Apuja. Kipeät kosketusarat imusolmukkeet leuan alla kaulalla ja kaulan sivussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierass

Vieras
Kaulalla ollut imusolmukse on ollut nyt viitisen viikkoa. Silloin kun huomasin sen/ilmestyi se oli kipeä. Nyt se vaan on ja tunnustelun jälkeen kaula on omituisen tuntuinen.

Viikonlopun aikaan huomasin että minulla on myös ylhäällä kaulalla leuan alla molemmin puolin kipeät ja kosketusarat tai oikeastaan niihin ihan sattuu kun niitä tunnustelee. Myös esim. Haukotellessa ovat kipeät.
En ole ollut kipeä enkä mitään. Arvauskeskus on täällä sellainen paikka että ajan sinne saa hyvällä tuurilla kuukauden päähän. :(

Tuo ylempänä kaulalla leuan alla oleva imusolmuke on aika iso ehkä sentin-pari ja kun niitä on tunnustellut niin sen jälkeen kaulalle jää sellainen tunne kuin joku yhä vaan painaisi sitä kasaan.. Sellanen tosi jännä tunne.

Joillakin imusolmukkeet reagoi hyvin herkästi erilasiin infektioihin, allergiaan, hammasongelmiin yms yms, mutta tuo sun jälkimmäinen viesti kuulosti sen verran kummalliselta, että varaisin pikaisesti aikaa lääkäriltä. Liikkuuko ne imusolmukkeet hyvin? Onko muodoltaan soikeita, kuten imusolmukkeen normaali muoto? Kovia, myötääviä?

Joillakin imusolmukkeet reagoi hyvin herkästi erilasiin infektioihin, allergiaan, hammasongelmiin yms yms, mutta tuo sun jälkimmäinen viesti kuulosti sen verran kummalliselta, että varaisin pikaisesti aikaa lääkäriltä. Liikkuuko ne imusolmukkeet hyvin? Onko muodoltaan soikeita, kuten imusolmukkeen normaali muoto? Kovia, myötääviä?

Ne on ehkö ennemminkin pyöreitä. Ja ne kyllä liikkuu kun niitä varovasti tunnustelee. Tuo mikä on leuan alla niin siitä vähän ylös päin on ihan sellainen kipuherkkä paikka ja sattuu koskeminen.
Ja tosiaan kummaksuttaa kun jää sellainen tunne kaulalle tunnustelun jälkeen.
Alkuun se kaulan sivulla ollut imusolmuke oli myös kipeä, mutta ei ole enää.

Imusolmukkeet turpoaa kun kroppa yrittää korjata jotain ongelmaa. Jos siis itsellä ei ole aavistustakaan mistä ne johtuu ja jatkuu pitkään, on aika mennä lääkärille selvittämään mikä on vikana.

Onko sairasteltu viime aikoina. Joskus flunssan jälkeen imusolmukkeet voivat olla jopa toista kuukautta vähän normaalia isommat, ts. havaittavat.

Imusolmukkeiden ei kuuli tuntua ollenkaan. Silloin kun ne tuntee on jokin elimistössä vialla. Joten mitään normaalia suurempia imusolmukkeita ei ole olemassa.
Ja kun tuollaisia löytyy eikä ne häviä on aina syytä näyttää ne lääkärille.

Selvisikö sulle ap koskaan mitään?
Mulla ei ole mitään tautia, kaulalla leukaluun alla on kova, kiinni oleva herne. Kävin tk:ssa hoitajalla, se oli täysin turha reissu. Nyt kävin yksityisellä kurkkulääkärillä. Kurkussa tuntuu kummalliselta,säteilee korviin ja patti on muutenkin kipeä.. Kurkkulääkäri ei nähnyt mitään kummallista kurkussani, oireiden perusteella, ilman kokeita väitti risatulehdukseksi. Nyt on kolmas päivä kefexin-kuurista. Epäilen tätä diagnoosia todella ja tuo kipeä patti huolettaa aivan valtavasti. Ahdistusta taustalla myös minulla..

Selvisikö sulle ap koskaan mitään?
Mulla ei ole mitään tautia, kaulalla leukaluun alla on kova, kiinni oleva herne. Kävin tk:ssa hoitajalla, se oli täysin turha reissu. Nyt kävin yksityisellä kurkkulääkärillä. Kurkussa tuntuu kummalliselta,säteilee korviin ja patti on muutenkin kipeä.. Kurkkulääkäri ei nähnyt mitään kummallista kurkussani, oireiden perusteella, ilman kokeita väitti risatulehdukseksi. Nyt on kolmas päivä kefexin-kuurista. Epäilen tätä diagnoosia todella ja tuo kipeä patti huolettaa aivan valtavasti. Ahdistusta taustalla myös minulla..

Ultrattiin,otettiin näytteet joissa ei mitään kaula parissa kk rauhottui, jäi vain pari isoa imusolmuketta ja kilpparin struuma jota myös kilppsrioireiden takia thyroksinilla koitetaan pienentää. Eipä pienene eikä olo parane ja nyt toisella puolella kipeä ei pyöreä patti ja koko kaula arka. Lekuriin en kehtaa enään mennä...

Mulla on jo vuosia imusolmukkeet olleet välillä turvoksissa ja kipeät.. olen asiasta kysynyt usealta tk-lääkäriltä, mutta kaikki on olleet sitä mieltä, että ei haittaa ja on ihan normaalia.. pitäiskö siis kuitenkin huolestua ja yrittää vielä saada asiaan jotain selkoa?

Itselläni on todettu pienenä jo ns. "yliherkät imusolmukkeet", eli mitään ei tarvitse olla vialla ja ne turvottelee ja tulee esille tuolta. Nyt tällä hetkellä on sellanen golfpallon kokoiseksi turvonnut imusolmuke leuan alla ja lääkärissä käyty tutkituttamassa. Vaikka siis en ole ollut kipeä ties kuinka pitkään aikaan. Voi olla, että se on muuten vaan nyt turvonnut, mahdollisesti jonkun infektion takia mitä en itse tunne. Epäilivät myös, että voisi mahdollisesti olla kysta. Paiseet myös tulevat kipeäksi ja isoiksi, jotka täytyy todella nopeasti tutkituttaa, mutta ne sen sulkivat jo pois.

Eli jos ihmisillä on vähän kipeät ja turpoilevat imusolmukkeet, voi se olla merkki että on vain yliherkät. Mutta jos pitkään ne oireilee, niin tottakai täytyy käydä lääkärissä tutkituttamassa.

eli kyllä ns. normaalia suuremmat. Näin on etenkin, jos sairastat tai olet sairastanut jonkin infektiotaudin. Itselläni on leikattu nielurisat, joten kurkkukipu menee joko kurkunpäähän, tai tai kipuilee kielen kannassa, eli kieli on kankea ja kipeä kiinnityskohdastaan, silloin kaulan imusolmukkeet on myös turvoksissa. Nivusissa oleva imusolmuke oli turvonneena parisen kuukautta, kun jalassa oli infektio, kävin lääkärissä jo muutaman päivän päästä siitä kun tunsin sen turvotuksen, koska olin ollut lentomatkalla, mutta mitään veritulppaa ei ollut. Infektio aiheutui paarman puremasta, jonka paraneminen kesti pitkään. Imusolmukehan on bakteerien ja virusten suodatin, ja poistaa näin verestä näitä sinne kuulumattomia kavereita ja infektion yhteydessä sen läpi kulkee huomattavasti enemmän tavaraa kuin normaalisti ja siitä turpoaminen voi johtua. Tottakai pitkittyneen turpoamisen johdosta on käytävä lääkärillä ja useammin jos ei paranemista tapahdu, mutta ei ole myöskään voisiko sanoakaan että "epänormaalia", muttei siis ainakaan välttämättä mistään kasvaimesta ole aina kyse, että nämä on turvonneita pitkäänkin.

Yhteistyössä