. Eli kiinteiden lisäksi isukin juottovastuu olisi 19.30, 5, 7, ja 9... Aamuajat on n. arvioita eli saattaa olla että syö vaan kerran aamulla. Olen aikonut ottaa alkoholia, mutta jos lopetan juomisen (ja todellakin otan kohtuullisesti) n. puolilta öin-1 niin olen vesiselvä viimeistään 10 aikaan aamulla.

Onko jollain kokemuksia jos vauva ei suostu pullolle, että kun äiti on kokonaan talosta pois niin isä tai muu hoitaja on saanut menemään maitoa pullosta. Pitäisikö miehen antaa vaikka velliä lisäksi illalla että vatsa täyttyy. Nukkumaanmeno ei ole ongelma eli ei nukahda tissi suuhun.

HELP!

Ps. Ja nyt ei tarvi tulla laukomaan asiattomuuksia siitä miten huono äiti olen kun lähen polttareihin tai otan vähän viiniä. KYLLÄ OLEN MENOSSA!!!

Kiitos asiallisista kommenteista jo etukäteen!

Toimisko hörppyyttäminen? Tai sitten ruuan sekaan maitoa notkistukseksi, että ei tarvitse juoda lisäksi niin paljon.

Ja aamuyöllä heti kun olet tullut juhlista kotiin, tuo isukki tietenkin vauvan syötölle tissille ja vahtii vieressä, ettei mitään satu.

Mä en todellakaan hauku sua huonoks äidiks siks että oot polttareihin menossa, hienoa että pääset lähtemään :) mut mä ihmettelen miksi ihmiset ei välillä anna pullosta ihan vaan sen takia ettei tule niin suuri ongelma siitä syömisestä jos tuleekin pakkotilanne eteen? Me annettiin alusta saakka aina välillä pullosta (joi ihan hyvin koska sairaalassakin sai muutaman kerran) ja kuinkas ollakaan jouduin leikkaukseen kun vauva oli kuukauden ikäinen. Eipä ollu isällä mitään ongelmia kotona kun osasi pullostakin syödä. Mutta siis asiaan, kyllä tuon ikänen pärjää vähän aikaa vaikkei maitoa saisikaan jos kerran kiinteitä ja velliä syö ja eiköhän se juo pullosta tai hörppyyttämällä jos tarpeeksi kova nälkä on...

Tiedän, että toi voi olla ongelma. Meillä oli vähän samoin. Aina sanotaan, että vauva huolii pullostakin, jos on tarpeeksi nälkä. Meillä tais n. puolivuotiaana vauva olla isän kanssa ainakin 8 tuntia lähes ilman maitoa. Pari pientä imasua oli ottanut ja aina huutoon lopettanut. Vaikka siis keskosena elämänsä ekat maidot joi pullosta.

Eli isän kannattaa varautua itkuiseen yöhön. Toisaalta, saattaa mennä hyvinkin jos ja kun tajuaa, ettei äiti maidontuoksuisena ole läsnä.

Äidin veressä oleva alkoholi ei estä imetystä. Maidon alkoholi pitoisuus on sama kuin veren. Jos vauva juo maitoa jossa on alkoholia 1promille niin vauvan vereen ei niin paljoa alkoholia päädy että sitä pystyisi edes mittamaan.
Eli jos tulet yöllä kotiin ja vauva ei kertakaikkiaan suostu pullolle voit kyllä imettää kunhan mies vahtii ettet sammu ja huolehtii muuten vauvasta.

No aamuyöllä ei todellakaan meidän isukki tuo tissille kun on alkoholia vielä veressä (sama määrä on myös rintamaidossa).

Lotta: juu, tommee tippeet, Aventit, Ainut on kokeiltu.

Vieras: Niinhän meilläkin oli tarkoitus ja ekoilla viikoilla niin tehtiinkin. Sitten tuli kausi jolloin en oikein missään käynyt vaan olin vauvan kanssa kotona ja pullo vain jäi. Arvaa käduttaako hieman nyt.

Ruuan seassa kyllä saa aika paljon menemään ja nokkamuksitakin varmaan sitten lisäksi. Onneksi tuo isukki on sen verran ihana kun olen ressannut tätä asiaa vaikka kuinka kauan. Hän vaan sanoi, että yhdestä huutoyöstä ei hänen elämänsä mene pilalle. :) On meillä sitten ruisku (ilman neulaa tietenkin) että sillä voi antaa maitoa.

Juu unohtui sanoa. Koska syö jo kiinteitäkin niistä tulee nestettä, samoin jos on jo päivän aikana juonut maitoa, pärjää hyvin yön yli vaikka ilman maitoa. Mutta varmasti harmittaa.

Edelliselle vieraalle: meilläkin oli tarkoitus pitää pullonkäyttötaitoa yllä. Ei onnistunut. Jos äiti oli kotona, ei isän tarjoama äidinmaito pullosta kelvannut millään. En osaa sanoa missä vaiheessa tuo tilanne tarkalleen tuli. Ja ap:n tilanne nyt on tuo, sitä ei voi enää muuttaa.

Tuntuu vaan IHAN KAMALALTA ajatukselta imettää "kännissä/hiprakassa". TIedän kyllä faktat tuon alkoholin suhteen ja olen hoitoalalla itse, mutta kai se tuntuu hassulta ja oudolta ajatukselta kun edelliset lapset (kaksoset) ovat olleet pullovauvoja ja tämä on tissivauva. Jotenkin ei edes raaski imettää... En minä tiiä enää mitään...

Mulla on ollut kaksi lasta, jotka ei ole pullosta juoneet ei sitten millään. Joten enpä siinä osaa auttaa, jotkut ei vaan huoli. Kun kerran olette jo kiinteitä syöneet, voisi isä syöttää vaikka jotain hedelmäsosetta tai mitä nyt vaan, jos vauvalla on yöllä nälkä. Ja lusikalla vähän maitoa perään. Ei se vauvaa haittaa, jos se ei tuona aikana maitoa saa, kunhan nälkä pysyy poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
No aamuyöllä ei todellakaan meidän isukki tuo tissille kun on alkoholia vielä veressä (sama määrä on myös rintamaidossa).

Muuhun kantaa ottamatta, sillä ie ole merkitystä imetämisen kannalta, jos sun veressä on esim 1 pormille alkoholia. Maodossakin on silloin siis 1 promille, eli häviävän pieni osa. Ei tarkoita että vauva tulisi siitä promillen humalaan :D Jekovit-tipostakin saa äkkiä saman verran alkoa. Eli siinä mielesstä voit hyvin imettää jo esim aamulla 7:ltä, jois is huolehtii muuten vauvan käsittelystä.

Yhteistyössä