Apuja naiset, minkälainen "rangaistus" lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitix2"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitix2"

Vieras
Meillä on tälläinen tilanne lyhyesti selitettynä että oma lapseni on koulukiusannut nyt koulun alettua toista lasta, asia otettiin heti koulussa esille ja käytiin keskustelemassa koululla asiasta. Minä ja lapseni ja kiusattu ja vanhemmat. Luulin että lapselleni meni asia perille, mutta nyt kiusatun äiti soitteli että koulumatkalla oli tapahtunut taas kiusaamista.

En voi katsele yhtään vierestä tälläistä asiaa. Mikä olisi sopiva rangaistus pojalleni tässä tilanteessa? Puhe ei mene perille niin nyt koitetaan jta muuta.

onko sulla mahdollisuutta saattaa lapsi kouluun ja hakea se sieltä pois? tai jollain muulla?

lapselle tulisi selväksi et koska ei voi luottaa siihen et osaa olla ihmisiksi matkalla niin sit pitää tulla jonkun aikuisen kanssa.

Mahdollisuutta ei valitettavasti ole koulun lopettua saattaa kotiin. Kouluun pystyy saattamaan mutta paluumatka on sitten ongelmana. Ja juuri paluumatkalla tuota kiusaamista on ollut. Esikoisesta kyse niin ei ole isompia sisaruksia. Mummut ja papat asuu toisessa kaupungissa

meillä jos tarvii rangaistus keksiä pojille niin ekana lähtee pelit tietyksi ajaksi, sit mahd. kotiaresti tms. tietyksi koeajaksi. jotenkin lapselle pitäis mennä perille se, että et voi luottaa siihen ja hänen täytyy ansaita luottamus takaisin jotenkin.

10 vuotiaasta pojastani kysymys. Ei ole ruumiillista kiusaamista, vaan semmoista naljailua ja haukkumista. Mikä on kyllä väärin.
Mukana on myös toinen poika samalta luokalta, kaikki pojat asuvat täällä samalla suunnalla ja luonnollisesti tulevat yhtä matkaa porukassa. Kiusaamista ei ole joka päivä, välillä ovat ihan kavereita keskenään ja leikkivät yhdessä. Koitin kysellä että miksi kiusaa mutta ei osannut vastausta antaa muuta kuin että kiusaa vaan, ei tiedä miksi kiusaa.

Karkkipäivän tältä vkl laitoin jo pannaan häneltä. Mietin että katsonko nyt ensin että oliko tuo karkkipäivän evääminen tarpeeksi tehokas keino, vai pitäiskö nyt heti laittaa jo pelit sun muut myös pannaan.

mä en usko et kiusaamista saadaan loppumaan ilman et se lapsi tajuaa et kiusaaminen on väärin, ja kuinka pahasti se satuttaa sitä toista.
jos kiusaajalta kielletään pelit, ja kaikki muu, se helposti pahentaa sitä kiusaamista, koska kiusaaja saattaa syyttää sitä kiusattua niistä omista rangaistuksistaan..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24504636:
mä en usko et kiusaamista saadaan loppumaan ilman et se lapsi tajuaa et kiusaaminen on väärin, ja kuinka pahasti se satuttaa sitä toista.
jos kiusaajalta kielletään pelit, ja kaikki muu, se helposti pahentaa sitä kiusaamista, koska kiusaaja saattaa syyttää sitä kiusattua niistä omista rangaistuksistaan..

Puppua! Kiusaaminen ON sen verran vakava asia, että rangaistuksen tulee myös olla sen mukainen. Kaikenlaiset pelit ja tietokone taitavat monelle lapselle olla niitä tärkeimpiä tavaroita. Siksi ne kuuluisikin ottaa tietyksi ajaksi pois. Eli lapselle tärkeimmät tavarat rangaistukseksi hyllylle!

Meillä vasta ekaluokkalainen tyttö, joka kiusaa koulussa sekä kotipihalla. Kotiarestia saanut, kännykkä piiloon jne. Uskoi kerrasta, mutta katsotaan kuinka kauan. On sellainen manipuloija että oksat pois. Muut perheen lapset eivät ole kiusanneet koskaan, joten uutta minulle. Itse olen entinen koulukiusattu, joten tuntuu erityisen pahalta se, että oma lapseni jättää muita leikin ulkopuolelle ja ivaa ja houkuttaa muita samaan :(

[QUOTE="ykkönen";24504662]Puppua! Kiusaaminen ON sen verran vakava asia, että rangaistuksen tulee myös olla sen mukainen. Kaikenlaiset pelit ja tietokone taitavat monelle lapselle olla niitä tärkeimpiä tavaroita. Siksi ne kuuluisikin ottaa tietyksi ajaksi pois. Eli lapselle tärkeimmät tavarat rangaistukseksi hyllylle![/QUOTE]

tietysti se on vakava asia, ja rangaista saa, mut jos lapsi ei tajua miten tuhoavaa se kiusaaminen on, ei niistä ole mitään apua.

10v voi mun mielestä jo kertoa tarinoita kuinka jotkut lopettavat koulun kun eivät uskalla sinne kiusatuksi enää mennä, kuinka jotkut itkevät yönsä, joutuvat käymään terapiassa jne

[QUOTE="äitix2";24504628]Karkkipäivän tältä vkl laitoin jo pannaan häneltä. Mietin että katsonko nyt ensin että oliko tuo karkkipäivän evääminen tarpeeksi tehokas keino, vai pitäiskö nyt heti laittaa jo pelit sun muut myös pannaan.[/QUOTE]

Etsä oikein voi enää lisätä rangaistuksia. Kyllä ne on kerralla kaikki annettava, jotta lapsikin ymmärtää mitä rankkua tulee ja mistä.

Kiusatun äidille kerrot selkeesti että haluat saada tietoosi kaikki välikohtaukset joissa lapsesi ollut mukana.

Kiusaaminen on sen verran ikävä "tapa" että se pitäis kitkeä samantien pois. Toki voit kuukausi tolkulla pahentaa rangaistusta, mutta minä suosittelen nyt heti jotain isompaa etuuden menetystä.

Ongelmahan on nyt jo todella iso, koska lapsesi ei kerrasta uskonut eikä osaa selittää tekojaan. Karkkipäivä se on ens viikollakin ja kymmenvuotias kyllä osaa pelata tätä peliä.

Niin, olisiko mitään mieltä jos vielä yrittäisitte kotona jutella ja ottaa esille, miltä tuntuisi olla tämän kiusatun paikalla. Jos lapsen saisi jotenkin ymmärtämään miltä siitä toisesta tuntuu.

Ruumilliisin keinoihin en rupea, enkä rupea uhkailemaan että joku pieksee hänet sitten. Se ei ole minun mielestäni toimiva ja hyvä ratkaisu. Karkkien menettäminen selvästi otti päähän kun pikkuveli sai kuitenkin omat karkkinsa tänään. Kovasti oli mankumassa hänellekkin karkkia. En antanut ja ensi viikolla ei saa myöskään vielä, sanoin hänelle että seuraavan kerran karkkia saa sitten kun on kiusaaminen loppunut kokonaan. Omaa rahaa myöskään ei ole meidän pojilla vielä käytössä joten ei karkkia voi itsekkään mennä ostamaan.

Jos kiusaaminen on vaan tuollaista naljailua, ja poikasi on toisinaan myös tämän pojan kaveri, niin minusta nyt vähän kuulostaa siltä, että tämä "kiusattu" on ottanut asian vähän liian vakavasti. Pojathan ovat tuollaisia... mutta joo, jos tämä "kiusattu" nyt niin kovin on pahoittanut mielensä, niin sitten tosiaan poikaasi on ohjastettava, että tuo toinen poika on vähän herkkä... Tyyli, jolla pojat naljailevat toisilleen, ei ole yhtään niin paha ja kiero, kuin se tyyli, jolla tytöt naljailevat toisilleen...

Lapsi jäisi koulun loppumisen jälkeen puoleksi tunniksi luokkaan tai koululle odottamaan, ja kävelisi kotiin vasta sitten, yksin. Eli ei pääsisi kävelemään samaa matkaa kiusaamansa lapsen kanssa.

Tietysti juttelisin opettajan kanssa asiasta, että sopiiko koululle jäädä (muussa tapauksessa saisi jäädä koulun lähelle istumaan puoleksi tunniksi) mutta noin minä menettelisin.

Sen lisäksi tottakai keskustelisin, keskustelisin ja keskustelisin asiasta lapseni kanssa. Suuttuisin, en pelkäisi näyttää sitä että olen vihainen ja pettynyt häneen.

Olettaen siis että on oikeasta kiusaamisesta kyse, eikä siitä että kaveri on vaan ihan liian herkkä ottamaan nokkiinsa.

Kuinka vakavana pidät lapsesi käytöstä? Rangaistus riippuu siitä. Minä laittaisin kaikki lapseni rakkaimmat tavarat, lelut pelit lukkojen taakse, enkä antaisi hänen nähdä kavereita, ennen kuin oppii kohtelemaan oikein. Hyvä ihminen tuosta alkaa vakava koulukiusaaminen. Nyt laitat stopin sille. Tuo ei todellakaan ole pikku juttu. Lapsesi on kiusaaja!

Kuulostaa, että kiusattu poika on vaan pikkaisen liian herkkä. "Normaalit" pojat ei ymmärrä, että joku voi oikeasti loukkantua noin kovin tuollaisesta, millaiselta se nyt ainakin tänne kuulostaa. Tuo haukkuminen kaikkineen kuulostaa sellaiselta, mitä lähes jokainen poika harrastaa. Poikasi ei siis vaan osaa ymmärtää, että tuosta voi loukkaantua. Kukaan muu poika ei vaan raportoi näitä juttuja kotona, sillä pojat ei yleensä ota tuollaista noin syvästi itseensä. Kannattaa selittää, että ihmisiä on erilaisia, ja joillekin tuollainen kiusoittelu aiheuttaa todella pahan mielen, vaikkei poikasi itse tuollaisesta niin kovin loukkaantuisikaan. Minusta on kyllä liian ankaraa vielä lähteä tuollaiselle rangaistuslinjalle, sillä pojat ei tosiaan yleensä loukkaannu tuollaisesta, eivätkä siis voi käsittää, että joku toinen tuosta loukkaantuu. Poikasi kokee varmaan olevansa vähän halolla päähän lyöty, ja rangaistusta epäreiluna, sillä hän ei osaa pitää tuota noin vakavana asiana. Koitapa nyt ensin järkeillä tällä tavalla asia jotenkin poikasi päähän. Harmi vaan, että sille toisen pojan äidille ei oikein voi sanoa, että selittäisi pojalleen tämän loukkaantuneen liian pienestä...

Keskustelin tästä miehini kanssa, ja hänkin sanoi kyseisen käyttäytymisen olevan täysin normaalia poikien keskuudessa. Se kuuluu poikien jokapäiväiseen elämään.

Yhteistyössä