Apuja! Kumman valitsen, amk vai yliopisto vai ei kumpaakaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapuuva

Vieras
Eli tulin valituksi syksyn haussa sekä ammattikorkeaan it-tradenomilinjalle (kansainvälinen) sekä yliopistoon tietojärjestelmätieteeseen. Samaa asiaa siis, mutta ekonomi vai tradenomi?

Olisi varmasti kova sana olla kauppatieteiden maisteri, mutta toisaalta, olen jo 25 ja tutkinnossa menisi ainakin viisi vuotta ja muutenkin tuntuu kamalan pitkältä ajalta kituutella opintotuella ja satunnaisilla töillä:( Tuntuisi ehkä vähän hölmöltä lähteä tässä iässä teinien sekaan ja kun perhettäkin pitäisi jossain vaiheessa suunnitella, niin olisin jo 30 valmisutuessani:(

Amk:ssa houkuttelee lyhyempi tutkinto ja haastattelutilanteessa opettajat kertoivat työllistymismahdollisuuksien olevan monipuolisemmat ja paremmat kuin ekonomeilla. Eli amk:sta valmistuisin ihan ihmisten aikaan (28-vuotiaana) ja haastattelun perusteella jäi ainakin se kuva, että koulu on arvostettu ja porukka sijoittunut hyvin, paremmin kuin ekonomit ja että it-tradenomin tutkinto olisi myös monipuolisempi ja kilpailukykyisempi.

Sitten taas toisaalta voisin jatkaa nykyisessä työssäni (olen ravintolassa esimiestehtävässä), paikkani vakinaistettaisiin ja palkka nousisi myös hieman. Tässä olisi varma paikka ja työkin ihan ok ja palkka myös. Ei tarvitsisi lähteä vanhana vastavalmistuneena työnhakurumbaan. Ja olenhan jo tavallaan hyvässä asemassa työssäni. Mutta, mutta...

Kokemuksia ja vinkkejä kaipaan! Mitä te tekisitte tilanteessani?
 
Itse valitsisin tradenomin. Tai tuon vakityön jos tällä hetkellä olisin siihen tyytyväinen, ja kouluttautuisin myöhemmin jos sellainen hinku tulisi. Tosin yliopisto-opiskelu on helppoa myös töiden ohella, kun ainakaan meillä ei ole läsnäolopakkoa.
Minulle tärkeää tuossa tilanteessa olisi nopea työllistyminen, ja siihen amk on hyvä vaihtoehto.
 
Riippuu siitä mitä haluat elämässäsi tehdä. Yliopistosta saat valmiudet asiantuntijatehtäviin, amk:sta sitten normaaliin puurtamiseen esimiestehtävissä. Eli amk:hon en lähtisi sun nykyisestä duunista, jollei ala sitten kiinnosta mielettömästi, koska juurikaan edistymismahdollisuuksia et saa.

Yliopistoon siis. 30-vuotiaana sulla on kuitenkin nykyodotuksilla 70 vuotta elämää aikaa että tuskin siinä kiire tulee.
 
Taitaisin valita sen amk:n tässä tapauksessa. Kuulostaa kohtuulliselta ajalta ja varmaan ois töitäkin luvassa sitten. Eli jos alanvaihtoa haaveilet, niin nyt ois kai se aika!
 
Oho, siinäpä miettimistä... Itse lähtisin yliopistoon, kaikesta huolimatta. AMk-kursseja voi suorittaa avoimessa, kuten yliopistonkin kursseja. Amk:ssa melko koulumaista ja opiskelu nelivuotinen eli voitat n. vuoden. Mieti muut plussat ja miinukset, unohda vuodet. Moni opiskelee elämänsä aikana moneen ammattiin. Toivottavasti et jämähdä mihinkään, vaan opiskelet taas viidentoista vuoden kuluttua!
 
Yliopistoon, ehdottomasti! Olet juuri hyvän ikäinen yliopistoon ja 30 on ihan normaali ikä valmistua. Amk:uun ei ainakaan, sieltä et saa mitään sellaista, minkä takia kannattaisi nykyinen työ jättää. Ja kyllä, ekonomi on kova sana työmarkkinoilla verrattuna perus tradeen tai tarjoilijaan. Ja suoraan sanottuna nuo opettajien puheet tradenomien muka paremmista monipuolisemmista työtehtävistä luukostavat lähinnä oman hännän nostatukselta.

Viisi vuotta ei ole liian paljon, se on aika, joka kannattaa koulutukseen uhrata, ja varsinkin kun olet nuori perheetön, sinulla on kaikki avoinna! Käytä se mahdollisuus, kun se sinulla nyt on. Veikkaan, että jos sinulla kuitenkin jonkinlainen palo on kouluttautua, niin kadut myöhemmin, jos nyt jäät ravintolaan urautumaan ja jätät lahjasi käyttämättä.

Eli minun vastaukseni on yo.
 
Kokeiles googlea. Tradenomeja valmistuu paljon, eikä monet vieläkään tiedä mitä ne oikein ovat ja työllistyminen heikkoa. Ekonomi työllistyy paremmin. Jokin aika sitten luin netistä tällaista, mutta tarkista vielä asia.
 
Arvostan kyllä yliopistotutkintoa enemmän. Itselläni on amk-tutkinto ja mietin yliopistoon menemistä, mutta oman elämäntilanteen vuoksi todennäköisesti suoritan ylemmän amk-tutkinnon jatkossa, koska helpommalla pääsen...

 
Häh, nuori, ilmeisen fiksu ihminen, älä nyt pelkää. Yliopistoon vaan, saat hyvän tutkinnon, jota työnantajat arvostavat, voit lähteä sen jälkeen myös jatko-opintoihin jos kiinnostaa, saat uusia ystäviä ja kokemuksia yliopistossa, elämän parasta aikaa. Enemmän tulet katumaan jos et lähde ja jäät johonkin ravintolaan jumittamaan, mietihän hiukan, äläkä hölmöile. Kun selvästi sinua kiinnostaa.

Miten ihmeessä päättäjät ovat onnistuneet aivopesemään nuoret ihmiset siihen, että elämän pitäisi edetä tietyssä järjestyksessä ja tiettyjen normien mukaan. Alle 25 valmistuminen, asuntolaina, auto lapset. "Vanhana" ei voi opiskella ja elämää täytyy muutenkin suorittaa, lapsia on pakko olla ja vähintään kaksi, tukka pitää leikata kolmekymppisenä viimeistään jne. Älyttömien ajatusten museoon tuollaiset aivopierut.
 
Ota selvää myös palkkaerosta, jos valmistut amk:sta tai yliopistosta. Jos pari vuotta lisäaikaa tuo enemmän liksaa (ja tod näk kuitenkin todennäköisemmin paikkaa korkeammalla pallilla), valitsisin sen.
 
Ilman muuta yliopistotutkinto antaa paremmat eväät työelämään. AMK-opettajat liioittelevat oman opinahjonsa erinomaisuutta.

Lisäksi yliopisto-opintojen yhteydessä on helpompaa työskennellä opintojen ohessa.
 
Yliopistoon. Joustavampaa opiskelua, jolloin työnteko ohessa onnistuu, ja jopa perheen perustaminen. Itse olen aloittanut yliopistossa viitisen vuotta sitten ja meillä on nyt kaksi lasta. Ja 30v on oikein hyvä valmistumisikä! Meillä opiskelee jopa 50-vuotiaita.
 
Yliopistoon ehdottomasti! Työnteko ja perheen perustaminenkin onnistuu yliopiston ohella, sillä opiskelu ei ole niin koulumaista kuin AMK:ssa. Yliopistossa saattaa olla esim. 5 kpl 1,5 h luentoa viikossa, kun taas AMK:ssa oman kokemukseni mukaan on pitkät päivät.

Kaiken lisäksi yliopistosta voit valmistua nopeamminkin, itse valmistuin neljässä vuodessa ja n. vuoden tästä kirjoitin gradua ja kävin töissä samaan aikaan.
 
Hmm, no sinuna jäisin nykyiseen työpaikkaan, ravintola-alallakin voi olla ihan hyvät etenemismahdollisuudet ja jos tarjoavat vakivirkaakin, niin miksi lähteä opiskelemaan?:O Mut jos pakko lähteä koulunpenkille niin sitten ehdottomasti amk!

Tradenomeilla on enemmän työpaikkoja joista valita, koulutus osaavampaa ja käytännöllisempää ja tutkinnon arvostus menemässä jopa ekonomien ohi, lähivuosina siis hyvät mahdollisuudet trdenomeilla. Ja valmistut amk:sta nopeammin ja ehdit hyvin perustamaan vielä perhettäkin. Yliopistoon jos menet niin siellä saattaa venähtää, ja se 5 vuottakin on kyllä jo paljon, saattaa perhe jäädä haaveeksi siinä vaiheessa. Näitä kannattaa miettiä, mutta mielestäni sulla on asiat hyvin nykyisessä työpaikassa. Vaikka täälä ihmiset kannustaa yliopistoon niin ei se yliopisto onnea takaa, muistutuksena vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Hmm, no sinuna jäisin nykyiseen työpaikkaan, ravintola-alallakin voi olla ihan hyvät etenemismahdollisuudet ja jos tarjoavat vakivirkaakin, niin miksi lähteä opiskelemaan?:O Mut jos pakko lähteä koulunpenkille niin sitten ehdottomasti amk!

Tradenomeilla on enemmän työpaikkoja joista valita, koulutus osaavampaa ja käytännöllisempää ja tutkinnon arvostus menemässä jopa ekonomien ohi, lähivuosina siis hyvät mahdollisuudet trdenomeilla. Ja valmistut amk:sta nopeammin ja ehdit hyvin perustamaan vielä perhettäkin. Yliopistoon jos menet niin siellä saattaa venähtää, ja se 5 vuottakin on kyllä jo paljon, saattaa perhe jäädä haaveeksi siinä vaiheessa. Näitä kannattaa miettiä, mutta mielestäni sulla on asiat hyvin nykyisessä työpaikassa. Vaikka täälä ihmiset kannustaa yliopistoon niin ei se yliopisto onnea takaa, muistutuksena vain.

Onko sinut aivopesty :D
 
Riippuu siitä millaista työtä haluat tehdä. Tradenomilla työmahdollisuudet ovat paremmat. Ekonomia harva varmaankaan palkkaa ns. tavallisiin töihin. Jos haluat tehdä ekonomin töitä niin sitten valitset sen. Jos haluat laajammat työmahdollisuudet ja "alempiarvoisen" työn niin tradenomiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Hmm, no sinuna jäisin nykyiseen työpaikkaan, ravintola-alallakin voi olla ihan hyvät etenemismahdollisuudet ja jos tarjoavat vakivirkaakin, niin miksi lähteä opiskelemaan?:O Mut jos pakko lähteä koulunpenkille niin sitten ehdottomasti amk!

Tradenomeilla on enemmän työpaikkoja joista valita, koulutus osaavampaa ja käytännöllisempää ja tutkinnon arvostus menemässä jopa ekonomien ohi, lähivuosina siis hyvät mahdollisuudet trdenomeilla. Ja valmistut amk:sta nopeammin ja ehdit hyvin perustamaan vielä perhettäkin. Yliopistoon jos menet niin siellä saattaa venähtää, ja se 5 vuottakin on kyllä jo paljon, saattaa perhe jäädä haaveeksi siinä vaiheessa. Näitä kannattaa miettiä, mutta mielestäni sulla on asiat hyvin nykyisessä työpaikassa. Vaikka täälä ihmiset kannustaa yliopistoon niin ei se yliopisto onnea takaa, muistutuksena vain.

Onko sinut aivopesty :D

Tradenomit ovat aluepolitiikan uhreja
Liian suuret koulutusmäärät ajavat tradenomit koulutusta vastaamattomiin tehtäviin.

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2007/11/23/tradenomit-ovat-aluepolitiikan-uhreja/200729773/12
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Hmm, no sinuna jäisin nykyiseen työpaikkaan, ravintola-alallakin voi olla ihan hyvät etenemismahdollisuudet ja jos tarjoavat vakivirkaakin, niin miksi lähteä opiskelemaan?:O Mut jos pakko lähteä koulunpenkille niin sitten ehdottomasti amk!

Tradenomeilla on enemmän työpaikkoja joista valita, koulutus osaavampaa ja käytännöllisempää ja tutkinnon arvostus menemässä jopa ekonomien ohi, lähivuosina siis hyvät mahdollisuudet trdenomeilla. Ja valmistut amk:sta nopeammin ja ehdit hyvin perustamaan vielä perhettäkin. Yliopistoon jos menet niin siellä saattaa venähtää, ja se 5 vuottakin on kyllä jo paljon, saattaa perhe jäädä haaveeksi siinä vaiheessa. Näitä kannattaa miettiä, mutta mielestäni sulla on asiat hyvin nykyisessä työpaikassa. Vaikka täälä ihmiset kannustaa yliopistoon niin ei se yliopisto onnea takaa, muistutuksena vain.

Onko sinut aivopesty :D

Mitä? Tosiasioita kerroin. Kun fakta on, että kaikkea ei voi saada. Ja jos vastakkain on perhe ja yliopisto, niin tuskimpa se yo niin hieno paikka on että menisi edelle perheen. Ja onhan ap jo 25, vuosia ei ole monia jäljellä. Minusta tuon ikäisen kannattaisi keskittyä jo nykyiseen työhön tai kouluttautua oppisopimuksella tai amk, jotka ei vie aikaa niinpaljon. Pidemmät koulut tulisi suorittaa aiemmin, jos niin haluaa.
 
No meillä ainakin trdenomit tekee ihan samoja hommia kuin ekonomitkin ja osaavat ne jopa paremmin, että se siitä ekonomien paremmasta koulutuksesta... Eli amk:hon vaan, sama asia, mutta viisas pääsee vähemmällä;)
 
Ensinnäkin yliopistossa on harvempia teinejä eli max 19-vuotiaita, koska harva pääsee sisään heti lukiosta. Suurin osa on just ikäluokkaa 21-25 aloittaneista (tai ainaskin meillä oli). 30v ei todellakaan ole vanha saamaan lapsia eikä valmistumaan. Ja lapsia voi tehdä "opiskelujen ohessakin". menisin ehdottomasti yliopistoon, paljon enemmän työmahdollisuuksia ja halutessasi voit tehdä niitä tradenomin töitäkin, mutta muitakin vaihtoehtoja on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Hmm, no sinuna jäisin nykyiseen työpaikkaan, ravintola-alallakin voi olla ihan hyvät etenemismahdollisuudet ja jos tarjoavat vakivirkaakin, niin miksi lähteä opiskelemaan?:O Mut jos pakko lähteä koulunpenkille niin sitten ehdottomasti amk!

Tradenomeilla on enemmän työpaikkoja joista valita, koulutus osaavampaa ja käytännöllisempää ja tutkinnon arvostus menemässä jopa ekonomien ohi, lähivuosina siis hyvät mahdollisuudet trdenomeilla. Ja valmistut amk:sta nopeammin ja ehdit hyvin perustamaan vielä perhettäkin. Yliopistoon jos menet niin siellä saattaa venähtää, ja se 5 vuottakin on kyllä jo paljon, saattaa perhe jäädä haaveeksi siinä vaiheessa. Näitä kannattaa miettiä, mutta mielestäni sulla on asiat hyvin nykyisessä työpaikassa. Vaikka täälä ihmiset kannustaa yliopistoon niin ei se yliopisto onnea takaa, muistutuksena vain.

Onko sinut aivopesty :D

Mitä? Tosiasioita kerroin. Kun fakta on, että kaikkea ei voi saada. Ja jos vastakkain on perhe ja yliopisto, niin tuskimpa se yo niin hieno paikka on että menisi edelle perheen. Ja onhan ap jo 25, vuosia ei ole monia jäljellä. Minusta tuon ikäisen kannattaisi keskittyä jo nykyiseen työhön tai kouluttautua oppisopimuksella tai amk, jotka ei vie aikaa niinpaljon. Pidemmät koulut tulisi suorittaa aiemmin, jos niin haluaa.

Sanoisin että vasta 25 v. Ennen muinoin yliopistosta valmistuttiin nopeimmin nimenomaan ekonomipuolelta, miehen serkkupoika valmistui muistaakseni n. 3-4 vuodessa.
 

Yhteistyössä